بیوگرافی مرضیه وحید دستجردی + عکس

بیوگرافی مرضیه وحید دستجردی + عکس

 

 مرضیه وحید دستجردی, مرضیه دستجردی, بیوگرافی مرضیه دستجردی, همسر مرضیه دستجردی, فرزندان مرضیه دستجردی, پدر و مادر مرضیه دستجردی, سوابق مرضیه دستجردی, تحصیلات مرضیه دستجردی, علت برکناری مرضیه دستجردی, وزارت بهداشت, اقدامات سیاسی مرضیه دستجردی, اولین زن وزیر, زنان اصولگرا, عکسهای مرضیه دستجردی, زندگینامه مرضیه دستجردی, Marzieh Vahid Dastjerdi

 

مرضیه وحید دستجردی، در سال 1338، در خانواده‌ای اصالتاً اصفهانی در شهر تهران متولد شد. دکتر وحید دستجردی، اولین زنی است که بعد از پیروزی انقلاب در جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت رسیده است. او متخصص زنان و زایمان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است و علاوه بر وزارت بهداشت دولت دهم، نمایندگی دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد. او که در سال 1388 توانسته بود با رأیی بالا بر مسند وزارت تکیه زند؛ دی ماه سال 1391، طی حکمی از سوی رئیس‌جمهور وقت، محمود احمدی‌ نژاد، از این مقام عزل شد. دکتر وحید دستجردی از نظر سیاسی، عضو جمعیت زنان اصولگرا است.

 

خانواده

پدر و مادر

پدر دکتر وحید دستجردی، دکتر سیف‌الله وحید دستجردی، پنجمین رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران بود که به مدت 16 سال در این سمت باقی ماند؛ وی در سال 1378 دار فانی را وداع گفت.

 

همسر

همسر او دکتر "نخستین"، در دوران وزارت وحید دستجردی، مشاور وی در امور دندان‌پزشکی بود. دکتر وحید دستجردی در سال‌های اولیه بعد از انقلاب با دکتر "نخستین" که دندان‌پزشکی می‌خواند آشنا شده و در مراسمی ساده زندگی خود را آغاز کردند.

 

فرزندان

دکتر وحید دستجردی دارای دو فرزند دختر است که یکی از آنها پزشکی و دیگری علوم ارتباطات خوانده‏اند.

 

برادران و خواهران

خواهر دکتر وحید دستجردی، "الهه وحید دستجردی"، در سال‌های اولیه انقلاب روزنامه‌نگاری می‌کرد اما بعدها به دندان‌پزشکی روی آورد. او که در سال‌های دورتر به عنوان معاون پژوهشی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال خدمت بود، در سال 1390 از سوی ریاست دانشگاه، به سمت ریاست دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شد. او همچنین ریاست کلینیک دندان‌پزشکی خبرنگاران را در کارنامه خود دارد.

برادر دکتر وحید دستجردی، "حمید وحید دستجردی" بر خلاف خواهران و پدر علاقه‌ای به طب نداشت و دل در گرو فلسفه نهاد. او دکترایش را در رشته «منطق فلسفی» از آکسفورد انگلستان گرفته است. حمید در ابتدا از علاقمندان و مریدان "عبدالکریم سروش" بود اما بعد از سال 1382 آرام آرام به بازخوانی اعتقادات خود پرداخت و به یکی از منتقدان جدی سروش مبدل شد و بعد از آن بیشتر به کار دانشگاهی پرداخت، او ریاست دپارتمان فلسفه در مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات (IPM) را در کارنامه خود دارد.

برادر دیگر دکتر وحید دستجردی، "احمد وحید دستجردی"، مشهور به "سردار احمد وحید"، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته صنایع و دکترا در رشته علوم استراتژیک است. وی سال‏ها به عنوان رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع مشغول فعالیت بوده و در موفقیت‌های دفاعی کشور و ساخت مدرن‌ترین موشک ها و نیز دستیابی ایران به تکنولوژی موشک حامل ماهواره، نقش بسیار مهمی داشته است. سردار وحید دستجردی پس از سال‏ها فعالیت در سازمان هوافضا، مدتی به سپاه پاسداران رفت و در سال 1388 با حکم وزیر دفاع، به عنوان جانشین این وزارتخانه منصوب شد. در آغاز دولت نهم وی از نامزدهای تصدی وزارت دفاع بود و در دولت دهم نیز انتظار می‏رفت وی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود.

 

بستگان

دکتر محمد اصفهانی که به عنوان خواننده و پزشک شناخته شده است از لحاظ نسبت فامیلی، پسر خالهٔ دکتر وحید دستجردی است.

 

دوران تحصیل و کسب مدارج علمی

دکتر وحید دستجردی، به دلیل هوش و استعداد بالایی که از کودکی داشت، توانست، در 16 سالگی وارد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شود. سال‌های تحصیلش مصادف بود با سال‌های انقلاب و او نیز آرام آرام به دانشجویی سیاسی تبدیل شد.

در سال 1366 او به عنوان یکی از سه عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان،‌ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد و در سال 1367 بورد تخصصی خود در رشته جراحی زنان و زایمان را دریافت کرد. پس از دریافت مدرک دکترای خود طرح خدمت خود را به مدت 2 سال به عنوان متخصص زنان و زایمان در بیمارستان امیرالمؤمنین علی (ع) شهرستان "گراش" واقع در استان فارس گذراند. سپس به عنوان عضو هیأت‌علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران در بیمارستان آرش با سمت استادیار انتخاب شد. وی کتاب‌های متعددی در حوزه بیماری‌های زنان به عنوان ترجمه و تألیف دارد.

 

اقدامات سیاسی و فعالیت‏های دوران دانشجویی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای انقلابی هنوز بر کشور حاکم بود و راهپیمایی‏های گسترده همچنان برگزار می‌شد. دکتر وحید دستجردی هم مانند بسیاری دیگر حضوری فعال در این راهپیمایی‌ها داشت و علاقه‌اش به سیاست نه تنها فروکش نکرده بود که شعله‌ورتر هم شده بود.

از آنجا که حمایت از مستضعفان یکی از اصلی‌ترین شعارهای انقلاب اسلامی ایران بود و قرار بود انقلاب حامی پابرهنگان باشد، دکتر وحید دستجردی به عنوان یک پزشک انقلابی با عشق و علاقه خاصی به درمان بیماران محروم می‌پرداخت و این رویه را بعدها زمانی که در بیمارستان آرش در شرق تهران، مشغول به کار شد ادامه داد.

در سال‌های اولیه دهه 1360، دکتر وحید دستجردی به هوای سر زدن به خواهرش "الهه" که حضوری فعال در سرویس اجتماعی کیهان داشت، پا به تحریریه آن که تحت مدیریت سید محمد خاتمی اداره می‌شد گذاشت، اما مشی او با خاتمی و جناح چپ ناسازگار بود.

او از مطرح کنندگان «طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها» است. دستجردی با طرح پیوستن ایران به کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان نیز مخالفت کرده بود.

انحرافات اخلاقی در دانشگاه‌ها و انزوای حزب‌الله، دکتر وحید دستجردی را بر آن داشت تا در 7 آبان‌ماه سال 1363، درحالی‌که هنوز دانشجو بود برای اعتراض نزد اکبر هاشمی رفسنجانی که در آن زمان ریاست مجلس را بر عهده داشت برود و از فضای حاکم بر دانشگاه‌ها گله کند.

 

سوابق اجرایی

عضو هیئت علمی گروه زنان و زایمان به مدت 13 سال

مدیرگروه زنان و مامایی دانشگاه تهران به مدت 6 سال

عضو شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور از سال 1371 تا 1378

عضو شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از سال 1372 تا 1375

عضو هیئت ممتحنه و ارزشیابی و بورد تخصصی زنان و مامایی وزارت بهداشت از سال 1373 تا 1379

نماینده ریاست دانشگاه در هیئت نظارت بر طرح بیمارستان آرش از سال 1373 تا 1379

عضو هیئت مدیره انجمن تنظیم خانواده از سال 1373 تا 1380

عضو شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت از سال 1373 تا 1375

عضو گروه پزشکی شورای عالی برنامه‌ریزی از سال 1373 تا 1377

عضو کمیته علمی تنظیم خانواده وزارت بهداشت از سال 1373 تا 1376

عضو شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور از سال 1375 تا 1379

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور از سال 1375 تا 1379

عضو هیات عالی انتظامی نظام پزشکی از سال 1375 تا 1379

کارشناس زنان و مامایی پزشکی قانونی از سال 1368 تا 1379

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دوره چهارم و پنجم

عضو هیات مؤسس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران

عضو کمیته اخلاق پزشکی در امر پژوهش

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دولت دهم

رئیس شورای راهبردی حوزه سلامت و رفاه مرکز پژوهش‌های مجلس نهم

 

دوران نمایندگی مجلس

مرضیه وحید دستجردی در دور دوم انتخابات مجلس چهارم درحالی‌که جناح چپ آرام آرام به حاشیه رانده می‌شد و خبری از حضور کاندیداهای جناح چپ در مجلس چهارم نبود، از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شد. اولین حضورش در انتخابات با پیروزی همراه بود و با کسب 371961 رأی از مجموع 1025629، یعنی با 36 درصد از آرا توانست در اردیبهشت‌ماه سال 1371 وارد خانه ملت شود.

مرضیه وحید دستجردی بار دیگر در دور پنجم هم کاندیدا شد اما به مانند مجلس چهارم در دور دوم به مجلس راه یافت با این تفاوت که آرایش ریزش 200 هزار نفری پیدا کرد، گرچه نسبت به نرخ مشارکت درصد آرایش 5 درصد افزایش یافت.

دکتر وحید دستجردی خبرسازترین زن ایرانی در سال 1390

دکتر وحید دستجردی، در دومین همایش ملی "بانوی وفا" که در 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391، با هدف معرفی و تقدیر از زنان خبرساز و تأثیرگذار ایران در سال 1390، در تالار وحدت تهران برگزار شد؛ به عنوان خبرسازترین زن ایرانی در سال 1390 برگزیده شد.

در این همایش که برای دومین سال پیاپی برگزار می‌شد، بیش از 1000 بانوی ایرانی توسط نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در حوزه زنان به این خبرگزاری معرفی شده بودند که با بررسی صورت پذیرفته توسط کارشناسانی از حوزه رسانه و زنان، 150 نفر به عنوان تاثیرگذار و خبرسازترین بخش‌های مختلف علمی، سیاسی، ایثارگری، کارآفرینی، مدیریت شهری، فرهنگی هنری، مدیران و قرآنی انتخاب شدند. از میان 150 نفر فوق 10 نفر به عنوان 10 زن خبر ساز ایران در سال 1390 معرفی شدند که دکتر وحید دستجردی، اولین وزیر زن ایرانی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان خبرسازترین زن ایرانی در سال 1390 برگزیده شد.

 

-دریافت بالاترین نشان علمی بنیاد جهانی پروفسور یلدا

دکتر مرضیه وحید دستجردی، در سومین دوره اعطاء جوایز بنیاد آکادمیک جهانی "پروفسور یلدا" در دانش پزشکی که هرساله در اختتامیه کنگره بین‌المللی «تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی» برگزار می‌شود، موفق به دریافت بالاترین نشان علمی "بنیاد پروفسور یلدا" برای آموزش، پژوهش، اخلاق و مسؤولیت اجتماعی در دانش پزشکی شد.

این مراسم در 29 آبان‏ماه سال 1391، با حضور "پروفسور علیرضا یلدا"، دکتر وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی، رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رنجبر، رییس وقت بنیاد آکادمیک جهانی پروفسور یلدا و جمعی دیگر از استادان و محققان برجسته کشور در سالن ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

 

برکناری وحید دستجردی از وزارت بهداشت

دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت دهم که جانشین دکتر "کامران باقری لنکرانی" شده و وزات را برعهده گرفته بود؛ در کمتر مدتی از پایان عمر دولت دهم، توسط رئیس‌جمهور وقت، محمود احمدی نژاد، از سمت خود عزل و "محمد حسن طریقت منفرد" به عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب گردید.

 

دلیل اصلی اختلاف احمدی نژاد و خانم وزیر

ماجرای برکناری وزیر بهداشت از درخواست برای تغییر دکتر باقر لاریجانی از ریاست وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، شروع شد. جایی که گفته می‏شد برخی دولتمردان خواستار برکناری باقر لاریجانی بوده‏اند اما وزیر بهداشت حاضر نشده این حکم را برای وی صادر کند.

به دنبال بروز این شایعات، ماجرای ارز دارو پیش آمد و اینکه خانم وزیر به صراحت از مشکلات تأمین نشدن ارز دارو و کمبودها در جمع خبرنگاران سخن گفت اما رئیس جمهور دولت دهم در گفتگوی تلویزیونی، ادعای خانم وزیر را رد کرد و عنوان داشت که تمامی ارز دارو تامین شده و…

به دنبال این اظهار نظر، بار دیگر خانم وزیر در جمع رؤسای دانشگاه‏های علوم پزشکی کشور عنوان داشت که حرف ما همان گفته‏های قبلی است و تنها یک سوم از ارز دارو تأمین شده است.

این در حالی بود که بیشترین هجمه‏ ها و انتقادات از وزیر بهداشت، در روزنامه ارگان دولت به چشم می خورد. جایی که در قالب گزارش‏ها و یادداشت‏هایی، عملکرد وزیر بهداشت را زیر سئوال برده و شائبه برکناری او را قوت می بخشیدند.

بعد از ماجرای حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات دولت دهم که رئیس جمهور قصد داشت او را برکنار کند، توصیه های فراوانی شده بود که بهتر است ترکیب دولت دهم تا پایان عمر دولت تغییر نکند؛ اما به نظر می رسید رئیس جمهور با انتصاب سرپرست برای وزارتخانه‏ای که سلامت مردم در گرو مدیریت قوی آن است، می خواهد  شرایط عبور از بحران در سلامت را فراهم کند. موضوعی که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به هیچ وجه موافق آن نبوده و به شدت از عملکرد دکتر وحید دستجردی حمایت و پشتیبانی کردند.

 

واکنش رحیمی به زمزمه برکناری وحید دستجردی

محمد رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد در دولت دهم، 26 آذرماه سال 1391، در حاشیه سیزدهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به وجود شایعاتی مبنی بر برکناری وزیر بهداشت گفت: «دولت همه را حمایت می‌کند ولی دکتر وحید دستجردی را ویژه حمایت می‌کند چون ایشان اولین وزیر خانمی است که وارد وزارتخانه شده و موفق عمل کرده است و من نمره بالایی به ایشان می‌دهم ایشان و همکارانشان گام‌های اساسی در وزارت بهداشت برداشتند و یک بانوی مؤمن و غیرتمند هستند که وزارت بهداشت را به حرکت درآورده است.

دولت و رئیس‌ جمهوری تلاش خود را در حمایت از خانم دستجردی دریغ نخواهد کرد و نباید به شایعات توجه کرد. خود من هنوز نیامده گفتند فلانی رفت در صورتی که من گفتم تا آقای احمدی‌نژاد هست من هستم و اکنون می‌گویم تا آقای احمدی‌نژاد هست خانم دستجردی هم هست.»

 

برخی افشاگری ها از سوی وزیر بهداشت و همکارانش

با به وجود آمدن بحران دارو در کشور، وزیر بهداشت دولت دهم و معاونان وی بارها اعلام کردند که ارز اختصاص یافته از سوی بانک مرکزی به جای واردات دارو صرف واردات زین اسب، غذای سگ و… شده است!

موضع گیری‏های وحید دستجردی و معاونان او درباره اختصاص ارز مرجع به کالاهای لوکس و عجیب، بی سابقه ترین موضع گیری مقامات عالی رتبه دولتی بود که به نوعی افشاگری به حساب می‏آمد. پس از این سخنان خانم وزیر بود که روزنامه ایران در گزارش‏های سریالی به شدت به وزیر و معاونان او تاخت و در این بین زمزمه‏های برکناری مرضیه وحید دستجردی مطرح شد.

 

پاسخ وحید دستجردی به شایعات مربوط به برکناری

دکتر وحید دستجردی،در تاریخ 24 آذرماه سال 1391، در پاسخ به سؤال خبرنگار "مهر" در خصوص شایعه احتمال برکناری وی به دلیل خودداری از تغییر باقر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفته بود: «شما خبرنگاران کار و زندگی ندارید؟ هر آمدنی یک رفتنی دارد و همه ما دیر یا زود باید برویم. مهم این است که آمدن و رفتن ما چه تأثیری در زندگی دیگران داشته باشد.»

 

نگران برکناری نیستم

دکتر مرضیه وحید دستجردی، در 28 آذرماه 1391، در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره کارآفرینان تولید و تجارت دندانپزشکی ایران در واکنش به شایعات مطرح درباره برکناری‌اش اظهار داشت: «به هیچ وجه نگرانی از رفتن ندارم و تا زمانی که هستم، دغدغه‌ام سلامت مردم است.»

 

عزل وحید دستجردی از وزارت

کمتر کسی به ذهنش می‌رسید در مدت زمان کمی که تا پایان عمر دولت نهم باقی مانده بود، محمود احمدی نژاد با تمام عزل و نصب‏های فراوانی که در دولت نهم و دهم انجام داد و برخی از آنها با مخالفتهایی نیز همراه بود، وزیر بهداشت کابینه دهم، مرضیه وحید دستجردی را عزل کند. تعریف و تمجیدهای وزیر بهداشت و رئیس جمهور از یکدیگر تمامی نداشت. این دکتر وحید دستجردی بود که در مصاحبه با روزنامه "شرق" اینطور گفته بود: «انتخاب وزیر زن، مرد می خواست» و این هم رئیس جمهور احمدی نژاد بود که زمانی با لبخند گفته بود: «تنها مرد کابینه ما خانم دستجردی است.»

 

روزهای آخر حضور در وزارت بهداشت

دکتر وحید دستجردی تا ساعت 12:30 دقیقه روز پنجشنبه 7 دی ماه سال 1391 در دفتر کارش حضور داشت و طی یک هفته آخر وزارتش توانست با پیگیری‌های خود 80 درصد مشکلات دارویی کشور را حل کند و حدود یک میلیارد یورو دیگر ارز دارویی با مساعدت و همکاری سردار قاسم رستمی، وزیر نفت دولت دهم تأمین شد و مسیر گشایش ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیز باز شد.

این در حالی بود که محمد حسن طریقت منفرد، سرپرست جدید وزارت بهداشت صبح روز جمعه 8 دی‏ماه سال 1391، با تشکیل شورای معاونان وزارت بهداشت، اولین جلسه کاری خود را در این وزارتخانه برگزار کرد.

 

قدردانی رئیس جمهور از تلاش‌های وحید دستجردی

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور وقت، در تاریخ 7 دی ماه سال 1391 در نامه‌ای از تلاش‌ها و خدمات دکتر وحید دستجردی در دوره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قدردانی کرد.

متن نامه دکتر محمود احمدی نژاد بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم دکتر مرضیه وحید دستجردی

با سلام بدین وسیله از تلاش‌ها و خدمات جنابعالی در دوره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قدردانی می‌نمایم.

امیدوارم در سایه الطاف الهی و عنایات امام عصر (عج) در سایر عرصه‌ها در ارائه خدمات به ملت بزرگ ایران موفق و مؤید باشید.

محمود احمدی نژاد

 

 مرضیه وحید دستجردی, مرضیه دستجردی, بیوگرافی مرضیه دستجردی, همسر مرضیه دستجردی, فرزندان مرضیه دستجردی, پدر و مادر مرضیه دستجردی, سوابق مرضیه دستجردی, تحصیلات مرضیه دستجردی, علت برکناری مرضیه دستجردی, وزارت بهداشت, اقدامات سیاسی مرضیه دستجردی, اولین زن وزیر, زنان اصولگرا, عکسهای مرضیه دستجردی, زندگینامه مرضیه دستجردی, Marzieh Vahid Dastjerdi

 

 مرضیه وحید دستجردی, مرضیه دستجردی, بیوگرافی مرضیه دستجردی, همسر مرضیه دستجردی, فرزندان مرضیه دستجردی, پدر و مادر مرضیه دستجردی, سوابق مرضیه دستجردی, تحصیلات مرضیه دستجردی, علت برکناری مرضیه دستجردی, وزارت بهداشت, اقدامات سیاسی مرضیه دستجردی, اولین زن وزیر, زنان اصولگرا, عکسهای مرضیه دستجردی, زندگینامه مرضیه دستجردی, Marzieh Vahid Dastjerdi

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا