گفتگو با سولماز حصاری بازیگر نمایش سرهنگ و پرندگان

گفتگو با سولماز حصاری بازیگر نمایش سرهنگ و پرندگان

 

سولماز حصاری, بیوگرافی سولماز حصاری, تحصیلات سولماز حصاری, سن سولماز حصاری, همسر سولماز حصاری, عکسهای سولماز حصاری, مصاحبه با سولماز حصاری, گفتگو با سولماز حصاری, سرهنگ و پرندگان, کامبیز دیرباز, بازیگر سرهنگ و پرندگان, ماتا هری, فیلم های سولماز حصاری, بازیگر تئاتر, بازیگر سینما و تلویزیون, Sulmaz hesari, زندگینامه سولماز حصاری, سولماز حصاری بیوگرافی و عکس, نمایش سرهنگ و پرندگان

 

نمایش «سرهنگ و پرندگان» از جمله کارهای اجتماعی با نگاه نقادانه است که نویسنده و کارگردان اثر می کوشد ضمن طرح مسائل اجتماعی یک نگاه نقادانه داشته باشد به روابط موجود در جامعه و اینکه آدمها تحت شرایطی که با آن روبه رو می شوند می توانند چه واکنش هایی نشان بدهند. «ماتا هری» نقشی که سولماز حصاری آن را بازی می کند زن جوانی است که از روزمرگی زندگی خسته شده و می کوشد با تغییر شرایطش حتی به قیمت خود ویرانگری شرایط متفاوت دیگری را تجربه کند. سولماز حصاری بازیگر با استعداد و جوان در باره حضورش در این نمایش و ویژگی شخصیتی که بازی می کند با شبکه ایران گفتگو کرده است.

 

آیا حضور در نمایش «سرهنگ و پرندگان» اولین تجربه تئاتری شما بود؟

نه ، از سال 1387 سابقه بازی در تئاتر دارم و اصول بازیگریم با حضور در صحنه تئاتر و آموختن فن بیان و تکنیک های بازیگری شکل گرفت. سه قبل هم در تئاتر فرم فیزیکال که مبتنی بر تئاتر حرکت بود بازی کردم و سال قبل هم افتخار همکاری با تاجبخش فنائیان را پیدا کردم. بازی در تئاتر باعث می شد کمتر راغب به بازی در سینما و تلویزیون بشوم اما با حضورم در تئاتر پیشنهادات بازیگری در سینما و تلویزیون به من ارائه شد و مدتی در مقابل این پیشنهادات مقابله کردم و موفق شدم چند جایزه تئاتری منجمله در جشنواره ماه را به دست بیاورم و با افزایش تجربیاتم وارد کار تصویر شدم . در کارهای اول تصویریم از بازیم راضی نبودم و مدتی طول کشید تا بتوانم خودم را با مدیوم بازیگری در سینما آداپته کنم.

 

بحث مالی چقدر در حضور شما در سینما نقش داشت؟

به هرحال بی تاثیر نبود و چند برابر تئاتر در سینما دستمزد می گرفتم و چند باری فرصت کارکردن با بزرگان سینما را به دست آوردم اما چون نقش ها کوتاه بود در این کارها بازی نکردم .

 

نمایش «سرهنگ و پرندگان» چه ویژگیهایی داشت که راضی به بازی در آن شدید؟

موقعی که کارگردان کار با من تماس گرفت و عنوان کرد که عواید اجرا برای کودکان بی سرپرست و خیریه برکت است بدون خواندن متن نمایشنامه بازی در آن را قبول کردم.

 

در «سرهنگ و پرندگان» نقش غیرمتعارفی را هم بازی می کنید.

نقش زن جوانی به نام ماتا هری را بازی می کنم؛ مضمون نمایش در باره زندگی پنج دیوانه است که در آسایشگاه روانی بستر هستند . سرهنگی وارد آسایشگاه می شود و حضور و تفکراتش بر زندگی این دیوانه ها اثر گذار می شود و تلاش می کند باعث رهایی آنها بشود. منش و رفتار سرهنگ بتدریج باعث می شود که اخلاق های بد دیوانه ها از بین برود.

 

متن نمایش یک جورهایی یادآور فیلم«دیوانه ای از قفس پرید» است.

بله در این فیلم حضور شخصی که خودش را به دیوانگی زده بود باعث می شود که بیماران آسایشگاه دست به شورش بزنند. «ماتا» هم در نمایش «سرهنگ و پرندگان» معتقد است دیوانه ها از همه بهتر هستند و مردم را تشویق می کند که به جمع دیوانه ها بپیوندند.

 

«ماتا هری» به لحاظ روانی هم آدم خاصی به شمار می رود.

شغل «ماتا هری» دزدی است و یک دائم الخمر محسوب می شود و دزدی می کرده که بتواند پول مشروبش را فراهم کند. نویسنده این نمایش شخصیت ماتا را بر اساس یک شخصیت واقعی نوشته است و زن رقصنده ای وجود داشته که دیگر خوشی های زندگی او را اقناع نمی کرده است و به گونه ای از همه چیز اشباع شده است .

 

برای ارتقای کیفی این نقش کار ویژه ای انجام دادید؟

بله، تلاش کردم از تیپ بازی کلیشه ای و تکراری آدم های الکلی که حرف زدنشان کند و کشدار است دوری کنم زیرا این نوع حرف زدن ریتم کار را کند می کرد بنابراین با مشورت و همفکری با کارگردان تغییراتی به وجود آوردم و تحقیقات زیادی درباره ویژگی های آدم های الکلی انجام دادم و در بازیم ماتا را به گونه ای بازی کردم که شخصیت بشاش و سر زنده ای دارد و تند و پیوسته حرف می زند.

 

تمرینات آماده سازی نمایش چطور انجام شد؟

در یک پروسه کار گروهی نمایش سر و شکل گرفت و در جلسات متعدد دور خوانی متن بازیگران مدام با یکدیگر درباره نقش ها و نوع بازی و لحنشان حرف می زدند. کار ویژگی های فلسفی و درونی زیادی دارد. از طرفی متن نمایش نامه، متنی سنگین و طولانی بود و نوع ادبیات و گفتار شخصیتها در نمایش دشوار بود و ادای برخی از جملات واقعا برای بازیگر سخت به نظر می رسید. بعد از تمرینات مستمر و تغییرات در دیالوگها به یک لحن و رویه واحد رسیدیم و اجرای موفقی داشتیم.

 

همبازی شدن با کامبیز دیرباز که نقش «سرهنگ» را بازی می کرد چه ویژگی هایی داشت؟

با کامبیز دیرباز سابقه کار مشترک در سریال «بوی باران» را داشتم و نوع و شیوه بازیش را می شناختم و به هر حال حضور بازیگرانی از جنس کامبیز دیرباز به بهتر شدن کیفیت کار کمک و به آن اعتبار و وجه می دهد و نشان می دهد متن و کار ویژگی هایی داشته که بازیگر مطرح و صاحب نامی مثل کامبیز دیرباز در آن حضور پیدا کرده است .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا