مصاحبه با محمد علیزاده خواننده آلبوم دلت با منه

مصاحبه با محمد علیزاده خواننده آلبوم دلت با منه

 

 

محمد علیزاده که تا همین چند ماه پیش علی رغم حضور چندین ساله در موسیقی پاپ همچنان آلبوم رسمی از خود منتشر نکرده بود نهایتا اسفند سال گذشته آلبوم«دلت با منه» را به عنوان اولین آلبوم مجاز خود راهی بازار کرد. علیزاده علی رغم نقدهایی نسبت به این آلبوم شد مدعی است استقبال از این آلبوم بسیار خوب بوده. حاشیه‌هایی که در گفت و گو ی او با قانون آنلاین مطرح شد می‌تواند تا مدت‌‌ها بحث روز موسیقی پاپ باشد.

 

بازتاب اولین آلبوم مجاز محمد علیزاده چه طور بود؟

عالی بود. به قول بچه‌ها ترکوند.

 

اما انتقاداتی هم نسبت به این آلبوم می‌شد. مثل اینکه محمد علیزاده بهتر است همان خوانندگی را دنبال کند و به بحث ترانه ورود نکند.

این‌ها انتقاداتی است که چند ترانه‌سرا که در این سال‌ها دیگر چیزی برای ارائه نداشته‌اند از سر بیکاری مطرح کرده‌اند. مثلا یکی از این ترانه‌سراهای خانوم که سال‌هاست ترانه قابل توجهی ندارد گفته که من چون خودم را از دوستان علیزاده می‌دانم و سال‌ها قبل با هم همکاری داشتیم از او می‌خواهم دیگر ترانه نگوید.

 

منظورتان خانوم مکرم است؟

من اصلا ایشان را نه دیده‌‌ام و نه همکاری با هم داشته‌ایم. به هر حال برخی این روزها دور و بر موزیک به دنبال مطرح شدن و مطرح ماندن هستند. دوست دارند دوست ما باشند خوب باشند(خنده)

 

در آلبوم بعدی هم شاهد ترانه‌سرایی محمد علیزاده خواهیم بود؟

من ادعایی در زمینه ترانه‌سرایی ندارم اما اگر احساس کنم ترانه‌ای از خودم این قابلیت را دارد حتما آن را اجرا می‌کنم چون دوست دارم حرف خود را بزنم. هر چند در آلبوم جدید قطعا از ترانه‌سرایانی که سابقه همکاری موفق با آن‌ها داشتم کمک خواهم گرفت.

 

چرا در این آلبوم انقدر «دل دل» کردی؟

دوست داشتم. دوست داشتم بگویم «دل به دل این دل دل مرده بده، بده دل که بد آورده». همین که شنونده باید به خودش زحمت بدهد و کلنجار برود تا این ترانه را حفظ کند یعنی من برده‌ام. در این آلبوم دوست داشتم در همه قطعات از دل استفاده کنم. حالا دیگران هر چه می‌خواهند بگویند. من تکرار قافیه‌ها را هم دوست دارم مثل اتفاقی که «در این اولین باره» افتاد و من ۹ قافیه شبیه به هم‌ را پشت سر هم تکرار کردم.

 

اختلاف  سطح کارهای محمد علیزاده به لحاظ محتوای کلام گاهی خیلی زیاد می‌شود. این موضوع آگاهانه است؟

قطعا همین طور است و من این اختلاف سطح را دوست دارم.

 

یعنی شرایط حاکم بر بازار موسیقی باعث نشده محمد علیزاده قطعاتی مانند «دل به دله…» و را اجرا کند؟

من نمی‌گویم بازار موسیقی را در نظر نمی‌گیرم اما اگر من این قطعات را اجرا می‌کنم قطعا خودم از اجرای آن‌ها لذت می‌برم.

 

از این نمی‌ترسی که مردم این موسیقی را از محمد علیزاده نپذیرند.

من بعد از آلبوم «دلت با منه» چندین کنسرت را چه در تهران و چه در سایر  شهرها برگزار کردم و به عینه دیدم که مردم هم این موسیقی را دوست دارند و از آن لذت می‌برند ظمنا من با قطعاتی مثل «جز تو» و «این اولین باره» شناخته شدم و قطعا مردم این سبک موسیقی را از من پذیرفته‌اند و قطعاتی مثل شهر باران و خداحافظ هم در آثار من دیده می‌شود.

 

بحث دیگری که این روزها در مورد علیزاده مطرح می‌شود بحث لابی‌های او در صدا و سیما و حضور پررنگ او در تیتراژ‌های تلویزیونی است.

کدام لابی؟ این که قبل از ماه رمضان به من ۵ تیتراژ پیشنهاد می‌شود یعنی من راه نیفتادم که به من تیتراژ بدهند. دوستان خواننده‌ای که این حرف ها را می‌زنند سال‌هاست که کاری ارائه نداد‌ه‌اند که شنونده داشته باشد.خب معلوم است با این شرایط هیچ تهیه کننده‌ای به سراغ آن‌ها نخواهد رفت. من امسال اگر اراده می‌کردم ۵ تیتراژ تلویزیون می‌خواندم چون پیشنهاد آن را داشتم.

 

اما به هر حال محمد علیزاده قبل از انتشار آلبوم رسمی ۸ تیتراژ را در کارنامه خود دارد و با دو تیتراژ امسال تیتراژ‌هایش دورقمی شد. فکر نمی‌‌کنید همین موضوع نقش موثری در تثبیت موقعیت محمد علیزاده داشته؟

۱۰ تیتراژ؟ من گمان نمی‌کنم این آمار درست باشد. ضمن اینکه بر فرض هم که درست باشد، تیتراژهایی که من خوانده‌ام آنقدر بازتاب مثبت داشته که به من باز هم پیشنهاد بدهند. من امسال تیتراژ مادرانه را هم رد کردم چون با خروس قرارداد داشتم. همه اینها به کنار؛ من زمانی به تلویزیون آمدم که با آلبوم سورپرایز که لو رفت شناخته شده بودم.  البته این را  هم بگویم که من هم موافق حضور بیش از حد در صدا و سیما نیستم. شما مطمئن باشید من را امسال عید در تلویزیون نخواهید دید.

 

اما همین چند روز پیش حمید حامی انتقادات تندی را نسبت به برخی از خوانندگان پاپ کرد و آنها را سرجهازی صدا و سیما خواند؟

‌ببینید برخی این روزها مدام ‌ مدام می‌گویند «من می‌روم و می‌روم» و «دیگر در این فضا کار نمی‌کنم»؛ من حاضرم خودم یکی تیتراژ برایشان بگیرم تا بخوانند. اما عزیز من موسیقی شما شنونده ندارد و هیچ اتفاقی برای شما نمی‌افتد. یک سری از خواننده‌ها هم که خیلی احساس خود ویژه بینی دارند و کلا حضور در تلویزیون را در شان خود نمی‌بینند که به صدا و سیما بیایند.

 

منظورت محسن چاووشی است؟

نه من از هیچ خواننده‌ای اسم نمی‌برم.

 

ولی تنها خواننده‌ای که تلویزیون نمی‌آید چاووشی است.

شاید منظور من خواننده دیگری است.

 

نکته‌ای که جالب به نظر می‌رسد این است که تقریبا عنوان کاور آهنگ‌های یونانی و… در آثار علیزاده دیده نمی‌شود.

به نظر من این کار یک نوع دزدی است. من دوست ندارم وقتی یک خوانند‌ه ۵۰ ساله شدم در لیست آثارم ۳۰-۴۰ قطعه کاور وجود داشته باشد. دوست ندارم در خلوت خودم وقتی به کارهایم فکر می‌کنم حس دزدی به من دست بدهد.

 

اما بسیاری از خواننده‌‌ها‌‌ این کار را می‌کنند.

من در این سال‌ها سعی کردم موسیقی را تولید کنم که مختص خودم باشد و دیگران دنباله‌رو من باشند. خوب یا بد این موسیقی من است من وقتی می‌بینم که می‌‌گویند فلان خواننده جوان سعی می‌کند سبک علیزاده بخواند خوشحال می‌شوم.‌‌

 

بگذریم، محمد علیزاده الان خود را خواننده تثبیت شده‌ای می‌داند؟ یا هنوز در حال آزمون و خطاست.

من کلا آزمون و خطا را دوست دارم. زمانی که من با میلاد ترابی آلبوم سورپرایز را شروع کردیم همه گفتن شماها هیچ ربطی به هم ندارید و تصور خوبی نسبت به این همکاری نداشتند اما ما در همین آلبوم دو قطعه داشتیم که هیت شد. من به دنبال تجربه موسیقی هستم که سال‌ها به آن فکر کرده‌ام. برای من همین کافیست که خانمی جوان به من نامه می‌نویسد که من با شنیدن تیتراژ شهر باران نمازخوان شدم. من به دنبال این چیزها هستم نه اینکه مانند برخی از خوانندگان با ۴ بادیگارد و همراه به تمامی کنسرت‌ها بروم بلکه دیده شوم.

 

چرا محمد علیزاده با توجه به حضور چندین ساله‌اش اینقدر کم‌‌کار بوده؟

پرکار باشم که چه اتفاقی بیفتد. من از کارنامه‌ای که تاکنون داشته‌ام راضی هستم. من حدود ۳۰ قطعه اجرا کرده‌ام که حداقل ۲۵ قطعه آن به خوبی به گوش مردم رسیده است.

 

اما با توجه به حضور ۵-۶ ساله در موسیقی پاپ این تعداد کم به نظر می‌رسد؟

من اگر روزی ۵۰ قطعه داشته باشم که از اجرای آن راضی باشم و به گوش مردم رسیده باشد و آنها هم احساس رضایت کنند بسیار بهتر از این است که کلکسیونی از آهنگ‌های مختلف‌ داشته باشم که مردم از سر اجبار در ماشین خود آن را گوش کنند.

 

برخی از منتقدان محمد علیزاده معتقدند که علیزاده بغضی غلو شده در صدایش دارد؟

من متوجه منظور شما نمی‌شوم چون هیچ بغض غلو شده‌ای در صدای من وجود ندارد. من از بچگی هم که قاری قرآن بودم با همین صدا می‌خواندم منتهی صدایم پخته نبود.

 

 

پس اینکه علیزاده دارای مقام کشوری در زمینه مسابقات قرآنی هست صحت دارد؟

بله الان هم دوست دارم در این مسابقات شرکت کنم. من زمانی آنقدر مقام در مسابقات کشوری آورده بودم که در دوره راهنمایی به عنوان داور مسابقات انتخاب می‌شدم.

 

محمد علیزاده بعد از ماه رمضان کنسرت خواهد داشت؟

بله کنسرت‌های من در تهران و باقی شهرها از بعد از عید فطر آغاز خواهد شد و در حال مذاکره برای کنسرت‌های خارج از کشور هم هستیم که تاکنون برای سوئد وآلمان صحبت‌هایی برای زمستان امسال انجام شده است. آمریکا و کانادا هم که از قبل صحبت شده بود.

 

با توجه به کنسرت‌های خارج از کشور ‌شما را هم باید جزو پردرآمدترین خواننده‌ها بدانیم؟

(خنده) فعلا که در داخل کشور داریم به ریال می‌گیریم بگذارید پایمان به آن طرف برسد و دلار بگیریم بعد.

قانون آنلاین

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

۷ دیدگاه

  1. وایییییی من نمیدونم چرا انقدر به محمد گیر میدید چشم ندارید پیشرفتشو ببینید هیچ جای دنیا نمیتونید صدا به این قشنگی پیدا کنید . اقا محمد شما کار خودتو بکن به هیچ کسم کاری نداشته باش مردم حسود شدن . منم براتون ارزوی بهترین هارو دارم راستی یادم رفت بگم عاشق احساستونو و صداتونم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا