گفتگو با علیرام نورایی بازیگر سریال ماتادور

گفتگو با علیرام نورایی بازیگر سریال ماتادور

 

 

علیرام نورایی در سریال تلویزیونی «ماتادور» به کارگردانی فرهاد نجفی ایفاگر نقش یک تروریست است. در ابتدا نقش پلیس در این سریال به او پیشنهاد شد، اما قرعه به نامش خورد و ماتادور قصه شد. او قبل از بازی در این سریال در آثاری همچون «یک روز قبل» به کارگردانی صادق کرمیار هم ایفاگر نقش یک تروریست بود، اما تلاش کرده در ماتادور این نقش را متفاوت از دیگر بازی‌هایش اجرا کند. نورایی بازی در آثار مختلف تلویزیونی همچون آخرین آواز ققنوس، شب آفتابی، مسافری از هند، کمکم کن و جابر بن حیان را در کارنامه‌اش دارد. با او درباره بازی در سریال ماتادور به گفت‌وگو نشستیم.

 

شما معمولا ایفاگر نقش‌های اکشن هستید. آیا خودتان به بازی در چنین نقش‌هایی علاقه‌مند هستید یا کارگردانان بیشتر چنین نقش‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهند؟

بخش عمده این مساله به علاقه شخصی‌ام برای ایفای نقش‌های متفاوت و اکشن برمی‌گردد. اعتقاد دارم سینمای اکشن جذابیت‌های زیادی دارد و باعث می‌شود بازیگر هم تجربه نقش متفاوت را کسب کند. فیلم و سریال‌های اکشن در همه جای دنیا در جذب مخاطب موفق هستند و من به عنوان بازیگر همیشه دوست دارم در آثار اکشن بازی کنم. از سوی دیگر پیشنهاد کارگردانان هم بیشتر بر همین اساس است.

زمانی که برای بازی در سریال تلویزیونی ماتادور با من تماس گرفته شد، کارگردان و تهیه‌کننده دیگری می‌خواستند سریال را تولید کنند، اما بعد از مدتی تغییر کردند.

وقتی فیلمنامه ماتادور را خواندم، خیلی لذت بردم و با نقش ماتادور ارتباط برقرار کردم. به نظرم جزو نقش‌هایی بود که جای کار داشت. بعد از تغییر تهیه‌کننده و کارگردان و جایگزین شدن جواد نوروزبیگی و فرهاد نجفی، خوشبختانه این دوستان هم من را برای نقش ماتادور انتخاب کردند.

دورادور با فرهاد نجفی کارگردان هم آشنا بودم. هنگام پیش تولید فیلم «حرکت اول» با او گفت‌وگویی داشتم، اما بنا به دلایلی بازی من در این فیلم منتفی شد،ولی با صحبت‌هایی که با هم داشتیم تا حدودی با تفکرات او آشنا شدم. می‌دانستم علاقه‌مند به ژانر اکشن است و دوست دارد در سینمای اکشن کارهای متفاوت انجام بدهد. وقتی برای بازی در سریال تلویزیونی ماتادور صحبت کردیم، حس خوبی داشتم و به تعامل رسیدیم. البته قبل از این که سریال ماتادور کلید بخورد، فیلمنامه بازنویسی شد تا این سریال به بهترین شکل تولید شود.

از ابتدا قرار بود نقش ماتادور را بازی کنید یا این که خودتان پیشنهاد دادید این نقش را بازی کنید؟

وقتی با من برای بازی در سریال تلویزیونی ماتادور تماس گرفته شد، از من خواستند برای ایفای نقش یکی از پلیس‌های قصه به دفتر تولید مراجعه کنم و قرار بود نقش پلیس را بازی کنم، اما بعد نظرشان عوض و قرار شد نقش تروریست قصه را بازی کنم و من برای نقش ماتادور قراردادم بستم.

پلیس‌های قصه ماتادور هم خیلی فعال هستند. دوست نداشتید به جای این که مثل آثار قبلی‌تان نقش تروریست را بازی کنید، نقش پلیس را بازی کنید؟

راستش وقتی قصه بازنویسی شد، خیلی چیزها تغییر کرد، اما من با وجود این دوست داشتم نقش ماتادور را بازی کنم. گرچه در گذشته در آثار سینمایی و تلویزیونی نقش تروریست را بازی کرده بودم، ولی سعی کرده‌ام نسبت به دیگر نقش‌هایم تفاوت عمده‌ای داشته باشد. حس کردم ماتادور در مقایسه با دیگر تروریست‌هایی که نقش آنها را بازی کرده‌ام، می‌تواند متفاوت باشد و جای کار دارد. به همین دلیل باز هم نقش ماتادور را انتخاب کردم.

با توجه به این که بیشتر افراد جامعه امروز ایران جوان هستند، ساخت سریال‌های اکشن می‌تواند در جذب مخاطب برای تلویزیون موفق باشد.

خوشبختانه تلویزیون مخاطبان زیادی دارد و آنها نیازمند آثاری جذاب و متناسب با سلایق‌شان است. طبیعی است برای آشنایی با گذشته نیازمند ساخت سریال‌های تاریخی، سیاسی و اجتماعی هستیم، اما در کنار آن باید به ساخت سریال‌های اکشن نیز توجه کنیم. تجربه ساخت سریال‌های پلیسی در تلویزیون نشان می‌دهد مردم علاقه‌مند به دیدن این سریال‌ها هستند.

ماتادور پر از هیجان است و من از بازی در این سریال لذت بردم. بیشتر بازیگران این سریال جوان بودند و همین مساله جذاب بود. تجربه بازی در کنار هنرمندانی چون پوریا پورسرخ، پولاد کیمیایی و سام درخشانی نیز بسیار خوب بود.

چرا شخصیت ماتادور فقط در قسمت اول پررنگ بود و در قسمت‌های دوم تا چهارم حضور کمرنگی داشت؟ به نظرتان شخصیت ماتادور جای کار بیشتری نداشت؟

تعداد شخصیت‌های این سریال زیاد است، به همین دلیل حضور ماتادور در قسمت‌های دوم تا چهارم کمرنگ است، اما از قسمت پنجم به بعد قصه ماتادور شروع می‌شود. طبیعی است کارگردان در این قسمت‌ها بیشتر تلاش کرده بقیه شخصیت‌ها را به مخاطب معرفی کند. به همین دلیل زمان مناسبی هم به این معرفی اختصاص داد تا مخاطب در جریان جزئیات شخصیت‌های قصه قرار بگیرند.

به نظرم معرفی درست و ارائه شناسنامه صحیح از شخصیت‌ها در ابتدای قصه ضرورت دارد، اما گاهی شاهد در برخی آثار این مساله رعایت نمی‌شود و مخاطب در ارتباط با شخصیت‌های قصه سردرگم می‌ماند. خوشبختانه این اتفاق در این سریال نیفتاده و با وجود این که تعداد شخصیت‌های قصه زیاد بود، اما خیلی خوب معرفی شدند.

یکی از ویژگی‌های سریال تلویزیونی ماتادور سبک متفاوت در کارگردانی است. گرچه فرهاد نجفی ریسک بزرگی انجام داد، اما تلاش کرد با سبک خاصی سریال را بسازد تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

با توجه به این که در گذشته هم نقش تروریست را بازی کرده‌اید، آیا زمان بازی برای بهتر شدن نقش پیشنهادهای خود را به کارگردان می‌دادید؟

خوشبختانه قبل از این که سریال کلید بخورد، نشست‌های زیادی با گروه سازنده داشتیم. در این نشست‌ها کارگردان و بازیگران حضور داشتند و هر یک از بازیگران درباره شخصیت‌پردازی نقش‌هایی که به عهده داشتند، صحبت ‌کردند. این مساله فقط شامل حال من نمی‌شد و پولاد کیمیایی، پوریا پورسرخ و دیگر بازیگران نظرات‌شان را می‌گفتند.

یکی از امتیازهای سریال ماتادور، حضور گروهی همدل بود و این که همه به اندازه سهم خودشان نظرات و پیشنهادهایشان را می‌دادند تا این سریال به بهترین شکل تولید شود. همه می‌خواستیم این سریال برای مخاطبان متفاوت شود. تعامل خوب همیشه به نتایج مثبت منتهی می‌شود و همه تلاش خودشان را صددرصد انجام دادند. تجربه خوبی بود و من هم سعی کردم نقشم را به‌درستی اجرا کنم.

به نظر من اگر سریال تلویزیونی ماتادور را با دیگر سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی مقایسه کنیم، به نظرم اثر درخشانی است. با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم ماتادور جزو سریال‌های هیجان‌انگیز اکشن است. امیدوارم مخاطبان از دیدن این سریال لذت ببرند و توانسته باشیم رضایت آنها را کسب کنیم.

قبل از این که نقش تک‌ تیرانداز سریال ماتادور را بازی کنید، آیا آثار خارجی با این مضمون را دیده بودید که از آنها برای بازی‌تان الگو بگیرید؟

بدون تردید سریال‌های خارجی اکشن زیاد دیده‌ام، اما در این سریال سعی کردیم از سریال یا فیلمی الگو نگیریم. اگر چند سریال خارجی با این مضمون را ببینید، متوجه می‌شوید تک تیراندازهایی که نقش تروریست را دارند همه شکل هم هستند، چون در این زمینه هالیوود استانداردسازی کرده و بیشتر آثار اکشن مثل هم است، ولی ما از آثار خارجی کپی‌برداری نکرده‌ایم و به قول معروف خواستیم شخصیت‌های قصه کاملا ایرانی باشند.

ولی حالت‌های ماتادور در قسمت چهارم بویژه در صحنه‌ای که مشغول عکس‌گرفتن از ساختمان‌های مختلف است تا بهترین مکان را برای تیراندازی انتخاب کند، شبیه آثار اکشن خارجی است. خودتان نظرتان چیست؟

دلیل‌اش این است که نمونه‌های خارجی زیاد دیده‌اید و این تصور را دارید. باید به این نکته اشاره کنم ما به هیچ‌وجه نمی‌خواستیم سریالی بسازیم که کپی‌برداری آثار خارجی باشد. همه گروه تلاش کردند یک سریال پلیسی با سبکی متفاوت از دیگر آثار پلیسی ساخته شود. مقایسه ماتادور با آثار خارجی اشتباه است. شما باید این سریال را با نمونه‌های داخلی مقایسه کنید.

صحنه‌های تعقیب و گریز شما در این سریال زیاد است و همین مساله سختی‌های بازی را دو چندان می‌کند. آیا قبل از بازی در این سریال تمرین کرده بودید؟

همان‌طور که خودتان تاکید کردید، تعداد صحنه‌های تعقیب و گریز در این سریال زیاد است. البته باید بگویم من ورزش پارکور انجام می‌دهم، به همین دلیل قبل از بازی در این سریال آمادگی جسمانی داشتم. خوشبختانه مشکلی برای بازی در این صحنه‌ها نداشتم.

پس در کنار بازیگری، ورزشکار هم هستید؟

نه، نمی‌توان نام ورزشکار را به من داد، بلکه سعی می‌کنم ورزش از زندگی‌ام دور نباشد. نه تنها من بلکه بازیگران دیگر مثل کیمیایی و پورسرخ هم برای صحنه‌های تعقیب و گریز زحمت زیادی کشیدند. نقش ما در سریال ماتادور این طور نبود که روی کاناپه لم بدهیم و نقش‌هایمان را بگوییم. باید زحمت می‌کشیدیم تا نقش‌ها درست در بیاید.

این مساله برایتان سخت نبود که بیش از اندازه باید برای نقش‌تان انرژی بگذارید؟

نه‌تنها سخت و خسته‌کننده نبود، بلکه سختی‌های نقش برایم لذتبخش بود. من از ایفای چنین نقش‌هایی بیشتر لذت می‌برم تا این که برای ایفای نقشی بروم در کافی‌شاپ بنشینم و چند دیالوگ عاشقانه بگویم! گرچه به دلیل مشغله کاری جسته و گریخته سریال ماتادور را می‌بینم، اما با این حال هر روز لحظه‌شماری می‌کنم تا ساعت پخش سریال ماتادور فرا برسد و بتوانم بدون دغدغه سریال را ببینم، چون اعتقاد دارم اتفاق جدیدی است.

امیدوارم با حمایت مسئولان محترم شاهد کارهای بیشتری با این مضمون باشیم تا آثاری که می‌سازیم به استانداردهای جهانی نزدیک شود. سریال ماتادور قدم بزرگ و خوبی است. ‌ظرفیت‌‌های زیادی داریم و می‌توانیم با حضور جوانان آثار بیشتری با این موضوع تولید کنیم.

مدتی است کم کار شده‌اید. آیا دلیل خاصی دارد؟

من هفت ماه درگیر تصویربرداری سریال ماتادور بودم و پیش تولید این سریال هم به دلیل تغییراتی که داشت دو ماه طول کشید و وقتم را خیلی گرفت، اما از این مساله ناراضی نیستم، چون در اثری خوب بازی کرده‌ام. فیلم سینمایی استرداد را هم در نوبت اکران دارم.

فاطمه عودباشی ‌/‌ گروه رادیو و تلویزیون

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا