بیوگرافی کامل حسین رضازاده + عکس

بیوگرافی کامل حسین رضازاده + عکس

 

 

حسین رضازاده (زادهٔ ۱۳۵۷ هـ.ش در اردبیل ـ ایران) ملی‌پوش سابق تیم ملی وزنه‌برداری ایران، دارندهٔ دو مدال طلای المپیک و رکورددار جهانی حرکت دوضرب در دستهٔ فوق سنگین است. او اکنون رییس فدراسیون وزنه برداری ایران و عضو هیئت مدیرهٔ باشگاه فوتبال سایپا است.

ملیت : ایران

زادهٔ : ۱۲ مهٔ ۱۹۷۸

اردبیل، ایران

قد : ۱٫۸۶ متر (۶ پا ۱ اینچ) (۲۰۰۷)

وزن : ۱۵۲ کیلوگرم (۳۴۰ پوند) (۲۰۰۷)

ورزشی

ورزش : وزنه‌برداری

رویداد(ها) : Snatch, Clean and jerk

وزنه برداری مردان

بازی‌های المپیک

طلا          سیدنی ۲۰۰۰          ۱۰۵+ ک‌گ

طلا          آتن ۲۰۰۴               ۱۰۵+ ک‌گ

مسابقات جهانی

برنز        آتن ۱۹۹۹               ۱۰۵+ ک‌گ

طلا          ورشو ۲۰۰۲          ۱۰۵+ ک‌گ

طلا          ونکوور ۲۰۰۳         ۱۰۵+ ک‌گ

طلا          دوحه ۲۰۰۵           ۱۰۵+ ک‌گ

طلا          سانتو دومینگو ۲۰۰۶            ۱۰۵+ ک‌گ

بازی‌های آسیایی

برنز        بانکوک ۱۹۹۸       ۱۰۵+ ک‌گ

طلا          بوسان ۲۰۰۲          ۱۰۵+ ک‌گ

طلا          دوحه ۲۰۰۶           ۱۰۵+ ک‌گ

قهرمانی آسیایی

طلا          ووهان ۱۹۹۹         ۱۰۵+ ک‌گ

طلا          گوانگ ژو ۲۰۰۲ ۱۰۵+ ک‌گ

طلا          دوبی ۲۰۰۵           ۱۰۵+ ک‌گ

 

عناوین و افتخارات

حسین رضازاده تاکنون دو بار مدال طلای مسابقات المپیک را برای ایران برده است. وی صاحب رکورد دو ضرب دستهٔ +۱۰۵ کیلوگرم میباشد و پیش از مسابقات جهانی وزنه برداری در فرانسه صاحب رکورد یک ضرب دستهٔ +۱۰۵ کیلوگرم این رشته ورزشی نیز بود. او در ایران به عنوان «قهرمان قهرمانان» نیز انتخاب شده‌است. آخرین قهرمانی وی مربوط به بازی‌های آسیایی دوحه است.

•             المپیک:

o             المپیک ۲۰۰۰ سیدنی

o             المپیک ۲۰۰۴ آتن

•             مسابقات جهانی:

o             ۲۰۰۶ سانتو دومینگو

o             ۲۰۰۵ دوحه

o             ۲۰۰۳ ونکوور

o             ۲۰۰۲ ورشو

o             ۱۹۹۹ آتن

•             بازی‌های آسیایی:

o             ۱۹۹۸ بانکوک

o             ۲۰۰۲ بوسان

o             ۲۰۰۶ دوحه

جمع مدالهای حسین رضازاده: ۸ مدال طلا (۲ مدال المپیک؛ ۴ مدال جهانی و ۲ مدال بازی‌های آسیایی) و ۲ مدال برنز است.

 

رد پیشنهاد یونان و ترکیه

در سال ۲۰۰۲ پیشنهاد یونان برای کسب شهروندی یونان در ازای دریافت ماهانه ۲۰ هزار دلار را رد کرد همچنین تقاضای مشابه ترکیه را مبنی بر تغییر تابعیت خود به ترکیه و دریافت ۱۰ میلیون دلار پاداش در صورت قهرمانی در المپیک آتن و دریافت ماهانه ۲۰ هزار دلار رد کرد.

 

ماجرای تبلیغات املاک

رضازاده از جمله ورزشکارانی است که همواره در تبلیغات شرکت‌های مختلف حاضر بوده‌است. بازی وی در یک فیلم تبلیغاتی برای املاک رابینسون در شهر دوبی باعث اعتراض بسیاری در ایران شد. وبگاه‌های خبری وی را متهم کردند که همچون یک بنگاه‌دار از مردم می‌خواهد تا سرمایه‌های خود را از کشور خارج کنند و به کشوری دیگر ببرند. این واکنش‌های منفی به حدی بود که خبرگزاری‌ها احتمال دادند قانونی در راستای ممنوعیت حضور ورزشکاران در تبلیغات ماهواره‌ای تصویب شود.

 

انصراف از المپیک

۲ مرداد ۱۳۸۷ رضازاده از مسابقات رسمی خداحافظی کرد و به این ترتیب،شرکت او در المپیک پکن منتفی شد. علت انصراف وی از شرکت در المپیک، فشارهای سنگین تمرین در طول دهه اخیر اعلام شد. گفته شد که وی به دستور پزشکان از حضور در بازی‌های المپیک امتناع کرده است.

در روزهای پیش از آن خبرهایی مبنی بر شرکت نکردن حسین رضازاده در آزمایش‌های دوپینگ منتشر شده بود و برخی رسانه‌ها نیز خداحافظی وی را غیر معمول دانستند.

۱ روز پس از کناره‌گیری رضازاده رئیس فدراسیون وزنه برداری مشکلات عروقی را دلیل خداحافظی او دانست. اما ۲ روز پس از کناره گیری قضیه شکل دیگری به خود گرفت. ابراهیم نیرومند مشکلات جسمانی ناشی از بالا بودن فشار خون و قند خون را علت کناره گیری رضازاده دانست. اما در رسانه‌های مختلف دلایل مختلفی هم از زبان او منعکس شد:… رضازاده در تمرینات زود خسته می‌شد و به رکوردهای قبلی اش نمی‌رسید… نوسانات زیادی داشت و تا حدودی افسردگی هم گرفته بود. اما در همان زمان در مصاحبه‌ای که رضازاده با صدا و سیما داشت علت کناره گیری اش را آسیب دیدگی رباط صلیبی پا هنگام تمرین بیان کرد.

 

پشتیبانی از احمدی‌نژاد

حسین رضازاده در جریان دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸)، صریحاً از محمود احمدی‌نژاد پشتیبانی کرد و گفته بود که به دلیل علاقهٔ قلبی به احمدی‌نژاد، حاضر است مسئولیت افتخاری ستاد ورزشی او را بر عهده گیرد.رضازاده رئیس جمهور ایران را قدرتمندترین سیاستمدار جهان دانسته و گفته بود: "نه آمریکا، نه اسرائیل و نه هیچ کس دیگر حریف احمدی نژاد نخواهد شد. ۲۲ خرداد پای صندوق های رای فریاد خواهیم زد: احمدی نژاد، یا ابوالفضل." همزمان در سایت فدراسیون تحت امر او، اعضای تیم ملی نوجوانان وزنه برداری افسوس می خوردند که چرا به سن قانونی برای رای نرسیده اند تا نام احمدی نژاد را داخل صندوق ها بیاندازند.

او در این باره گفته بود: «به عقیده من، دکتر احمدی‌نژاد با استقامت شجاعانه مقابل زورگویان و قلدرهای جهان و حمایت مردانه از مظلومان عالم نشان داد یکی از قوی‌ترین مردان جهان در عرصهٔ سیاست است … به برکت سفرهای استانی دولت محترم به ویژه شخص رئیس‌جمهور، امروز در دورترین مناطق ایران و بی‌بضاعت‌ترین نقاط کشور فضاهای مجهز ورزشی برای جوانان این مرزوبوم وجود دارد. هنر دولت نهم سفر به مناطق دوردست و محروم ایران است چرا که تا پیش از این هیچ دولتی در اندیشه سفر به مناطق دورافتاده و محروم ایران عزیز نبود و جوانان این مناطق هیچگاه به حق واقعی خود نرسیدند» وی همچنین در سفرهای گاه و بیگاه استانی و نیز تبلیغات ریاست جمهوری احمدی نژاد را همراهی می‌کند.

صادق زیباکلام در مقاله‌ای وی را فاقد خصوصیات جوانمردی که لازمه پهلوانی است دانسته‌است.

 

سفیر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

حسین رضازاده مدیر تیم‌های ملی، قهرمان پیشین جهان و دارندهٔ ۲ مدال طلای المپیک، از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به‌عنوان سفیر این سازمان منصوب شد. تاماش آیان رئیس فدراسیون وزنه‌برداری جهانی ضمن تمجید و تقدیر از سال‌ها زحمات وی در این رشتهٔ ورزشی و فعالیت‌هایی که در راه آماده‌سازی ملی‌پوشان تمامی رده‌های سنی ایران انجام داده‌است، وی را به عنوان سفیر IWF انتخاب و معرفی کرد.

 

محرومیت مادام‌العمر از مربیگری

صبح روز ۲۵ آذر ۱۳۸۸ کمیته فنی فدراسیون وزنه برداری اعلام کرد که به دلیل مشکلات دوپینگ و محرومیت چند وزنه‌بردار ایرانی و ناکافی بودن دلایل و توجیهات اعضاء کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران، رای به محرومیت حسین رضازاده به همراه تمام اعضاء کادر فنی از مربیگری داده است. پرویز جلایر دبیر فدراسیون وزنه برداری نیز با تایید این محرومیت اعلام کرد که این محرومیت طبق قوانین جهانی اعمال شده است.

پرویز جلایر دبیر فدراسیون وزنه برداری با تکذیب گفته‌های منتشر شده اعلام کرد که او هرگز نگفته است که اعضاء کادر فنی تیم ملی وزنه برداری محروم شده‌اند. او اعلام نمود این موضوع بستگی به نظر فدراسیون و جواب قطعی آنها دارد. ولی اعضای دیگر همچنان می گویند ما علاوه بر تعطیلی کلیه اردوهای تیم ملی، کادر فنی تیم ملی بزرگسالان را نیز مادام‌العمر از فعالیت در وزنه برداری محروم کرده ایم. این تصمیم، نهایی است و به امضای بهرام افشارزاده رییس فدراسیون هم رسیده است.

 

ریاست فدراسیون

تنها چند روز بعد از انتشار خبر محرومیت وی از سوی ریاست سازمان تربیت بدنی به ریاست فدراسیون وزنه برداری منصوب شد. دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران در این مورد گفت: بهترین کسی که می‌توانستیم برای این کار انتخاب کنیم، حسین رضازاده بود. وی در شروع فعالیتش گفت: تمامی انتقادهای سازنده را به جان می خریم اما قطعا در این راه دشمنان و معاندین را که دشمن نظام نیز به حساب می آیند با اعلام قصد و نیت شان به مردم معرفی خواهیم کرد. وی افزود: قدرتمندتر از گذشته دوپینگ را کنترل می‌کنیم.

 

اتهامات

در سال ۱۳۸۸ سعیدعلی حسینی عضو تیم ملی وزنه برداری ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا رضازاده را متهم به دوپینگ کرد. ولی رضا زاده اتهام دوپینگ و نگرانی از رکورد زنی حسینی را تکذیب کرد.

در تیر ۱۳۸۹ سایت تابناک مدارکی را منتشر کرد که حاکی از اعطای پاداش میلیونی توسط مسئولین فدراسیون وزنه برداری ایران به خودشان بود. در متن این مدارک، داراب ریاحی، نایب رئیس فدراسیون وزنه برداری، از حسین رضازاده سرپرست فدراسیون وزنه برداری، خواهان پرداخت پاداش "حسن خدمت انجام کار پایان سال" به افرادی شده که او معرفی کرده است؛ یعنی خود رضازاده و داراب ریاحی. حسین رضازاده نیز ذیل نامه، موافقت خود را با اعطای پاداش به نامبردگان اعلام کرده است. رضازاده در این باره به سایت تابناک گفته است که سازمان بازرسی در جریان است که این مبالغ برگردانده شده و آقای فراهانی در سازمان بازرسی کل کشور نیز در جریان بازگرداندن این رقم و حل مشکل قرار دارد.

 

حاشیه ها

بیانیه مایلی کهن علیه حسین رضازاده قهرمان سابق المپیک و عضو هیئت مدیره سایپا که از وی انتقاد کرده بود :

یادش بخیر، جادوانه ورزش ایران زنده یاد "آقا تختی" که راز جاودانگی‌اش نه رنگ و تعداد مدال‌هایش، بلکه دفاع او از حق و حقیقت و در نهایت گرفتن حق مظلوم از ظالم بود. چه بسا ورزشکارانی که در طول دوران آمدند و رفتند و حتی بیشتر از "آقا تختی" مدال گرفتند اما، خیلی زود فراموش شدند.آقای رضازاده! از نظر من کار غیر حرفه‌ای یعنی ورود به مسایل فنی بدون تخصص لازم، کار غیر اخلاقی یعنی رسانه‌ای نمودن مسایل داخلی خانواده‌ی باشگاه، از همه مهمتر دروغ گفتن به مردم است. اینک خودتان قضاوت کنید که آیا صحبت‌های من غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی بوده یا صحبت‌های دوست شفیق و صمیمی و به عبارتی مدیر برنامه‌های شما؟! آقای رضازاده!در جایی دیگر عنوان کرده بودید که مایلی‌کهن محبت‌های هیات مدیره را نادیده گرفته است. ای کاش واضح‌تر در این زمینه صحبت می‌کردید زیرا شاید این شائبه به وجود آید که محبت‌های هیات مدیره یعنی گرفتن امتیازهای شخصی از باشگاه یا گروه خودروسازی سایپا (مانند گرفتن ماکسیما، مگان، زانتیا و یا امتیاز نمایندگی محصولات سایپا و …) در حالی که همگان می‌دانند بنده هیچ گاه به دنبال گرفتن ذره‌ای امتیاز شخصی نبوده و نیستم.در نهایت حسین عزیز اگر نوشم نه‌ای، نیشم نباشی.

 

نام رضازاده در بین اسطوره های المپیک

کمیته حمل ونقل لندن در آستانه المپیک لندن ،در نقشه مترو ویژه لندن اقدام به نامگذاری ایستگاهها به نام اسطوره های المپیک نموده است.در این نقشه اسامی بزرگانی چون حسین رضازاده، قهرمان و رکورددار فوق سنگین وزنه برداری المپیک در کنار بزرگانی چون نعیم سلیمان اوغلو، جان دیویس، واسلی آلکسیف و پیروس دیماس به چشم می‌خورد. ایستگاه جنوبی لندن ،بنام حسین رضازاده نامگذاری شده است.

 

ازدواج

وی چند سال قبل با همسرش در مکه ازدواج کرد (این مراسم از تلویزیون ایران نیز پخش شد). او یک فرزند پسر به نام ابوالفضل دارد.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا