مصاحبه با نگار استخر کارگردان برنامه سنجد

مصاحبه با نگار استخر کارگردان برنامه سنجد

 

 

نگار استخر فارغ‌التحصیل رشته زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی صحنه و لباس از دانشگاه هنر و فوق‌لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است. او کارش را در دنیای هنر با طراحی صحنه و لباس آغاز کرده و طراح صحنه و لباس فیلم‌های متعددی هم بوده است، اما برای مردم نام استخر به نام یک عروسک پیوند خورده است؛ عروسک سنجد که با نگار استخر شهرت پیدا کرد و استخر را به شهرت رساند. حالا بعد از گذشت چند سال این دو به تلویزیون برگشته‌اند. سنجد همانند گذشته خبرنگار است، اما انگار شغلش را بیش از گذشته جدی گرفته است و قصد دارد بچه‌ها را به دنیای خبرهای داغ بکشاند.

درباره حضور مجدد سنجد در تلویزیون با نگار استخر، کارگردان برنامه «سنجد خبرنگار» گفت‌وگو کردیم.

 

انگار تقدیر سنجد ناخواسته گرفتار تکیه‌کلام معروفش «برمی‌گردم، دیدی برگشتم» شده و او به جای حضور مداوم هر چند وقت یکبار باز می‌گردد. چرا این عروسک هیچ‌وقت حضور مداوم در تلویزیون ندارد؟

شرایط همه برنامه‌ها از جمله برنامه سنجد به تولیدات و وضع تصویب برنامه در شبکه بستگی دارد. برنامه سنجد از همان ابتدا جایگزین یکی از برنامه‌های تلویزیون شد و به جای آن پخش شد، چون برنامه مذکور در قسمت‌های محدودی تصویب شده بود و سنجد هم بعد از آن ادامه پیدا نکرد. در مجموع شرایط مربوط به تصویب و اجرای طرح‌های تلویزیونی باعث می‌شود که این برنامه در تلویزیون ادامه نداشته باشد. خوشبختانه امسال این برنامه در ۹۰ قسمت تصویب شده و فعلا ادامه دارد.

 

انگار قرار است سنجد کارهای مهم‌تری هم انجام دهد؟

بله. سنجد همیشه خبرنگار بوده؛ ولی این بار قصد دارد به کمک بچه‌ها خبرگزاری کودک را راه‌اندازی کند. خبرگزاری او فعلا در پایگاه برنامه هزار و شصت و شونزده راه‌اندازی شده و بزودی فضای مناسب برای این خبرگزاری طراحی خواهد شد.

 

و با وجود چنین برنامه‌ریزی‌هایی آیا بعد از ۹۰ قسمت بچه‌ها از سنجد و خبرگزاری کودکان خداحافظی خواهند کرد؟

سنجد قرار است تا زمان مشخصی در تلویزیون برنامه داشته باشد، اما ما تلاش می‌کنیم برنامه ادامه پیدا کند. اما با همه اینها هر برنامه‌ای توان و زمان محدودی دارد و زمانی برای پایان آن پیش‌بینی می‌شود. امیدوارم در مدتی که برنامه در حال پخش است بتوانیم به لحاظ مادی آن را تامین کنیم چون مهم‌ترین مشکل ما اکنون مساله مالی است و باید اسپانسر مناسبی برای این برنامه پیدا کنیم.

 

برایتان مهم است که اسپانسر برنامه به موضوع آن ارتباط داشته باشد؟

بله. خیلی زیاد. بخشی از غیبت سنجد در تلویزیون به سخت‌گیری ما برای پیدا کردن یک اسپانسر مرتبط و آگاه برمی‌گردد. ترجیح ما همیشه این بوده که اسپانسر برنامه سنجد فرهنگی باشد،اما متاسفانه اسپانسرهای فرهنگی چندان قوی نیستند، با این حال حاضر نشدیم از حمایت شرکت‌های غذایی و بهداشتی و… استفاده کنیم. فعلا در حال مذاکره با تولیدکنندگان محصولات فرهنگی، لوازم کمک آموزشی و مواردی از این دست هستیم. اگر برنامه اسپانسر نداشته باشد نمی‌توان به بقای آن هم امیدی داشت. امیدوارم با اسپانسر به نقطه‌ نظرات مشترک و طرح‌های خوب و آینده‌دار دست پیدا کنیم.

 

بجز خبرگزاری کودک چه ایده‌هایی برای این برنامه دارید؟

بیشتر ایده‌ها و برنامه‌های ما برای این برنامه در تعامل با خبرگزاری کودک است. اولین و مهم‌ترین هدف ما در برنامه این است که بچه‌ها فعال شوند و اتفاقات محله، مدرسه و شهر خود را گزارش دهند و آرام آرام نگاه دقیق‌تر و نقادانه‌تری به اتفاقات پیرامون خود داشته باشند.

بخش «اگه گفتی بعدش چی میشه؟» یکی از این موارد است که در این بخش بچه‌ها یک تصویر می‌بینند و باید حدس بزنند بعد از صحنه موردنظر چه اتفاقی خواهد افتاد. از جمله ایده‌هایمان در برنامه معرفی محصولات استاندارد و مناسب برای بچه‌هاست. این محصولات می‌تواند فرهنگی باشد یا محصولاتی مانند کیف و کفش و عینک و هر چیز دیگری که به کار بچه‌ها بیاید.

 

استقبال از خبرگزاری چطور بوده است؟

این مقوله برای بچه‌ها تازگی دارد و ممکن است به این زودی‌ها به نتیجه دلخواهمان نرسیم، اما هر روز نشانی سایت برنامه را اعلام می‌کنیم و از بچه‌ها می‌خواهیم به سایت سر بزنند، عکس‌ها را ببینند و نظر بدهند. از راه‌اندازی این سایت هنوز یک ماه هم نگذشته به علاوه این‌ که حضور سنجد در تلویزیون مستمر نبوده و به همین دلیل هنوز بچه‌ها خیلی با این بخش برنامه ارتباط نگرفته‌اند.

 

آموزش خبرنگاری برای بچه‌ها هم در برنامه‌هایتان قرار دارد؟

بله. فکرهایی داریم، اما متاسفانه شروع برنامه کمی شتابزده بود و خیلی برای اجرای همه ایده‌هایمان آماده نبودیم. ضمن این‌ که این برنامه همیشه تولیدی بوده و این بار از ما خواسته‌اند آن را به صورت زنده به مخاطبان ارائه کنیم. این دو ساختار کاملا متفاوت هستند. باید همچنان مانند وقتی که برنامه تولیدی بود، شاد و پرانرژی ظاهر شویم و ماهیت خبری برنامه را هم حفظ کنیم.

 

شروع مجدد برنامه خواست شبکه دو بود؟

بله. از مدت‌ها قبل قرار بود این برنامه دوباره از شبکه دو پخش شود. سنجد هم در این مدت گاهی به بهانه‌های مختلف مثل برگزاری نمایشگاه کتاب یا جشنواره تولیدات سیما سر و کله‌اش پیدا می‌شد.

 

پس چرا شتابزده بود؟

برای این‌ که طرح ارائه شده و به تصویب رسیده بود، اما ما هنوز آمادگی کامل نداشتیم و در تلاشیم هر طور شده با تامین هزینه‌های برنامه امکان اجرای ایده‌هایمان را فراهم کنیم. با همه اینها من نگران سنجد هستم و دعا می‌کنم در شرایط مناسب‌تری ادامه پیدا کند.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا