گفت و گو با فرهاد اصلانی بازیگر سریال شاهگوش
بدون تردید سریال «شاهگوش» جزو معدود آثاری است که در شبکه نمایش خانگی با اقبال مواجه شد و توانست نظر مخاطب تلویزیون را جلب کند. داود میرباقری پس از ساخت چند سریال ماندگار برای تلویزیون، وقتی که شرایط این رسانه را از هر لحاظ مهیا ندید، به سراغ شبکه نمایش خانگی رفت و سریال شاهگوش را در فضایی متفاوت با تمام آثار سینمایی و تلویزیونیاش نوشت و کارگردانی کرد. طی چند گزارش و گفت و گو با مرجانه گلچین، الهام پاوه نژاد و … به فاکتورهای موثر در موفقیت شاهگوش میرباقری پرداختیم.
در ادامه این بار در گفتوگویی با فرهاد اصلانی بازیگر شخصیت «اسد خفته» سریال شاهگوش را مورد بررسی قرار دادیم. به هر حال فرهاد اصلانی جزو چند بازیگر موفق و برتر سینما و تلویزیون ماست که در طول دوران بازیگریاش با نقشهای متفاوت، نشان داده توانایی و استعداد خلق نقشهای خاص را در هر قصهای با هر ژانری دارد.
با نگاهی به کارنامه فرهاد اصلانی از «روسری آبی» (رخشان بنیاعتماد)، سفر به چزابه (رسول ملاقلیپور)، و عشق فیلم (ابراهیم وحیدزاده) گرفته تا نقشهای خوشرنگ و لعابش در فیلمهای پاداش سکوت (مازیار میری)، یه حبه قند (رضا میرکریمی) سیزده 59 (سامان سالور) و … میتوان دریافت او پس از سالها کار تئاتر و بازی برای بزرگان سینما و تلویزیون، امروز با اشراف کامل، یک نقش را طراحی و جلوی دوربین میبرد؛ اصلانی را در فیلم «من مادر هستم» فریدون جیرانی و «زندگی خصوصی» به خاطر بیاورید. به جرأت میتوان گفت او در خلق یک شخصیت بسیار فکورانه عمل میکند، کاراکتر و جای او را در قصه و اجتماع میشناسد و جدا از قصه و فیلمنامه، خوب میداند چه فاکتورهایی را باید به شخصیت روی کاغذ اضافه کند تا از آن یک کاراکتر ماندگار باقی بگذارد.
او در فیلم «خرس» خسرو معصومی (که البته هنوز اکران نشده است) ایفاگر شخصیت مردی سنتی با رفتارهای مالیخولیایی بود و در «پل چوبی» با استایل متفاوت یکی از سران با نفوذ نظامی را با ریزهکاریهای تمام به نمایش گذاشت.
بازیگر فیلم سینمایی «به خاطر پونه» که برای سال جدید و انتخاب پیشنهادهایش در سینما افکار جدیدی در سر دارد، در چندمین همکاریاش با داود میرباقری این بار ایفاگر «شاهگوش» سریال او بوده است.
وی که پیش از این برای شبکه ویدئویی سریال «ساخت ایران» محمدحسین لطیفی را هم تجربه کرده است، در تلویزیون هم با مجموعههایی چون «کیف انگلیسی»، «پلیس جوان»، «وفا»، «راه بیپایان»، «گاو صندوق»، «آشپزباشی» و … پرکار بوده است. بدون شک حضور درخشان او در سریال تاریخی «مختارنامه» با نقش «ابنزیاد» یکی از نقاط عطف کارنامه هنری این بازیگر محسوب میشود. با او در خصوص «شاهگوش» به گپ و گفت نشستیم.
* آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی هر کدام با ویژگیهایی خاص از جمله بازیگران چهره، کارگردانان به نام و … تولید شده؛ امّا تمام آنها به یک موفقیت نسبی در جذب مخاطب دست پیدا نکردند، توفیقی که برای سریال «شاهگوش» رخ داد…
ـ بله… خدا را شکر.
*چه فاکتورهایی را در موفقیت و اقبال اولین تجربه داود میرباقری برای رسانه خانگی مؤثر میدانید؟ خود داود میرباقری ، فیلمنامه، تیم بازیگری یا …
ـ من معتقدم مجموعهای از این عوامل در موفقیت یک اثر نمایشی از جمله «شاهگوش» مؤثر هستند. واقعاً خود آقای میرباقری یکی از فاکتورهای اصلیاند که تبحر بسیاری در کارگردانی و نوشتن دارند. به هر حال ایشان سابقه بسیار درخشانی در ذهن مردم دارند و توان ایشان در ساخت یک اثر نمایشی بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر موضوعی که در سریال «شاهگوش» مطرح میشود، موضوعی جدید و نو است. رویکردی که این سریال به پلیس و فعالیتهای پلیسی دارد هم برای مردم جذاب است. به هر حال پلیس ما در کف خیابان دیده میشود و برای مخاطب قابل لمس است…
*ضمن اینکه حالا از خطوط قرمز پرداختن به این حرفه نیز عبور شده است.
ـ بله ضمن اینکه موضوعات مطروحه در این سریال نیز جذابیتهای خاص خودش را برای تماشاگر دارد. از منظر دیگر باید بگویم تیم سازنده و تولید کنندگان این سریال نیز به نظرم بسیار با انگیزه و فعال ظاهر شدند. اگرچه رهبری آقای میرباقری را نیز در این امر باید دخیل دانست. عوامل تولید سریال شاهگوش هم تمام سعی و تلاش خود را به کار بستند تا کار نصفه و نیمه نباشد. به موقع پخش شود تا مردم بتوانند طبق یک برنامهریزی مدون دیویدیها را دریافت کنند و ببینند. مردم هم اعتماد کردند.
*فرهاد اصلانی در این چند سال اخیر حضور موفق و پررنگی را در سینما تجربه کرده است و به جرأت میتوان گفت یکی از مهرههای موثر در اقبال آثار بوده است؟ شما چطور و با در نظر گرفتن چه خصوصیاتی برای حضور در سریال «شاهگوش» با توجه به نحوه تولید و پخش آن نظر موافق نشان دادید؟
ـ این برمیگردد به همکاریهای بسیار خوبی که من در طول این سالها با داود میرباقری داشتم. به جرأت میتوانم بگویم کارهایی را که با ایشان انجام دادم، برای من مایه نعمت و عزت بوده است. از سویی ایشان پیشنهاد حضور در سریال «شاهگوش» شد و من هم با افتخار پذیرفتم. طبق نظر ایشان در خصوص شیوه اجرای نقش پیش رفتیم و من هم بسیار راضی هستم.
*و امّا شخصیت «اسد خفته» و فانتزیهایی که شما در جنس بازیتان برای ایفای این کاراکتر تمام جدی در مقام رئیس یک کلانتری به کار بستید…
ـ واقعاً بحث، بحث طنز نبود؛ به ویژه در خصوص این نقش که رئیس کلانتری بود و جایگاهش طوری نبود که بتوانیم با آن شوخی کنیم. ممکن است که تا حدودی فضای طنز بر کلیت کار جاری شده باشد امّا نکته اصلی مد نظر خود آقای میرباقری این بود که پیام و حرف کار به درستی مطرح و منتقل شود. در واقع به نقد کشیدن اقشار مختلف به واسطه تصادفی که در قصه سریال «شاهگوش» رخ میدهد هدف اصلی آقای میرباقری بود. امّا در خصوص شخصیت «اسد خفته» باید بگویم من هم باید تلاش میکردم تا از این قافله عقب نمانم. پس تلاش کردم من هم در همان هارمونی کار کنم. در واقع اگر شما احساس میکنید رگههایی از طنز در بازی من وجود دارد برمیگردد به اینکه تلاش کردم جنسی از بازی را برای این نقش در نظر بگیرم که در آن هارمونی جواب بدهد و بیرون نزند.
*یک جنس کمدی و طنز خاص در بازی فرهاد اصلانی و شاید در لایه های زیرشخصیت شما وجود دارد که اینجا احتمالاً مراقبت شده مورد استفاده قرار گرفته است.
ـ بله همین طور است و واقعاً بیش از این هم در خصوص این نقش خاص نمی شد خطر کرد. به هر حال اسد خفته رئیس این مجموعه است و در غیر این صورت شاید نتیجه آن طور که مدنظرمان بود اتفاق نمی افتاد.
*نکته ای که در انتخاب تیم بازیگری داود میرباقری معمولاً مشهود است، علاقه او به انتخاب اهالی تئاتر و سپردن نقش های اصلی به افرادی است که از صحنه نمایش می آیند. از سریال تاریخی میرباقری که بگذریم، او برای سریال «یلدا» و حالا «شاهگوش» هم با همین دیدگاه بازیگرانش را انتخاب کرده است. چقدر این مسئله را در گرم و جذاب در آمدن بازیها در مجموعه آثار او و به ویژه «شاهگوش» موثر می دانید؟
ـ من فکر می کنم وقت این بود نسل جدیدی که در تئاتر خوش درخشیدند حالا بیایند و در آثار تصویری دیده شوند. تعدادی از این تیم تئاتری پیشتر با آقای میرباقری کار کرده و خیلی خوب امتحان پس داده بودند. تعداد دیگری هم به این مجموعه اضافه شدند و نتیجه اش مورد اقبال او و البته مردم واقع شد. درست می گویید علاقه او به استفاده از بازیگران تئاتر در آثارش مشهود است و شاید این مسئله برگردد به اینکه خود او هم از دنیای تئاتر و در واقع یک جورهایی کارش را از تئاتر شروع کرد و خود را وامدار تئاتر می داند. اگر شما دقت کرده باشید ایشان در نگارش فیلمنامه های تاریخی نیز بسیار زیاد به نمایش های ایرانی اشاره داشته است. ضمن اینکه در سریال «شاهگوش» هم در لحظاتی شما متوجه تاثیر هنر نمایش بر نویسنده و کارگردان اثر می شوید.
*سریال «شاهگوش» به عنوان یک مجموعه زمان بر، وقت مفصلی را از شما گرفته است و در واقع با توجه به حضور مستمر کاراکتر «اسد خفته» اجازه نداده در هیچ فیلم سینمایی حضور داشته باشید. با این حال از نتیجه حاصل از این کار راضی هستید. بازخورد مدنظرتان را از سریال «شاهگوش» گرفتید؟
ـ همانطور که به درستی اشاره کردید به خاطر زمان طولانی حضور در این سریال من نمی توانستم سر کار دیگری بروم یا در سینما قدم موثری بردارم، امّا با تمام این حرف ها راضی هستم و امروز حس خوبی دارم.
*از سینما چه خبر؟ برنامه بعدیتان برای حضور در سینما چیست؟
ـ من تعدادی کار در نوبت اکران دارم. فیلم خانم بنیاعتماد را دارم، کار آقای جیرانی هست، فیلم آقای سعید سهیلی را دارم. کار حسین فرخبخش است. امیدوارم این فیلمها در شرایط خوبی اکران شوند. در سال جدید بیشتر در حال تمرکز هستم تا موقعیتم را در شرایط جدید بسنجم و سپس انتخاب کنم. امّا قطعاً در سال جدید سینمایی که من به طرف آن خواهم رفت سینمای مستقلتری است و اگر قرار باشد مرا سال جدید در فیلم سینمایی ببینید این نوع از سینما خواهد بود.
*در واقع ملاحظه دارید تا در انتخاب بعدیتان مراقبت ویژه داشته باشید؟
ـ بله چون راهی جز این وجود نخواهد داشت.
*به نظر شما میتوان بخشی از موفقیت امروز «شاهگوش» را به افت محسوس آثار تلویزیونی هم مرتبط دانست؟ اتفاقی که میتوان گفت بسیاری از بزرگان از جمله داود میرباقری را به سمت رسانههای خانگی سوق داده است.
ـ بله، قطعاً بیتأثیر نیست. در هر صورت تلویزیون مشخصاً یک مقدار راه خودش را سوا کرده و به نظر میرسد خیلی به مخاطب اهمیت نمیدهد. تلویزیون ما بیشتر تبدیل شده است به برنامههای گفت و گو محور که اتفاقاً شکل مونولوگ هم دارد. شما میبینید که اکثر کارهای تولیدی نازل و تکراری هستند. یک جورهایی میتوان گفت آثاری که در شبکه ویدئویی کشور تولید میشوند، در حال کمک کردن به تلویزیون است.
*و اگر در پایان صحبتی مانده…
ـ آرزو میکنم سریال «شاهگوش» تا پایان همین طور مسیر درستش را ادامه دهد و مردم هم از این کار راضی باشند. این کار پس از «ساخت ایران» تجربه دوم حضور من در شبکه ویدئویی خانگی بود و از بابت موفقیت آن خدا را شکر میکنم.