بیوگرافی کامل بیژن نامدار زنگنه + عکس

بیوگرافی کامل بیژن نامدار زنگنه + عکس

 

 

بیژن نامدار زنگنه (زاده ۱۳۳۱ در کرمانشاه) فعال اقتصادی و سیاستمدار اصلاح‌طلب ایرانی است. وی به خاطر سابقه طولانی در پست‌های اجرایی و وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف ایران (۲۲ سال) – به «شیخ الوزرا» معروف است. زنگنه را موفق‌ترین وزیر نفت ایران در جذب سرمایه‌های عظیم خارجی در صنعت نفت و گاز ایران می‌دانند.

معروف به : مهندس زنگنه

نام مستعار : شیخ الوزرا

زادروز : ۱۳۳۱

زادگاه : کرمانشاه

دین : اسلام

حزب سیاسی : کارگزاران

وزیر نفت ایران : از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴

بعد از غلامرضا آقازاده

قبل از  کاظم وزیری هامانه

وزیر جهاد سازندگی ایران از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۸

بعد از اولین وزیر

قبل از  غلامرضا فروزش

وزیر نیروی ایران از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶

بعد از محمدتقی بانکی

قبل از  حبیب‌الله بیطرف

 

سوابق علمی

زنگنه در سال ۱۳۵۰ به رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی راه و ساختمان با کسب رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد.

زنگنه از سال ۱۳۵۶ به عضویت هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درآمده و به تدریس در این دانشگاه پرداخت و در سال ۱۳۸۵ در همین سمت بازنشسته باشد.

 

سوابق اجرایی

زنگنه ابتدا در فاصله سالهای ۱۳۶۱ – ۱۳۵۹ به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد پا به دولت نهاد. در آبان ۱۳۶۱ بنا به دعوت مدیران وقت جهاد سازندگی به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد. و سپس با عناوینی همچون اولین وزیر جهاد، نیرو و نفت در کابینه‌های میرحسین موسوی، اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی همکاری خود را با دولت ادامه داد.

همچنین ایشان از ۱۳۶۲ تا ۱۳۸۴ از اعضای شورای اقتصاد بود و از سال ۱۳۷۵ تا ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

زنگنه از اسفند ۱۳۸۵ تا مرداد ۱۳۸۷ به عنوان ریاست هیات مدیره شرکت هپکو فعالیت می‌کرد و هم‌اکنون رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل موسسه گفتمان کشورهای مسلمان انرژی می‌باشد.

 

سوابق سیاسی

وی دارای گرایش اصلاح‌طلبی بوده و سابقه عضویت در حزب کارگزاران سازندگی بنیاد باران می‌باشد.

 

قرارداد کرسنت و اعتراض دکترحسن روحانی

به نوشته روزنامه کیهان روحانی رئیس جمهور ایران، در آذرماه سال ۱۳۸۱ و از جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای خطاب به آقای سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت، به عملکرد بیژن زنگنه، وزیر نفت کابینه اصلاحات اعتراض کرده و اقدام ایشان در انعقاد قرارداد نفتی «کرسنت» راغیر قانونی و از طریق «واسطه» دانسته و این قرارداد را دارای آثار منفی فراوان برای جمهوری اسلامی ایران دانسته بود.

 

وزیر نفت دولت یازدهم ایران

بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، بیژن زنگنه به عنوان نامزد نهایی تصدی پست وزیر نفت ایران، جهت معرفی به مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا