گفتگو با شبنم قلی خانی بازیگر ایرانی

گفتگو با شبنم قلی خانی بازیگر ایرانی

 

 شبنم قلی خانی, بیوگرافی شبنم قلی خانی, عکسهای جدید شبنم قلی خانی, شبنم قلی خانی در استرالیا, مصاحبه با شبنم قلی خانی, کارهای جدید شبنم قلی خانی, شبنم قلی خانی و همسرش, عکسهای فیسبوکی شبنم قلی خانی, فیلم های شبنم قلی خانی, گفتگو با شبنم قلی خانی, shabnam gholi khani

 

شبنم قلی خانی شما جزو معدود بازیگرانی به شمار می‌رود که تجربه ساخت فیلم کوتاه را هم در کارنامه هنری خودش دارد و آثار قابل دفاعی را هم در این عرصه ساخته است کارهای نظیر« زندگی » «زندگی ، انشایی ساده» «فارسی ناآشنا» را جلوی دوربین برده است او مدتی به عنوان داور جشنواره فیلم کوتاه هم به فعالیت می‌پرداخت با او که مدتی که مدتی قبل از سفر استرالیا بازگشته است گفتگویی داشتیم که در زیر می خانید.

 

خانم قلی خانی چه زمانی از سفر بازگشتید؟

مدتی است که برای ادامه تحصیل به اتفاق همسرم به استرالیا سفر کردم چندی قبل از این سفر برای استراحت و تفریح بازگشتم .

 

در این مدت فعالیت خاصی هم در حیطه فیلمسازی انجام می دهید ؟

ترجیح می دهم در زمانی که در اختیار دارم به جای بازیگری فیلم کوتاهی که مدتی است دغدغه ساخت آن را دارم جلوی دوربین ببرم.

 

شما جزو معدود بازیگرانی به شمار می‌روید که تجربه ساخت فیلم کوتاه را هم در کارنامه هنری‌تان دارید چه شد که تصمیم گرفتید فیلم کوتاه را کارگردانی کنید در حالی که بی شک امکان ساخت فیلم بلند هم برایتان فراهم بود؟

بی‌تردید این موضوع ارتباط مستقیمی با علاقه شخصی من به کار در فضای فیلم کوتاه دارد چرا که قدرت تجربه گرایی و کشف صحنه‌های خلاق و جذاب را به من می‌داد از طرفی کار بازیگری بعد از گذشت مدتی شما را دچار نوعی سکون دارد و شما احتیاج دارید برای رهایی از دام این سکون دست به کارهای متفاوت بزنید.

 

و این کار برای شما ساخت فیلم کوتاه است؟

برای من بله، از دوران دانشجویی ام شیفته تماشا و کار در فضای فیلم کوتاه بودم و هیچ‌وقت هم در مقام قیاس فیلم کوتاه و بلند با هم نبودم چون این دو عرصه ضمن شباهت تفاوت‌ های زیادی هم با یکدیگر دارند.

 

جالب است با وجود این‌که شما خودتان بازیگر هستید اما تمایلی برای بازی در فیلم‌های خودتان ندارید؟

بی‌شک بخشی از این موضوع به این خاطر است که شما وقتی در مقام کارگردان قرار می‌گیرید شرایط‌‌تان به طور کامل با زمانی که به عنوان بازیگر در پروژه‌ای حضور پیدا می‌کنید متفاوت است و مسئولیت اداره کل تیم با شما است و نباید حتی جزیی‌ترین مسائل هم از چشم شما دور باشد از طرفی بازیگری نیازمند تمرکز زیادی است به همین خاطر ترجیح‌ام این است برای این‌که بتوانم بر اتفاقاتی که پیرامون فیلمی که می‌سازم تمرکز داشته باشم در فیلم‌های خودم بازی نکنم و از وجود سایر دوستان بازیگر بهره ببرم .

 

بعضی از افراد که در فضای ساخت فیلم کوتاه فعالیت می‌کنند بر این باور نامساعد بودن شرایط کار در این حوزه باعث می‌شود که آن‌ها بعد از مدتی جذب سایر حوزه‌ها بشوند؟

در هر حال نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که کار در شرایط حرفه‌ای در آمد حرفه‌ای را هم می‌طلبد متاسفانه در بخش فیلم کوتاه ما نه تنها از در آمد حرفه‌ای برخوردار نیستم بلکه کوچک‌ترین درآمد زایی را هم در این حوزه نداریم در هر حال اگر ما قصد پیشرفت در این بخش را داریم و خواستار این هستیم که افراد حرفه‌ای در این حوزه ماندگار شوند و دست به ساخت آثار با کیفیت را بزنند باید بستر را برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه و حتی اکران و در آمدزایی آنها فراهم کنیم.

 

به نظر شما در شرایط کنونی چطور می‌توان بستر را برای اکران و فروش فیلم‌های کوتاه فراهم کرد؟

در تمام دنیا نهادهای دولتی بخشی از این بار را بر دوش می‌کشند و با احداث شبکه‌های مختص به نمایش فیلم‌های کوتاه این فیلم را از سازندگان آن خریداری می‌کنند، برخی از ارگان‌ها هم با خریداری این فیلم‌ها آن رادر امکان عمومی به نمایش در می‌آورند و از این طریق باعث پیشرفت این حوزه می‌شوند.

 

به نظر ما فیلم کوتاه می‌تواند به جایگزینی برای فیلم بلند بدل شود؟

من به فیلم کوتاه به عنوان عنصر جایگزینی نگاه نمی‌کنم اما بر این باورم که در شرایط کنونی نوع زندگی ما به سمتی رفته است که این فیلم ها می توانند از مخاطب بیشتر به دلیل تایم کوتاهشان برخوردار باشند چون گاهی اوقات ما به دلیل حجم بالای کارمان فرصت تماشای یک فیلم بلد را نداریم اما به راحتی می توانیم یک فیلم کوتاه را تماشا کنیم.

 

وضعیت ساخت فیلم کوتاه را در ایران چطور می‌بینید؟

به نظرم ما پیشرفت محسوسی در این حوزه داشتیم و افراد تواستند آثار قالب دفاعی را در این حوزه بسازند هر چند که بر این باورم نباید به بهانه ساخت فیلم مدرن ما عناصر فیلمسازی را نادیده بگیریم چرا که به نظرم با اشراف کامل به فضای فیلمسازی در زمینه های دیگر دست به تجربه گرایی بزنیم.

نگار حسینی/ برنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا