بیوگرافی محمد رضا لطفی – Mohammad Reza Lotfi
محمد رضا لطفی (۱۷ دی ۱۳۲۵ گرگان–۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ تهران) نوازندهٔ برجسته و سرشناس تار، سهتار و ردیفدان، موسیقیدان و آهنگساز، همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی بود. وی در بداههنوازی استادی چیرهدست بود. لطفی در کنار تار و سهتار،کمانچه، دف و نی نیز مینواخت.
زادروز : ۱۷ دی ۱۳۲۵ – ۷ ژانویهٔ ۱۹۴۷ – گرگان
اهل کشور : ایران
درگذشت : ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ – ۱ مه ۲۰۱۴ (۶۷ سال) – تهران
سبکها : موسیقی سنتی ایرانی
کار(ها) : نوازنده،ردیفدان
ساز(ها) : تار، سهتار، کمانچه، دف
سازهای برجسته : تار و سه تار
مدت کار : ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۳
شاگرد : علی اکبر شهنازی، حبیبالله صالحی، نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی
اعضای پیشین : کانون چاووش، گروه شیدا
وبگاه : www.shayda.info
زندگی نامه و فعالیت هنری
محمدرضا لطفی در سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان زاده شد. او به مدت پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی، حبیبالله صالحی فرا گرفت. پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموختههایش پرداخت. در این زمان از استادانی مانند نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی نیز بهره جست. در سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقیدانان جوان را نیز کسب کرد. در سال ۱۳۵۴ در جشنواره موسیقی جشن هنر شیراز به همراه محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگفر به اجرای راست پنجگاه پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در اجرای ردیف آوازی توسط عبدالله دوامی با ساز تار وی را همراهی کرد. در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد.
به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد. در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راهاندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت. کانون چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راهاندازی کرد و در طی یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جای ماند که به گفتهٔ بسیاری از اساتید از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار میروند. مجموعه آلبومهای چاووش از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در جهت حرکت رو به جلو در موسیقی سنتی ایرانی به حساب میآید. پس از انحلال چاووش بعد از سفرهای زیادی که برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان کرد. در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت. علاوه بر کنسرتهای متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن بنیان گذاشت.
از خوانندگانی که در سالهای فعالیتهنری با او همکاری کردهاند میتوان به عبدالله دوامی، مرضیه، نصرالله ناصحپور، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، هنگامه اخوان، صدیق تعریف، زویا ثابت، علیرضا شاهمحمدی، علیرضا فریدونپور، محمد معتمدی و سجاد مهربانی اشاره کرد.
لطفی و احسان طبری
حاصل کار مشترک محمدرضا لطفی و دکتر احسان طبری در آلبوم موسیقیای با نام “از میان ریگها و الماسها” منتشر شد.
گروه شیدا
محمدرضا لطفی در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راهاندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت.اعضای این گروه عبارت بودند از:محمدرضا لطفی ،عبدالنقی افشارنیا، پشنگ کامکار، زیدالله طلوعی، بیژن کامکار، هادی منتظری، مجید درخشانی، جمال سماواتی، ارژنگ کامکار .
کانون چاووش
محمدرضا لطفی کانون فرهنگی و هنری چاووش را در دهه ۱۳۵۰ با حمایتهای معنوی هوشنگ ابتهاج تاسیس کرد. کانون چاووش پس از استعفای دستهجمعی موسیقیدانان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران از جمله گروه شیدا، به دلیل فضای سیاسی سال ۱۳۵۷ و به ویژه واقعه ۱۷ شهریور، شکل گرفت. این موسیقیدانان به نام جریان احیاء نامیده شده بودند و تحت حمایت رضا قطبی رییس وقت رادیو تلویزیون بودند. پس از استعفا از رادیو به کار خود در کانون چاووش ادامه دادند.کانون چاووش شامل گروه شیدا به سرپرستی و آهنگسازی محمدرضا لطفی و گروه عارف با آهنگسازان آوانگاردی مانند حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان بود.
آثار کانون چاووش هم از جایگاه اجتماعی – سیاسی مهمی بهرهمند هستند و هم از دیدگاه موسیقایی تحول و پیشرفت مهمی در زمینه موسیقی سنتی ایران به وجود آوردند که تاثیر مهمی هم در سبک و شیوه اجرایی (چه نوازندگی چه خوانندگی)، هم در نوع رویکرد به یک قطعه موسیقایی به مثابه یک کل، هم در شیوه رنگ آمیزی و صدادهی ارکستر و به ویژه در تلاش برای استفاده از تکنیک چندصدایی نویسی در موسیقی سنتی ایرانی گذاشت. گروههای عارف و شیدا زیر نظر کانون چاووش تا قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ به طور مخفیانه آثاری تولید میکردند از جمله سه سرود شبنورد (برادر نوجوونه)، سپیده ایران ای سرای امید و آزادی. محمد رضا لطفی در بولتن آوای شیدا مینویسد این سرودها در زیر زمین خانه مسکونی او تولید میشد و در همانجا نوار کاست آن تکثیر میشد.
سپس آلبومهای چاووش شامل چاووش ۱، چاووش ۲، چاووش ۳، چاووش ۴، چاووش ۵، چاووش ۶، چاووش ۷، چاووش ۸، چاووش ۹، چاووش ۱۰، چاووش ۱۱، و چاووش ۱۲ منتشر شدند. کانون چاووش در سال ۱۳۶۳ عملا تعطیل شد. چاووش با جدا شدن بسیاری از هنرمندان آن، رو به افول گذاشت. آخرین کنسرت تعدادی از اعضای کانون در سال ۱۳۶۷ با آهنگسازی حسین علیزاده و آواز شهرام ناظری در تالار وحدت روی صحنه رفت. بخش عمدهای از گروه چاووش کامکارها در گروه شیدا بودند. با رفتن پشنگ، ارژنگ، اردشیر، و بیژن کامکار از گروه شیدا و دیگر اختلافات و مشکلات، کانون چاووش منحل شد. اما تاثیر آن را بر موسیقی سنتی ایرانی در آثار سالهای دهه شصت و هفتاد، در گروههایی چون عارف (به سرپرستی پرویز مشکاتیان)، شیدا (به سرپرستی لطفی)، گروه دستان و … میتوان مشاهده کرد.
موسسه فرهنگی و هنری آوای شیدا
با بازگشت محمدرضا لطفی به ایران در سال ۱۳۸۵ موسسه فرهنگی و هنری آوای شیدا دوره جدید فعالیت خود را آغاز کرد.سیاست فرهنگی این موسسه به وسیله استاد محمدرضا لطفی مدیر هنری و اجرایی، طراحی شده و هدف آن تولید موسیقی هنری از هر نوع میباشد.به جز آثار ایشان، آوای شیدا تولیدات هنری دیگر هنرمندان را نیز در دستور کار خود دارد.
مکتبخانه میرزا عبدالله
هنرستان آزاد موسیقی( مکتبخانه میرزا عبدالله) موسسهای آموزشی است که به سرپرستی و زیر نظر محمدرضا لطفی در سال ۱۳۷۲ تشکیل شد. این مکتبخانه به تعلیم ساز و آواز ایرانی با متد تاریخی آن یعنی سینه به سینه (شفاهی)میپردازد. محتوای دروس بر پایهی ردیف میرزا عبدالله بوده که تحت نام “متن و حاشیه ردیف” شناخته شده است. در کنار آموزش ردیف به پیشرفت فن(تکنیک) نوازندگی هنرجویان، با متد برگرفته از ردیف نیز توجه میشود.
همکاریهنری با محمود دولتآبادی
استاد محمدرضا لطفی با بداههنوازی تار در کنار بداههخوانی رمان سترگ کلیدر توسط استاد محمود دولتآبادی اثر مشترکی را خلق کردند. به گفته محمود دولتآبادی متن بازخوانیشده این رمان، از اوایل سال ۱۳۸۳ برای کسب مجوز از سوی نشر ثالث به وزارت ارشاد رفته بود، اما سرانجام به گفته محمود دولتآبادی این اثر مجوز نشر دریافت نکرده و منتشر نشده است.
لغو شدن و مجوز نگرفتن برخی از کنسرتها
در سالهای پایانی عمر لطفی برخی از کنسرتهای وی اجازه برگزاری نیافتند، در شهریور سال ۱۳۹۱ تور موسیقی محمدرضا لطفی که از ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ در شهر ساری آغاز شده و قرار بود در چهار شهر استان مازندران به صحنه رود؛ به دلیل نگرفتن مجوز در شهر بابلسر لغو شد.در اردیبهشت ۱۳۹۲ کنسرت محمدرضا لطفی در شهر اندیمشک و همچنین کنسرت شب دوم این هنرمند در شهر بهبهان هم لغو شد،لغو این کنسرت در شرایطی بود که این کنسرت مجوز داشته و مخاطبان برای اجرای شب دوم نیز بلیت خریداری کرده بودند.محمد رضا لطفی در یک نشست خبری در آبان ۱۳۹۰ با انتقاد از مشکلاتی که وزارت ارشاد بر سر پوستر کنسرت او ایجاد کرد گفت: پوستر کنسرت اخیر ما که با تصویری از من است به خاطر موها و ریش من به مشکل برخورده است! در حالی به عکس من در این پوستر گیر دادهاند که همین عکس از من در روزنامهها چاپ میشود و حتی زمانی نیز که برای اولین بار به صداوسیما رفتم هم با همین موها و ریشها رفتم.
زندگی شخصی
محمدرضا لطفی با قشنگ کامکار ازدواج کرد و در سال ۱۳۵۷ از او جدا شد. حاصل این ازدواج امید لطفی میباشد.
درگذشت
محمدرضا لطفی صبح روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ بر اثر بیماری سرطان در ۶۷ سالگی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.
واکنشها و پیامهای تسلیت درپی درگذشت لطفی
سوگنامهٔ محمدرضا شجریان در فراق لطفی :
استاد محمدرضا لطفی آن یار دیرینهٔ بیهمتا به جاودانگی پیوست. او تمام زندگیش تلاش و دقت و وسواس در موسیقی نژاده و ردیف بجا مانده از میراثداران موسیقی کهن و آموزش به شاگردان بود. دستی توانا در نواختن و فکری سنتی در اصالت تاریخی آهنگ و نغمه با حال و هوا و شور و شیدایی خاص خود داشت. از شروع زندگی موسیقائیاش به شکلی تأثیرگذار در عرصه هنر و جاودانگی سنتهای آن راه پیمود و به انجام رساند. همواره دلسوز طبقه کارآمد کمدرآمد بود. حیف و صد حیف که زود درگذشت و ما را سوگوار کرد. با تأثر فراوان.
پیام تسلیت حسین علیزاده «آن نغمه سرا از تو چرا جدا شد» محمدرضا لطفی از ما جدا شد … ملت ایران، امروز در سوگ خاطرات و زندگی عاشقانهشان نشستهاند، تا جاودانه نغمههایش را بر لب داشته باشند. یاد و خاطره محمدرضا لطفی جاودان.
دفتر رییس جمهوری در پیامی در گذشت استاد محمد رضا لطفی را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت گفت.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی درگذشت استاد محمد رضا لطفی را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: مرحوم محمدرضا لطفی صاحب اندیشهای هنرمندانه و مردممدار بود که با جسارتی ستودنی از پیله شور و خلاقیت ذاتی خود به پروانگی تواضع و مردم دوستی دست یافت. بی شک او بخش مهمی از روند جریانسازی موسیقی سنتی این سرزمین کهن محسوب میشد.
احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران، محمدرضا لطفی را یک چهرهٔ ماندگار در حوزهٔ موسیقی سنتی دانست که با خانوادههای اهل موسیقی زندگی میکرد و موسیقی سنتی را نجات داد.
شهرام ناظری : باز هم یکی دیگر از پرچمداران موسیقی سنتی ایران، جهان بیبنیاد را وداع گفت. فقدان موسیقیدان برجسته استاد محمدرضا لطفی ضایعهای است جبرانناپذیر برای جامعه فرهنگی ایران
اساتید فرهاد فخرالدینی، محمد سریر، درویشرضا منظمی، کیوان ساکت و حسامالدین سراج هم در پیامها و نوشتههایی درگذشت استاد محمدرضا لطفی را به مردم و جامعههنری تسلیت گفتند.
مجید انتظامی با اظهار تأسف از درگذشت این نوازندهٔ پیشکسوت تار، گفت: بسیار متأسفم که کسانی مانند محمدرضا لطفی که در کار خود استاد هستند، به این راحتی از جمع ما میروند.
کیخسرو پورناظری :امیدوارم شاگردان لطفی چراغ راهش را روشن نگه دارند.
کیهان کلهر: لطفی همیشه در ذهن من همان لطفی سال ۱۳۶۱ است که اولین بار دیدم و دوست داشتمش و همیشه حتی با گذشت زمان و تغییرات دیگر در همان زمان و همان سن باقی ماند، میماند،… خواهد ماند…
اکبر گلپایگانی در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا ضمن تسلیت به همه هنرمندان و هنردوستان، آقای لطفی را اینگونه توصیف کرد: «او یک نوازنده ردیف دان بی نظیری بود … ضمن این که پایش را گذاشت بالاتر و آن دوره عالی را دید که بداهه نوازی است.»
هنگامه اخوان: محمدرضا لطفی به موسیقی ایرانی خدمت فراوانی کرد.
همایون شجریان و علیرضا قربانی هر یک درگذشت استاد لطفی را تسلیت گفتند.
علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی، درگذشت محمدرضا لطفی، نوازندهٔ سرشناس تار و موسیقیدان پیشکسوت را تسلیت گفت.
مدیران سه مجموعه فرهنگی هنری (بنیاد رودکی،سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،خانه هنرمندان ایران) با صدور پیامهای جداگانه درگذشت استاد محمدرضا لطفی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی را تسلیت گفتند.
مسعود سلطانیفر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با صدور پیامی، درگذشت نوازندهٔ پیشکسوت کشور را تسلیت گفت.
استاندار گلستان درگذشت استاد محمدرضا لطفی را تسلیت گفت.
پیروز ارجمند تاجالدینی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر هر یک درگذشت استاد محمدرضا لطفی را تسلیت گفتند.
عبدالحسین مختاباد : محمد رضا لطفی همان جلال آلاحمد موسیقی اصیل ایرانی بود.
آیین تشییع پیکر محمدرضا لطفی در تهران
پیکر زنده یاد محمدرضا لطفی صبح ۱۴ اردیبهشت ماه روی دوش دوستداران و شاگردانش، از مقابل تالار وحدت، به سمت زادگاهش گرگان بدرقه شد. محوطه تالار وحدت و خیابان استاد شهریار که منتهی به این تالار میشود برای وداع با محمدرضا لطفی مملو از جمعیت بود. این مراسم با پخش قطعه موسیقی ایران، ای سرای امید اثر محمدرضا لطفی و با صدای محمدرضا شجریان آغاز شد. در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من از طرف رئیس جمهور این ضایعه بزرگ را خدمت همه علاقهمندان این هنرمند مردمی تسلیت عرض میکنم. حسین فریدون برادر رئیس جمهور و پیروز ارجمند (مدیر کل دفتر موسیقی)، علی ترابی (مدیرعامل انجمن موسیقی)، علی مرادخانی در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم اساتید: علیاکبر شکارچی، محمود دولتآبادی، حسین علیزاده و داریوش طلایی سخنرانی کردند. در انتهای مراسم عباس سجادی اعلام کرد که محمدرضا شجریان به دلیل اینکه در ایران حضور ندارد، نتوانسته در این مراسم حاضر شود و همینطور هوشنگ کامکار، بزرگ خانواده کامکارها به دلیل مسافرت برای اجرای برنامه، فرصت حضور پیدا نکرده است. در این مراسم چهرههایی چون محمد سریر، هوشنگ ظریف، داوود گنجهای، حمید متبسم، هنگامه اخوان،، ارشد تهماسبی، کیوان ساکت، مسعود شعاری، بهداد بابایی، بیژن بیژنی، علی دهکردی، رضا فیاضی، حسن ریاحی، فاضل جمشیدی و محمد اصفهانی حضور داشتند.
خاکسپاری در گرگان
مراسم تشییع و خاکسپاری محمدرضا لطفی صبح ۱۵ اردیبهشت ماه در گرگان و در بافت قدیمی شهر “محله سبزه مشهد” انجام شد و پیکر ایشان در کنار کهنسالترین چنار شهر گرگان به خاک سپرده شد. پیکر استاد محمدرضا لطفی بعد از خروج از تالار فخرالدین اسعد گرگانی و بعد از مارش عزا و قرائت پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین محمود دولتآبادی و اجرای آواز صدیق تعریف و علیاکبر شکارچی و سخنرانی استاد حسین علیزاده و استاندار گلستان بهسوی جایگاه خاکسپاری روانه شد.زیدالله طلوعی، ارشد تهماسبی، داریوش طلایی، حسین علیزاده، صدیق تعریف و … در این مراسم حضور داشتند.
آثار
نام آلبوم | سال انتشار | آهنگساز | نوازنده | خواننده | توضیحات |
---|---|---|---|---|---|
از میان ریگها و الماسها |
*
|
*
|
– | محمدرضا لطفی (بداههنوازی تار) – احسان طبری (شعرخوانی) | |
راست پنجگاه | ۱۳۵۴ |
*
|
*
|
محمدرضا شجریان | نوازنده تنبک، استاد ناصر فرهنگفر |
جان جان | ۱۳۵۵ |
*
|
*
|
محمدرضا شجریان | اجرا در دستگاه سهگاه |
کنسرت شیدا | ۱۳۵۶ |
*
|
*
|
هنگامه اخوان | روی (الف): بزرگداشت قمر اجرا در سال ۱۳۵۶ |
هنگامه اخوان و لطفی |
*
|
*
|
هنگامه اخوان | ||
به یاد عارف | ۱۳۵۷ |
*
|
*
|
محمدرضا شجریان | بیات ترک |
سپیده | ۱۳۵۸ |
*
|
*
|
محمدرضا شجریان | اجرا در دستگاه ماهور |
عشق داند | ۱۳۵۹ |
*
|
*
|
محمدرضا شجریان | کنسرت ابوعطا اسفند ۱۳۵۹ |
چاووش ۱-۱۰ | مجموعه آلبوم |
*
|
*
|
محمدرضا شجریان شهرام ناظری |
شامل ۱۲ آلبوم موسیقی است که از نظر اجتماعی نقش بسیار مهمی در همراهی مهمترین رویداد سیاسی اجتماعی پنجاه سال اخیر ایران داشتهاند. |
بهیاد طاهرزاده | ۱۳۶۳ |
*
|
*
|
صدیق تعریف | مکتب اصفهان به یاد حسین طاهرزاده در دستگاه سه گاه، با همکاری گروه شیدا و عارف به سرپرستی محمدرضا لطفی. |
بیداد | ۱۳۶۴ | پرویز مشکاتیان |
*
|
محمدرضا شجریان | آلبوم از دو بخش تشکیل شده بخش اول در دستگاه همایون با آهنگسازی پرویز مشکاتیان بخش دوم در همایون و شور با نوازندگی تار غلامحسین بیگجهخانی. |
چشمه نوش | ۱۳۷۲ |
*
|
*
|
محمدرضا شجریان | اجرا در دستگاه راست پنجگاه،(مرکبخوانی) |
چهارگاه | ۱۳۷۲ |
*
|
*
|
*
|
بداههنوازی تار و آواز (محمدرضا لطفی) با همراهیی تنبک (هومان پورمهدی) – اجرا در واشنگتن ۱۳۶۸ |
معمای هستی | ۱۳۷۶ |
*
|
*
|
محمدرضا شجریان | اجرا در دستگاه دستگاه شور |
ردیف آوازی عبدالله دوامی | ۱۳۷۶ |
*
|
عبدالله دوامی | روایت و اجرای استاد عبدالله دوامی، مجمدرضا لطفی (تار) | |
چهره به چهره | ۱۳۷۷ |
*
|
*
|
محمدرضا شجریان | اجرا در دستگاه نوا، در حافظیه شیراز (به تاریخ سال ۱۳۵۶) |
بیخود شده |
*
|
*
|
محمد رضا لطفی، محمد قویحلم، عبدالنقی افشارنیا، امید لطفی (کنسرت ۱۹۹۷ زوریخ) | ||
بسته نگار |
*
|
*
|
محمدرضا لطفی (تار)، مجید کیانی (سنتور) | ||
صد سال تار | ۱۳۸۰ |
*
|
*
|
نوازندگان: میرزاعبدالله ،آقاحسینقلی, غلامحسین درویش, علینقی وزیری, موسی معروفی, یحیی زرین پنجه, علیاکبر شهنازی, مرتضی نیداوود, عبدالحسین شهنازی, نصرالله زرین پنجه, لطفالله مجد, غلامحسین بیگجهخانی, جلیل شهناز, فرهنگ شریف, هوشنگ ظریف, محمدرضا لطفی, عطا جنگوک, حسین علیزاده, داریوش طلایی,داریوش پیرنیاکان | |
یادواره استاد مهدی کمالیان | ۱۳۸۲ |
*
|
*
|
مهدی کمالیان رجبعلی امیری فلاح |
این آلبوم شامل آواز و سهتار مهدی کمالیان با همراهی سعید هرمزی، رجبعلی امیری فلاح و محمدرضا لطفی در سالهای ۱۳۵۱،۵۲،۵۳ و ۱۳۶۲ میباشد. |
رمز عشق | ۱۳۸۳ |
*
|
*
|
این آلبوم حاصل ضبط زندهٔ کنسرت محمدرضا لطفی و محمد قویحلم در آوریل سال ۱۹۹۴ در کپنهاگ است. در دستگاه ماهور و آواز دشتی | |
گریهبید | ۱۳۸۴ |
*
|
*
|
*
|
محمدرضا لطفی (تار، سه تار) محمد قوی حلم (دف، تنبک)- سهگاه-اصفهان، کنسرت پاریس ۱۹۹۵ |
قافلهسالار | ۱۳۸۴ |
*
|
*
|
*
|
نوا-راست پنجگاه |
پرواز عشق | ۱۳۸۴ |
*
|
*
|
لطفی (تار)، ناصر فرهنگفر (تنبک)، اجرای خصوصی تابستان ۱۳۶۳ یادوارهٔ استاد ناصر فرهنگفرسهگاه-آواز بیات اصفهان | |
خموشانه | ۱۳۸۵ |
*
|
*
|
*
|
بداهه نوازی سهتار و کمانچه در ابوعطا-بیات ترک لطفی، تنبک (محمد قویحلم) – کنسرت رادیو فرانسه پاییز ۲۰۰۰ – کنسرت بازل سوئیس ۱۹۹۸ |
بهیاد درویشخان | ۱۳۸۵ |
*
|
*
|
نصرالله ناصح پور | تکنوازی سهتار (لطفی)، تنبک ناصر فرهنگفر، اجرای تصنیف از نصرالله ناصحپور |
یادواره استاد نورعلی برومند | ۱۳۸۶ |
*
|
*
|
نصرالله ناصح پور | گروه همنوازان شیدا، دستگاه شور |
همیشه در میان | ۱۳۸۶ |
*
|
*
|
بداههنوازی تار و سهتار در شور و دشتی- کنسرت کلن فوریه ۱۹۸۷ – اجرا خصوصی ایران ۱۳۶۲- لطفی (تار، سه تار), محمدهاشمی,ناصر فرهنگفر(تنبک) |
|
تنها یک خاطره | ۱۳۸۶ |
*
|
*
|
حاصل نوازندگی و تمرینِ (محمدرضا لطفی) و فرامرز پایور در منزل هوشنگ ابتهاج بهسال ۱۳۵۵ است که در سال ۱۳۸۶ بهدست (موسسه فرهنگی و هنری آوای شیدا) منتشر شد. | |
صد سال سه تار | ۱۳۸۶ |
*
|
*
|
گزیدهای از شیوههای سه تارنوازی در دوران معاصر،(سهتار): علینقی وزیری, عبدالله دادور, یوسف فروتن, سعید هرمزی, ابوالحسن صبا, ارسلان درگاهی، مشیر معظم افشار, احمد عبادی, نورعلی برومند, حسن علی دفتری، محمود تاج بخش, داریوش صفوت, جلال ذوالفنون, محمدرضا لطفی, حسین علیزاده, داریوش طلایی | |
ردیف میرزاعبدالله | ۱۳۸۷ | درویشخان |
*
|
علیرضا شاهمحمدی | گروه بانوان شیدا-آثاری از درویشخان |
وطنم ایران | ۱۳۸۷ |
*
|
*
|
محمد معتمدی | اجرای گروه همنوازان شیدا |
یادواره عارف قزوینی | ۱۳۸۷ |
*
|
محمد معتمدی | گروه همنوازان شیدا، آثار:عارف قزوینی, درویش خان, مرتضی محجوبی | |
بال در بال | ۱۳۸۸ |
*
|
*
|
*
|
تار (لطفی) دکلمه شعر سایه، تنبک (محمد قویحلم)، به مناسبت هشتادمین سال تولد ه الف سایه |
ای عاشقان | ۱۳۸۸ |
*
|
*
|
محمد معتمدی | این آلبوم در بیات اصفهان توسط گروه بانوان شیدا اجرا شده که محمدرضا لطفی در بخشهایی از آن به تکنوازی سهتار و جواب آواز پرداختهاست. |
کنسرت گروه بانوان شیدا | ۱۳۸۸ |
*
|
*
|
علیرضا شاهمحمدی | ۲۵ آذر ۸۷ تالار بزرگ کشور (تصویری) |
بهانه از توست | ۱۳۸۹ |
*
|
*
|
*
|
محمدرضا لطفی (تار)، محمد قویحلم (تنبک) – کنسرت آمریکا ۱۹۹۶ |
سایه جان | ۱۳۸۹ |
*
|
*
|
محمد معتمدی | گروه همنوازان شیدا (کنسرت برج میلاد اردیبهشت ۱۳۸۹) |
هزار مضراب-نم باران | ۱۳۹۰ |
*
|
*
|
بخش اول: بداههنوازی تار (لطفی) تنبک (محمد قویحلم) – بخش دوم:اثر کوبهای از (احمد خادمپر) | |
شبروان | ۱۳۹۰ |
*
|
*
|
محمدرضا لطفی (تار)، احمد مستنبط (تنبک)، مهرزاد هویدا (دف) | |
هنر گام زمان | ۱۳۹۱ |
*
|
*
|
علیرضا فریدونپور | گروه همنوازان شیدا |
یادواره رضاقلی میرزاظلی – بازسازی اصفهان | ۱۳۹۱ |
*
|
*
|
سجاد مهربانی |
گروه بازسازی شیدا و محمدرضا لطفی (کمانچه)، محمد قویحلم (تنبک) – آهنگسازان:مرتضی نیداوود,علی اکبر شهنازی,حبیب سماعی, محمدرضا لطفی – کنسرت نیاوران، تیرماه ۱۳۸۶ |
جادوی سکوت | ۱۳۹۱ | حمیدرضا مرتضوی |
*
|
علیرضا فریدونپور | گروه بزرگ همنوازان شیدا، با نظارت فنی و هنری و تکنوازی کمانچه (محمدرضا لطفی)-یادواره فریدون مشیری |
زخمه ساز | ۱۳۹۲ |
*
|
*
|
علیرضا فریدونپور | گروه بانوان شیدا |
کنسرت شهر اصفهان | ۱۳۹۲ |
*
|
*
|
محمدرضا لطفی (تار، سه تار), نبیل یوسف شریداوی (دف), سجاد منصوری (تنبک) – ۱۵ و ۱۶ تیر ۱۳۹۱ – تقدیم به استاد حسن کسایی |
عکسهای محمد رضا لطفی