گفتگو با سام درخشانی بازیگر سریال آوای باران

گفتگو با سام درخشانی بازیگر سریال آوای باران

 

سام درخشانی, بیوگرافی سام درخشانی, زندگینامه سام درخشانی, همسر سام درخشانی, عکسهای جدید سام درخشانی, سام درخشانی در آوای باران, مصاحبه با سام درخشانی, گفتگو با سام درخشانی

 

اگرچه اکثر نقش‌هایی که ایفای آنها را بر عهده داشته است در دسته نقش‌های جدی قرار می‌گیرند اما نوع بازی او سبب شده تا این نقش‌ها دلنشین به نظر برسند و همواره با شوخی‌ها و رگه‌هایی از طنز همراه باشند. سام درخشانی متولد ۱۳۵۳ است و تاکنون در سریال‌های بسیاری از جمله «همسفر»، «خانه پدری»، «ما چند نفر»، «سال‌های برف و بنفشه»، «نابرده رنج» و «پژمان» حضور داشته است. اکنون شاهد نقش‌آفرینی او در سریال «آوای باران» از شبکه سه سیما هستیم. بازیگر نقش نادر در این گفت‌وگو از ویژگی‌های نقش خود گفته و نظرش را درباره مسائل محتوایی سریال بیان کرده است:

 

به نظر می‌رسد نقش نادر به لحاظ برخی ویژگی‌ها از جمله سن، از شما فاصله دارد.

 یکی از ویژگی‌های اصلی نقش نادر که برای خود من به عنوان بازیگر جذابیت زیادی داشت، این بود که من در دو مقطع زمانی این شخصیت را بازی می‌کنم. یکی از آنها ۱۰ سال جوان‌تر از سن واقعی خودم است و دیگری حدود ۱۵ سال پیرتر. این نقش همچنین مثبت نیست و متفاوت از سایر نقش‌هایی است که تا به حال بازی کرده‌ام. درباره جذابیت آن همین قدر بس که خودم پدر نیستم و حالا باید نقش یک پدر را بازی کنم؛ آن هم پدری که فرزندی به سن و سال سیاوش خیرابی و یک دختر ۱۹ ساله دارد.

 

»آوای باران» سریالی با نگاه اجتماعی است، تأکید و تمرکز بر این رویکرد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این سریال در حوزه محتوا و موضوع به یک معضل اجتماعی یعنی تکدی‌گری و کودکان کار می‌پردازد و از نظر شکل ملودرامی اجتماعی است و در واقع این دو ویژگی در سراسر سریال با هم ترکیب شده‌اند که می‌تواند برای تماشاچی بسیار جذاب باشد. همچنین «آوای باران» اثری ۴۰ قسمتی است، در نتیجه فرصت کافی به بیننده داده می‌شود تا با داستان ارتباط برقرار کند و قصه‌ها در باور او به پختگی برسند. بنابراین می‌توان او را با داستان همراه کرد. گذشته از این، کار پخش هر شبی دارد و مردم به دیدن آن عادت می‌کنند و مهم‌تر از همه اینکه سریال از شبکه سه سیما پخش می‌شود که این خود در میزان مخاطبان سریال تأ‌ثیر زیادی دارد. شبکه سه شبکه‌ای پرمخاطب است که شبکه جوان نام گرفته و جوانان هم جمعیت زیادی از کشورمان را در بر می‌گیرند. بنابراین فرصت مناسبی است تا بتوانیم به گونه‌ای آن مسائل را به گوش جوانان برسانیم که در عین باورپذیری، تأثیرگذار هم باشد. امیدوارم نتیجه کار مورد توجه مردم قرار گرفته باشد و تصور می‌کنم همین طور هم هست. خود من ابتدا نگاه خاصی به سریال نداشتم اما هر چه کار جلوتر رفت، مطمئن‌تر شدم و پیش‌بینی‌ام این بود که «آوای باران» سریال پربیننده‌ای می‌شود.

 

شما پیش از این در سریال «پژمان» بازی کردید که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت. این نوع سریال‌ها ممکن است به دلیل دیده شدن، بازیگرانش را در دام پیشنهادهای کلیشه‌ای گرفتار کند. فکر می‌کنم حضور در «آوای باران» و بازی در نقشی جدی فرصتی برای دوری از این کلیشه‌ها هم بود.

بله، به خاطر نقشم در سریال «پژمان» اضافه وزن پیدا کرده بودم.به دلیل موفقیت این سریال نگران بودم که باز هم پیشنهادهای مشابهی در گونه طنز به من داده شود زیرا  سخت بود که باز هم بخواهم در کارهایی از این دست حضور پیدا کنم و همان موفقیت تکرار شود. البته با وجود این نگرانی جالب بود که پیشنهادهای بعد از «پژمان» همگی در سبک و سیاق نقش‌های قبلی و شخصیت‌های جدی بود اما خوبی «آوای باران» این است که در مجموع پنج ماه درگیر فیلمبرداری‌اش هستیم. بنابراین نمی‌توانم سر کار دیگری حضور داشته باشم و این سریال می‌تواند یک پوشش جدی و قوی بر نقش طنزم در سریال «پژمان» باشد تا به تکرار نیفتم.

 

تحلیلتان از شخصیت نادر چیست و او را دارای چه ویژگی‌هایی می‌دانید؟

نادر یک جوان واقعی است، نمونه افرادی که می‌خواهند به جایگاه اجتماعی بالایی برسند اما برای رسیدن به این وضعیت تلاش نمی‌کنند. او از جمله آدم‌هایی است که همه را مقصر می‌داند همیشه طلبکار است و برای ماندن در یک وضعیت به همه چیز چنگ می‌زند. این سریال جنبه‌های آموزنده زیادی دارد. بعضی آدم‌ها در برابر تغییر و پیشرفت مقاومت می‌کنند و تلاشی برای رسیدن به جایگاه بهتر از خود نشان نمی‌دهند. به هر حال زمان می‌گذرد و بعضی افراد برای مثال شش سال صبر می‌کنند تا نخواهند از نقطه صفر شروع کنند؛در حالی که اگر آن شش سال را صرف پیشرفت خود می‌کردند می‌توانستند موقعیت بهتری داشته باشند؛ ضمن اینکه وقتی از نقطه صفر شروع نمی‌کنی و یک‌شبه به جایگاه بالا و موقعیت مناسبی می‌رسی، به همان میزان هم ممکن است زود آن را از دست بدهی و این موقعیت به‌شدت متزلزل است. فکر می‌کنم شخصیت نادر حداقل این درس را برای مخاطبان داشته باشد.

 

نظرتان درباره کارگردانی آقای سهیلی‌زاده چیست؟

من ۹ سال پیش در سریال «روزهای اعتراض» با آقای سهیلی‌زاده همکاری کردم، همیشه هم دلم می‌خواست فرصتی پیش بیاید تا باز با ایشان همکاری کنم. تا به حال هم چند بار پیشنهاد همکاری از جانب ایشان داشتم که متأسفانه به دلایل مختلف شرایط آن فراهم نشد اما در این کار با وجود آنکه کمی بابت منفی بودن نقش و تصوری که ممکن است برای مخاطب ایجاد کند، نگرانی داشتم، به‌سرعت پیشنهاد را پذیرفتم و پس از حرف زدن با خود آقای سهیلی‌زاده از انتخاب آن مطمئن شدم. ایشان درک بسیار خوبی از بازی بازیگر دارند و حواسشان بسیار به کیفیت کار است.

هفته نامه سروش

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا