زندگینامه آیت الله سید علی سیستانی + عکس
زندگینامه آیت الله سید علی سیستانی + عکس
سید علی حسینی سیستانی از مراجع تقلید شیعه در ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ ـ ۹ ربیعالاول ۱۳۴۹ در مشهد متولد شد.
نام کامل : سید علی حسینی سیستانی
لقب : آیت الله
نسب : سید علی حسینی سیستانی
زادروز : ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ خورشیدی
زادگاه : مشهد، ایران
دین : اسلام
مذهب : شیعه دوازده امامی
پستها : مرجع تقلید و رهبر تشیع در عراق
استادان : سید حسین طباطبایی بروجردی، سید ابوالقاسم خویی، حسین حلی
کتابها : شرح عروه الوثقی، منهاج الصالحین، کتابی در ریا و تاریخ
وبگاه رسمی : www.sistani.org
زندگی
آیت الله سیستانی در روز 9 ربیع الاول سال 1349 هـ . ق در شهر مقدس مشهد متولد گردید و پدرش به میمنت نام جدّش او را (علی) نام نهاد. نام پدر گرامیشان مرحوم سید محمد باقر و نام جدّ ایشان که از بزرگان علم و زهد بوده سید علی میباشد. زندگینامه ایشان را مرحوم شیخ آقا بزرگ طهرانی در کتاب (طبقات أعلام الشیعه قسمت چهارم ص 1342) ذکر نموده است. گفته شده در نجف از شاگردان مولا علی نهاوندی و در سامرا از شاگردان مجدّد شیرازی و از شاگردان خاص مرحوم سید اسماعیل صدر گردید و در سال 1308هـ . ق به شهر مقدس مشهد بازگردید و در آنجا مستقر گشت، و از مهمترین شاگردانش، فقید بزرگوار شیخ محمد رضا آل یاسین (قدس سره) میباشد.
سوابق تحصیلی
آیت اللّه سیستانی در پنج سالگی به تعلیم قرآن کریم پرداخت، سپس وارد مدرسه دار التعلیم دینی به منظور آموزش علوم دینی شد که در این مدت نیز خوشنویسی را از استاد فن آموخت. در سال 1360 هـ . ق به امر پدر شروع به آموختن مقدمات علوم حوزوی نمود که مجموعه ای از دروس ادبی همچون (شرح الفیه ابن مالک، مغنی ابن هشام، مطول تفتازانی، مقامات حریری و شرح نظام) را نزد مرحوم ادیب نیشابوری و بعضی دیگر از اساتید پرداخت. همچنین (شرح لمعه و قوانین) را نزد مرحوم سید احمد یزدی فرا گرفت و قسمتی از دروس سطوح مثل (مکاسب، رسائل و کفایه) را نزد عالم جلیل شیخ هاشم قزوینی خواند. تعدادی از کتب فلسفی همچون (شرح منظومه سبزواری، شرح الاشراق و اسفار) را نزد مرحوم آیسی خوانده و (شوارق الالهام) را نزد مرحوم شیخ مجتبی قزوینی آموخت و از محضر علامه محقق میرزا مهدی اصفهانی و همچنین از محضر میرزا مهدی آشتیانی و میرزا هاشم قزوینی بهره هاى فراوان برده است. پس از فراگیری (علوم ابتدائی، مقدمات و سطح) نزد برخی از اساتید و مدرّسان به فراگیری (علوم عقلیه و معارف الهیه) پرداخت.
مهاجرت به قم: در سال 1368هـ . ق به شهر مقدس قم مهاجرت نموده و از محضر مرجع بزرگ آیت الله بروجردی (قدس سره) در درس فقه و اصول شرکت نمود و از دانش و معرفت فقهی او بویژه در علم رجال و حدیث استفاده بسیاری نمود. وی همچنین در دروس فقیه و عالم فاضل سید حجت کوه کمره ای (قدس سره) و تعدادی از علمای معروف آن دوره شرکت جست. وی در مدت اقامت خود در قم مکاتباتی که با مرحوم سید علی بهبهانی (یکی از علمای برجسته اهواز و از تابعین مدرسه محقق شیخ هادی طهرانی) درباره بعضی از مسائل (قبله) داشته است، به طوری که در این مسائل مناقشات مفصلی حول آراء مرحوم محقق طهرانی داشته و مرحوم بهبهانی از آراء استاد خود دفاع می نمود، پس از مدتی مکاتبه، مرحوم بهبهانی نامه تشکری برای ایشان فرستاده و از وی تمجید و تقدیر کاملی نمود، و قرار بر آن شد که ادامه بحث در موقع تشرّف ایشان به مشهد انجام گیرد.
مهاجرت به نجف اشرف: در سال 1371 هـ . ق معظم له از قم به نجف اشرف مهاجرت نمود، و در روز اربعین حسینی (علیه السلام) وارد کربلا گردید، سپس به نجف سفر نمود. به مدرسه بخارائی وارد شده و مستقر گردیدند،که در محضر اساتید بزرگی همچون آیت الله خوئی و شیخ حسین حلی (قدس سرهما) در فقه و اصول به مدت طولانی حاضر گردید و همچنین در این مدت هم در دروس بزرگانی همچون آیت الله حکیم و آیت الله شاهرودی (قدس سرهما) حاضر گردید.
رفتن به مشهد: در سال 1380 هـ . ق آیت اللّه سیستانی تصمیم رجوع به موطن خود مشهد گرفت و با تصور اینکه در آنجا مستقر خواهد شد، لذا اساتیدشان آیت الله خوئی و شیخ حسین حلی (قدس سرهما) درجه اجتهاد وى را مکتوب نمودند. همچنین محدث بزرگ، آقا بزرگ طهرانی شهادت دیگری در تبحر ایشان به علم رجال و حدیث مکتوب نمود.
بازگشت به نجف: آیت اللّه سیستانی در سال 1381 هـ . ق بار دیگر از وطن خود به نجف بازگشت و با ورودشان شروع به درس (خارج فقه در باب مکاسب شیخ انصاری) و متعاقب آن (شرح عروه در باب طهارت) و بیشتر (کتاب صلاه) را تدریس نمودند، تا در سال 1418هـ . ق بعد از آنکه (کتاب صوم) را به پایان رسانده بود، شروع به (شرح کتاب اعتکاف) نمود. در این مدت در موضوعات مختلفی همچون (کتاب قضاء، ابحاث ربا، قاعده الالزام و قاعده تقیه) بحثهای فقهی داشته اند. همچنین در این مدت بحثهایی در (علم رجال) که شامل (حجیت مراسیل ابن ابی عمیر، شرح مشیخه التهذیبین و غیره) نیز داشته اند. همچنین وی بحثهایی در علم اصول را در شعبان 1384 هـ . ق شروع نموده و دوره سوم تدریس را در شعبان 1411 هـ . ق به پایان رساندند و تمام درسهای ایشان در بحثهای فقه و اصول از سال 1397هـ . ق تا به حال به صورت کاستهای صوتی موجود میباشد. و در این روزها (1423 هـ) مشغول به تدریس (کتاب زکات از شرح عروه الوثقی) میباشند.
اجازات اجتهاد
حضرات آیات خوئى، شیخ حسین حلى، شیخ آقا بزرگ تهرانى به ایشان دستخط اجتهاد داده اند.
مرجعیت: بـعـد از فوت آیت اللّه سید نصراللّه مستنبط (قدس سره) عده ای از فضلا و علما از آیت اللّه خوئی (قـدس سـره) خواستند شرایطی را برای انتخاب جانشینی که دارای صلاحیت مرجعیت در حوزه علمیه نجف اشرف داشته باشد فراهم کنند. ایشان آیـت اللّه سـیـستانی را، برای علمشان و پاکی مسلکشان و نیز خط مشی استوارشان انتخاب نمودند. آیـت اللّه سـیـستانی ابـتـدا، نماز جماعت را در محراب آیت اللّه خوئی (قدس سره) برپا نمودند، سپس شروع به بحث و نگاشتن تعلیقات بر رساله و مسلک ایشان پرداختند. بـعـد از رحـلـت آیت الله خوئى (قدس سره) وی یکی از تشییع کنندگان جنازه آن مرحوم بوده و نماز میت نیز را بر او گذاردند. بعد از آن، زمـام مرجعیت حوزه علمیه را بدست گرفتند، و شروع به فرستادن اجازات، تقسیم و پخش حقوق، و تدریس از روی منبر آیت اللّه خوئی (قدس سره) در مسجد (خضرا) نمودند. و به این صورت، آیـت اللّه سـیـستانی شهرت زیادی در عراق، کشورهای خلیج فارس، هند، آفریقا و… مخصوصاً در میان قشر جوانان پیدا کردند. آیـت اللّه سـیـستانی یکی از علمای سرشناس و برجسته اى هستند که مشهور به اعلمیت هـسـتـنـد، و جـمـع کثیری از اهل علم و اساتید حوزه علمیه قم و نجف اشرف بر اعلمیت ایشان گواهی می دهند.
نبوغ علمی
آیت اللّه سیستانی همواره در بحوث اساتید خود استعداد و هوش فوق العاده ای داشته و برجسته تر از همه همشاگردانش بود. وی در کثرت تحقیق و تتبع در مسائل فقهی و رجال و تداوم فعالیت عـلمی و آشنائی با بسیاری از نظریه ها در میدانهای علمی گوناگون در حوزه، مهارت استثنائی نشان دادند. شایان ذکر است که میان ایشان و شهید صدر (قدس سره) در حوزه نبوغ علمی، رقابت شدید بود. لذا می توان از گواهی اجتهاد ایشان که دو تن از اساتید وی یعنی آیت اللّه العظمی سید ابوالقاسم خوئی (قدس سره) و علامه حسین حلی (قدس سره) نگاشته اند پی برد.
مـعروف است که آیت اللّه خوئی (قدس سره) به هیچ یک از شاگردان خود، به جز آیت اللّه سیستانی و آیت اللّه شیخ علی فلسفی (یکى از علمای معروف مشهد) گواهی خطی ندادند. و نـیـز علامه آقا بزرگ تهرانی (قدس سره) برای معظم له در سال 1380 هجری قمری گواهینامه نوشته است و در آن از مهارت و درایت وی در علم رجال و حدیث تمجید نموده است. یـعـنی هنگامی که ایشان هنوز به سن 31 سالگی نرسیده بودند حائز این مرتبه والا گردیده اند.
تالیفات و دستاوردهای علمی
نـزدیک بـه 34 سال پیش، ایشان تدریس بحث (خارج فقه، اصول و رجال) را شروع نمودند. و نیز بحثهایی پیرامون (مکاسب، طهارت، نماز، خمس) و برخی از قواعد فقهی مانند (تقیه، و الزام) به انجام رساندند. ایشان تـدریـس اصول را در سه دوره تمام نموده که بعضی از بحثهای این دوره، مثل بحثهای (اصول عـلمی، تعادل و تراجیح) و همچنین بعضی از مباحث فقهی و برخی از (ابواب نماز، قاعده تقیه و الزام) آماده چاپ است. عـده ای از فـضـلای مـعروف که هم اکنون بعضی از ایشان مدرّس بحث خارج می باشند مانند (علامه شیخ مـهـدی مـرواریـد، علامه سید مرتضی مهری، علامه سید حبیب حسینیان، سید مرتضی اصفهانی، علامه سید احمد مددی، عـلامه شیخ باقر ایروانی) و تعدادی از اساتید حوزه های علمیه، بحث ایشان را به بررسی گذاشتند. آیت اللّه سیستانی همزمان با تدریس و بحث، مشغول تألیف و نگاشتن کتابهای مهم و چند رساله شدند. هـمـچنین، ایشان کلیه تقریرات بحثهای اساتید خود را نیز به رشته تألیف درآورده اند.
خدمات اجتماعی
تاسیس مراکز رفاهی و درمانی و تحقیقاتی از جمله …
مؤسسه امام على (ع) ـ قم
مؤسسه امام على (ع) ـ لندن
مؤسسه امام على (ع) ـ بیروت
کتابخانه تخصصى تفسیر و علوم قرآنى ـ قم
کتابخانه تخصصى علوم حدیث ـ قم
کتابخانه تخصصى فقه و اصول – قم
کتابخانه تخصصى فلسفه و کلام ـ قم
کتابخانه تخصصى ادبیات – قم
کتابخانه تخصصى ادبیات – نجف اشرف
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران ـ قم
مرکز پژوهشهاى عقائدى ـ قم
مرکز تحقیقات اسلامى المصطفى (ص) ـ قم
مجتمع فرهنگی مسکونی مدینه العلم ـ نجف اشرف
مجتمع فرهنگى مسکونى حضرت آیت الله العظمى سیستانى (دام ظله) ـ قم
مجتمع مسکونى مهدیه ـ قم
مجتمع مسکونی ثامن الحجج (علیه السلام) ـ مشهد
مجتمع مسکونى امام هادی (علیه السلام) ـ قم
مجتمع مسکونی امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) ـ کربلا
درمانگاه خیریه امام صادق (علیه السلام) – قم
درمانگاه خیریه امام حسن مجتبى (علیه السلام) ـ ایلام
مرکز تخصصى و فوق تخصصى چشم پزشکى جواد الائمه (علیه السلام) ـ قم
خصوصیات اخلاقی
هر کس که از نزدیک با حضرت آیت اللّه سیستانی (دام ظله) معاشرت و رفت و آمد کند، به زودی به شخصیت ممتاز و روحیه ای ایده آل او پی خواهد برد. ایـن شخصیت و روحیه اى که ایشان دارا هستند، وی را به یک الگوی برجسته و عالم ربانی مبدل کرده است.
انـصاف و احترام به رأی دیگران: ایشان عاشق علم هستند، و ارادت خاص نسبت به معرفت و رسیدن به حقایق دارند. همواره به رأی دیگران احترام می گذارند، همیشه کتاب به دست هستند، و هرگز خواندن، تتبع، بحث و آگاه شدن از آرای دیگر علما را فراموش نکردند. لـذا گـاهی اوقات، ایشان بحثهای برخی از علما که شاید هم به آن صورت معروف نباشند، مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. و ایـن خـودش نـشانگر این است که، آیت اللّه سیستانی توجه خاصی و احترام فوق العاده نسبت به رأی دیگران دارد.
ادب و نـزاکـت در مـحاوره ها: همینطور که همه می دانند، جلسات بحث و محاوره اى که بین طـلـبـه هـا یا میان یک طلبه و استادش، بخصوص در حوزه علمیه نجف اشرف، انجام می گیرد، بسیار محکم و جدی می باشند. البته، در بعضی مواقع، این نوع روش برای طلبه ها مفید است، ولی در عین حال، همیشه تندی، روش صحیحی برای بحث و گفتگو نیست، و هرگز به هدف علمی مطلوب نمی رساند، و به غیر از تلف کردن وقت، و دور ساختن طلبه ها از روح مذاکره، چیز دیگری دربرندارد از جـهـت دیـگـر، هـمـیشه درسها و بحثهایی که آیت اللّه سیستانی با شـاگـردانشان برپا می کنند، بر اساس ادب و احترام دوجانبه میان شاگرد و استاد بوده و هست، گرچه حتی بسیاری از موضوعات یا بحثهایی که جلوی ایشان مطرح می شوند، ضعیف و بی پایه اند. یـکی دیگر از خصوصیات ایشان این است که سعی دارند جوابی را که به شاگردانشان می دهند تکرار کنند، تا آنها مسأله مطرح شده را درک کنند. اما، اگـر سـؤال کننده روی نظر خود اصرار کند، ایشان سکوت را ترجیح می دهند.
تـربیت: تدریس، یک وسیله برای کسب پول در مقابل آن، یا یک وظیفه رسمی که استاد را وادار به انجام آن کند، نیست. بلکه سعی یک استاد خوب، مهربان و دلسوز، باید بر این باشد که شاگردانش را تربیت کند، و آنان را به مقام علمی والا و پیشرفت دائم برساند. لذا محبت، لازمه این کار می باشد. گذشته از اینکه، همواره و در همه جا آدم بی خیال و وظیفه نشناس موجود است، ولی در کنار آن، اساتیدی هستند مخلص، دلسوز، رئوف و فهمیده، که هدف اصلی ایشان ادای رسالت تعلیم و تعلم به نحو احسن است. شایان ذکر است که آیت اللّه حکیم (قدس سره) و آیت اللّه خوئی (قدس سره) همیشه سمبل اخلاق حـسـنـه بـودنـد، و آنـچـه که از آیت اللّه سیستانی دیدیم و شاهد آن بودیم، همان اخلاق اساتیدشان بوده است. ایشان همواره از شاگردانشان تقاضا می کنند که بعد از پایان درس، از ایشان سئوال کنند. آیت اللّه سیستانی همیشه به شاگردان خود توصیه می کنند که به اساتید و علما اعلام احترام بگذارند، و هنگام سئوال یا بحث هر موضوع با آنان، نهایت ادب را رعایت کنند. وی مدام از اساتید خود، و روحیه عالی ایشان اخبار و قصه های فراوانی نقل می کند.
پارسائی و تقوا: بعضی از علمای نجف اشرف خود را از دعوا و مرافعه دور می کنند، اما عده ای آن را گریز و فرار از واقعیت، یا هراس و ضعف در بیان می دانند. ولی اگر به این مسأله، از زاویه دیگری بنگریم، خواهیم دید که در واقع، این یک امر مثبت است، بلکه در خیلی از موقع ها، مهم و ضروری است. حـال، اگر همان علما احساس کنند که امت اسلامی یا حوزه، به علت رویداد مهیج و یا ابهامی در بـعضی از مفاهیم اسلامی در معرض خطر قرار گرفته است، بدون تردید، در صحنه خواهند بود، چرا که آنان خوب می دانند که هر عالم باید، در مواقف سخت و حساس، علم خود را اظهار کند. نـکته مهمی که نباید اینجا از یاد برد این است که ، همیشه ایشان در مواقع فـتـنـه و آشـوب، سکوت را رعایت می کردند، همانطوری که بعد از درگذشت آیت اللّه بروجردی (قـدس سـره) و آیـت اللّه حـکـیـم (قدس سره)، و بروز تعصبات شخصی و رقابت برای رسیدن به مـنـصـب و کرسی، آیت اللّه سیستانی همان سیاست ثابت خود را دنبال کرد، و هیچگاه هدف خود را، رسیدن به لذتهای دنیوی، سلطه جوئی، یا مقام قرار نداد.
آثـار فـکـری: آیت اللّه سیستانی تنها یک فقیه نیستند، بلکه ایشان یک شخصیت متبحر، دانا و داری یک بینش بالنده در حوزه اقتصادی و سیاسی است. ایشان نـظرات ارزشمندی درباره اداره و جامعه شناسی دارد، و همواره از اوضاع معاصر که بر جامعه اسلامی حاکم است، مطلع و آگاه است. قابل ذکر است که وی در عیادتی که از استادشان مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم خوئی (قدس سره) در 29 ربیع الثانی 1409 ه . ق داشته اند استادشان از ایشان خواستند که به جای ایشان در مسجد خضراء امامت نماز جماعت را به عهده بگیرند که ایشان در بدو امر این موضوع را قبول ننمودند و لیکن آن مرحوم اصرار زیادی نموده و فرمودند: (اگر میتوانستم همچنانکه مرحوم حاج آقا حسین قمی (قدس سره) حکم میکرد شما را مجبور به قبول مینمودم) اما ایشان چند روز مهلت خواستند و پس از آن در 5 جمادی الاول 1409هـ . ق امامت نماز را قبول نموده و این کار تا زمانی که مسجد خضراء بسته شد، ادامه داشت.
ایشان جهت اداء فریضه حج در سال 1384 هـ . ق و دو بار متوالی در سالهای 1405 هـ . ق و 1406 به بیت الله الحرام مشرف شده اند.
خنثی شدن طرح ترور
در اخبار کشور عراق آمده است که نقشه منفجر کردن بارگاه ملکوتی حضرت امام علی (ع) و ترور مراجع عظام دینی از جمله آیت الله علی سیستانی خنثی شد. یک منبع امنیتی در استان بابل به خبرگزاری بین المللی بغداد "واب" گفت: نیروهای امنیتی طرح انفجار مرقد امام علی (ع) و ترور مراجع دینی در نجف از جمله آیت الله سیستانی را خنثی کردند. وی افزود: نیروهای امنیتی با کشف این طرح، 30 فرد مسلح وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی عراق را در مناطق شمالی بابل دستگیر کردند.
این منبع تصریح کرد: این افراد مسلح متهم به اجرای عملیات زیادی از جمله انفجارهای مختلف علیه شهروندان عراقی هستند و چندین عملیات انفجاری در استان بابل را اجرا کرده و به طرح خودشان برای هدف قرار دادن مرقد امام علی (ع) و ترور مراجع دینی اعتراف کرده اند. وی افزود: یک یگان از نیروهای امنیتی در جریان حمله و بازرسی گسترده در مناطق جبور، ناحیه النیل و جرف الصخر و البحیرات این افراد را دستگیر کردند. این منبع گفت: یگان یادشده بازداشت شدگان را برای شناسایی عناصر دیگر مرتبط با آنها به مراکز بازپرسی تحویل داد.
آیت الله سیستانی و جمهوری اسلامی ایران
این مرجع تقلید نسبت به تحولات ایرات حساسیت ویژه ای دارد؛ آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی در این باره می نویسد: وقتی که مشرف به عتبات عالیات بودم، در نجف اشرف جلسه 45 دقیقه ای خصوصی با آیت الله العظمی سیستانی داشتم که ایشان در این جلسه نگرانی جدی خود را از ناحیه خدشه به استقلال حوزه های علمیه بیان داشتند. وی افزود: ایشان در این جلسه مطالب فراوانی را مطرح کردند و بنده نیز این نگرانی ها را از طریق برخی اعلام به مقام معظم رهبری و مسئولان و مدیران حوزه ها منتقل نمود. این عالم شاهرودی ادامه داد: این مرجع معظم تقلید، در این جلسه گفتند؛ که احاطه و اشراف من به قضایای ایران از شما هم بیشتر است و این خود نشان دهنده اطلاع دقیق شان از مسایل کشورمان به ویژه در حیطه حوزه ها می باشد. وی اضافه کرد: ایشان بر این نکته هم تاکید داشتند که در شرایط کنونی، شیعه دشمنان فراوانی دارد و با این حال آن ها از قدرت شیعه به شدت در هراس هستند. آیت الله اشرفی شاهرودی خاطر نشان کرد: معظم له در این دیدار همچنین بیان داشتند؛ ایران یگانه مملکتی است که دارای حکومت اسلامی است و لذا همه باید در راستای تقویت این نظام اسلامی تلاش کنیم.
تاکید آیت الله سیستانی بر تقویت جمهوری اسلامی ایران
وی اظهار داشت: حضرت آیت الله سیستانی بر این نکته هم تاکید داشتند که نسبت به ایران و قضایای کشور ایراداتی دارم، اما نگران آن هستم که با بیان این ایرادات، نظام جمهوری اسلامی تضعیف شود و بنده در این باره من عندالله مسئول میباشم و لذا حتی کلمه ای در راستای تضعیف نظام اسلامی ایران بر زبان نخواهم راند. این عالم شاهرودی که همزمان سرپرستی مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(ع) برادران و امام صادق (ع) خواهران شاهرود را برعهده دارد، در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه علمیه نجف و جایگاه بسیار والای آیت الله العظمی سیستانی در مسایل مهم بین المللی گفت: شیعیان و مسلمانان بسیاری از ممالک دنیا امروز نگاهشان به نجف است و انشاالله خداوند متعال وجود آیت الله العظمی سیستانی را برای اسلام حفظ کند. وی تصریح کرد: از افتخارات علمای شیعه آن است که همواره مستقل بودهاند، وقتی میبینیم یک مرجع تقلیدی در کمال ساده زیستی است، آن وقت ملک عبدالله عربستان دو بار خواسته تا تلفنی با ایشان صحبت کند که معظم له قبول نکرده اند. آیت الله اشرفی شاهرودی ابراز داشت: اهمیت وجود ایشان برای اسلام و شیعه بسیار زیاد است به طوری که شخصیت مطرحی همچون رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به دیدار ایشان در نجف میرود و رایزنی هایی را انجام می دهد. وی گفت: در حال حاضر دولت های عربی منطقه، میلیاردها دلار پول خرج می کنند تا ارتباط ایران با سوریه را قطع کنند زیرا می دانند در این صورت رابطه ما با لبنان نیز قطع شده و این به سود دشمنان شیعه است.
نظر آیت الله سیستانی درباره تضعیف حکومت ایران
آیت الله سیستانی حکومت ایران را نمونه ای از حکومت شیعه در سراسر دنیا می دانند. مدیر مدرسه علمیه آیت الله حکیم اصفهان با اشاره به دیدار خود با آیت الله سیستانی در نجف، در این باره گفت: این دیدار، پس از آن اغتشاشات انجام گرفت. حجت الاسلام سجادی افزود: حضرت آیت الله سیستانی در آن دیدار تاکید داشتند که هر گاه حکومت ایران تضعیف شود، سایر حکومت ها محدودیت هایی را برای شیعیان ایجاد می کنند. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت:وقتی تعدادی از طلاب نجف که معارض با جمهوری اسلامی ایران بودند، تصمیم گرفتند شهریه مقام معظم رهبری را دریافت نکنند، حضرات آیات سیستانی و حکیم از مراجع تقلید مقیم نجف تصریح کردند: شهریه ما را هم به آنها ندهید.
ولایت فقیه
از جمله مواردی که همواره مخالفان بحث ولایت فقیه، به کمک آن، سعی در متقن نشان دادن شبهات خود دارند، این بوده است که بحث ولایت فقیه و برداشت حضرت امام خمینی (ره) در این باره، برداشتی شاذ و نادر بوده و بیشتر! مراجع متقدم و متأخر چنین برداشتی از متن شرع نداشته اند. آیت الله سیستانی به سه استفتاء درباره بحث ولایت فقیه پاسخ داده اند که به شرح زیر است:
آیا ولایت فقیه تحقیقی است یا تقلیدی؟
پاسخ: تقلیدی
نظر معظم له درباره ولایت فقیه چیست؟
«ولایت در آن چه ـ به اصطلاح فقها ـ امور حسبیه خوانده میشود برای هر فقیهی که جامع شرایط تقلید باشد ثابت است و اما در امور عامه که نظم جامعه اسلامی بر آنها متوقف است، هم در شخص فقیه و هم در شرایط به کار بستن ولایت امور دیگری معتبر است، از جمله مقبول بودن نزد عامه مؤمنین.
ایشان در پاسخ به این سوال که اگر حکم مرجع تقلیدی با حکم ولی فقیه فرق داشت، مقلد باید از کدام اطاعت کند اظهار داشتند: حکم کسی ولایت شرعی دارد، در امور عامّه [که] نظام جامعه و معاش مردم بر آن مبتنی است بر همه نافذ است حتی بر مجتهدین دیگر، مگر اینکه علم به خطا بودن آن یا مخالفتش با آنچه از کتاب و سنت قطعاً ثابت شده داشته باشد.