مصاحبه با نسرین مقانلو بازیگر مجموعه مختارنامه

مصاحبه با نسرین مقانلو بازیگر مجموعه مختارنامه

 

مصاحبه با نسرین مقانلو بازیگر مجموعه مختارنامه

 

نام «نسرین مقانلو» ناخودآگاه ما را به یاد لحظات خوب بازی اش در مجموعه های «حس سوم»، «مسافری از هند»، «ساعت شنی» و فیلم سینمایی «مهمان مامان» مهرجویی می اندازد. این بازیگر ۴۲ ساله سینما و تلویزیون که بازی در فیلم هایی همچون قربانی، دو نیمه سیب، امید، بازیچه، همه دختران من، همسر، نابخشوده، دختری در قفس، مهمان مامان، سوپراستار و ماه وش را در کارنامه خود دارد، این روزها با مجموعه تاریخی «مختارنامه» در نقش «ناریه» همسر اول مختار، مهمان شبکه اول سیماست.«مقانلو» ویژگی های زنی عرب را به کمک کارگردان و شخصیت پردازی درست وی ایفا کرده است. او نخستین تجربه تاریخی اش را در کنار «داوود میرباقری» مانند گذراندن یک دوره دانشگاهی می داند و می گوید: «ناریه» یک عاشق مخالف است یعنی اگرچه مختار را دوست دارد ولی مخالف مبارزه های اوست.«مقانلو» در حال حاضر مشغول بازی در مجموعه «این جا تهران است» به کارگردانی آرش معیریان است. وی همچنین بازیگر نقش اصلی فیلم تلویزیونی جنگی «مجیده در آتش» نیز هست. از ماه آینده هم برای بازی در فصل دوم مجموعه «قلب یخی» مقابل دوربین «محمدحسین لطیفی» قرار می گیرد. «نسرین مقانلو» در گفت و گو با خراسان از شخصیت «ناریه» صحبت کرد.

 

* درباره بازی تان در مجموعه «مختارنامه» این سوال مطرح است که در فیلم نامه، چه تعریفی از شخصیت تاریخی «ناریه» وجود داشت که شما را به قبول این پیشنهاد مجاب کرد؟

** چون تجربه بازی در کار تاریخی را نداشتم علاقه مند بودم در «مختارنامه» داوود میرباقری بازی کنم. هنگامی که درباره شخصیت «ناریه» صحبت کردیم آن چه که برایم جالب بود، عشق و علاقه اش به مختار بود. همیشه می گویند آدم عاشق کور است ولی «ناریه» یک عاشق مخالف است. یعنی اگرچه مختار را دوست دارد ولی مخالف مبارزه های اوست. نوسان خاصی در شخصیت «ناریه» بود که توانستم با آن ارتباط برقرار کنم.

 

* نویسنده فیلم نامه درباره این مجموعه تاریخی، تحقیقات میدانی انجام داده است. فیلم نامه و کارگردانی «داوود میرباقری» تا چه حد در شکل گیری شخصیت «ناریه» موثر بود؟

** کارگردان وقتی می خواهد قصه ای را شروع کند شخصیت را شکل می دهد. به طور قطع درباره ناریه تحقیقاتی تاریخی انجام داده است. کارگردان تاثیر زیادی در ارائه خصوصیات شخصیت «ناریه» داشت. یعنی تنها میرباقری بود که می توانست روی دیالوگ ها موشکافی کند و به شخصیت ها بیشتر بپردازد.

 

* نوع نگاه، حرکات و واکنش های «ناریه» اقتدار یک زن عرب را نشان می دهد. ارائه و نمایش ویژگی های «ناریه» تا چه حد مربوط به خودتان و چقدر مرهون فیلم نامه و راهنمایی کارگردان بود؟

** تمام این خصوصیات با راهنمایی «داوود میرباقری» شکل گرفت. زیرا من تجربه کار تاریخی نداشتم. کار با ایشان برایم حکم گذراندن یک دوره دانشگاهی را داشت. البته «میرباقری» نحوه عکس العمل ها و حرکت ها را به همه بازیگران می گفت،تا برایمان روتین و تبدیل به یک عادت شود. من خیلی سریع خصوصیات این شخصیت را از لحاظ نوع نگاه و حرکت گرفتم که باید چگونه باشد. اما طبیعی است که راهنمایی کارگردان سبب شد بازیگران به خوبی مقابل دوربین بازی کنند.«داوود میرباقری» راهنمای بسیار خوبی است. اگر بازیگر دو سال هم بین بازی اش وقفه بیفتد دوباره بازیگرش را به آن فضا می برد. یعنی از شروع داستان توضیحاتی می دهد تا بازیگر آن حس و حال لازم را به دست آورد و خود را با سکانس های بعد هماهنگ کند.

 

* به اعتقاد بسیاری از بازیگران کار با «داوود میرباقری» جذاب است. آیا شما هم این حس را داشتید؟

من با ایشان یک دوره بسیار خوب و پر از تجربه را گذراندم. «میرباقری» کارگردان آرامی است و به خوبی سکانس ها را برای بازیگر توضیح می دهد. سکانس را می شکافد و تاریخ را خیلی خوب می شناسد. شیوه کاری «میرباقری» به گونه ای بود که بازیگر سریع آن را درک می کرد. ایشان با آرامش کار می کرد گاهی اوقات از وی می پرسیدیم که چرا «ناریه» باید در این سکانس این رفتار و حرکت را داشته باشد. وی نیز با حوصله توضیح تاریخی می داد و می گفت: « خودت را به آن زمان ببر و جای آن شخصیت قرار بده. اگر یک زن عرب، جنگجو و با اقتدار چنین اتفاقی برایش بیفتد چه طور او را تصور می کنی؟»

 

«ناریه» از نظر «نسرین مقانلو» چگونه زنی است؟

** او زنی زیبا، با اقتدار و مخالف کارها و مبارزه های مختار است. اما هرگاه با او مخالفت می کند در نهایت مختار پیروز می شود. «ناریه» به دلیل عشقی که دارد همیشه خودش را مقابل مختار تسلیم شده می بیند. وقتی «ناریه» قصد ترک منزل مختار را دارد مختار به او می گوید: «رفتی که رفیق نیمه راه شوی؟» این عشق باعث می شود که ناریه با تمام تزلزلی که دارد، به خاطر عشق به فرزندان زندگی و همسرش، دوباره در زندگی مختار بماند.این حس را می توان در نوع دیالوگ و سکانس هایی که پرداخت شده است دید. بیننده اقتدار «ناریه» را در مقابل آدم های دیگر می بیند اما در مقابل مختار ضعف دارد. نوسان شخصیتی «ناریه» را دوست داشتم. به واقع یک آدم عاشق هیچ وقت نمی تواند مخالف باشد. اما «ناریه» یک عاشق مخالف است و همیشه در مقابل مختار کم می آورد.

 

* در بیشتر سکانس ها با «فریبرز عرب نیا» و «ماه چهره خلیلی» بازی و بده ، بستان خوبی دارید، تجربه بازی در کنار آن ها چه طور بود؟

** وقتی بازیگران ارتباط مناسب را با یکدیگر به جا و به موقع برقرار کنند، کار خیلی خوب می شود. «فریبرز عرب نیا» بسیار زیبا از عهده نقش برآمد. به واقع تمرین هایی که می کردیم سبب شد تا همه بازیگران ارتباط خوبی را با هم داشته باشند. همه بازیگران باید با هم هماهنگ می شدند و روی نقش خود تمرکز می کردند که در این مجموعه این اتفاق افتاد. کارگردان بازیگران را به خوبی کنترل و هدایت می کرد. فکر می کنم هم بازی و کارگردان خوب در فرم و ریتم کار تاثیر خوبی داشت.

 

* بازی در نقش «ناریه» و کار با «داوود میرباقری» را در کارنامه کاری تان چگونه ارزیابی می کنید؟

** فکر می کنم در بالاترین جایگاه کارنامه هنری ام قرار دارد. من تجربه کار تاریخی نداشتم. باعث افتخارم است که اولین کار تاریخی ام را با «داوود میرباقری» انجام دادم طی این ۸ -۷ سال شاهد فشار کاری عوامل بودم و سختی های بسیاری کشیدیم، اما امروز خوشحالم که جواب سختی و خستگی را می بینم.

 

*اگر پس از این ، پیشنهاد بازی در کار تاریخی داشته باشید می پذیرید؟

** هنگامی که با یک کارگردان بزرگ کار می کنی بد عادت می شوی. چون «داوود میرباقری» آن قدر در کارش آرامش داشت و بازیگر را همراهی و راهنمایی می کرد که این شیوه، ممکن است پذیرفتن کار در اثر تاریخی با کارگردان دیگری را مشکل کند. اما به خدا توکل می کنم تا در آینده چه می شود.

 

* دیالوگ های «میرباقری» آهنگین و تلفیقی از ادبیات روزمره با ادبیات فاخر است. با این نوع دیالوگ ها مشکلی نداشتید؟

** بیان دیالوگ ها برایم سخت نبود. زیرا ایشان آن قدر دیالوگ ها را روان می نوشت که معلوم بود چه چیزی می خواهیم بگوییم. اما فراموش نکنید که ما ایرانی هستیم و نمی توانیم به طور کامل مانند عرب ها صحبت کنیم. ولی کارگردان دیالوگ ها را به شیوه کتابی، تاریخی و روان می نوشت، تا بتوان آن ها را راحت بیان کرد. چون این دیالوگ ها باید وقتی به گوش مخاطب می رسد باید آن را باور کند و تصور نکند این شخصیت ها عرب زبان هستند. به نظرم میرباقری بسیار خوب از پس این کار برآمد. من در دیالوگ گویی مشکل نداشتم و خیلی راحت بودم.

 

*در مدتی که مشغول بازی در «مختارنامه» بودید آیا پیشنهادهای خوب سینمایی یا تلویزیونی داشتید که به خاطر بازی در این مجموعه، نتوانستید در آن ها بازی کنید؟

** حدود ۴ سال درگیر بازی در مجموعه «مختارنامه» بودم مدت ۲ سال به طور مداوم و بقیه را جسته و گریخته سر صحنه می رفتم، زیرا زن ها در صحنه های جنگ بازی نداشتند. رد کردن پیشنهادهای مختلف هنگام بازی در «مختارنامه» امری طبیعی است. اما «مختارنامه » ارزش داشت که پیشنهادهای بسیاری را رد کنم. البته پس از مدت ۲ سال بازی مستمرم در مختارنامه، در مجموعه های تلویزیونی «حس سوم» و «ساعت شنی» بازی کردم.

 

* یک بازیگر چطور در برهه ای از فعالیت حرفه ای خود ، به این نتیجه می رسد که حجم یک نقش مهم نیست بلکه جایگاه و تاثیرگذاری نقش اهمیت دارد؟

** هر کاری با کار دیگر فرق می کند و بازیگر تجربه به دست می آورد. یک کار رئال ، کاری دیگر تاریخی و اثری دیگر درام است این شناخت از تجربه ای که بازیگر طی سال ها کسب می کند حاصل می شود. یک بازیگر باید بتواند همه شخصیت ها را بازی کند، روی آن تمرکز داشته باشد و خودش را به باور مخاطب نزدیک کند.

خراسان/مریم ضیغمی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا