بیوگرافی ریدلی اسکات – Ridley Scott
سر ریدلی اسکات (به انگلیسی: Sir Ridley Scott) (زادهٔ ۳۰ نوامبر ۱۹۳۷) کارگردان فیلم، تهیه کننده انگلیسی است.
زاده :۳۰ نوامبر ۱۹۳۷
ساوث شیلدز، انگلستان
ملیت : انگلیسی
زمینه فعالیت : کارگردان فیلم، تهیه کننده
سالهای فعالیت : ۱۹۶۵ تا کنون
همسر : فلیسیتی هیوود – سندی واتسون
فرزندان : جیک، لوک، جوردن
زندگی
سر ریدلی اسکات (Sir Ridley Scott) در 30 نوامبر 1937 در “سوت شیلدز” (South Shields) در شمال غربی انگلستان به دنیا آمد. او پس از اینکه برای تحصیل به کالج سلطنتی هنر انگلستان رفت، در مجله RFK کالج مشغول و برای تأسیس مؤسسه فیلم کالج تلاش کرد. او در این دوران یک فیلم کوتاه سیاه و سفید با نام “پسر و دوچرخه” (Boy and Bicycle) را با پدر و برادر کوچکترش ساخت.
در سال 1963 او طراحی صحنه برنامه تلویزیونی “امشب” (Tonight) را برای BBC انجام داد. پس از فارغ التحصیلی او به عنوان یک طراح آماتور برای BBC مشغول به کار شد و طراحی صحنه برنامه های موفق این شبکه را بر عهده گرفت؛ تا اینکه در سال 1965 شروع به کارگردانی اپیزودهای تلویزیونی برای شبکه BBC کرد.
در سال 1968، ریدلی به همراه برادرش تونی اسکات کمپانی فیلم و آگهی بازرگانی با نام (Ridley Scott Associates (RSA را تآسیس کردند. همه 5 عضو خانواده: ریدلی اسکات، برادرش تونی اسکات، پسرهایش جک و لوک و دخترش جردن برای RSA کار می کنند.
او در سال 1977 نخستین فیلم بلند خود را با نام “دوئل کنندگان” ساخت یعنی در سن 40 سالگی وارد عرصه فیلمسازی شد. او با ساخت دومین اثر خود با نام “بیگانه” در سال 1979 جان تازه ای به ژانر علمی تخیلی داد؛ فیلمی که توسط کارگردانان دیگری چون “دیوید فینچر” و “جیمز کامرون” قسمتهای دیگری از آن ساخته شد؛ تا اینکه در سال 2012 خود اسکات به عنوان اثری دیگر از مجموعه بیگانه فیلم “پرومتئوس” را کارگردانی کرد؛ فیلمی که تا حدود زیادی از تئوری الحادی “فضانوردان دوران باستان” الهام گرفته بود. براساس این تئوری انسان یا توسط موجودات سیاره دیگری خلق شده یا با “کمک” آنها پا به این کره خاکی نهاده است. فیلمی که با طرح پرسشهایی حتی واکنش واتیکان را برانگیخت.
ریدلی اسکات در هالیوود به موضوعات خاص سیاسی، تاریخی، نظامی و امنیتی پرداخته است؛ از بازخوانی نوین جنگهای صلیبی در فیلم “قلمرو بهشت” و پرداختن به موضوع خاورمیانه در فیلم “یک مشت دورغ”، تا بازخوانی سینمایی تاریخ سیاسی رم به عنوان پشتوانه غرب جدید در فیلم “گلادیاتور” و اعاده حیثت از شکست نظامی امریکا با فیلم “سقوط شاهین سیاه”.
خانواده
جردن اسکات دختر ریدلی اسکات است، او عکاس، فیلمساز و بازیگر انگلیسی است. تونی اسکات از جمله کارگردانان مشهور سینما بود که در ژانر اکشن فعالیت میکرد. وی برادر کوچک ریدلی اسکات است و در نخستین فیلم او به نام “پسر و دوچرخه” که فیلمی کوتاه بود نیز در سن 16 سالگی ایفای نقش کرد. تونی اسکات که سرطان مغز غیرقابل عمل داشت، در آگوست سال 2012 خود را از بالای یک پل در لسآنجلس پرت و خودکشی کرد. ریدلی اسکات با توقف فیلمبرداری پروژه سینمایی جدید خود از لندن به لس آنجلس بازگشت تا در کنار خانواده برادرش باشد.
نگاهی به کارنامه فیلمسازی
ریدلی اسکات در سال 1977 نخستین فیلم بلند خود یعنی “دوئل کنندگان” را ساخت. اسکات 5 سال وقت صرف ساخت “دوئل کنندگان” کرد. او این فیلم را بر اساس رمان “دوئل” (Duell) نوشته “جوزف کنراد” ساخت. دوئل ماجرای افسران فرانسوی را در دوران جنگ های ناپلئون تعریف می کرد و پروژه ای تاریخی بود اما اسکات از پس آن بر آمد. با وجود آنکه “دوئل کنندگان” جایزه ویژه منتقدان جشنواره کن را دریافت کرد اما چندان مورد توجه منتقدان سایر کشورها قرار نگرفت.
“بیگانه” ایده ای تازه در سینمای هالیوود
اسکات در سال 1979 به یک افسانه علمی- تخیلی ترسناک و هیجان انگیز که ماجرایش در فضا رخ می داد پرداخت که “بیگانه” نام داشت و ایده تازه فیلم یعنی ترس از ناشناخته ها، تاثیر چشمگیری بر ژانر فیلم های ترسناک گذاشت و نسخه های دیگر نیز از روی آن ساخته شد. بیگانه با فروش بسیار خوبی روبه رو شد و هنرپیشه اول خود یعنی سیگورنی ویور (Sigourney weaver) را مبدل به یک ستاره کرد.
“بلید رانر” فیلمی با مضمون علمی – تخیلی
فیلم بعدی اسکات، “بلید رانر” (1982) نام داشت. اسکات در “بلید رانر” به لس انجلس سال 2019 رفت و یک ماجرای علمی – تخیلی را بر اساس داستان رباتهای انسان نما روایت کرد. “بلید رانر” بر اساس رمان مشهور “فیلیپ ک.دیک” (Philip K. Dick) ساخته شد. همچنین فیلم پرداختی هوشمندانه داشت و نیز از ساختاری خوب برخوردار بود.
داستانهای رویایی و پلیسی سوژه ای دیگر برای فیلمهای اسکات
اسکات در سال 1985 فیلم “افسانه” را ساخت؛ “افسانه” داستان رویایی و افسانه ای درباره آخرین تک شاخ، جنگلهای اسرارآمیز و اربابان تاریکی است. فیلم هزینه بسیاری در بر داشت اما تاکید بیش از حد اسکات بر روی جزئیات به کلیت فیلم صدمه وارد کرد و فیلم از سوی گیشه با شکست رو به رو شد.
اسکات در ادامه کاری خود در سال 1987 تغییر جهت چشمگیری داد و یک فیلم پلیسی هیجان انگیز به نام “کسی من را می پاید” (Someone to Watch Over Me) را ساخت. این فیلم از آن دست فیلم هایی بود که هالیوود همیشه بدان علاقه نشان داده است. بازی های تماشایی، ساختار خوب، گره افکنی و گره گشایی های مناسب، از جمله ویژگی های این فیلم بود.
“باران سیاه” تریلری جنایی – پلیسی
در سال 1982، اسکات باز هم به یک پروژه پر هزینه روی آورد؛ یک تریلر جنایی – پلیسی به نام “باران سیاه” ساخت. “باران سیاه” داستانش در نیویورک و ژاپن می گذشت و به فساد در تشکیلات پلیس می پرداخت. ماجرای فیلم درباره یک پلیس ماجراجوی نیویورکی است که درگیر باندهای مافیای ژاپنی (Yakuza) می شود. این فیلم از فیلم برداری خوب، طراحی، تولید قوی و فضاسازی قابل قبولی برخوردار بود.
“تلما و لوئیز” درامی ماجرایی
اسکات دهه نود را با فیلم پر سر و صدا و جنجال برانگیز “تلما و لوئیز” (1991) آغاز کرد. تلما و لوئیز درامی ماجرایی، جاده ای و فمنیستی بود. ماجرای فیلم به حصار دنیای مردانه در زندگی دو زن و حصار شکنی آن دو می پرداخت. فیلمبرداری زیبا، استفاده از مناطق بیابانی زیبای آمریکا در پس زمینه و نیز طنز تلخ و پایان دراماتیک فیلم از دیگر ویژگی های فیلم بود که در موفقیت آن اثر نقش داشت.
“1942- فتح بهشت” درباره کریستف کلمپ و کشف قاره امریکا
ریدلی اسکات در سال 1992 فیلم “1942- فتح بهشت” به مناسبت فرا رسیدن پانصدمین سالگرد کشف آمریکا توسط کریستف کلمب کارگردانی کرد. با وجود این که فیلم از کارگردانی قدرتمند اسکات بر خوردار بود اما داستان گویی فیلم ضعیف بود.
“گلادیاتور” فیلمی تاریخی
در سال 2000 اسکات فیلم بسیار موفق “گلادیاتور” را ساخت. گلادیاتور بسیار مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. ماجرای حماسی، اسطوره ای و دراماتیک فیلم و مقبولیت آن موجی از ساخت این گونه فیلم ها را به راه انداخت. نحوه تصویربرداری گلادیاتور به نوعی نوآورانه و هوشمندانه است که کمتر در ژانر تاریخی نظیرش دیده شده است. صحنه های خونین 10 دقیقه اول فیلم به وضوح تحت تأثیر نبردهای فیلم “نجات سرباز رایان” ساخته استیون اسپیلبرگ ساخته شده است. پس از آن فیلم وارد چالش درونی می شود؛ امپراطور روم که پیرمردی ناتوان شده، ژنرال خود ماکسیموس را به جای پسرش به جانشینی انتخاب میکند. پسرش که زودتر متوجه این تصمیم می شود پدر را کشته و نقشه کشته شدن ماکسیموس را میکشد؛ اما ماکسیموس باهوش از این دسیسه فرار کرده و خود را به خانه میرساند. اما بجای استقبال گرم، با قبر زن و فرزندش و مزرعه سوخته اش روبرو میشود. از این جا به بعد اسکات با استفاده از سبک شاعرانه “سرژیو لئونه” قهرمانی را به تصویر میکشد که مرگ خانواده تمام ذهنش را اشغال کرده و انتقام تنها انگیزه اش برای ادامه زندگی است.
“هانیبال” فیلمی پس از “سکوت بره ها”
فیلم بعدی اسکات “هانیبال” (2001) نام داشت. این فیلم در پی موفقیت فیلم “سکوت بره ها” (Silence Of Lambs) ساخته جاناتان دمی و جا افتادن و مشهور شدن شخصیت دکتر دیوانه فیلم، هانیبال لکتر، ساخته شد.
“سقوط شاهین سیاه” یکی از فیلمهای تحت تسلط پنتاگون
در همان سال 2001 اسکات فیلم پر هزینه و جنگی “سقوط شاهین سیاه” را کارگردانی کرد. اثری به غایت ماهرانه درباره دسته ای از سربازان آمریکایی سازمان ملل در کشور سومالی که با گروهی از اشرار محلی سومالیایی درگیر و کشته می شوند.
پنتاگون برای دهههای متمادی به هالیوود مشاوره میدهد و تجهیزات نظامی در اختیار آنها قرار میدهد، ولی در ازای این تسهیلات از هالیوودیها میخواهد که نیروهای ارتش آمریکا را آنگونه که آنها میخواهند، چهره ای با اقتدار، حرفه ای و شکست ناپذیر تصویر کنند.
آنچنانکه به گفته روزنامه گاردین، در فیلم “سقوط شاهین سیاه” به کارگردانی ریدلی اسکات که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده، شخصیت اصلی فیلم که یک سرباز آمریکایی، شخصی بیاخلاق و متجاوز نیز هست ولی به دستور وزارت دفاع، این مسئله سانسور میشود.
“قلمرو بهشت” فیلمی درباره جنگ های میان مسلمانان و مسیحیان
در سال 2003 اسکات به ساخت فیلمی نسبتا خانوادگی و در عین حال مهیج پرداخت. مردان کبریتی یا مردان کلاه بردار (Matchstick Men) فیلمی لذت بخش درباره یک کلاه بردار خبره و وسواسی است که به یک باره پی می برد یک دختر نوجوان دارد و حال باید او را به درون زندگی خود راه دهد.
فیلم “قلمرو بهشت” (Kingdom of Heaven) در سال 2005، فیلم بعدی اسکات است که ماجرایی را در میانه جنگ های صلیبی بیان می کند. اورشلیم، سرزمین مقدس تحت سلطه مسیحیان است و توسط بالدوین اداره می شود. به نظر می رسد صلح در این سرزمین برقرار شده و مسلمانان و مسیحیان زندگی مسالمت آمیزی را در کنار هم دارند اما کارشکنی های عده ای موجب می شود دوباره شعله های جنگ در اورشلیم زبانه بکشد. ساخته شدن فیلم بعد از حادثه 11 سپتامبر و نقل ماجرایی درباره جنگ میان مسلمانان و مسیحیان آن هم در دوران جنگ های صلیبی، حواشی بسیاری را برای فیلم رقم زد.
فیلمهایی با مضامین قاچاق، جاسوسی و خلقت انسان
ریدلی اسکات در سال 2007 با فیلم “گانگستر امریکایی” (American Gangster) ساخت و در آن به یکی از مسائل دیرپای اجتماعی یعنی معضل مواد مخدر و قاچاق آن، از سوی گروه های زیر زمینی پرداخت. در این فیلم یک پلیس سالم در مقابل همه پلیس های فاسد مواد مخدر و فدرال آمریکا قد علم کرده و در نهایت با وجود فساد عمیق، همه آن ها را شکست می دهد تا نشان دهد که نظام سرمایه محور آمریکایی توانایی خود پالایشی را در خود دارد.
او در سال 2008 “یک مشت دروغ” (Body of Lies) را ساخت که بازیگرانی چون “دیکاپریو”، “راسل کرو” و “گلشیفته فراهانی” در آن بازی کرده اند؛ این فیلم شکل جدیدی از تریلر جاسوسی را به اجرا می گذارد.
اسکات دو سال بعد از آن “رابین هود” را ساخت و در سال 2012 “پرومتئوس” ساخت که به عنوان دنباله مجموعه بیگانه ها به چگونگی خلقت انسان ولی با منطق کفر آمیز و خرافی پرداخته است.
آثار
-“دوئل کنندگان” (The Duellists) محصول سال 1977
-“بیگانه” (Alien) محصول سال 1979
-“بلید رانر” (Blade Runner) محصول سال 1982
-“افسانه” (Legend) محصول سال 1985
-“کسی من را می پاید” (Someone to Watch Over Me) محصول سال 1987
-“باران سیاه” (Black Rain) محصول سال 1989
-“تلما و لوئیز” (Thelma & Louise) محصول سال 1991
-“1492- فتح بهشت” (1492: Conquest of Paradise) محصول سال 1992
-“جی ای جین” (G.I. Jane) محصول سال 1997
-“گلادیاتور” (Gladiator) محصول سال 2000
-“هانیبال” (Hannibal) محصول سال 2001
-“سقوط شاهین سیاه” محصول سال 2001
-“مردان کبریتی” (Matchstick Men) محصول سال 2003
-“قلمرو بهشت” (Kingdom of Heaven) محصول سال 2005
-“سالی خوب” (A Good Year) محصول سال 2006
-“گانگستر امریکایی” (American Gangster) محصول سال 2007
-“یک مشت دروغ” (Body of Lies) محصول سال 2008
-“رابین هود” (Robin Hood) محصول سال 2010
-“پرومتئوس” (Prometheus) محصول سال 2012
-“مشاور” (The Counselor) محصول سال 2013
-“اکسدوس” (Exodus: Gods and Kings) محصول سال 2014
از بیگانه ها تا “پرومتئوس”
مجموعه بیگانه ها که در سال 1979 با کارگردانی اولین قسمت آن توسط ریدلی اسکات آغاز شد و در سالهای 1986، 1992 و 1997 میلادی توسط کارگردانان دیگری چون “دوید فینچر” و “جیمز کامرون” دنبال شد، پس از یک وقفه نسبتاً طولانی در سال 2012 توسط خود اسکات دوباره به پرده سینما بازگشت.
ریدلی اسکات در فیلم خود با نام “پرومتئوس” داستان بیگانه ها را در زمانی بسیار قبلتر از آنچه در “بیگانه 1” شاهد بودیم، آغاز کرده است. او در این فیلم و کلیپ های مکمل آن، سال 2023 را به عنوان سالی که بشر بر روی زمین جایگاهی همانند خدایان مییابد، معرفی کرده است.
پرومتئوس چیست
با موضوع پرومته، فیلم و رمانهای زیادی نوشته شده است که در سینما میتوان به فیلم آخر ریدلی اسکات “پرومتئوس” و رمان سه جلدی تِری دیِری “آتش دزد” اشاره کرد. هم زمانی و همراهی این آثار نشان از برنامهریزی دراز مدت برنامه ریزان پشت پرده آثار هنری، در غرب دارد که بر خلاف تصور عمومی از هنر برای بیان باورهای غلط خود استفاده میکنند.
در اسطورهشناسی یونان پرومتئوس یک تیتان است؛ یعنی نخستین نژاد از الهههایی که پیش از خدایان کوه المپ آمده بودند. وی آتش را از خدایان دزدید و آن را به بشر داد؛ اقدامی که به اعتقاد آنها پیشرفت و تمدن را به همراه داشت. برای تحقق این هدف و رساندن آتش (نماد دانش الهی) به انسان، پرومتئوس به شخصیتی مهم در اسطورهشناسی مکاتب مرموز و تصوفآمیز همچون فراماسونری و روسیکروسیانیسم تبدیل شد که مبنای آنها بهرهگیری از دانش اسرارآمیز برای رسیدن به الوهیت است.
معادل یهودی – مسیحی پرومتئوس، “لوسیفر” از فرشتگان سقوط کرده است که زمانی محبوب خداوند بود اما از فرمان خداوند سرپیچی کرد و گونه جدیدی از دانش را به انسان انتقال داد. لوسیفر یک واژه لاتین و به معنای “آورنده آتش” است. گفته میشود این “آتش” همان علم اسرار است که در مکاتب مرموز و تصوفآمیز آموزش داده می شود بطوریکه به “انسانهای منورالفکر” اجازه میدهد تا به جایگاه خدایان بازگردند.
منطق اصلی فیلم “پرومتئوس” مجموعه ای از اعتقادات کفرآمیز درباره خلقت انسانهاست
فیلم علمی – تخیلی “پرومتئوس” به عنوان جدیدترین حلقه از زنجیره بیگانه ها مضمون اصلی داستان را صریح تر بیان میکند و بسیاری از پرسشهایی را که در 4 قسمت پیشین وجود داشت پاسخ می دهد. اگر چه تعدد کارگردانها و فاصله زمانی میان قسمتهای چهارگانه بیگانه ها و فیلم پرومتئوس، پذیرش یک هدف مشترک برای تمام قسمتها را دشوار می نماید ولی یکدستی داستان و ارجاعات مکرر قسمتهای مختلف مجموعه بیگانه ها به یکدیگر در کنار حضور “دان اُبانون” و “رولاند شوست” که نویسندگان اصلی هر 5 قسمت فیلم و تهیه کننده برخی قسمتهای آنها هستند، تردیدی باقی نمی گذارد که بیگانه ها یک مجموعه یکپارچه و حساب شده اند که هدف خاصی را دنبال می کنند.
فیلم پرومتئوس در واقع داستانی را دنبال میکند که بر پاسخ سوالات بیپایان انسانها در رابطه با خاستگاه بشریت تمرکز دارد، برای مثال، اینکه: “ما از کجا میآییم؟” و اینکه “ما چرا اینجا هستیم؟”…
منطق اصلی فیلم درباره خلقت انسان ها توسط این مهندسین که در تعارض با ایمان مسیحی دکتر شاو قرار می گیرد، این فیلم را به یک مجموعه اعتقادی کفراندیشانه و خرافی تبدیل می کند که در تقابل صریح با آموزه های ادیان وحیانی است؛ مجموعه اعتقادی ای که مشابه آن را می توان در تعالیم شرک آلود پیشامسیحی و فرقه های نوظهور دهه های اخیر به خوبی مشاهده کرد. در واقع این فیلم را باید کدگشایی از چهار قسمت پیشین بیگانه ها به شمار آورد.
به چالش کشیدن مفاهیم عمومی دینی
منشأ تمام وحشت و زشتی موجودات بیگانه در قسمتهای اول تا چهارم در اینجا به مهندسین یا همان خالقین انسان بازگشت داده می شود. اسکات در مصاحبه ای گفته بود که پیشتر قصد داشته نام بهشت یا آسمان را برای فیلم انتخاب کند. او دلیل این کار را اینگونه توضیح داده بود که در این فیلم ما متوجه می شویم بهشت هم ممکن است بر خلاف تصور ما جایی شوم و شیطانی باشد. همچنان که دیده می شود خود اسکات تأکید دارد که قصد داشته مفاهیم عمومی دینی را در ذهن مخاطبان به چالش بکشد.
نگاهی به داستان فیلم
در ابتدای فیلم یک موجود بیگانه با یک سفینه غول پیکر بر روی کره زمین فرود میآید. موجود بیگانه پس از نوشیدن مایع آن را کاملاً تجزیه کرده و محتوای آن را به درون آب میریزد. مولکولهای میکروسکپی DNA این مایع عجیب در درون آب از لحاظ بیوژنتیکی واکنش میدهد و در ادامه تک سلولهای درون آب بتدریج تکثیر مییابند. این صحنه در واقع بیانگر فرضیه اصلی سازندگان فیلم در خصوص نحوه شکلگیری حیات انسان بر روی کره زمین است.
در ادامه، فیلم با پخش سریع تصاویر به سال 2089 میرسد جائیکه دو باستانشناس، در حال کاوش غاری در اسکاتلند هستند. در داخل این غار، باستانشناسان نگارهای را کشف میکنند که توسط مردی غارنشین حک شده بود. در این تصویر منقوش، انسانها نگاه خود را به ستارهای دوختهاند که در آسمان در حال شکلگیری است. محققان درمییابند که نحوه شکلگیری این نوع ستاره خاص را میتوان در هنر برخی فرهنگهای کهن جست.
باستان شناسان معتقدند که بیگانگان (آنها را “مهندس” مینامند) از فرآیند شکل گیری این ستاره خاص موجودیت یافته و پس از آن حیات انسان را بر روی کره زمین شکل میدهند. این کشف جدید آنها را وامیدارد تا عازم یک ماموریت فضایی شوند بلکه سیاره موردنظر را پیدا کرده و بتوانند پاسخ سوالات خود را از مهندسان جویا شوند…
واکنش به فیلم “پرومتئوس”
فیلم علمی – تخیلی “پرومتئوس” ساخته ریدلی اسکات به دلیل طرح برخی از سوالات از سوی واتیکان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
ساخت فیلمی درباره حضرت موسی(ع)
ریدلی اسکات در سال 2013 خبر از ساخت فیلمی با همکاری کمپانی فوکس قرن بیستم را داد که قصه آن درباره حضرت موسی(ع) و رسیدنش به مقام پیامبری است. این فیلم با نام “اکسدوس” (Exodus) درباره خروج قوم یهود از مصر تحت هدایت حضرت موسی(ع) است که اکتبر سال 2013 جلوی دوربین رفت. این اولین بار نبود که اسکات برای ساخت یک فیلم تاریخی و حماسی پشت دوربین فیلمبرداری قرار میگرفت. او در سالهای 2000 و 2010 فیلمهای “گلادیاتور” و “رابین هود” با درون مایه های مذهبی را کارگردانی کرده بود.
افتخارات
وی تاکنون سه بار برای فیلمهای گلادیاتور، تلما و لوییز و سقوط شاهین سیاه نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده است.
دعوت از گلشیفته فراهانی
هدف گرفتن هنرمندان ایرانی و استفاده از حساسیت های آنها و تبدیل کردنشان به مجسمه اعتراض علیه ایران حربه ای است که بارها و بارها درباره ایران استفاده شده است. با این تفاوت که تاریخ مصرف هر هنرمندی متفاوت است.
فیلم “یک مشت دروغ” (body of lies) به کارگردانی ریدلی اسکات نام اولین فیلم هالیوودی کارنامه گلشیفته فراهانی بود؛ فیلمی با موضوع جاسوسی که در آن پیرنگ پیچیده، رابطه عاشقانه، تعقیب و گریز، مبارزات مسلحانه و نجات در دقیقه آخر بکار رفته است. در این فیلم گلشیفته فراهانی نقش یک پرستار در کشور اردن به نام “عایشه” را برعهده دارد که یک رابطه عاشقانه بین او و دیکاپریو، مأمور سی آی ای شکل میگیرد و…
ریدلی اسکات پس از فیلم “یک مشت دروغ”، برای بازی در فیلم “اکسدوس” از گلشیفته فراهانی دعوت کرد.
عکس ریدلی اسکات
بیوگرافی و عکس ریدلی اسکات
زندگینامه ریدلی اسکات کارگردان انگلیسی
عکس ریدلی اسکات تهیه کننده انگلیسی