گفتگو با نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش

گفتگو با نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش

 

گفتگو با نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش

 

نرگس محمدی می‌گوید اگر کس دیگری در «ستایش ۲» نقش ستایش را به عهده می‌گرفت به او حسادت می‌کرد. نرگس محمدی کارش را از تئا‌تر و سینما آغاز کرد. فیلم‌های سینمایی «آناهیتا»، «ریسمان باز»، «تنهایی باد» از جمله فیلم‌هایی او قبل از معرفی او به عنوان یک چهره محبوب تلویزیونی است تا اینکه سعید سلطانی او را به عنوان بازیگر نقش اول سریال «ستایش» انتخاب کرد که دلیل این انتخاب به گفته سعید سلطانی به جز توانایی بازی، نوع چهره و معصومیتی که در نگاهش است، بود.

فصل اول سریال«ستایش» با استقبال خوبی از سوی مخاطبان تلویزیون روبرو شد و چند ماهی که این سریال از شبکه سه سیما پخش می‌شد نرگس محمدی با نام ستایش در میان طرفدارانش شتاخته شده بود. مدتی است فصل دوم این سریال روی آنتن شبکه سه سیما است و محمدی این بار هم همان نقش را در ۴۵ سالگی تجربه می‌کند، نقشی که به گفته خودش بسیار سخت بود و از طرف دیگر اگر کس دیگری جز خودش آن را بازی می‌کرد شاید به او حسادت می‌کرد، نرگس محمدی از تجربه حضورش در نقش یک زن میانسال با ما صحبت کرد که آن را می‌خوانید:

 

بازی در نقش یک زن میانسال قطعا برای یک بازیگر جوان سخت است، چه شد که بازی در فصل دوم «ستایش» را پذیرفتید؟

از اینکه میانسالی ستایش را بازی کنم استرس داشتم. برای من که جوانی این شخصیت را تجربه کرده بودم وارد شدن به دنیای او در میانسالی سخت بود، اما من این نقش را دوست دارم و از ابتدا تمام ریزه کاری‌های رفتاری این نقش را درست کردم. او را می‌شناختم و شاید اگر بازیگر دیگری میانسالی ستایش را بازی می‌کرد حسودیم می شد، اما چند دلیل باعث شد به پیشنهاد بازی در نقش میانسالی ستایش جواب مثبت بدهم. یکی از این دلایل حضور سعید سلطانی به عنوان کارگردان مجموعه بود.

به آقای سلطانی اطمینان کامل دارم و هر کارگردانی به غیر از او قصد داشت فصل دوم را بسازد، بازی برایم سخت می‌شد. ریزه‌کاری‌های نقش ستایش را من و آقای سلطانی بهتر از هر کس دیگری می‌دانستیم. در فصل دوم هم این تعامل بین ما بود که این شخصیت را در میانسالی بهتر تصویر کنیم. سعید مطلبی نویسنده این مجموعه هم که من بسیار زیاد نوشته‌هایش را دوست دارم و می‌دانم تا چه حد ریزه کاری‌های نقش را می‌شناسد دلیل دیگری بود که خیالم بابت بازی در این سریال راحت باشد.

خاطرم هست بعضی وقت‌ها سرصحنه چند ساعت با آقای سلطانی درباره نقش حرف می‌زدم و معمولا سر ضبط صحنه‌های حسی آقای سلطانی من را متوجه گذشته ستایش می‌کرد و می‌گفت: «یادت است آن موقع برای ستایش چه اتفاقی افتاد؟» این‌ها چیزهایی است که بازیگر از تجربه بازی در نقش خاص همراهش هست، به خصوص اینکه مدتی را با نقش همراه باشد و ویژگی‌های رفتاری آن را بشناسد، هر بازیگر دیگری اگر می‌خواست این نقش را از فیلتر ذهن خودش عبور دهد شاید در ‌‌نهایت نقش طور دیگری پرداخت می‌شد، اما من ستایش را سال‌ها است که می‌شناسم.

 

چه ویژگی‌هایی را به میانسالی شخصیت ستایش اضافه کردید؟

اولین قسمت‌های سریال «ستایش» پخش شده و در حال حاضر فکر می‌کنم زود است که درباره ویژگی‌های شخصیتی او صحبت کنم، اما زنی با خصوصیات ستایش ویژگی‌های رفتاری خاص خودش را داشت و حالا در میانسالی با توجه به اتفاقاتی که در گذشته تجربه کرده باید طور خاصی رفتار کند. بازی در این نقش برایم سخت بود، باید آرام‌تر حرف می‌زدم و راه می‌رفتم و این تداوم حس و فرم بازی باید ۱۰ ماه با من بود و این کار را برایم سخت‌تر می‌کرد. تمام حرکات من را آقای سلطانی کنترل می‌کرد و اگر کوچک‌ترین حرکت اضافی داشتم که باعث می‌شد از نقش فاصله بگیرم را سریع کات می‌داد و نظارت خوبی روی بازی من داشت. البته هنوز هم که چند ماه است تصویربرداری سریال تمام شده، بعضی از حرکات ستایش با من مانده است. سعی می‌کنم از آن فاصله بگیرم چرا که موافق نیستم بعد از پایان سریال هم باید با نقشم زندگی کنم. در ‌‌نهایت در پرداخت بهتر شخصیت ستایش سعی کردم تمام خصوصیات بد نرگس محمدی را از شخصیت ستایش دور کنم و نگذارم وارد نقشم شود.

 

درهمین قسمت‌های ابتدایی به نظر می‌رسد ستایش زن پخته‌ای شده که حتی بیش از سنی که در سریال تصویر شده تجربه دارد و حس حمایت از فرزندانش بیشتر شده است. ارزیابی خودتان از نقش چیست؟

شخصیت ستایش در ۴۵ سالگی برای خود من هم جالب بود او مصداق بارز این جمله است که روزگار تو را می‌سازد. تمام رنج‌هایی که باعث ساخته شدن شخصیت او در طول زمان بود در رفتارش در این سن می‌بینیم. او تمام دوران جوانی‌اش را به دنبال آرامش و زندگی بهتر برای فرزندانش سپری کرد و الان هم تمام زندگیش بچه‌هایش هستند. در قسمت دوم این سریال بهتر متوجه می‌شویم که هیچ اتفاقی بدون خواست خدا رخ نمی‌دهد و در زندگی ستایش این اتفاق کاملا چشمگیر است. در قسمت‌های بعد داستان جذاب‌تر می‌شود و امیدوارم که مردم هم دوستش داشته باشند.

 

از نوع گریم ستایش راضی هستید؟

این روز‌ها از پمپ بنزینی تا سوپر مارکتی به من می‌گویند چرا این شکلی شدی؟ من از محسن بابایی طراح گریم سریال تشکر می‌کنم. او زحمت زیادی برای گریم من کشید. یکی از سختی‌های کار محسن بابایی این بود که او فقط خودش برای گریم تصمیم نمی‌گرفت و باید اظهار نظرهای دیگران را هم در کارش اعمال می‌کرد. من باید گریم شخصیتی را تجربه می‌کردم که ۲۰ سال پیر شده است. نوع گریم به صورتی بود که نه می‌شد پیرزنش کرد و چین و چروک‌هایش را زیاد کرد، چرا که او هنوز پیر نشده است و نه اینکه نمی‌توانست طوری باشد که با سال‌های گذشته‌اش فرقی نداشته باشد. بنابراین کار محسن بابایی سخت بود. از این جهت که من هم نمی‌توانستم از لنز استفاده کنم، همینطور از لاتکس چون پوست من به مدت طولانی و چند ماه تصویر برداری خراب می‌شد. محسن بابایی تمام تلاشش را کرد که چهره من را در این سن آرام‌تر و پخته‌تر بکند. این نقش در گریم و بازی کار سختی بود. در بازی هم من نمی‌توانستم نقش زنی را بازی کنم که کوله باری از تجربه دارد. به هر حال زنی ۴۵ ساله ویژگی‌های رفتاری و فیزیکی خاصی دارد. من از گریمم راضی هستم و فکر می‌کنم همه بچه‌ها همه تلاششان را کردند.

 

هیچ وقت به این فکر کردید که شاید فصل دوم سریال موفقیت فصل اول را تکرار نکند و از این جهت برای بازی در سریال تردید داشته باشید؟

مردم خیلی به من لطف دارند و آن‌قدر پیگیری می‌کردند که قرار هست من در فصل دوم باشم یا نه و می‌خواستند که خودم نقش را بازی کنم که برای خودم غافلگیر کننده بود. هر بار تصمیم می‌گرفتم کار نکنم به یاد محبت مردم می‌افتادم. فکر می‌کنم برای مردم کار می‌کنم و دلم می‌خواهد خوشحالشان کنم. بعد از فصل اول «ستایش» در کارهای دیگری هم بازی کردم،اما ستایش چیز دیگری است و مردم خیلی به من لطف دارند و از همه آن‌ها سپاسگذارم.

 

یکی از اتفاقات خوب فصل دوم این است که بازیگرای اصلی سریال در فصل دوم هم حضور دارند و این بار مهدی سلوکی نقش پسرتان را بازی می‌کند. چه حسی از داشتن پسری در این سن و سال داشتید؟

مهدی سلوکی بازیگر بسیار خوب و پارتنر خوبی است و خوشحالم که در هر دو فصل با او کار کردم. این از خوش‌شانسی من است که پارنترهای خوبی داشتم و حتی گاهی حین تصویر برداری فکر می‌کردم مهدی سلوکی پسرم است و حتی گاهی نگرانش می‌شدم.

 

امسال برای اولین بار است که بازی در یک سریال نوروزی را تجربه می‌کنید.

بله در سریال فلورا سام که برای پخش در نوروز و شبکه تهران آماده می‌شود، بازی می‌کنم،این سریال فیلمنامه بسیار خوبی دارد و برای من که فیلمنامه برایم از هر چیزی بیشتر اهمیت می‌دهم کار خوبی بود. علاوه بر اینکه گروه بسیار خوبی کنار هم جمع شده‌اند. علاوه بر آن در این مدت یکی دو تا پیشنهاد سینمایی داشتم که فیلمنامه آن‌ها را نپسندیدم و البته چند پیشنهاد بازی در تله‌فیلم هم هست که مشغول مطالعه متن‌هایشان هستم.

بهناز شیربانی/ خبرآنلاین

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا