مصاحبه با شقایق فراهانی بازیگر سریال مادرانه

مصاحبه با شقایق فراهانی بازیگر سریال مادرانه

 

 

شقایق فراهانی دارای مدرک تحصیلی،دیپلم گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی و فارغ التحصیل نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی است ؛او از کودکی همراه پدر و مادرش (بهزاد فراهانی و فهیمه رحیمی نیا) به بازی در تئاتر پرداخت. با حضوری کوتاه در فیلم « لیلا » به سینما آمد اما تنها در فیلم « چتری برای دو نفر » توانست توانایی های خود را به نمایش بگذارد. بازی او در این فیلم کاملا بر بازی بازیگران مقابلش – رضا کیانیان و هدیه تهرانی – برتری دارد با بازی خوبش در فیلم « پروانه » در سطح بین المللی هم توانست موفق شود. لیلا و درخت گلابی به کارگردانی داریوش مهرجویی- مهره به کارگردانی محمد علی سجادی- طوطیا و شهرت به کارگردانی مرحوم ایرج قادری- چتری برای دو نفر به کارگردانی احمد امینی- شب های تهران به کارگردانی داریوش فرهنگ – پروانه به کارگردانی عباس رافعی و… بخشی از فعالیت های سینمایی فراهانی است. او هم اکنون مجموعه " کلاه پهلوی " را از شبکه 1و مجموعه " مادرانه" از شبکه 3 روی آنتن پخش دارد .خبرنگار قدس انلاین با او به بهانه ایفای نقش "مریم " در مجموعه " مادرانه " به کارگردانی جواد افشار  گفتگویی انجام داده که از نظرتان می گذرد.

 

خانم فراهانی با چه فاکتورهایی کاری را برای بازی انتخاب می کنید؟

اول فیلمنامه باید خوب و استاندارد باشد بعد خود نقش و جایگاهی که در قصه دارد برایم مهم است . حضور عوامل حرفه ای در پروژه هم فاکتور بعدی من در انتخاب کاری است.در صورتی هم که نقشی را دوست نداشته باشم برای دستمزدش بازی می کنم . بلاخره یک بازیگر باید بازی کند تا زندگی کند. درکل تاثیرگذاری نقش برایم اهمیت اول را دارد.

 

چطور شد در مجموعه مادرانه بازی کردید؟

هنگامی که برای این کار با من صحبت شد پس از خواندن فیلمنامه از شخصیت " مریم " مجموعه مادرانه خوشم آمد و با اون ارتباط بر قرار کردم و این نقش را پذیرفتم.

 

آیا تاکنون در مجموعه های مناسبتی ماه رمضان بازی داشته اید؟

این اولین بار است و خدا را شکر می کنم چون همواره دوست داشتم در مجموعه های این ماه مبارک حضور داشته باشم که خوشبختانه با مجموعه " مادرانه " این طلسم شکست .

 

به نظر شما چه فرقی بین مجموعه های مناسبتی با مجموعه های دیگر سال است؟

راستش من در این زمینه صاحب نظر نیستم برای من به عنوان یک بازیگر فرقی ندارد .من تلاش می کنم که نقش خودم را خوب بازی کنم. مثل اینکه از راننده ای بپرسید رانندگی در مسیر های مختلف چه تفاوتی دارد. قطعا برای او جاده شمال یا جنوب فرقی در نوع رانندگیش ندارد.

ولی فکر می کنم مدتی است که مردم از تلویزیون رو گردان شده اند چون اکثر کارها از قصه های تکراری استفاده می کنند ولی پس از پخش چند قسمت از مجموعه مادرانه احساس می کنم که مردم دوباره با تلویزیون آشتی کرده اند.این از برخورد خوب و با محبت مردم قابل تامل است.

به نظر من جهان هستی مدام در حرکت و تکاپو ست و هنر هم از این قاعده مستثنا نیست.در تمام دنیا سریال هایی پخش می شود که اکثرا طولانی ست و پخش هرروز باعث جذب مخاطب شده و به نوعی مردم طوری وقت شان را تنظیم می کنند تا قسمتی از سریال را از دست ندهند.به عقیده من تفاوت سریال های ماه رمضان با دیگر اوقات تلویزیون همین فرق را دارد که هر شب پخش می شود و مخاطب مرتب آن را پیگیری میکند و به طب بازیگران این مجموعه ها بیشتر در ذهن مخاطب باقی می مانند.

 

چه فرقی بین بازی در سینما با بازی در تلویزیون است؟

فرقی در نوع ایفای نقش یک بازیگر ندارد.فقط بازیگری در سینما بخاطر ممیزی های دست و پاگیر تلویزیون راحت تر است. مثلا ممیزی در نوع دیالوگ ها و گریم وطراحی لباس بازیران زن.

 

مشکل سینمای امروز ما ناشی از چیست؟

به نظر من نبود مدیریت کار آمد در حوزه سیاست گذاری صحیح و بحث بحران مالی به سینما ضربه زده است.

دولت متاسفانه در بخش اقتصادی سینما را حمایت لازم نمی کند و پوشش نمی دهد.نبود امنیت مالی و شغلی یکی دیگر از مسائل مخرب در سینما است.خیلی از پروژه ها پول کافی برای کار و دستمزد عوامل ندارند و استرس و نگرانی برای عوامل در طول کار پیش می آید که این اصلا خوب نیست و در خروجی کار این مشکل به عینه دیده می شود. یک نویسنده فیلمنامه به جای فکر بروی نوشته اش باید فکر اجاره خانه و قسط عقب افتاده اش باشد و هزینه تحصیل کودکش.این نویسنده نمی تواند یک اثر خوب خلق کند.در بیشتر جاهای دنیا هنرمند همه مسائل زندگیش حل است و فقط از او می خواهند که بروی کارش تمرکز داشته باشد.کار هنر کار روحی و فکری است اگر روح هنرمند در فشار باشد قطعا از او نمی توان توقع خلق اثری ماندگار داشت و وقتی هنرمند دغدغه امرار معاش داشته باشد به هر کاری تن دهد و سفارشی کار می شود .هنر محصول نگاه جدید و خلاقیت است.آیا این گونه هنرمند می توان خلاق باشد؟

 

از کارهای سینمای تان بگویید؟

فیلم سینمایی "بیداری" به کارگردانی فرزاد معتمن را آماده اکران دارم و کارهای سینمایی من در این اواخر فیلم سینمایی"تجریش ناتمام" به کارگردانی پوریا آذربایجانی و"گنکاران" به کارگردانی فرامرز قریبیان و"روز رستاخیز " به کارگردانی احمد رضا درویش و"نیکان و بچه غول " به کارگردانی رحمان رضایی بوده است.

قدس آنلاین

**********************

شقایق فراهانی گفت: بدلیل گاه کم‌توجهی‌هایم به مادرم از او عذرخواهی می‌کنم.

شقایق فراهانی متولد ۲ مرداد ۱۳۵۱ در تهران است. او فرزند بهزاد فراهانی و فهیمه رحیم نیا است.

وی از کودکی همراه پدر و مادرش به بازی در تئاتر پرداخت. با حضوری کوتاه در فیلم سینمایی لیلا به سینما آمد. اما تنها در فیلم‌سینمایی چتری برای دو نفر توانست توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد. بازی او در این فیلم کاملا بر بازی بازیگران مقابلش رضا کیانیان و هدیه تهرانی برتری دارد. با بازی خویش در فیلم پروانه در سطح بین‌المللی هم توانست موفق شود.

این روزها سریال مناسبتی مادرانه از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود که شقایق فراهانی در نقش مریم زمان توانست خوش بدرخشد. به بهانه پخش این سریال مناسبتی پای گپ و گفتی با او نشستیم که بخشی از آن را در مصاحبه زیر می‌خوانید:

 

*خانم فراهانی شما بعد از حضور در مجموعه خانه پدری با وقفه‌ای طولانی به تلویزیون آمدید،‌ چگونه این تصمیم را گرفتید؟

خانه پدری تجربه خوبی بود و بعد به دلیل دلتنگی‌هایی که در کار پیش آمد دیگر تصمیم گرفتم کمتر در یک اثر اجتماعی بازی کنم مگر اینکه کاری تاریخی یا مذهبی باشد.

 

*که با کلاه پهلوی دوباره به تلویزیون برگشتید؟

بله. با کار تاریخی کلاه پهلوی ساخته سید ضیاء‌الدین دری که با ۵ سال وقفه همراه بود به تلویزیون آمدم. به دنبال این بودم که کاری باشد که مرا جذب کند که پیش نیامد تا کلاه پهلوی و البته حضور در جراحت به من پیشنهاد شد که نتوانستم آن را قبول کنم.

 

*حضور در مادرانه را چطور پذیرفتید؟

پیش‌تولید مادرانه قبل از عید شروع شد و زمانی که پیشنهاد حضور در این کار به من شد ابتدا فیلمنامه را خواندم و داستان بسیار جذاب و گیرایی داشت و به قول یکی از همکارانم، اگر کاری مرا جذب نکند آن وقت است که به جنبه اقتصادی آن فکر می‌کنم.

در سریال مادرانه کل داستان و همه شخصیت‌ها بسیار جذاب بود و الان می‌بینم که مادرانه با عکس‌العمل خوب مردم مواجه شده و از این بابت بسیار خوشحال هستم و جا دارد که یک خسته نباشید دیگر به سعید نعمت‌الله نویسنده و جواد افشار کارگردان بگویم که وی با زبان روزه در دو شیفت صبح و شب کار را هدایت می‌کند.

 

*بازی متفاوت شما هم ما  را خوشحال کرده و هم امیدوار که شما را در دیگر آثار تلویزیونی مثل سه کار قبلی متفاوت ببینیم، نظر خود شما چیست؟

از اینکه می‌شنوم که متفاوت بازی کرده‌ام، خیلی خوشحال هستم و امیدوار می‌شوم که مردم از شقایق فراهانی در بازی‌هایش دور می‌شوند.

 

 *فیلمنامه مادرانه چقدر به بازی موفق شما کمک کرد؟

به عقیده من اگر مادرانه مورد توجه و درخشش مردم قرار گرفت نتیجه نگارش و قلم خوب سعید نعمت‌الله بوده و همه بازی‌های ما هم در چهارچوب متن پیش رفته است که سپاس ویژه از او دارم.

 

 *سلطانی سروستانی خوش درخشید

*از بازی در کنار اردلان تمجید یا بهتر بگویم مهدی سلطانی سروستانی چگونه بهره‌مند شدید و در واقع چگونه پارتنری برای شما بود؟

مهدی سلطانی سروستانی هنرمند توانمندی است که به عنوان پارتنر بسیار عالی بود و خوش درخشید.

همیشه معتقدم وقتی هم بازی یک هنرمند در هر اثر یا مجموعه‌ای توانمند باشد ذوق و درخشش همه ما صد چندان می‌شود، من در تمامی کارهایی که بازی کرده‌ام همبازی‌های خوبی داشته‌ام.

معتقدم اگر در کلاه پهلوی، داریوش فرهنگ نبود خوب مه‌لقا هم خلق نمی‌شد و در خانه پدری، اگر پدرم بهزاد فراهانی نبود، سارا شکل نمی‌گرفت و در مادرانه هم مادرم فهیمه رحیم نیا و مهدی سلطانی سروستانی مؤثر بودن که نهایت تشکر را از همه آنها دارم.

 

*مادرام مرا ببخشد

به مادر خود اشاره کردید، استاد رحیم نیا، چقدر وی شما را در ایفای نقش هر چه بهتر مریم زمان همراهی کرد؟

مادر من از سالیان دور در تئاتر بازی می‌کرد و در طی این سالها جسته و گریخته با وی و پدرم بازی می‌کردم و فکر می‌کنم سال ۷۵ بود که در کار مهره به کارگردانی سجادی با مادرم به ایفای نقش پرداختم. لطف آقای افشارکارگردان کار بود که به من گفتند این نقش را مادر شما بازی می‌کند؟ و من گفتم نمی‌دانم، وی باید فیلمنامه را بخواند و مادر هم خواند و پسندید.

 

من و مادرم مثل دو دوست هستیم و او همیشه مرا راهنمایی می‌کند و گاهی من به وی کم‌لطف هستم که از او در همین مصاحبه عذرخواهی می‌کنم.

 

*سخت نبود که با مادر خود در یک اثر بدون در نظر گرفتن اینکه او مادر واقعی شما است، بازی کنید؟

نه، بیشتر با پدر برایم سخت بوده است. چون زمانی بوده که با پدرم بازی کردم ولی باید مقابل او می‌بودم و فکر می‌کردم که او پدر من نیست ولی در مادرانه مادرم در کنارم بود.

 

*مادرانه با ممیزی مواجه شد

*شما به عنوان مخاطب، مادرانه را چگونه دیدید؟

 –خب،مادرانهبه شعور مخاطب احترام گذاشت ولی متأسفانه ممیزی‌ها و قوانین خاص گاهی باعث لطمه به کار شد ولی نشان داد که می‌تواند مردم را از ماهواره‌ها دور کند تا بعضی از مردم سریال‌های بی‌محتوایی ترکیه را نبینند.

پس مادرانه نشان داد که هنرمندان ما می‌توانند مثل گذشته بدرخشند و آثار سینمایی و تلویزیونی ما دوباره در جهان اول شود ولی خواهش می‌کنم که دست‌اندرکاران مجموعه‌های تلویزیونی کمتر سخت‌گیری داشته باشند. فکر می‌کنم در جایی سانسورها به کار لطمه می‌زند، چون هنروران ما سعی می‌کنند که کاری در شأن مردم و ایران بسازند و نشان دادند که می‌توانند و موفق هم می‌شوند. من از بابت موفقیت مادرانه خیلی خوشحال هستم و از طرفی ناراحت، به این دلیل که چرا کارهای ما باید با سریال‌های بی‌محتوای ترکی مقایسه شود و از سوی دیگر هنوز شبکه به ما پول نداده است. ما به عشق مردم کار می‌کنیم ولی خب از این کار هم زندگی ما می‌گذرد، به هر حال امیدوارم در سیاست‌ها تغییری داده شود تا آثار کمتر با ممیزی روبرو شوند.

 

*اکنون روند فیلمبرداری به چه صورت ادامه دارد؟

مشغول ضبط قمست‌های آخر مادرانه در یک درمانگاه در ازگل هستیم و فکر می‌کنم فیلمبرداری قسمت‌های ۲۶ و ۲۷ در حال ضبط است و کار در دو گروه یا بهتر بگویم در دو شیفت فیلمبرداری می‌شود تا زودتر به پخش برسد و جواد افشاربا زبان روزه همچنان در حال تلاش و دوندگی است و جا دارد که از همه تیم تشکر کنم.

الهه علیزاده، باشگاه خبرنگاران

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا