بیوگرافی کامل محمد جواد ظریف + عکس

بیوگرافی کامل محمد جواد ظریف + عکس

 

 

محمد جواد ظریف (زادهٔ ۸ ژانویه ۱۹۶۰ در تهران) از مشهورترین دیپلمات‌های پر سابقه ایران،سفیر و نمایندهٔ دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به مدت ۵ سال (از ۱۴ مرداد سال ۱۳۸۱ تا ۵ تیر سال ۱۳۸۶) بود. وی به عنوان وزیر پیشنهادی حسن روحانی در وزارت امور خارجه به مجلس معرفی شد.

نام کامل : محمدجواد ظریف خوانساری

زادروز : ۸ ژانویهٔ ۱۹۶۰

زادگاه : تهران، ایران

دین : اسلام

سمت : سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد از ۱۴ مرداد ۱۳۸۱ تا ۵ تیر ۱۳۸۶

سمت‌های پیشین : مشاور و معاون هیات ایران در سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک

فعالیت‌ها : مدرس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

پیش از : محمد خزاعی

پس از : هادی نژادحسینیان

 

تحصیلات

ظریف در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و لیسانس و فوق لیسانس روابط بین الملل در ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو گرفت. پس از گذراندن آزمون جامع دکترایش در ۱۳۶۴، اداره مهاجرت ایالات متحده، روادید او را باطل کرد. ظریف پس از آن در نمایندگی ایران در نیویورک مشغول شد و سه سال بعد از راه دور تحصیلات خود را تکمیل کرد و دکترای حقوق و روابط بین الملل در ۱۹۸۸ از دانشگاه دنور دریافت کرد.

    دبستان و دبیرستان علوی – تهران، از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵

    دیپلم کالج مقدماتی درو – سانفرانسیسکو، از سال ۱۳۵ تا ۱۳۵۶

    کارشناسی روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو، از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰

    کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو،از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲

    کارشناسی ارشد مطالعات بین المللی دانشگاه دنور، از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳

    دکتری مطالعات بین المللی دانشگاه دنور، از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷

 

ارتباط گسترده‌ با جامعه آمریکا

وی به اقتضای حضور و همچنین فعالیت دیپلماتیک طولانی مدت در آمریکا، ارتباط گسترده‌ای با جامعه آمریکا و محافل سیاسی و علمی این کشور داشته است. روزنامه هرالدتریبون، در مقاله ای به قلم "وارن هوگ"، به حضور گسترده محمد جواد ظریف در مجامع عمومی آمریکا اشاره می‌کند:

«محمد جواد ظریف به اندازه‌ای در دانشگاه‌ها، محافل عمومی سیاسی و اجتماعی حضور پیدا می‌کند که لیزا اندرسون، رئیس دانشکده امور بین الملل دانشگاه کلمبیا از وی پرسیده است که آیا قصد شرکت در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را دارد؟»

ظریف در کتاب خاطراتش که به نام "آقای سفیر" منتشر شده است، درباره انتخاب او برای سمت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل می‌گوید:

«فکر می‌کنم در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ بین من و آقای دکتر خرازی برای رفتن به نیویورک توافق صورت گرفت. ظاهرا آقای دکتر خرازی نیز همان موقع موضوع اعزام من را به رهبری هم گفته بودند. بعدها رهبری به من فرمودند که همان روز من به آقای حجازی گفتم که بهترین گزینه برای نیویورک شما هستید؛ اما بگذارید روند معمول وزارت خارجه طی شود. وقتی که رسما به ما معرفی شدید، شما هم رسما موافقت کنید… همچنین نکاتی را که برای مأموریت لازم بود یادآوری کردند. از جمله نکته‌ای را فرمودند که من در همه کلاسهایم برای دانشجویان گفته‌ام. به من فرمودند حتی اگر در موردی یقین داری که دیدگاهت ۱۸۰ درجه با من مخالف است، وظیفه داری دیدگاهت را بگویی. حتی ایشان مطرح کردند که این یک وظیفه شرعی است. بحمدلله من نیز همیشه این کار را انجام دادم.»

 

کارنامه پنج ساله نمایندگی در سازمان ملل متحد

    دستیار ارشد وزیر امور خارجه

    معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه و مشاور سرکنسول‌گری در سانفرانسیسکو

    ریاست کمیسیون فرهنگی- یونسکو

    ریاست کنفرانس آسیایی نژادپرستی و تبعیض نژادی

    عضویت گروه شخصیت‌های برجسته گفت و گوی تمدن‌ها

    ریاست کمیسیون خلع سلاح ملل متحد – نیویورک

    ریاست کمیته متخصصین گفت و گوی تمدن‌ها – جده

    ریاست کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران عدم تعهد – دوربان

 

سمت‌ها

عضو گروه شخصیت‌های برجسته زمامداری جهانی

سخنگویی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران

ریاست کارشناسان ارشد هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران

ریاست کمیته سیاسی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران

ریاست کمیته حقوقی مجمع عمومی ۴۷ ملل متحد – نیویورک

 

نامزدی جهت پست وزارت امور خارجه دولت یازدهم

بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، وی محمدجواد ظریف را برای تصدی سمت وزیر امور خارجه ایران در دولتش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. حسن قشقاوی، معاون کنسولی وقت وزارت امور خارجه، از این انتخاب استقبال کرد و عنوان کرد که کشورهایی که به دنبال گفتگو با ایران هستند، از این انتخاب استقبال کرده‌اند. وی به عملکرد هنری کیسینجر، مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا اشاره کرد که یک نسخه از کتاب[چه کتابی؟] را به ظریف هدیه داده است و در صفحه نخست آن نوشته است: «تقدیم به دشمن قابل احترام، ظریف»

ظریف با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در روز ۱۴ مرداد (روز بعد از مراسم تحلیف) به تشریح برنامه‌های خود و پاسخ به سوالات نمایندگان کمیسیون مربوطه پرداخت. وی در پاسخ به نمایندگان مجلس اظهار داشت:

بنده هرگز گرین‌کارت نداشته‌ام در حالی که ۱۰ سال است که شرایط دریافت آن را داشته‌ام. فرزندانم در حالی در ایران زندگی می‌کنند که می‌توانستند در ایران نباشند. من هم پس از رجعت به ایران هرگز به آمریکا سفر نداشته‌ام،در حالی که از سه دانشگاه معتبر آمریکا برای استادی دعوتنامه داشتم. در تمام مراحل کاری‌ام نظرات مقام معظم رهبری را عملیاتی کردم، حتی اگر نظرم مخالف با نظر آقا بوده است. ما یک پیام جهانی و یک الگوی جهانی برای ملت‌ها داریم و آمریکا از این پیام و الگو می‌ترسد. ما باید زبان بین‌المللی را بدانیم و هدف خود را با کمترین هزینه و بیشترین منافع دنبال کنیم. خودباوری و توانمندی جمهوری اسلامی قادر به برداشتن موانع از سر راه سیاست خارجی است و ضرورت آن فهم مشترک و هم‌افزایی در حوزه اجراست.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

۹ دیدگاه

  1. آقایان و خانمها چرا واسه هم چین آدمی قربون صدقه ودرود می فرستین .
    این ظریف اول باید بگه این آمریکا چه بمبی داره که می تونه تمام تاسیسات نظامی ایران رو از کار بندازه ولی نمیتونه پهبادهایی مثل اسکن ایگل و RQ170 و یگان ویزه نیروی دریاییش رو از اسارت نجات بده!!!؟؟؟

    وظیفه ظریف بزرگ کردن بیش از اندازه آمریکاست!!؟؟یاخوار کردن وترساندن ملت ایران؟؟؟

    ثمره لبخند خیلی باز آقای ظریف وروحانی به غرب وآمریکا چه شده؟؟؟

    با این همه وا دادگی ظریف وروحانی وخوشبینی به غرب چه امتیازی برای ایران حاصل شده؟؟؟

    طرف کتاب هدیه داده ولی دشمن بودن رو از یاد نبرده چطور از زبان ظریف ویا حتی رفتار او همچین واژه ای در برابر دشمن ملت ایران استنتاج و فهم نمیشود؟؟؟

    محض خنده و شوخی هم که شده چرا لیزا اندرسون ظریف را مشکوک به جاسوسی در آمریکا معرفی نکرده؟؟؟
    چقدر این ظریف برای آمریکا وآمریکایی قابل اعتماد و مطمئن بوده که در محافل سیاسی اونها هم حظور داشته وهم دشمن آنها هم نامیده میشده ولی حرفی از جاسوس بودن احتملی وی به میان نیامده؟؟؟

    من میتونستم با خانوادم آمریکا باشم ولی چون میخواهم خودم و خانودمو ریاضت بدم ایران رو انتخاب کردم!!!!؟؟؟؟؟

    ظریف وامثالهم ایران رو به سمت ریاضت وسختی ومصیبت میبرن- شما تشریفتون ببرید همون جا که ازش اومدین _بعد ببینید جوانان انقلابی این مرز و بوم چطور ایرانی آباد وپیشرفته رو میسازند

  2. چطوری کسی که عمرشو تو خارج بوده نه انقلابی دیده نه جنگی همش تو آسایش ورفاه میتونه انقلابی فکرکنه و عزت رو بفهمه.چه تعصبی رو انقلاب داره.قرارنیست هرکی دیپلمات خوبی بود تو هرزمینه ای مثل دفاع از عزت و شرفی که پاش خون ریخته شده واسته.حالاببینین کی گفتم این عشق کدخدا کاردست خودش میده

  3. سلام.واقعان متاسفم برا این دولت و برخی وزراش هر چی که بدست اوردیم راحت دادن دم باد انگار نه انگار امام گفت مملکت و دست نا اهلان نسپریم ولی خاک بر سر ما که سپردیمش دست نا اهلان که دل همه ای مردم و خون کرد این از دروغاشون اینم از دوست شدن با دشمنشون از کجا بگم که دل همه خونه اونوقت اسمش و گذاشتن احیای حق اونوقت دشمن جلو روشون بهشون میگن ما دشمنتونیم تحریم میکنن توهین میکنن انوقت اقایون با لحنی اروم از کنارش میگذرن میگن سوعه تفاهم شده همه مملکته خر حساب میکنن اینا همین انسانهای کوچیک نفسن که هیچی از اسلام و دین حالیشون نیست دنیا رو چسپیدن اخرت و رها کردن خدا ازتون نگذره ما که ازتون نمیگذریم انشالا خدا به راه راست هدایتتون کنه من کشاورزم که ۳۰ سالمه و مجردم و هیچی هم ندارم راضیم به رضای خدا ولی کار اینا دلم و خون کرده

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا