بیوگرافی کامل علی جنتی + عکس

بیوگرافی کامل علی جنتی + عکس

 

 

علی جنتی (زادهٔ ۱۳۲۸) سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی است.

زادروز : ۱۳۲۸

زادگاه : ایران

دین : شیعه، اسلام

حزب سیاسی : اصول‌گرا

سمت‌های پیشین  :رئیس صداوسیمای خوزستان – استاندار خوزستان – رئیس دفتر رئیس مجلس – استاندار خراسان – سفیر ایران در کویت – معاون سیاسی وزیر کشور

 

زندگی

وی پسر احمد جنتی است اما برخلاف پدرش در حلقهٔ معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی جای دارد.جنتی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است. وی از نزدیکان محمد منتظری به شمار می‌رفت. پیش از انقلاب در مبارزه مسلحانه علیه حکومت وقت ایران فعال بود و ناچار به فرار از ایران شد و تا هنگام پیروزی انقلاب در کویت زندگی می‌کرد. پس از انقلاب هم محمد منتظری را در کمک به نهضت‌های آزادی‌بخش خارج از ایران یاری می‌داد. در سال ۱۳۵۹ رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال ۱۳۶۳ استاندار خوزستان شد. در سال ۶۷ ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱ به استانداری خراسان، از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ به معاونت بین الملل وزارت ارشاد، و تا پایان دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به سفارت ایران در کویت منصوب شد. با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور مصطفی پورمحمدی منصوب شد اما در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۵،تحت فشار هواداران محمود احمدی‌نژاد از این سمت کنار گذاشته و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد اما در سال ۱۳۸۹ از این مقام برکنار شد. ظن این می‌رود که این برکناری در ارتباط با ادعای کشف شبکه جاسوسی ایران در کویت باشد.

 

دیدگاه‌ها

وی از طرف حسن روحانی برای تصدی وزارت فرهنگ به مجلس معرفی گردید. او دیدگاه‌های خود را همراستا با دیدگاه‌های پدرش نمی‌داند و اظهار کرده:«مسائل فکری، موروثی نیست». وی وعده داده در صورت انتخاب شدن به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم ایران به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی جامه عمل بپوشاند و وضعیت این وزارتخانه را متفاوت با آنچه در دولت احمدی‌نژاد بود، گرداند و در جهت تلطیف فضای فرهنگی ایران و ارتباط نزدیک با هنرمندان گام بردارد.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا