بیوگرافی کامل جواد نکونام + عکس

بیوگرافی کامل جواد نکونام + عکس

 

 

جواد نکونام (زاده ۱۵ مهر ۱۳۵۹ در شهرری)٬ بازیکن فوتبال اهل ایران است.وی در درتیم‌های پاس تهران، الوحده و الشارجه امارات و اوساسونای اسپانیا بازی کرده‌است و اکنون در تیم استقلال بازی می‌کند.

زادروز : ۱۶ مهر ۱۳۵۹ – ۷ اکتبر ۱۹۸۰

زادگاه : شهر ری

قد : ۱۸۶ سانتی‌متر

پست : هافبک

شمارهٔ پیراهن : ۶

 

دوران باشگاهی

پاس تهران

نکونام در سال ۱۳۷۷ در حالی که تنها ۱۸ سال داشت به تیم پاس تهران پیوست.عملکرد او در ۲ فصل ابتدایی حضورش در پاس سبب شد تا مورد توجه مربیان وقت تیم‌های ملی جوانان و امید قرار بگیرد.

وی در فصل (۸۳-۸۲) لیگ برتر فوتبال ایران با زدن ۱۰ گل ، چهارمین گلزن برتر لیگ لقب گرفت و در قهرمانی پاس در سومین دوره از لیگ برتر ایران موسوم به جام خلیج فارس نقش مهمی ایفا کرد. او همجنین در پایان فصل (۸۴-۸۳) در حالی که با زدن ۹ گل به عنوان پنجمین گلزن برتر لیگ ایران دست یافته بود ، مورد توجه باشگاه فوتبال بشیکتاش ترکیه قرار گرفت.رضا چلیم بای مربی وقت بشیکتاش ، تعریف های مصطفی دنیزلی مربی آن زمان پاس از جواد نکونام را یکی از دلایل ارائه این پیشنهاد می داند.چند روز بعد از پیشنهاد باشگاه فوتبال بشیکتاش ترکیه این بار باشگاه فوتبال کایزرسلاوترن آلمان بود که خواستار وی شد.در حالی که رسانه های ایران از هم بازی شدن نکونام در کایزرسلاترن با فریدون زندی خبر می دادند باشگاه پاس به این پیشنهاد ها پاسخ منفی داد.

او در مجموع ۱۸۷ بار پیراهن تیم پاس را برتن کرد و ۴۹ گل هم برای تیمش به ثمر رساند. سرانجام پس از ۷ فصل حضور در پاس و با شروع نیم فصل ۰۶-۲۰۰۵ لیگ امارات جواد نکونام از تیم پاس تهران جدا شد و به باشگاه فوتبال الوحده امارات پیوست.

 

الوحده امارات و الشارجه امارات

جواد نکونام که با قراردادی یک میلیون دلاری به الوحده پیوسته بود بعد از انجام ۱۱ بازی و زدن ۳ گل این بار با قراردادی سه ماهه به ارزش سیصد و پنجاه هزار دلار به باشگاه الشارجه امارات پیوست. او در ۱۵ بازی با پیراهن الشارجه به میدان رفت و ۵ گل هم برای این تیم به ثمر رساند. عملکرد نکونام در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان باعث شد تا بار دیگر تیم های اروپایی از جمله باشگاه فوتبال هرتابرلین آلمان خواهان به خدمت گرفتن وی باشند اما در نهایت وی با قرار دادی ۲ ساله به باشگاه فوتبال اوساسونا اسپانیا که صد و بیست و ششمین تیم دهه اول قرن ۲۱ باشگاه های جهان بود ، پیوست. قراردادی که در صورت توافق طرفین به مدت یک سال دیگر قابل تمدید بود.

 

اوساسونا اسپانیا

جواد نکونام که اولین بازیکن ایرانی بود که در لالیگا بازی می کرد در نخستین فصل حضورش در لالیگا، با گل طلایی که در جام یوفا مقابل بوردو فرانسه زد،باعث صعود تیمش به مرحله یک هشتم نهایی شد، این نخستین بار بود که اوساسونا جز ۱۶ تیم برتر جام یوفا قرار می گرفت. روزنامه‌ دیناوارا اسپورت چاپ پامپلونا اسپانیا در نظرسنجی از کارشناسان این روزنامه‌ ، جواد نکونام را به عنوان بهترین بازیکن اوساسانا در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ برگزید. وی همچنین در پایان فصل به عنوان یکی از ۱۱ بازیکن برتر اسپانیایی حاضر در رقابت های جام یوفا در فصل ۰۷-۲۰۰۶ انتخاب شد.عملکرد او باعث شد مدیران تیم رنجرز اسکاتلند حاضر به پرداخت یک میلیون پوند برای به خدمت گرفتن او شوند اما نکونام ترجیح داد در اوساسونا بماند.

در ۱۴ آگوست ۲۰۰۷ نکونام دچار پارگی لیگامنت در زانوی راست خود شد و پس از انجام عمل جراحی ، هشت ماه از میادین فوتبال دور شد. در دیداری که بین تیم های اوساسونا و اسپانیول در فصل ۲۰۰۷ و در چارچوب هفته سیزدهم رقابت های لالیگا،انجام می شد بازیکنان تیم فوتبال اوساسونا در ابتدا مسابقه با پوشیدن پیراهن هایی که عکس جواد نکونام روی آن بود اعلام کردند که به یاد بازیکن مصدوم تیم خود هستند. همچنین پیش از این مسابقه و از سوی مسئولان باشگاه اوساسونا از جواد نکونام به خاطر عملکردش در فصل گذشته تقدیر شد.در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۰۷ مدیران اوساسونا اقدام به تمدید قرارداد نکونام برای سومین سال متوالی نمودند.

نکونام در سومین فصل حضورش در اوساسونا موقق شد در دیدار تیم های رئال مادرید و اوساسونا که در ورزشگاه برنابئو برگزار می شد دروازه کاسیاس را باز کند.

در پنجمین ماه سال میلادی ۲۰۰۸ جواد نکونام در دیدار خیریه‌ای که مابین تیم منتخب جهان و یاران (فردریک کانوته) بود و از سوی صندوق حمایت کودکان سازمان ملل برگزار می شد ،در ترکیب تیم منتخب جهان و در کنار بازیکنانی همچون لیونل مسی، کارلوس پویول، رائول گونزالس و پل اسکولز به میدان رفت. همچنین در نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی ،زین‌الدین زیدان با ارسال دعوتنامه ای به باشگاه اوساسونا از جواد نکونام برای دیداری خیر خواهانه ای که در کشور مغرب بین یاران زین‌الدین زیدان و رونالدو برگزار می شد،دعوت به عمل آورد. در سال ۲۰۱۰ میلادی نکونام به رقم پیشنهادی که از باشگاه فوتبال فنرباغچه ترکیه و باشگاه فوتبال المپیاکوس یونان داشت بار دیگر قرار داد خود را با اوساسونا تمدید کرد.همچنین او از سوی کاربران اینترنتی سایت باشگاه اوساسونا به عنوان بهترین بازیکن این تیم در سال ۲۰۱۱ میلادی انتخاب شد.

در پایان فصل ۱۲-۲۰۱۱ لیگای اسپانیا تیم اوساسونا با اختلاف ۴۶ امتیاز نسبت به صدر جدول، به مقام هفتم رسید تا نکونام بهترین نتیجه‌ی تیمی دوران حضورش در اوساسونا را کسب نماید او در بازی مقابل بارسلونا در جام حذفی اسپانیا در سال ۲۰۱۲ به عنوان کاپتان اوساسونا بازوبند را به بازو بست. اوساسونا در این دیدار با ۴ گل مغلوب بارسلونا شد.

در تیرماه ۱۳۹۱ نکونام علیرغم پیشنهاد ۲ میلیون یورویی باشگاه قطری الریان با قرارداد یکساله برای حضور در لیگ برتر فوتبال ایران با باشگاه فوتبال استقلال تهران به توافق رسید و رسماً به این تیم پیوست. پس از جدایی جواد نکونام از باشگاه اوساسونا، این باشگاه در بیانیه‌ای ضمن اشاره به حضور ۶ ساله این بازیکن در پامپلونا، برای او آرزوی موفقیت کرد.

 

استقلال تهران

پیوستن جواد نکونام به استقلال و میزان مبلغ قرار داد وی حواشی زیادی به همراه داشت ،در حالی که بعضی رسانه های ایران رقم قردادی وی را میلیاردی می دانستند و به بالا بودن رقم قرارداد او انتقاد داشتند جواد نکونام معتقد بود رقم پیشنهادی تیم های قطری و اماراتی سه برابر استقلال بوده است ، وی انتخاب استقلال را به خاطر رسیدن به عشق دوران کودکی اش و همچنین دوری هفت ساله از خانواده‌اش به واسطه حضور در اسپانیا می داند.با این حال مدیر عامل استقلال مدعی شد باشگاه استقلال برای جذب جواد نکونام ، یک میلیارد و نهصد و پنجاه میلیون تومان هزینه کرده است.

امیر قلعه نویی مربی استقلال که قصد داشت نکونام را به عنوان کاپیتان اول تیمش برگزیند اعلام کرد نکونام کاپیتانی استقلال را نخواسته است.پیش از این نکونام در مورد حضورش به عنوان کاپیتان در استقلال گفته بود: «من برای مربیگری یا کاپیتانی به استقلال نیامده‌ام و به عنوان یک استقلالی به این باشگاه آمدم»

در دی ماه سال ۱۳۹۱ روزنامه‌ (دیاریو دی ناوارا) چاپ پمپلونا با انتشار نظرسنجی در مورد جواد نکونام مدعی شد ۷۰ درصد از هواداران اوساسونا خواهان بازگشت او به این تیم هستند در حالی که سایت رسمی ورزش شهر پامپلونا در خبری از جدی شدن مذاکرات اوساسونا با نکونام خبر می داد جواد نکونام مدعی شد که پس از مذاکرات خود با مدیران این باشگاه در حالی که به توافق کامل دست یافته بودند اما به یکباره مدیرعامل اوساسونا این انتقال را منتفی اعلام کرده است.

 

تیم ملی

نکونام در ۲۲ دی سال ۱۳۷۹ و درحالیکه تنها ۱۹ سال و ۳۱ روز سن داشت، برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را در دیدار دوستانه برابر اکوادور برتن کرد.این هافبک ملی پوش در تاریخ بیست و هفتم خرداد سال ۱۳۸۳ در دیدار تیم ملی ایران برابر لبنان موفق شد اولین گل ملی اش را به ثمر برساند. وی در سه دوره از جام ملت‌های آسیا (۲۰۰۴ ، ۲۰۰۸ ، ۲۰۱۱) و همچنین در جام جهانی ۲۰۰۶ به همراه تیم ملی ایران حضور داشته است. در حال حاضر جواد نکونام با ۱۳۲ بازی ملی بعد از علی دایی دارای بیشترین بازی ملی است و با ۳۶ گل زده به عنوان چهارمین گلزن برتر تاریخ فوتبال ایران بشمار می رود. همچنین وی کاپیتان اول تیم ملی فوتبال ایران می باشد.

 

حاشیه‌ها

شکایت از هکر

در شهریور سال ۱۳۸۸ وب‌گاه باشگاه اوساسونا در خبری مدعی شد که قرارداد جواد نکونام و مسعود شجاعی، دو بازیکن ایرانی خود را به دلیل درگیری در یک کلوب شبانه فسخ کرده است. این خبر که بازتاب زیادی در رسانه‌های ایران داشت، با وکنش مدیر برنامه‌های این دو بازیکن همراه شد، او مدعی شد که نکونام و شجاعی شب گذشته خواب بودند و امروز هم با تماس خبرنگاران ایرانی از خواب بیدار شدند. این خبر که لحظاتی بعد از وب‌گاه رسمی باشگاه اوساسونا حذف شد با واکنش مارکا هم همراه شد. این خبرگذاری در این باره نوشت:

«اگرچه این خبر تمام سه‌شنبه شب را روی صفحه اصلی سایت بوده است اما به محض حضور مسئولان سایت در محل کارشان از صفحه اصلی حذف شده است. این خبر به گفته مسئولان اوساسونا کار هکرها بوده است.»

در ادامه باشگاه اوساسونا به طور رسمی از دو بازیکن ایرانی خود عذرخواهی کرد و علت این اتفاق را هک شدن وب‌گاه رسمی باشگاه دانست. پلیس اسپانیا بعد از شکایتی که نکونام و شجاعی از این هکر بابت انتشار خبر کذب علیه آنان داشتند، با یافتن هکر این خبر که جوان ۲۲ ساله‌ای از شهر لاکرونیا اسپانیا بود، او را دستگیر کرد. این هکر در دادگاه با حکم قاضی متهم به یکسال زندان شد.

 

مچ‌بند سبز

در آخرین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در برابر تیم ملی فوتبال کره جنوبی، جواد نکونام و تعدادی از بازیکنان دیگر تیم ملی ایران با مچ‌بند سبز وارد زمین بازی شدند، در حالی که در آن زمان رنگ سبز به عنوان نماد تبلیغاتی یکی از کاندید‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.این اتفاق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی و هچنین داخلی ایران داشت.در بین دونیمه این دیدار، مهدی تاج نایب رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران، با اطلاع از جوی که بلافاصله در شبکه‌های مجازی راه افتاده بود از بازیکنان درخواست کرد تا این دست‌بند‌ها را باز کنند.

 

افتخارات

تیمی

    صعود به نیمه نهایی لیگ اروپا در سال ۲۰۰۷ به همراه اوساسونای اسپانیا

    قهرمانی در فصل ۸۳-۸۲ لیگ برتر ایران به همراه پاس تهران

    قهرمانی بازی های آسیایی در سال ۱۳۸۱ به همراه تیم ملی فوتبال ایران

    قهرمانی مسابقات فوتبال غرب آسیا در سال ۱۳۸۳ به همراه تیم ملی فوتبال ایران

    قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۲-۹۱ به همراه تیم استقلال تهران

    صعود به جام جهانی 2012 برزیل

 

فردی

    عضویت در باشگاه صدتایی های فیفا:

در سال ۱۳۸۹ جواد نکونام بعنوان چهارمین بازیکن ایرانی که تعداد بازی های ملی شان به بیش از صد بازی رسیده است نامش در فهرست باشگاه صدتایی های فیفا قرار گرفت.

    بهترین بازیکن سال ۱۳۸۶ فوتبال ایران :

در مراسم انتخاب بهترین بازیکن فصل فوتبال ایران که با عنوان «توپ طلایی» در سال ۱۳۸۶ برگزار شد جواد نکونام با نظر کارشناسان رشته‌ی فوتبال به عنوان بهترین بازیکن فصل اخیر فوتبال ایران انتخاب شد.

    نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۵ آسیا:

در سال ۲۰۰۵ میلادی ، جواد نکونام از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در فهرست ۱۰ بازیکن برتر آسیا در این سال قرار گرفت.

    نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۷ آسیا:

در سال ۲۰۰۷ میلادی و از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ، نکونام در فهرست ۷ بازیکن برتر سال آسیا قرار گرفت.[

    نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۸ آسیا:

در سال ۲۰۰۸ میلادی و از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ، نکونام در فهرست ۱۹ بازیکن برتر سال آسیا قرار گرفت.

    حضور در جمع ۱۱ بازیکن برتر اسپانیایی حاضر در رقابت های جام یوفا در فصل ۰۷-۲۰۰۶:

سایت اتحادیه‌ فوتبال اروپا در پایان هر فصل از رقابت‌های اروپایی یازده بازیکن برتر اروپا را به تفکیک کشور بیان می کند که جواد نکونام بعنوان یکی از یازده مرد منتخب تیم های اسپانیایی سایت اتحادیه‌ی فوتبال اروپا (یوفا) در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ انتخاب شد. سویا، اسپانیول و اوساسونا به عنوان سه نماینده اسپانیا در جام یوفا حضور داشتند.

    بهترین بازیکن اوساسونا در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ به انتخاب روزنامه محلی پامپلونا:

دیناوارا اسپورت روزنامه‌ محلی ایالت پامپلونا اسپانیا در نظرسنجی از کارشناسان این روزنامه‌ جواد نکونام را با ۳۱ امتیاز به عنوان برترین و تاثیرگذارترین بازیکن اوساسونا در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ برگزید.

    بهترین بازیکن اوساسونا در سال ۲۰۱۱ میلادی به انتخاب کاربران اینترنتی باشگاه اوساسونا:

جواد نکونام از سوی کاربران اینترنتی سایت باشگاه اوساسونا به عنوان بهترین بازیکن این تیم در سال ۲۰۱۱ میلادی انتخاب شد.

    گلزن‌ ترین هافبک دفاعی خارجی لالیگا :

نکونام با ۲۴ گلی که برای تیم اوساسونا به ثمر رساند عنوان گلزن ترین هافبک دفاعی خارجی لالیگا را به خود اختصاص داد. وی از این تعداد ۱۰ گل را از روی نقطه پنالتی {نیازمند منبع} به ثمر رساند.

    کاملترین گلزن لالیگا:

تلویزیون ملی اسپانیا عنوان کرد که نکونام تنها بازیکن لالیگا است که توانسته گل های مهمی را با اشکال مختلف در کارنامه خود ثبت کند که این گل ها با ضربات سر ، شوت بغل پا ، کاشته از چپ و راست و گلزنی با پای چپ و راست می باشد.

 

گل‌های حساس

    در فصل ۹۱-۹۲ لیگ برتر ایران جام خلیج فارس نکونام در بازی برگشت برابر تراکتورسازی تبریز ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۱ در ورزشگاه آزادی تک گل پیروزی استقلال را به ثمر رساند. این گل از آن جهت بسیار با اهمیت بود که تراکتورسازی و استقلال تا پیش از این بازی تنها یک امتیاز در جدول اختلاف داشتند و این پیروزی جایگاه استقلال در صدر جدول را تثبیت کرد. نکونام در این بازی یار ذخیره بود که با مصدومیت خسرو حیدری و تعویض اجباری او در نیمه اول وارد بازی شد. این بازی در حالیکه استقلال بیش از یک نیمه به دلیل اخراج آرش برهانی ده نفره بازی کرد با همان نتیجه به سود استقلال خاتمه یافت.

 

Biography Javad Nekounam ٬ آدرس سایت جواد نکونام٬ آیا جواد نکونام ازدواج کرده است؟٬ اسامی باشگاه های جواد نکونام٬ اصلیت جواد نکونام٬ بازیکنان تیم استقلال٬ بیوگرافی جدید٬ بیوگرافی کامل جواد نکونام + عکس٬ تاریخ تولد جواد نکونام٬ تحصیلات جواد نکونام٬ سایت بیوگرافی٬ عکسهای جدید جواد نکونام٬ عکسهای خانوادگی جواد نکونام٬ همسر و فرزندان جواد نکونام٬ ورزش سه٬ جواد نکونام اهل کجاست؟٬ جواد نکونام چند سالشه؟٬ جواد نکونام کیست؟٬ گالری تصاویر ورزشکاران مرد٬ گل

 

Biography Javad Nekounam ٬ آدرس سایت جواد نکونام٬ آیا جواد نکونام ازدواج کرده است؟٬ اسامی باشگاه های جواد نکونام٬ اصلیت جواد نکونام٬ بازیکنان تیم استقلال٬ بیوگرافی جدید٬ بیوگرافی کامل جواد نکونام + عکس٬ تاریخ تولد جواد نکونام٬ تحصیلات جواد نکونام٬ سایت بیوگرافی٬ عکسهای جدید جواد نکونام٬ عکسهای خانوادگی جواد نکونام٬ همسر و فرزندان جواد نکونام٬ ورزش سه٬ جواد نکونام اهل کجاست؟٬ جواد نکونام چند سالشه؟٬ جواد نکونام کیست؟٬ گالری تصاویر ورزشکاران مرد٬ گل

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا