بیوگرافی کامل شاهد کاپور + عکس

بیوگرافی کامل شاهد کاپور + عکس

 

 

شاهد کاپور (به هندی शाहिद कपू) در ۲۵ فوریه سال ۱۹۸۱ در بمبی هند به دنیا آمد. او یک بازیگر و رقصنده آموزش دیده در صنعت سینمای هند بالیوود است.وی کار خود را با بازی در ویدئو کلیپها و تبلیغات شروع کرد. شاهد اولین گامهای خود در بالیود را به عنوان رقصنده زمینه در فیلم "تال" ساخته سوباش گای(۱۹۹۹)شروع کرد. چهار سال بعد وی به عنوان یک چهره جدید در فیلم عشق ویشق(۱۰۰۳) وارد عرصه بازیگری شد و در جشنواره فیلم فیر آن سال به عنوان بهترین چهره تازه وارد مرد بالیوود برنده جایزه شد. بدنبال این موفقیت، وی در فیلم" فیدا "(۲۰۰۴) و" شیکار "(۲۰۰۵) نیز بازی قابل تحسینی را ارائه داد. اولین موفقیت سینمایی–تجاری وی با فیلم" ویواه" به کارگردانی سوراج آر بارجاتیا بود که بزرگترین موفقیت تجاری وی تاکنون بوده‌است و متعاقب آن فیلم " جب وی میت " وی به همراه کارینا کاپور بود.

 

فعالیتهای هنری وی قبل از سال ۲۰۰۵

شاهد کاپور قبل از آنکه خود را به عنوان بازیگر سینما شروع کند در چندین ویدئو کلیپ و آگهی تبلیغاتی مانند نوشابه پپسی به همراه شاهرخ خان، کاجول و رانی موکرجی بعد از بازی آنها در فیلم کوچ کوچ هوتاهه (۱۹۹۸) نقش آفرینی کرد. در این زمان او تصمیم گرفت تا در موسسه حرکات موزون شیامک داوار برای آموزش حرفه ایی حرکات موزون ثبت نام کند. این همان نقطه ایی بود که وی بعداً" توانست از طریق آن به عنوان رقصنده زمینه موزیک ویدئو " آگ کاهین آگ لاگ لاگ جاوو" همراه آیشوریا رای ایفای نقش کند. در سال ۲۰۰۳ شاهد اولین نقش اول خود به عنوان راجیو ماتور یک مرد جوان بی خیال در فیلم آرام و عاشقانه و موفق "عشق ویشق" به کارگردانی کن گوش را بازی کرد .

نقش مقابل او را " آمریتا رائو " و "شهناز تریزوری والا " بازی می‌کرد. این فیلم با استقبال تماشاگران روبرو شد و برای او جایزه بهترین نقش مرد تازه وارد در فیلم فیر را به ارمغان اورد. منتقد فیلم " تاران آدارش" از ایندیا اف ام می‌نویسد : " شاهد کاپور بازیگری است که باید دیده شود.او دارای خصوصیاتی است برای رسیدن به اوج. نه فقط صورت جذابی دارد بلکه بازی بسیار خوبی هم دارد.نه تنها بازی او بسیار واقعی و اصیل است بلکه با وجود جوانی لحظات احساسی و رومانتیک را بسیار درخشان و باور پذیر ایفا می‌کند. او یک رقصنده استثنایی نیز هست. آنچه او به آن نیاز دارد انتخابهای با دقت تری برای آینده‌اش است تا مسیرش را به قله موفقیت بدون وقفه طی کند. "در سالهای بعد، شاهد یکباره به فیلم مهیج " فیدا " ساخته کن گوش پیوست که نقشهای مقابل او را کارینا کاپور و فردین خان بازی می‌کردند .فیلم در گیشه شکست خورد اما بازی شاهد کاپور تحسین برانگیز بود. نشریه تریبیون می‌گوید : " شاهد کاپور در نقش خود می‌درخشد. نقش او در فیلم یک جوان بی تجربه را نشان می‌دهد که فردی احساساتی و تصمیم گیرنده بدون فکر است که داخل ماجرای یک جنایت کشیده می‌شود.

او آنچنان بازی می‌کند تا همدردی تماشاگر را بر می‌انگیزاند ." او بعد از این فیلم در یک کمدی رمانتیک به نام " دل مانگا مور " در مقابل سها علی خان، تولیپ جوشی و آیشا تاکیا بازی کرد. اجرای او در فیلم نقدهای مختلفی را در بر داشت ردیف .کام نوشت : " شاهددر این فیلم تمایل دارد تا تقلیدی از شاهرخ خان باشد. که ان را در بعضی صحنه‌ها خوب هم اجرا می‌کند و در بعضی جاها هم زیاده روی می‌کند.." اجرای او در سه فیلم در سال ۲۰۰۵،شاهد را از موفقیتهای دنباله دارش دور کرد. با این وجود بازی او در فیلم "شیکار " در نقش جای دیو واردان مردی که به دنیای ثروت و آزمندی وارد می‌شود تحسین منتقدان را در پی داشت و برای کاپور جوان جایزه نامزدی بهترین بازیگر مرد جشنواره اسکرین اوارد را در پی داشت. به گفته رسانه ایندیا اف ام : " شاهد کاپور در هر فیلم بهتر می‌شود و با آجی دوگان در تمامی صحنه‌ها هماوردی می‌کند ." در سال ۲۰۰۶، شاهد کاپور در فیلم "۳۶ چاینا تاون" بازی کرد. داستان این فیلم حول محور هفت نفر و یک قاتل می‌گردد، علی‌رغم نظریات متفاوت منتقدین این فیلم یک موفقیت نسبی در گیشه داشت.

مدت کوتاهی بعد از اکران این فیلم، دومین فیلم او در آن سال به نام " چوپ چوپکه" بود. این فیلم نیز فروش متوسطی داشت. آخرین فیلم اکران شده شاهد در سال ۲۰۰۶، فیلم رمانتیک و عاشقانه " ویواه" ساخته سورج آر بارجایتا بود؛ که داستانی بود از مراحل نامزدی و ازدواج یک پسر و دختر .نقش مقابل وی را مجدداً" آمریتا راوو بازی کرد.این فیلم مورد پسند بسیاری از منتقدان گرفت و تبدیل شد به فیلم پرفروش سال و موفقیت تجاری بزرگ فیلم برای شاهد کاپور.بازی کاپور در این فیلم موفقیت پیاپی و دومین بار وی به عنوان نامزد بهترین بازیگر مرد اسکرین اواردز را در پی داشت .تاران آدراش منتقد فیلم می‌نویسد : " شاهد کاپور هرگز اینچنین بازی نکرده بود.اگر چه او در فیلم عشق ویشق بالاترین بود و در فیلم فیدا خوش درخشید اما باید رشد بازیگری او در ویواه را به عنوان یک بازیگر بی نظیر دید.او در تمامی صحنه‌های احساسی استثنا بود ." در طی تابستان سال ۲۰۰۶، او تورهای دور دنیای خود را در کنسرتهای راک استار به همراه سایر ستارگان بالیوود؛ سلمان خان، کارینا کاپور، جان آبراهام، ایشا دئول، مالیکا شراوات و زائد خان شروع کرد. در سال ۲۰۰۷ او در دو فیلم ایفای نقش کرد . اولین اکران آن فیلم " فول اند فاینال" ساخته احمد خان بود.این فیلم انتقادات منفی به همراه داشت و در گیشه شکست خورد.

اجرای کاپور در این فیلم نظرات مثبتی را به همراه نداشت.نمایش فیلم بعدی او فیلم کمدی رمانتیک " جب وی میت " ساخته امتیاز علی بود که در کنار کارینا کاپور به ایفای نقش پرداخت و به یکی از فیلمهای پرفروش سال تبدیل شد. این فیلم داستان دو نفر را به نمایش می‌گذاشت با دو شخصیت متفاوت که یکدیگر را در قطار می‌بینند و چگونگی عاشق شدن آنها را به تصویر می‌کشد.شاهد در این فیلم در نقش آدیتیا کاشیاب یک تاجر افسرده و فوق العاده ترسو و نا امید را بازی می‌کرد. این فیلم از سوی منتقدان بسیار استقبال شد و جوایز بسیاری را در محافل سینمایی مانند فیلم فیر برای او به همراه داشت. راجیو ماساند از شبکه (سی ان ان- آی بی ان) می‌گوید : " علی‌رغم ترس از تحت تاثیر قرار گرفتن شاهد در سایه بازی کارینا او تاثیر بیاد ماندنی با اجرای خود به جا گذاشت و خشونت رفتار کاراکتر کارینا در فیلم را به طور کامل خنثی میکرد." شاهد کاپور سپس در فیلم " قسمت کانکشن" ساخته عزیز میرزا (۲۰۰۸) به همراه ویدیا بالان به ایفای نقش پرداخت.

این فیلم نیز در گیشه فروش خوبی نداشت.در سال ۲۰۰۹ شاهد کاپور در فیلم " کامینی " در یک نقش دوگانه به نامهای چارلی و گودو نقش آفرینی کرد. این فیلم توسط ویشال بارداواج کارگردانی شده‌است.این فیلم نظرهای مثبتی را به سوی خود جلب کرده‌است و از سوی منتقدان نیز مورد تحسین واقع شد . راجیو ماساند از سی ان ان-ای بی ان نوشت : " شاهد دوشخصیت متفاوت را از چارلی و گودو بیرون کشیده‌است و با اجرای خود به هر کدام از این کاراکترها اعتبار بخشیده‌است. او با شکستن تصویر پسر خوب و شیرین فیلمها با ایفای این نقش استعدادهای بالقوه خود را به نمایش گذاشت در حالیکه همیشه نقشهای مثبت برای او نوشته می‌شود." امسال نیز شاهد قصد دارد در کمدی رمانتیک " دل بوله هدیپا" ساخته آنوراگ سینها در کنار رانی موکرجی به ایفای نقش بپردازد و همچنین قصد بازی در فیلم آینده احمد خان با نام " پانشالا" در مقابل جنلیا دسوزا را دارد.

 

زندگی خصوصی

پدر شاهد پانکاج کاپور از هنرپیشگان کلاسیک هندی و مادرش نلیما عظیم رقصنده و بازیگر قدیم است. وی در ۲۵ فوریه ۱۹۸۱ به دنیا امده‌است.پدر و مادر وی وقتی شاهد ۳ ساله بود از هم جدا شدند.بعد از طلاق والدینش او با مادرش زندگی کرد. البته او رابطه بسیار خوبی با پدرش و نامادریش سوپریا پاتاک داشت. او در مدرسه راجانز ویدیالایا در بمبی تحصیل کرد . شاهد کاپور یک گیاهخوار است. او یک خواهر به نام سانا و یک برادر به نام روهان و یک برادر ناتنی به نام ایششان کاپور دارد." ایششان" با او در فیلم " واه لایف هو تو ایسی " (۲۰۰۵) بازی کرده‌است.پدربزرگ مادری او انور عظیم، که یک روزنامه نگار مارکسیست و نویسنده مشهور از بیهار بود. در طی بازی فیلم فیدا شاهد روابط خود با کارینا کاپور را آغاز کرد.آنها برای سه سال با هم رابطه داشتند و سپس در طی ساخت فیلم " جب وی میت " از هم جدا شدند . بر طبق گفته شاهد آنها با هم مناسبات خوبی خواهند داشت و گفت : " من برای کارینا تمام شادیهای جهان را آرزو می‌کنم و برای او احترام زیادی قائل هستم او دختر بی نظیری است ".

 

برخی جوایزسینمایی

    2004ـ فیلم فیراواردز:بهترین بازیگر مرد تازه وارد برای عشق وشق(ishqvishq):برنده

    2004ـ استاراسکرین اواردز:امیدوارکننده ترین بازیگر مرد تازه وارد برای عشق وشق:برنده

    2004ـ زی ساین اواردز:بهترین بازیگر مرد تازه وارد برای عشق وشق:برنده

    2004ـ آکادمی بین‌المللی فیلم های هندی(IIFA):بهترین بازیگر مرد تازه وارد برای عشق وشق:برنده

    2004ـ استارداست اواردز:سوپر استارمردفردا برای عشق وشق:برنده

    2004ـ سانسویی(Sansui)اواردز:بهترین بازیگر مرد تازه واردبرای عشق وشق:برنده

    2005ـ استاراسکرین اواردز:بهترین زوج(همراه کاریناکاپور)برای فیدا(fida):نامزد

    2006ـ استاراسکرین اواردز:بهترین بازیگر مرد برای شیکار(shikhar):نامزد

    2007ـ استاراسکرین اواردز:بهترین بایگر مرد برای ویواه(vivah):نامزد

    2007ـ استاراسکرین اواردز:بهترین زوج(همراه آمریتارائو)برای ویواه:نامزد

    2007ـ اسپرتس ورد اواردز:زوج سال(همراه آمریتارائو)برای ویواه:برنده

    2008ـ فیلم فیر اواردز:بهترین بازیگر مرد برای جب وی مت(jab we met):نامزد

    2008ـ استاراسکرین اواردز:بهترین بازیگر مرد برای جب وی مت:نامزد

    2008ـ استاراسکرین اواردز:بهترین زوج (همراه کارینا کاپور)برای جب وی مت:نامزد

    2008ـ زی ساین اواردز:بهترین بازیگر مرد برای جب وی مت:نامزد

    2008ـ آکادمی بین‌المللی فیلم های هندی(IIFA):بهترین بازیگر مرد برای جب وی مت:نامزد

    2008ـ استارداست اواردز:بهترین بازیگر مرد از دید ویراستاربرای جب وی مت:برنده

    2008ـ استارداست اواردز:ستاره ی سال برای جب وی مت:نامزد

    2008ـ آپسارا فیلم اند تلویژن پرودوسرز گیلد اواردز(Apsara Film & Television Producers Guild Awards):بهترین بازیگر مرد برای جب وی مت:نامزد

    2008ـ Annual Central European Bollywood Awards:بهترین زوج(همراه کاریناپور)برای جب وی مت:برنده

    2010ـ فیلم فیر اواردز:بهترین بازیگر مرد برای کامینی(kaminey):نامزد

    2010ـ استار اسکرین اواردز:بهترین بازیگر مشهور برای کامینی:برنده

    2010ـ آکادمی بین‌المللی فیلم های هندی(IIFA):بهترین بازیگر مرد برای کامینی:نامزد

    2010ـ استارداست اواردز:بهترین بازیگر مرد از دید ویراستاربرای کامینی:برنده

    2010ـاستارداست اواردز:ستاره سال برای کامینی:نامزد

    2010ـ آپسارا فیلم اند تلویژن پرودوسرز گیلد اواردز(Apsara Film & Television Producers Guild Awards):بهترین بازیگر مرد برای کامینی:نامزد

    2011ـ استاراسکرین اواردز:بهترین بازیگرمرد مشهور برای بدمش کمپانی( Badmaash Company):نامزد

    2012ـ استاراسکرین اواردز:بهترین بازیگر مرد مشهور برای موسم(mausem):نامزد

 

فیلم شناسی

سال

عنوان

نقش

نکات

2003

عشق وشق

راجیوماتور

جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگرتازه وارد

2004

فیدا

جی ملهوترا

 

2004

دل بیشترمی خواد

نیکل ماتور

 

2005

عاشقان دیوانه میشوند

کاران

 

2005

واه!زندگی یعنی این!

آدیتیا(آدی)ورما

 

2005

اوج(فیلم)

جیدو(جی)وردهن

 

2006

36شهرچین

راج ملهوترا

 

2006

یواش یواش بگو

جیتوپرسادشرما

 

2006

ازدواج(فیلم)

پرم

 

2007

آخرحماقت

راجا/راهول

 

2007

وقتی همدیگر را دیدیم

آدیتیاکاشیاپ

نامزد فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد

2008

ارتباط تقدیر

راج ملهوترا

 

2009

اوباش

چارلی/گودو

نامزد فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد

2009

دل میگه عجله کن!

روهان سینگ

 

2010

شانس رقص

سمیربهل

 

2010

مدرسه(فیلم)

راهول پرکاش آدیاوار

 

2010

کمپانی بدها

کاران کاپور

 

2010

ما همدیگر را خواهیم دید،ما همدیگر را خواهیم دید

آمیت(ایمی)کاپور

 

2011

فصل(فیلم)

هریندر(هری)سینگ

 

2012

داستان ما

جاوید/گویند/کریش

 

2013

بمبئی تالکیز

خودش(چهره ویژه)

 

2013

فاتاپسترنیکلاهرو

ویشواس رائو

میان تولید

2013

رامبوراج کومار

 

Filming

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا