بیوگرافی خاویر باردم + عکس

بیوگرافی خاویر باردم + عکس

 

خاویر باردم, بیوگرافی خاویر باردم, زندگینامه خاویر باردم, خاویر باردم چند سالشه, همسر خاویر باردم, خاویر باردم کیست, جوایز خاویر باردم, فیلم های خاویر باردم, عکسهای جدید خاویر باردم

 

خاویر آنگل اِنسیناس باردِم (به اسپانیایی: Javier Ángel Encinas Bardem)‏ (زاده ۱ مارس ۱۹۶۹ در لاس پالماس جزایر قناری) از برندگان جایزهٔ اسکار است. او یکی از موفق‌ترین بازیگران غیرآمریکایی دهه اخیر است.

نام اصلی : خاویر آنجل اِنسیناس باردِم

زمینه فعالیت : بازیگر

ملیت : اسپانیایی

تولد : ۱ مارس ۱۹۶۹

لاس پالماس، جزایر قناری  اسپانیا

سال‌های فعالیت : ۱۹۹۰ تا کنون

همسر(ها) : پنلوپه کروز

جوایز : جوایز اسکار

اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (۲۰۰۷)

جوایز سزار : بهترین بازیکر نقش مکمل مرد

جوایز گلدن گلوب : جایزه گلدن گلوب بهترین بازیکر نقش مکمل مرد

 

سال‌های آغازین

خاویر در جزایر قناری به دنیا آمد. مادر وی پیلار باردم، یک بازیگر و پدرش خوزه کارلوس انسیناس یک تاجر بود. والدین باردم اندکی پس از تولد وی از یکدیگر جدا شدند. مادرش وی را به تنهایی بزرگ کرد. باردم از نسل یک خانوادهٔ سینمایی است. پدربزرگش رافائل باردم و مادربزرگش ماتیلد مونز سامپدرو هر دو از پیشروان سینمای اسپانیا بودند. برادر و خواهر وی، کارلوس و مونیکا، نیز بازیگر هستند. باردم توسط مادربزرگش طبق تعلیمات کاتولیکی پرورش یافت. خانوادهٔ او همچنین دستی هم در سیاست داشته‌اند؛ دایی او، خوان آنتونیو، به خاطر فیلمهای ضد فاشیستی توسط ژنرال فرانکو به زندان افکنده شد.

وی در کودکی در محیطی هنری پرورش یافت و اغلب در تئاترها یا صحنه‌های فیلمبرداری به سر می‌برد. علی‌رغم پیش‌زمینهٔ خانوادگی غنی اش، باردم گمان نمی‌برد که بخواهد در این پیشهٔ خانوادگی، یعنی سینما،کار کند. در واقع علاقهٔ نخستین او نقاشی بود. او به مدت ۴ سال برای تحصیل نقاشی در مادرید زندگی کرد. برای تأمین مخارج تحصیل در رشتهٔ نقاشی شروع به بازی در نقشهای کوتاه کرد اما پس از مدتی به این دلیل که خود را نقاش خوبی نمی‌دانست رشتهٔ نقاشی را رها کرد و به بازی در نقشهای کوتاه ادامه داد. وی اعتراف کرده که در طول دوران سرگردانی‌اش برای یک روز به عنوان رقاص استریپ‌تیز تیز کار کرده‌است.

 

زندگی حرفه‌ای

باردم در سن ۲۰ سالگی اولین نقش بزرگ خود را در سال‌های لولو به دست آورد. در سال ۱۹۹۲ با نقشش در فیلم خامون خامون به شهرت رسید. اما در کشورهای انگلیسی زبان شهرتی نداشت. در سال ۱۹۹۷ جان مالکوویچ برای یک نقش به زبان انگلیسی به سراغ وی رفت که باردم به دلیل ضعف زبان انگلیسی‌اش آن را رد کرد. پس از درخشش در چندین فیلم اسپانیایی زبان، در سال ۲۰۰۰ باردم با فیلم پیش از آنکه شب برسد برای خود اعتبار جهانی کسب کرد. او در این فیلم نقش شاعر کوبایی رینالدو آرناس را بر عهده داشت. وی برای این فیلم نامزد جایزهٔ اسکار و گلدن گلوب شد. در سال ۲۰۰۴ باردم جایزهٔ بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم ونیز برای فیلم دریای درون دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۶ او در کنار ناتالی پورتمن در فیلم ارواح گویا درخشید. سپس در سال ۲۰۰۷ در دو فیلم جایی برای پیرمردها نیست و عشق در سالهای وبا بازی کرد که برای اولی برندهٔ جایزهٔ اسکار، گلدن گلوب و بفتا برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

فرانسیس فورد کاپولا او را وارث بر حق بازیگرانی چون آل پاچینو، جک نیکلسون و رابرت دنیرو نامید.

در سال ۲۰۰۸ وی با پنه لوپه کروز و اسکارلت جوهانسون در فیلم ویکی کریستینا بارسلونا بازی کرد که توسط وودی آلن کارگردانی شده بود. در سال ۲۰۱۰ وی جایزهٔ بهترین بازیگر مرد را برای فیلم بیوتیفول از جشنوارهٔ کن دریافت کرد. او برای "بیوتیفول" نامزدی بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آکادمی اسکار دریافت کرد و اولین بازیگر اسپانیایی تاریخ شد که توانسته نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. او همچنین پنجمین جایزهٔ "گویا" ی خود را برای "بیوتیفول" دریافت کرد و آن را به همسرش پنه لوپه کروز و پسرش "لئو" تقدیم کرد. نقش بعدی او در جدیدترین فیلم جیمز باند به نام آسمان فرو می‌ریزد خواهد بود.

 

زندگی شخصی

خاویر باردم خداناباور است. در سال ۲۰۰۷ باردم رابطه‌ای نسبتاً مخفیانه را با پنلوپه کروز، همبازیش در فیلم ویکی کریستینا بارسلونا، آغاز کرد. هر دوی آنها به شدت محافظه کار بودند و دربارهٔ زندگی شخصی خود صحبت نمی‌کردند. براساس گزارش آسوشیتدپرس، باردم و کروز در ژوئیه سال ۲۰۱۰ در باهاما با یکدیگر ازدواج کردند. در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۱، سه روز پیش از اینکه باردم سومین نامزدی اسکار خود را برای فیلم بیوتیفول دریافت کند، پنلوپه کروز پسری به دنیا آورد که براساس خبرها او را لئوناردو انسیناس کروز نام نهادند. در ماه فوریه سال 2013، گزارش شد که پنلوپه کروز فرزند دوم این زوج را به دنیا آورده است. بر طبق اخبار فرزند دوم این زوج دختریست که او را لونا انسیناس کروز نامگذاری کرده اند. گرچه این خبر توسط اعضای خانواده ی باردم-کروز و یا سخنگویان این دو بازیگر تأیید نشده است. زوج باردم- کروز درباره ی زندگی شخصیشان بسیار رازنگهدار هستند و به هیچ عنوان جزئیات زندگیشان را با رسانه ها در میان نمیگذارند.

 

فیلمشناسی

نام فیلم

نقش

سال تهیه

جوایز

سال‌های لولو

جیمی

۱۹۹۰

 

پاشنه‌های بلند

رجیدور تی وی

۱۹۹۱

 

خامون خامون

رائول

۱۹۹۲

جایزه بهترین بازیگر انجمن منتقدان سینما
جایزه بهترین بازیگر اسپانیایی جشنواره سن یوردی
جایزه انجمن بازیگران تازه‌کار اسپانیایی

تخم مرغ‌های طلایی

بنیتو گنزالس

۱۹۹۳

نامزد بهترین بازیگر فوتوگراماز دی پلاتا
نامزد بهترین بازیگر مرد جایزه گویا

عاشق دوزبانه

ال لیمپیابوتاز

۱۹۹۳

 

دویدون خارج از زمان

لیساردو

۱۹۹۴

جایزه گویا برای بهترین بازیگر نفش مکمل مرد
بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین
جایزه انجمن بازیگران اسپانیایی برای بازیگر نقش مکمل مرد

کارآگاه و مرگ

کارآگاه کورنلیو

۱۹۹۴

نامزد بهترین بازیگر فوتوگراماز دی پلاتا

دهان دهان

ویکتور ونتورا

۱۹۹۵

جایزه بهترین بازیگر مرد حلقه نویسندگان سینما
جایزه بهترین بازیگر فوتوگراماز دی پلاتا
جایزه گویا برای بهترین بازیگر مرد
جایزه اونداس برای بهترین بازیگر مرد
پرمیوس ایس برای بهترین بازیگر مرد

خلسه

روبر

۱۹۹۶

نامزد بهترین بازیگر فوتوگراماز دی پلاتا
نامزد جایزه انجمن بازیگران اسپانیایی برای بهترین بازیگر مرد

رقص با شیطان

رومئو دولوروسا

۱۹۹۷

نامزد جایزه انجمن بازیگران اسپانیایی برای بهترین بازیگر مرد

پوست دوم

دیه گو

۱۹۹۹

جایزه بهترین بازیگر فوتوگراماز دی پلاتا
جایزه مخاطبان فیلم اروپایی برای بهترین بازیگر مرد

گرگ‌های واشنگتن

دیه گو

۱۹۹۹

جایزه اونداس برای بهترین بازیگر مرد

پیش از آنکه شب برسد

رینالدو آرناس

۲۰۰۰

نامزد- جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد
نامزد جایزهٔ گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد درام

وثیقه

فیلیکس

۲۰۰۴

 

دریای درون

رامون سمپردو

۲۰۰۴

نامزد-جایزهٔ گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد درام

ارواح گویا

برادر لورنزو

۲۰۰۷

 

جایی برای پیرمردها نیست

آنتوان چیگور

۲۰۰۷

برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
برندهٔ جایزهٔ گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
برندهٔ جایزهٔ بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

عشق در سال وبا

فلورینتو آریزا

۲۰۰۷

 

ویکی کریستینا بارسلونا

جوآن آنتونیو

۲۰۰۸

نامزد- جایزهٔ گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش کمدی یا موزیکال

بیوتیفول

آکسبال

۲۰۱۰

برندهٔ جایزه بهترین بازیگر کن

بخور، عبادت کن، عشق بورز

فلیپ

۲۰۱۰

 

آسمان فرو می‌ریزد

رائول سیلوا

۲۰۱۲

 

 

خاویر باردم, بیوگرافی خاویر باردم, زندگینامه خاویر باردم, خاویر باردم چند سالشه, همسر خاویر باردم, خاویر باردم کیست, جوایز خاویر باردم, فیلم های خاویر باردم, عکسهای جدید خاویر باردم

 

خاویر باردم, بیوگرافی خاویر باردم, زندگینامه خاویر باردم, خاویر باردم چند سالشه, همسر خاویر باردم, خاویر باردم کیست, جوایز خاویر باردم, فیلم های خاویر باردم, عکسهای جدید خاویر باردم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا