بیوگرافی کامل علی کریمی + عکس

بیوگرافی کامل علی کریمی + عکس

محمدعلی کریمی پاشاکی (زادهٔ ۱۷ آبان ۱۳۵۷ در کرج) و دارای اصالتی گیلانی است که بیشتر با نام علی کریمی شناخته می‌شود، بازیکن فوتبال ایرانی است . او سابقهٔ بازی در باشگاه‌های فتح تهران، الاهلی امارات، بایرن مونیخ، القطر قطر، استیل آذین، شالکه آلمان و پرسپولیس را دارد.

کریمی از سال ۱۳۷۷ در تیم ملی ایران حضور دارد و با ۱۲۷ بازی ملی و ۳۸ گل ملی، دومین بازیکن ایرانی از نظر تعداد بازی ملی و همچنین سومین گلزن برتر تاریخ فوتبال ایران به حساب می‌آید. وی در سال ۲۰۰۴ توانست آقای گلی جام ملت‌های آسیا را به‌دست آورد و جایزهٔ بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا را نیز در همان سال کسب کرد.

نام کامل : محمدعلی کریمی پاشاکی

زادروز : ۱۷ آبان ۱۳۵۷

زادگاه : کرج، ایران

علی کریمی اینستاگرام : aliiiiiiiikarimi8

قد علی کریمی  : ۱۷۸ سانتی‌متر

نام مستعار : جادوگر – مارادونای آسیا – استاد

ali karimi instagram
ali karimi instagram

زندگی شخصی

علی کریمی در ۱۷ آبان ۱۳۵۷ در کرج و در یک خانواده ۷ نفره (چهار پسر و یک دختر) به دنیا آمد.علی فرزند سوم خانواده هست. پدرش « ولی‌الله کریمی» خود در ایام جوانی و در یکی از شهرهای استان گیلان فوتبالیست بود. فرشید،برادر بزرگتر علی همانند وی به فوتبال روی آورد و با او در تیم فتح تهران هم‌بازی بود. فرهاد بزرگترین برادر و میلاد کوچکترین برادران او هستند.کریمی در سن ۲۰ سالگی (۱۳۷۸) ازدواج کرد و ثمره زندگی او دو پسر به نام های هاووش و هیرسا است.

والدین علی در ابتدا علاقه‌مند بودند که وی دکتر یا مهندس شود، اما علی کریمی معتقد است که هر انسانی باید به دنبال استعداد خودش برود و این موضوع را در مورد فرزندانش هم صادق می داند.کریمی که از دوران کودکی علاقه بسیاری به فوتبال داشت، به‌تدریج از درس و تحصیل فاصله گرفت و با مدرک دیپلم تحصیلات خود را به پایان رساند تا به شکوفا کردن استعدادش در فوتبال بپردازد.

علی کریمی به‌جز فوتبال به والیبال ساحلی نیز علاقه دارد و اوقات فراغت خود را با سفر به شمال میگذراند.کریمی شیفته خودروهای ب ام و است. (هر چند در بایرن مونیخ به خاطر اسپانسر باشگاه که آئودی بود مدتی ب ام و سواری را کنار گذاشت.) او طرفدار تیم ملی آرژانتین و دوست دار بازی دیگو مارادونا است.

کریمی همواره دوست‌دار کمک به کودکان بوده‌است٬ به طوری که در اوج شهرت بارها در مدارس ابتدایی و راهنمایی فردیس کرج حاضر شده و وقت خود را با بچه‌ها گذرانده است.همچنین وی به ثبات زندگی و همسرش علاقه دارد و به همین دلیل دوست ندارد فرزندانش در فرهنگ کشورهای دیگر بزرگ شوند و بارها از پیشنهاد‌ تیم‌های مطرح اروپایی گذشته است.او قصد دارد پس از بازنشستگی از فوتبال، برخلاف سهم‌خواهی‌های رایج فوتبال ایران به دفاع از حقوق اساسی کودکان بپردازد.

فوتبال باشگاهی

کریمی فوتبال خود را از نوجوانان نفت تهران شروع کرد. وی سپس به نوجوانان سایپا پیوست و بعد از آن به فتح تهران منتقل شد و خدمت سربازی خود را در این باشگاه گذاراند. او به همراه برادر بزرگترش فرشید، از شهرک مارلیک کرج در تمرینات فتح حضور پیدا میکرد. در ابتدا مبلغ قرارداد فرشید بیشتر از او بود ولی درخشش کریمی در تیم فتح موجب شد که بارها حسین شمس (سرمربی وقت تیم فتح) از آینده ای درخشان برای او سخن به میان آورد.کریمی از تیم فتح بطور جدی وارد فوتبال شد و به فوتبال ایران معرفی گشت. وی علاوه بر فوتبال در تیم فوتسال فتح تهران نیز عضویت داشت.

در بازی های سالنی، افراد زیادی بر روی تعداد گل‌ها و پاس گل‌های او شرط بندی می کردند،چرا که کریمی در دریبل زنی بسیار قهار بود.همین امر موجب شد که به همراه حسین شمس برای کمک به تیم ملی فوتبال ایران، به محل برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی، در بروجرد که زیر نظر تومیسلاو ایویچ برگزار میشد برود تا از او تست گرفته شود، اما ایویچ نپذیرفت که از وی تست بگیرد.

برگزاری مسابقات سالنی جام رمضان در سال ۱۳۷۵، موجب شد که علی دایی به همراه تنی چند از دوستان و برادرانش برای کاپ تیم بدهند. در سالن کوی نصر (گیشا) تیم علی دایی با حضور دایی در برابر تیم فتح با حضور کریمی (که در ان برهه زمانی نوجوانی ۱۸ ساله وگمنام بود) صف آرایی کردند. در حین بازی علی کریمی مراعات علی دایی را نکرد و چندین بار توپ را از میان پاهای او عبور داد که این امر موجب عصبانیت دایی شد و کریمی مورد غضب دایی با یک سیلی قرار گرفت.درگیری این دو بازیکن موجب شد دعوای بزرگی به وجود بیاید. این درگیری آغاز اختلاف دایی و کریمی بود. کریمی بعد ها در مصاحبه ای اعلام کرد که خدا دایی را بغل کرده؛ و چند بار دیگر نیز بر این موضوع تاکید کرد. در سالهای بعد اختلافات این دو بازیکن به جام جهانی ۲۰۰۶ و مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ نیز کشیده شد.

در فینال مسابقات فوتسال جام رمضان در بهار سال ۱۳۷۷ تیم فتح به مصاف استقلال تهران رفت، تیم فوتسال استقلال تمامی بازیکنان اصلی خود از جمله، ورمزیار، مهرانپور و نوری را در اختیار داشت و در مقابل تیم فتح بازیکنانی چون بابک معصومی و علی کریمی را در ترکیب خود میدید.کریمی پس از به ثمر رساندن یکی از گل‌های تیم فتح در سالن ۱۲۰۰۰ نفری آزادی تهران برای تماشاگرانی که علیه او فحاشی کردند دست تکان داد و آنها را به آرمش دعوت کرد. درخشش کریمی در این مسابقات موجب شد که مورد توجه باشگاه استقلال تهران و پرسپولیس قرار بگیرد اما امیر عابدینی (مدیر عامل وقت باشگاه پرسپولیس) بلافاصله پس‌از آماده شدن کارت پایان خدمت کریمی، او را به پرسپولیس آورد تا برای این تیم به میدان برود. حسین شمس که پیش تر از آینده ای روشن برای کریمی سخن به میان آورده بود در قرارداد او با پرسپولیس قید کرد که ۴۰% از اولین قرارداد کریمی با باشگاه های خارجی به تیم فتح تهران برسد.

پرسپولیس

علی کریمی در خرداد سال ۱۳۷۷ برای اولین بار به پرسپولیس پیوست و اولین بازی رسمی خود را برای این تیم در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ در مقابل پلی‌اکریل اصفهان (هفته نخست لیگ آزادگان) انجام داد.کریمی در چهارمین بازی برای پرسپولیس اولین گل خود را برای این تیم در مقابل سایپا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۷۷ به ثمر رساند و یک روز بعد از سوی منصور پورحیدری به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد.

در بهمن ماه سال ۱۳۷۷ در بازی دوستانه تیم ملی فوتبال امید ایران و ویتنام، در اعتراض به قضاوت تورو کامیکاوا‌ در مقام دفاع از علی انصاریان، داور وسط را هل داد و از سوی AFC به مدت ۲ سال از حضور در تمامی مسابقات محروم شد، که پس از مدتی این محرومیت به یک سال کاهش یافت. بدین ترتیب او به مدت یک سال از ترکیب پرسپولیس دور ماند. کریمی آخرین بار در دور برگشت لیگ آزادگان، مقابل پلی اکریل اصفهان به میدان رفت، تا بازی اول و آخر او برای پرسپولیس در سال ۱۳۷۷ مقابل این تیم اصفهانی رقم بخورد.

کریمی پس از پایان دوره محرومیتش بار دیگر به میادین بازگشت و توانست دو سال پیاپی در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ لیگ آزادگان را با پرسپولیس فتح کند. او در ۱۳ بازی برای پرسپولیس در جام باشگاه های آسیا به میدان رفت و زننده تک گل پیروزی بخش پرسپولیس در مقابل سوون سامسونگ کره جنوبی در دیدار رده بندی بود. (۲۰۰۰-۱۹۹۹) کریمی توانست ۲ بار با این تیم به مقام سوم جام باشگاه های آسیا دست پیدا کند.

بازی‌های کریمی در لیگ آزادگان و جام باشگاه های آسیا موجب شد که بعد از مدتی مورد توجه باشگاه پروجا قرار بگیرد؛ اما به خاطر پایین بودن قیمت پیشنهادی این باشگاه ایتالیایی او به این تیم ملحق نشد. او همچنین از اسپانیا هم پیشنهادهایی داشت که یکی از آن‌ها پیشنهاد اتلتیکو مادرید بود. در اسفند ماه سال ۱۳۷۹ پرسپولیس که در مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا در برابر الاتحاد عربستان و ایرتیش پاولدار قزاقستان مساوی کرده بود و چاره‌ای جز برد در مقابل الهلال عربستان برای صعود از گروه خود نداشت،به مصاف الهلال عربستان رفت. در این دیدار که مسئولان باشگاه اتلتیکو مادرید نیز در ورزشگاه آزادی حضور داشتند تا عملکرد کریمی را زیر نظر بگیرند وی در خشان ظاهر شد و با زدن یک گل و دادن یک پاس گل نقش مهمی در صعود پرسپولیس به مرحله بعد ایفا کرد.عملکرد وی در این دیدار موجب شد تا باشگاه اتلتیکو مادرید، بیش از پیش برای به خدمت گرفتن کریمی مصمم شود اما وی آن پیشنهاد را نپذیرفت و برای نزدیک بودن به خانه‌اش به امارات رفت و به تیم الاهلی این کشور پیوست.

در فاصله سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ کریمی توانست به همراه پرسپولیس رکورد ۳۳ بازی بدون شکست و ۱۴ برد متوالی در لیگ آزادگان را به ثبت برساند.

کریمی از جمله بازیکنانی است که سابقه حضور در شهرآورد تهران را دارد. وی قبل از لژیونر شدن ۴ بار برای پرسپولیس در این مسابقه به میدان رفت که ۲ برد و ۱ تساوی و ۱ باخت را تجربه کرد. کریمی در ۲۲ آبان ۱۳۷۷ در شهرآورد ۴۴ تهران در اولین شهرآورد خود با شماره ۲۶ به عنوان هافبک چپ به میدان رفت و پیروزی را تجربه کرد. کریمی در شهرآورد جنجالی ۴۹ که سومین حضور او در مقابل تیم فوتبال استقلال تهران محسوب می‌شد یک پنالتی گرفت و با گل دقایق پایانی خود بازی را به تساوی کشاند.

الاهلی امارات

علی کریمی در سال ۲۰۰۱ به رغم داشتن پیشنهادهایی از تیم های اروپایی به خاطر نزدیکی به خانواده ترجیح داد در آسیا بماند و به الاهلی امارات پیوست. این باشگاه اماراتی توانست در اولین فصل حضور کریمی اولین جام خودش را یعنی جام امیر را در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲ فتح کند که کریمی زننده یکی از ۳ گل الاهلی امارات در فینال بود. او فصل بعد به عنوان بهترین بازیکن خارجی لیگ امارات برگزیده شد. کریمی در سال ۲۰۰۳ به عنوان بهترین بازیکن لیگ امارات انتخاب شد و علی‌رغم پیشنهاد از تیم‌های مطرح اروپایی بار دیگر قراردادش را با الاهلی تمدید کرد. او در سال ۲۰۰۴ توانست ۱۴ گل برای تیمش به ثمر برساند.در همین فصل الاهلی توانست برای دومین بار در طول ۳ سال، قهرمانی جام حذفی امارات را جشن بگیرد و به نایب قهرمانی لیگ امارات برسد. کریمی سال ۲۰۰۵ از الاهلی جدا شد و به بایرن مونیخ پیوست.

علی کریمی اینستاگرام
علی کریمی اینستاگرام

بایرن مونیخ

علی کریمی روز ۳ مه سال ۲۰۰۵ علارقم پیشنهاد از تیم‌های مطرحی چون رئال مادرید اسپانیا، آ. اس. رم و یوونتوس ایتالیا به عنوان دومین خرید بایرن مونیخ پس از فیلیپ لام به این تیم آلمانی که سومین تیم برتر رنکینگ باشگاهی جهان در آن مقطع زمانی بود پیوست. کریمی از همان ابتدای فصل خود را در ترکیب بایرن مونیخ جا انداخت و پس از گذشت ۲ هفته از شروع بوندسلیگا به عنوان هشتمین بازیکن برتر این لیگ معرفی شد.او خیلی زود توانست در جمع نامداران این باشگاه نظیر میشائیل بالاک، سباستین دایسلر، مارتین دمیکلیس،باستیان شواینشتایگر، مهمت شول و زی روبرتو برای خود جایگاهی ثابت دست و پا کند،به طوری که برخی از این بازیکنان نیمکت نشین شدند. کریمی اولین بار در مرداد ماه ۱۳۸۴ در جام اتحادیه آلمان مقابل اشتوتگارت برای بایرن مونیخ به میدان رفت و در هفته دوم بوندسلیگا اولین گل خود در بایرن مونیخ را مقابل بایرلورکوزن به ثمر رساند، تا با زدن ۱ گل و دادن ۱ پاس گل در پیروزی پرگل این تیم نقش موثری داشته باشد.وی در هفته پایانی نیم فصل بوندسلیگا در مقابل بروسیا دورتموند یکی از ۲ گل بایرن مونیخ را به ثمر رساند تا با قهرمانی نیم فصل بوندسلیگا به تعطیلات زمستانی برود. کریمی در ارزیابی نقل و انتقالات مهم نیم فصل بوندسلیگا توسط اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)، در کنار فیلیپ لام به عنوان تقویت کننده خط میانی بایرن مونیخ نام برده شد. او در تعطیلات نیم فصل بوندسلیگا به همراه بایرن مونیخ به ایران سفر کرد تا در بازی خداحافظی احمد رضا عابدزاده در مقابل تیم سابق خود پرسپولیس به میدان برود. در بین دونیمه این بازی، باشگاه پرسپولیس از علی کریمی تجلیل به عمل آورد.

طبق یکی از بندهای قرارداد کریمی و بایرن مونیخ، پس از ۲۵ بازی این قرارداد به طور خودکار تمدید می‌شد که در بازی با هامبورگ که بیست و پنجمین بازی کریمی محسوب می‌شد این اتفاق افتاد، اما در همین بازی وی بشدت مصدوم شد، وپس از سپری کردن یک فصل موفق در این تیم، نتوانست در بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در اندازه‌های واقعی خود ظاهر شود. بدین ترتیب کریمی تا پایان فصل بازیهای بایرن مونیخ در بوندسلیگا و بازی های برگشت لیگ قهرمانان اروپا را از دست داد. کریمی در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ توانست به همراه بایرن مونیخ به قهرمانی بوندسلیگا و جام حذفی آلمان دست پیدا کند.

او قبل از مصدومیت ۳ بار برای بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت. کریمی در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا در مقابل سالزبورگ اتریش یک گل زد و یک پاس گل داد و عملکرد مطلوبی در مقابل آ.ث. میلان ایتالیا ارائه کرد.کریمی که فصل دوم حضور در بوندسلیگا را با مصدومیت ناشی از رقابت های جام جهانی (که ریشه در بازی فصل گذشته بایرن مونیخ در برابر هامبورگ داشت) شروع کرده بود در همان ابتدای فصل بازی های بایرن مونیخ را از دست داد و در طول فصل کمتر مورد استفاده قرار گرفت.این در حالی بود که فصل گذشته، فیلیکس ماگات از کریمی به عنوان یکی از جانشینان مناسب برای جانشینی میشائیل بالاک در صورت جدایی این بازیکن شاخص از بایرن مونیخ یاد کرده بود.

کریمی آخرین بار در هفته پایانی بوندس‌لیگا، در مقابل تیم ماینتس به میدان رفت و آخرین گل خود در بایرن مونیخ را به ثمر رساند. وی که پیش از مصدومیت در ۸۷% بازی های بایرن مونیخ در بوندسلیگا به میدان رفته بود و تنها در ۳ دیدار این تیم در بوندسلیگا غایب بود، در مجموع با ۴۲ بازی رسمی در دو فصل برای بایرن مونیخ در بوندسلیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا به کار خود در این تیم پایان داد.جدایی کریمی از بایرن مونیخ انتقاد لوتار ماتئوس کاپیتان سابق تیم ملی آلمان از سران بایرن مونیخ را به دنبال داشت.

حضور در قطر

علی کریمی پس از پایان قرارداد با باشگاه بایرن مونیخ، از باشگاه فوتبال موناکو فرانسه، چند تیم آلمانی و اسپانیایی پیشنهاداتی دریافت کرد، که به خاطر نزدیکی به خانواده به همگی آنها پاسخ منفی داد و به قطر رفت و با مبلغ ۶ ملیون دلار برای تیم القطر آن کشور بازی کرد کلودیو کانیگیا و مارسل دسایی دو هم‌بازی معروف کریمی در این تیم قطری بودند.کریمی فصل بعد به همراه تمامی بازیکنان خارجی القطر از این تیم جدا شد و با تصمیم کمیته ملی المپیک قطر (که مسئولیت عقد قرارداد با بازیکنان خارجی و انتخاب تیم های آنها را برعهده دارد) به تیم فوتبال السیلیه پیوست، اما وی خواستار جدایی از آن تیم شد و سپس به پرسپولیس بازگشت.

بازگشت به پرسپولیس

علی کریمی در سال ۲۰۰۸ علارقم پیشنهاداتی از اسپانیا، آمریکا، ژاپن و امارات در زمان مدیریت داریوش مصطفوی در باشگاه پرسپولیس با مبلغ حدود ۳۱۰ هزار دلار آمریکا ابتدا به صورت قرضی و سپس در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۰۸ به طور رسمی قرارداد یک‌ساله با تیم سابقش امضا کرد و پس از ۲۷۱۷ روز در حضور قریب به یکصد هزار تماشاگر در هشتمین هفته از هشتمین دوره لیگ برتر ایران بار دیگر برای پرسپولیس به میدان رفت و به مدت ۲۰ دقیقه بی وقفه مورد تشویق هواداران قرار گرفت تا بازگشتی باشکوه به فوتبال ایران داشته باشد.

کریمی که با کنار گذاشته شدن از ترکیب تیم ملی، به دلیل اختلافات ریشه ای با سرمربی وقت تیم ملی (علی دایی) انگیزه های زیادی برای اثبات توانایی خود در پرسپولیس داشت، در ۴ بازی اول خود در لیگ برتر برای این تیم ۵ بار گلزنی کرد؛ تا نشان دهد کنار گذاشته شدن او از تیم ملی دلیلی فنی نداشته است. دایی پس از بازی های درخشان کریمی در لیگ او را به تیم ملی دعوت کرد اما این بار این کریمی بود که دعوت او را نپذیرفت.

کریمی در اولین گلزنی خود پس از بازگشت به پرسپولیس٬ توانست در دقایق پایانی شهرآورد ۶۵ موفق به گلزنی شود. بدین ترتیب او پس از شهرآورد جنجالی ۴۹ برای دومین بار ناجی پرسپولیس در مقابل استقلال تهران شد. وی پنج روز بعد در بازی مقابل ابومسلم، هت‌تریک کرد و در هفته یازدهم لیگ برتر در حضور دایی، پنجمین گل خود را در بازی با برق شیراز به ثمر رساند.

کریمی در مجموع ۲۱ بار در لیگ برتر برای پرسپولیس به میدان رفت. او در بازی برگشت در مقابل استقلال با گرفتن پنالتی در دقایق پایانی بازی برای سومین بار مانع از شکست پرسپولیس در شهرآورد تهران شد. پرسپولیس در ۶ هفته غیبت کریمی (که غالبا به مصدومیت او از ناحیه کمر مربوط میشد) از ۱۸ امتیاز ممکن ۲ امتیاز کسب کرد تا افشین قطبی و نلو وینگادا از دست دادن امتیازات پرسپولیس را متاثر از غیبت او بدانند. وی در مجموع ۵ بار برای پرسپولیس در لیگ برتر گلزنی کرد و با دادن ۶ پاس گل و گرفتن ۳ پنالتی نقش موثری را در امتیازات بدست آمده پرسپولیس در لیگ برتر ایفا کرد.

کریمی که آخرین بار در خرداد ماه سال ۱۳۸۰ در مقابل سوون سامسونگ برای پرسپولیس در جام باشگاه های آسیا به میدان رفته بود پس از ۸ سال بار دیگر برای این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت. او در اولین بازی پرسپولیس در مقابل الشارجه امارت ۱ گل زد و ۱ پاس گل داد تا به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شود.کریمی در مجموع ۶ بازی برای پرسپولیس؛ در لیگ قهرمانان آسیا، ۲ گل به ثمر رساند تا تعداد گلهای آسیایی خود در پرسپولیس را به عدد ۷ برساند. او در این مسابقات ۲ پاس گل داد و در ۲ بازی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

کریمی که تا آخرین ساعات نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ایران در پی بستن قرارداد با باشگاه پرسپولیس بود و اعلام کرده بود با قرارداد سفید برای این تیم بازی خواهد کرد در نهایت توسط عباس انصاری فرد از پرسپولیس کنار گذاشته شد. این درحالی بود که فصل گذشته وی، موثرترین بازیکن پرسپولیس به شمار می رفت. عباس انصاریفرد دو جای خالی لیست بازیکنان پرسپولیس را نیز با عادل کلاه کج و هوار ملا محمد پر کرد تا مانع بازگشت احتمالی کریمی به پرسپولیس شود. کنار گذاشته شدن کریمی از سوی انصاری فرد در حالی انجام گرفت که نلو وینگادا نیز در زمان ترک ایران اعلام کرد که مسئولان باشگاه پرسپولیس خواستار نیمکت نشینی این بازیکن بوده اند. بدین ترتیب کریمی پس از اتفاقات بازی ایران و کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ و ضد و نقیض گویی های عباس انصاری فرد از پرسپولیس جدا شد و به استیل آذین پیوست.

استیل آذین

علی کریمی در سال ۱۳۸۸ به سبب عدم تمایل مدیران وقت باشگاه پرسپولیس برای تمدید قرارداد با وی این باشگاه را ترک کرد و به استیل آذین پیوست. کریمی که با کنار گذاشته شدن از سوی مدیر عامل پرسپولیس انگیزه های زیادی برای اثبات توانایی های خود داشت، در پنج هفته نخست لیگ برتر ۶ بار برای استیل آذین گلزنی کرد و ۳ پاس گل داد تا عباس انصاری فرد بیش از پیش از سوی هواداران پرسپولیس تحت فشار قرار بگیرد. دو ماه پس از جدایی کریمی از پرسپولیس عباس انصاری‌فرد (مدیرعامل وقت پرسپولیس) در برنامه نود با بیان اینکه توافقات لازم برای تمدید قرارداد کریمی انجام شده بود اعلام کرد، که هم او و هم کریمی رکب خورده اند و افرادی دیگری مانع حضور کریمی در پرسپولیس شده اند.دوازده روز پس از انجام این مصاحبه، عباس انصاری فرد از مدیر عاملی باشگاه پرسپولیس برکنار شد. با جدایی انصاری فرد از پرسپولیس، بار دیگر کریمی آمادگی خود را جهت بازگشت به پرسپولیس در صورت رضایت باشگاه استیل آذین اعلام کرد.اما مسئولان این باشگاه با ارسال نامه ای به باشگاه پرسپولیس مخالفت خود را برای انتقال این بازیکن به پرسپولیس اعلام کردند.کریمی در پانزدهمین هفته از نهمین دوره لیگ‌برتر فوتبال ایران برای اولین بار در مقابل تیم سابق خود پرسپولیس به میدان رفت و با ارسال ۲ پاس گل نقش موثری در پیروزی ۲ بر ۱ استیل آذین در مقابل پرسپولیس ایفا کرد. وی که در زمان ورود به زمین و طول بازی بارها مورد تشویق هواداران پرسپولیس قرار گرفته بود، پس از آنکه با اشتباه داوری در دقایق پایانی بازی از زمین اخراج شد پیراهن استیل آذین را کنار انداخت و با پیراهن پرسپولیس در میان تشویق هواداران پرسپولیس به رختکن رفت. در فصل ۸۹-۸۸ لیگ برتر علی کریمی با پیراهن استیل آذین ۱۴ گل به ثمر رساند و با دریافت ۹ کارت زرد و ۳ کارت قرمز خشن‌ترین بازیکن و در عین‌حال موثرترین بازیکن در نهمین دوره لیگ‌برتر شناخته شد.

کریمی پس از پایان اولین فصل حضور در استیل آذین، علارقم پیشنهاد تیم لس‌آنجلس گلکسی آمریکا که بازیکنان مطرحی چون دیوید بکهام نیز در آن حضور داشتند، به دلیل نزدیکی به خانواده، قرارداد خود را به مدت یک سال با باشگاه استیل آذین تمدید کرد. تیم فوتبال استیل آذین که دومین فصل حضور خود را در لیگ برتر تجربه میکرد با صرف هزینه بالا بازیکنان سرشناس لیگ ایران را به خدمت گرفت، اما عملکرد مدیر عامل این تیم (مصطفی آجورلو) از سوی کریمی مورد انتقاد قرار گرفت. کریمی در مصاحبه ای اعلام کرد که «بازیکن خوب گرفتن ملاک مدیریت خوب نیست». پس از انجام این مصاحبه؛ کریمی به اتهام روزه خواری، از سوی مصطفی آجورلو از این تیم اخراج شد. اخراج کریمی از سوی آجورلو حمایت هیئت مدیره این تیم را به دنبال داشت اما حسین هدایتی مالک باشگاه استیل آذین مخالفت خود را با اخراج این بازیکن اعلام کرد. بدین ترتیب کریمی پس از گذراندن محرومیت از سوی کمیته انضباطی به این تیم بازگشت. کریمی که به علت محرومیت و مصدومیت با گذشت بیست هفته از لیگ ایران تنها در ۱۲ مسابقه برای این تیم به میدان رفته بود؛ پس از دعوت باشگاه الاهلی امارات برای مسابقه دوستانه با آ.ث. میلان ایتالیا به امارات سفر کرد اما پس از بازگشت به ایران بار دیگر از سوی مسئولان استیل آذین کنار گذاشته شد.

وی پس از اخراج از استیل آذین با عقد قراردادی ۵ ماهه به شالکه آلمان پیوست و به همراه این تیم به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد. این در حالی بود که استیل آذین مقام ۱۸ را در لیگ کسب کرد و به لیگ آزادگان ایران سقوط کرد. سقوط استیل آذین به لیگ یک فوتبال ایران در حالی انجام گرفت که این تیم با حضور کریمی (پست دفاع آخر) در ۱۲ مسابقه ۱۳ امتیاز کسب کرده بود و در ۲۲ مسابقه بدون حضور این بازیکن ۱۵ امتیاز بدست آورده بود. از دست رفتن امتیازات و سقوط استیل آذین به لیگ یک فوتبال ایران بدون حضور کریمی در این تیم، در حالی اتفاق افتاد که در ابتدای فصل، سردار مصطفی آجورلو اعلام کرده بود که با کنار گذاشته شدن این بازیکن نتایج استیل آذین بهتر خواهد شد.

متهم شدن به روزه خواری و بازتابها

در ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ باشگاه استیل آذین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد علی کریمی به دلیل «تمکین نکردن در اجرای مقررات و حرمت‌شکنی و تظاهر به روزه‌خواری، عدم رعایت شعائر اسلامی و توهین به مسئولان فدراسیون فوتبال و مقررات» از باشگاه اخراج می‌شود. این در حالی بود که او شب قبل از اخراج انتقادات شدیدی را علیه رئیس باشگاه، مصطفی آجرلو، مطرح کرده بود. خود کریمی نیز که در ۲ بازی آخر تیمش به دلیل نبود مدافع در تیم به پست دفاع آخر منتقل شده بود، اخراج خود را مربوط به مصاحبه روز قبل خود دانست.

اخراج کریمی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت.هیأت مدیره باشگاه استیل‌آذین از تصمیم مدیرعامل باشگاه پشتیبانی و از وی قدردانی کرد. اما هیچ‌یک از چهره‌های فوتبالی ایران با این تصمیم موافقت نکردند. مهرزاد معدنچی هم‌بازی کریمی در استیل‌آذین مدعی شد که در روز بازی با استقلال (روز قبل از اخراج وی) تمام بازیکنان تیم در رستوران ناهار خورده بودند و در مجموع ۹۵٪ فوتبالیست‌ها روزه نمی‌گیرند. محمد غلامی دیگر بازیکن استیل آذین نیز اظهارات معدنچی را تأیید کرد. مهدی مهدوی‌کیا و حمید نشاط‌جو دیگر بازیکنان استیل آذین بودند که از کریمی حمایت کردند. کریمی پس از ۱۰ روز غیبت از تمرینات استیل آذین، در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۸۹ به تمرینات بازگشت.وب‌گاه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به نقل از لوبیسا تومباکوویچ سرمربی وقت استیل آذین نوشت: «این چیزها برای من کاملاً جدید است و من تا به حال شاهد چنین اتفاقاتی نبوده‌ام.» از چهره‌های فوتبالی ایران، علی دایی که همواره اختلافاتی با کریمی داشته در اظهارنظری به سایت ورزشی گل گفت که «در حق کریمی ظلم شده‌است.» محمد دادکان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران، حمید استیلی سرمربی فصل قبل استیل آذین و بابک معصومی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال ایران نیز حمایت خود را از علی کریمی طی اعلامیه‌هایی اعلام کردند. بعد از مدتی صفحهٔ حمایت از علی کریمی در فیس‌بوک تشکیل شد و در مدتی کمتر از ۳ روز هزاران عضو گرفت.

شالکه آلمان

علی کریمی که پس از درخشش در بازی دوستانه الاهلی امارات و آ.ث. میلان ایتالیا از سوی باشگاه استیل آذین کنار گذاشته شده بود در سن ۳۲ سالگی با عقد قراردادی ۵ ماهه در نیم فصل دوم بوندسلیگا به شالکه۰۴ آلمان پیوست ( در زمان انتقال کریمی، این تیم به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و همچنین مرحله نیمه نهایی جام حذفی المان صعود کرده بود.) کریمی در دور رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان جانشین رائول گونزالس در بازی مقابل اینتر میلان برای دقایق کوتاهی وارد زمین مسابقه شد و عملکرد مطلوبی ارائه کرد. وی توانست به همراه شالکه به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. کریمی در رقابت های بوندسلیگا در دیدار با کایزرسلاوترن با شماره ۱۰ وارد میدان مسابقه شد.عملکرد وی در این دیدار مورد تمجید سایت باشگاه شالکه و وب سایت تلگراف انگلیس قرار گرفت. کریمی پس از بازی در مقابل کایزرسلاوترن در میان ۶ بازیکن تعویضی این دیدار به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد. وی در هفته ۳۲ بوندسلیگا به همراه شالکه به مونیخ رفت تا در ورزشگاه آلیانتس آرنا مقابل تیم سابق خود بایرن مونیخ به میدان برود، هر چند کریمی در این مسابقه فرصت حضور در میدان را پیدا نکرد اما از سوی هواداران بایرن مونیخ مورد تشویق قرار گرفت. وی سرانجام به خاطر نیمکت نشینی؛ که به جدایی فیلیکس ماگات از این تیم مربوط می شد طبق صحبتش مبنی سر رفتن حوصله‌اش در آلمان به تهران بازگشت.

حضور مجدد در پرسپولیس

کریمی در خرداد سال ۱۳۹۰ و در زمان مدیریت حبیب کاشانی با عقد قراردادی یک ساله به پرسپولیس بازگشت و به دوران حضورش در فوتبال آلمان پایان داد، تا اولین خرید سرخپوشان پایتخت در آن فصل باشد. وی دو پیشنهاد نیز از تیم های اماراتی داشت که در نهایت به آنها پاسخ منفی داد. کریمی که سومین بازگشت خود به پرسپولیس را تجربه می کرد، پس از ۷۹۶ روز بار دیگر برای این تیم در لیگ برتر در بازی با ملوان بندر انزلی به میدان رفت.او در مجموع؛ ۲۸ بار برای پرسپولیس در لیگ برتر به میدان رفت و با زدن ۱۲ گل، عنوان گلزن ترین هافبک یازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران را به خود اختصاص داد. وی همچنین با دادن ۸ پاس گل و گرفتن ۲ پنالتی نقش مهمی در امتیازات بدست آمده پرسپولیس در لیگ برتر ایفا کرد.

کریمی که پیش از جدا شدن از پرسپولیس؛ آخرین بار در خرداد سال ۱۳۸۸ برای پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته بود، در اسفند سال ۱۳۹۰ بار دیگر برای این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت و در اولین بازی مرحله گروهی؛ در مقابل الهلال عربستان، هشتمین گل آسیایی خود در پرسپولیس را به ثمر رساند. وی در دو بازی دیگر پرسپولیس در مقابل الشباب امارات و الغرافه قطر دو بار موفق به گلزنی شد تا در مجموع با ۱۰ گل زده به عنوان دومین گلزن برتر تاریخ پرسپولیس در رقابت های آسیایی لقب بگیرد.عملکرد کریمی در لیگ قهرمانان آسیا موجب شد تا در پایان سال ۲۰۱۲ به عنوان دومین بازیکن برتر آسیا انتخاب شود.

کریمی علارقم پیشنهاد یک میلیون دلاری عجمان امارات، سپاهان اصفهان و یک تیم از لیگ آمریکا بدون مطرح کردن موارد مالی (به صورت قرارداد سفید) برای یک فصل دیگر قرارداد خود را با پرسپولیس تمدید کرد. با انتخاب مانوئل ژوزه به عنوان سرمربی پرسپولیس و کسب نتایج ضعیف این مربی در شروع لیگ، کریمی به همراه چند بازیکن دیگر پرسپولیس، به عملکرد ژوزه انتقاداتی را وارد کردند. سردار رویانیان که در ابتدای فصل نیز تمایلی به تمدید قرارداد با کریمی نداشت،وی را غده سرطانی خطاب کرد و ژوزه را در جریان انتقادات کریمی قرار داد.

سرمربی پرسپولیس که پیش از ورود به ایران نیز رابطه خوبی با هموطن پرتغالی خود نداشت، کی‌روش را مسئول قرار دادن کریمی در مقابل خود عنوان کرد و اعلام کرد که کیروش از کریمی می ترسد و هر کاری که او بکند کی‌روش برعکسش را انجام می دهد. پس از انجام این مصاحبه؛ رویانیان حمایت خود را از ژوزه، مبنی بر کنار گذاشتن کریمی از پرسپولیس اعلام کرد.

کریمی که تنها بازیکنی بود که از ترکیب پرسپولیس کنار گذاشته شده بود، در اظهار نظری اعلام کرد طرف حساب او کادر فنی نیست بلکه مدیریت باشگاه است و با بیان اینکه از دست رویانیان بسیار ناراحت است اعلام کرد: «امیدوارم اگر انسان چیزی نداشته باشد فقط مرد باشد»، چرا که بازیکنان دیگر هم همانند وی نسبت به عملکرد این مربی معترض بوده اند. پس از انجام این مصاحبه بار دیگر رویانیان، کریمی را شومن خطاب کرد تا بیش از پیش اختلاف مدیریت باشگاه با این بازیکن مشخص شود.

کریمی به علت کنار گذاشته شدن از ترکیب تیم توسط مانوئل ژوزه و مصدومیت های متوالی در طول فصل، تنها در ۱۲ مسابقه برای پرسپولیس در لیگ ۹۲–۱۳۹۱ به میدان رفت. وی قبل از کنار گذاشته شدن از ترکیب پرسپولیس، ۸ بار برای این تیم در لیگ برتر به میدان رفت و با توجه به سیستم چرخشی ژوزه در استفاده از ۲۵ بازیکن پرسپولیس در هشت هفته نخست لیگ برتر، ۴۵۰ دقیقه فرصت حضور در میدان را پیدا کرد. کریمی در هفته نخست لیگ برتر با ارسال یک پاس گل، پایه گذار برتری پرسپولیس در مقابل صنعت نفت آبادان شد و در هفته هفتم لیگ برتر در مقابل فولاد خوزستان بر روی تک گل پرسپولیس تاثیر گذار بود.این در حالی بود که وی در هر دو بازی به عنوان بازیکن جانشین به میدان آمده بود.

با کنار گذاشته شدن کریمی از ترکیب پرسپولیس توسط مانوئل ژوزه، رویانیان که در ابتدای فصل نیز تمایلی به تمدید قرارداد کریمی نداشت اعلام کرد، که برای بازگشت این بازیکن وساطت نخواهد کرد و در نهایت نژاد فلاح عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس مامور بازگرداندن کریمی به پرسپولیس شد. پس از وساطت اعضا هیئت مدیره برای بازگرداندن کریمی به پرسپولیس، این بازیکن در مسابقه تیم ملی ایران در مقابل تاجیکستان، از ناحیه همسترینگ پا دچار مصدومیت شد. بدین ترتیب بازی‌های پرسپولیس تا پایان نیم فصل اول را از دست داد.

با انتصاب یحیی گل‌محمدی به عنوان جانشین مانوئل ژوزه (ژوزه در پایان نیم فصل اول رتبه دوازدهم جدول را کسب کرد)، کریمی پس از سه ماه دوری از ترکیب پرسپولیس، در مقابل ملوان بندر انزلی در جام حذفی به میدان رفت و پس از ۹ هفته غیبت در مسابقات لیگ برتر، در نخستین بازی نیم فصل دوم که صدمین حضور او در مسابقات لیگ برای پرسپولیس به شمار می رفت موفق به گلزنی شد. وی پس از انجام سه بازی برای این تیم در نیم فصل دوم (به عنوان هافبک دفاعی)، بار دیگر از ناحیه رباط MCL زانو دچار مصدومیت شد و پس از ۹ هفته غیبت در مسابقات لیگ برتر، بار دیگر برای پرسپولیس به میدان رفت تا پیش از مسابقه نیمه نهایی جام حذفی، شرایط حضور در مسابقه را پیدا کند. کریمی که ۱۹ بازی پرسپولیس در لیگ برتر را به دلیل مصدومیت و مشکلات آغاز فصل با ژوزه از دست داده بود، بار دیگر در مسابقه نیمه نهایی جام حذفی در مقابل داماش گیلان دچار مصدومیت شد. کریمی علارقم مصدومیت تا پایان مسابقه در زمین حضور داشت و در صعود پرسپولیس به فینال جام حذفی تاثیر گذار بود. وی پس از یک ماه دوری از میادین به دلیل مصدومیت ، در فینال جام حذفی در مقابل سپاهان اصفهان برای پرسپولیس به میدان رفت. پس از پایان این بازی و شکست پرسپولیس در فینال جام حذفی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از فوتبال خداحافظی خواهد کرد تا دایه های مهربان تر از مادر فوتبال را بگردانند. این مصاحبه کریمی در حالی انجام گرفت که رسانه ها از درگیری لفظی سرپرست این تیم با کریمی در رختکن این تیم خبر داده بودند.

 

علی کریمی بایرن مونیخ
علی کریمی بایرن مونیخ
علی کریمی سپیدرود
علی کریمی سپیدرود

بازتاب‌ها

خداحافظی کریمی از فوتبال، اگر چه با بایکوت شدید تمامی برنامه های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مواجه شد، ولی در سایت رسمی فیفا بازتاب داشت. وب سایت رسمی فیفا با اشاره به خداحافظی علی کریمی از دنیای فوتبال، از او به عنوان اسطوره فوتبال ایران یاد کرد و خداحافظی او از میادین فوتبال را غیر منتظره خواند. این در حالی بود که یکی از سایت‌های دولتی وابسته به حاکمیت ایران با تحریف متن فیفا و اضافه کردن مطالبی، سعی در بی اهمیت جلوه دادن خداحافظی این بازیکن از دنیای فوتبال داشت.

بی اهمیت جلوه دادن خداحافظی کریمی از دنیای فوتبال در حالی توسط برنامه های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت که این برنامه ها در سال‌های اخیر، همواره کریمی را سمبل بی انضباطی در فوتبال معرفی کرده اند. به‌طوری که یکی از مجریان ورزشی با سابقه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، این بازیکن را به داشتن مشکل با تمامی مربیان در طول تاریخ متهم کرد.

بازگشت

 

اهدای پیراهن علی کریمی

علی کریمی بارها پیراهن باشگاهی خود را در راستای حرکات جوانمردانه٬ به کودکان و خانواده‌های ستم‌دیده اهدا کرده است.

اشکان سهرابی

علی کریمی که از هوادارن جنبش سبز به شمار می‌رود٬ در ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ پیراهن شماره ۱۶ باشگاه شالکه آلمان که زمانی بر تن می‌کرد را به مادر اشکان سهرابی (از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری) هدیه کرد.همچنین مادر اشکان سهرابی نیز با تشکر از علی کریمی، وی را “افتخار همه مردم ایران” نامید.

محسن پورمحمدی

علی کریمی در ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ و در بین دو نیمه مسابقه پرسپولیس تهران و صبای قم که در شهر قم برگزار می‌شد٬ پیراهن خود را به محسن پورمحمدی چاق‌ترین پسر ایران در آن زمان اهدا کرد.

کودک معلول

علی کریمی در ۱۱ دی ۱۳۹۱ و پس از تعویض در مسابقه پرسپولیس تهران و فجرسپاسی شیراز در شهر شیراز پیراهن خود را به کودک معلول هوادار پرسپولیس اهدا کرد.

کودک ۸ساله آبادانی

کریمی در ۳۰ تیر ۱۳۹۱ و پس ازپایان مسابقه پرسپولیس تهران و صنعت نفت آبادان در شهر آبادان پیراهن خود را به توپ‌جمع‌کن مسابقه که کودکی ۸ساله بود٬اهدا کرد.

برخورد مقامات سیاسی ایران با علی کریمی

علی کریمی پس از اتفاقات انتخابات ۱۳۸۸ ایران، همواره از سوی مقامات سیاسی و برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار داشته است. برخوردهای مقامات سیاسی ایران در مورد این بازیکن، در دو مرحله بستن مچ بند سبز در حمایت از اعتراضات مردمی به نتیجه دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران در جریان بازی ایران و کره جنوبی در خرداد سال ۱۳۸۸ و اهدا پیراهن امضاء شده به مادر یکی از جان باختگان (اشکان سهرابی) حوادث پس از انتخابات، در سال ۱۳۹۰ قابل بررسی است.

بستن مچ بند سبز

در خرداد سال ۱۳۸۸ همزمان با اعتراضات مردمی نسبت به نتایج دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران، تیم ملی فوتبال ایران برای برگزاری دیدار با کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ راهی سئول شد. در روز مسابقه، چند بازیکن تیم ملی ایران با بستن مچ بند سبز در بازی با کره جنوبی همراهی خود را با معترضان به نتایج دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان دادند. پس از بازخورد های این حرکت در شبکه های اجتماعی، مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران در بین دو نیمه مسابقه از ملی پوشان درخواست کرد که مچ بند ها را باز کنند. اما علی کریمی، نکونام و مهدوی کیا سه بازیکنی بودند که از باز کردن مچ بند‌‌‌‌‌‌‌ها سر باز زدند. این حرکت که باز خوردهای زیادی در سطح رسانه ها داشت، واکنش فیفا را نیز به خداحافظی کریمی و مهدوی کیا از تیم ملی به دنبال داشت، که فدراسیون فوتبال ایران با بیان اینکه حرکت خاصی انجام نگرفته است در مورد این مسئله به فیفا توضیحاتی ارائه کرد. پس از این اتفاق جواد نکونام با رد سیاسی بودن این حرکت اعلام کرد، که هرگز در دوران فوتبال حاشیه ای نداشته است و انجام چنین حرکتی سیاسی نبوده است. مهدوی کیا نیز همانند نکونام سیاسی بودن این مسئله را تکذیب کرد. در این میان علی کریمی از رد این قضیه امتناع کرد و دو سال بعد با اهدا پیراهن امضا شده به مادر یکی از جان باختگان (اشکان سهرابی) اتفاقات انتخابات ۱۳۸۸ ایران و مقاوم خواندن ناصر حجازی در مقابل زورگویان ایران، بر عقیده خود تاکید کرد. عدم تکذیب سیاسی بودن این مسئله از سوی کریمی واکنش مقامات و نهادهای سیاسی ایران را به همراه داشت و تبعاتی را برای این بازیکن به دنبال داشت.

علی کریمی پرسپولیس
علی کریمی پرسپولیس

اهدا پیراهن

در شهریور سال ۱۳۹۰ علی کریمی با اهدا پیراهن امضا شده شالکه به مادر یکی از جان باختگان (اشکان سهرابی) اتفاقات انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بار دیگر خبر ساز شد.مادر اشکان سهرابی پس از دریافت پیراهن علی کریمی از سوی این بازیکن، از کریمی به عنوان “افتخار همه مردم ایران” یاد کرد.این اقدام کریمی واکنش نهاد های سیاسی ایران را به دنبال داشت. در این میان اقدامات محمد رویانیان عضو پیشین کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران بیش از موارد دیگر قابل تامل است.

نامه  علی کریمی به ناصر حجازی

ناصر حجازی که به علت صراحت بیان کمتر مجال حضور در برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در زمان حیاتش پیدا کرد، بارها از علی کریمی به عنوان بازیکن مردمی نام برد که همواره همسو بودنش را با مردم اثبات کرده است. وی علی کریمی را نزدیکترین شخص از نظر اخلاقی به خودش عنوان کرد.

علی کریمی در فروردین ۱۳۹۰ در یادداشتی خطاب به ناصر حجازی از او به عنوان اسطوره ای یاد کرد که همواره بر خلاف جهت آب شنا کرده و به دنبال باد نرفته است. در یادداشت علی کریمی خطاب به ناصر حجازی آمده است :

در حالی که فضای فوتبال را ریا کاری و تظاهر مسموم کرده است و در روزگارانی که نوکرم و چاکرمهای مصنوعی و مصلحتی همه جا رایج شده است، ناصر حجازی را باید اسطوره ای با شخصیت، چهره ای یکرنگ و استثنایی در این فوتبال به حساب آوریم.

او سالهای سال در کنج خانه اش و بی توجه به هیاهوی پوشالی اطراف خویش، سخت ترین تبعیض‌ها ، ظلم‌ها و بی اعتنایی ها را دیده اما به هیچ قیمتی حاضر نشده است تا به فروش گذاشته شود. این اسطوره به واقع کمیاب ما، کرنش را بلد نیست.

ناصر حجازی چهره ای مقاوم در مقابل زورگویان است. او بدون هیچ ملاحظه کاری معایب را می گوید و دلسوزی راستین می باشد که هرگز تن به خوش خدمتی نداده است و حرفهایش همواره در راستای مصلحت فوتبال و ضد مصلحت شخصی خویش بوده است. هر چند این روزها که حال و روز خوشی ندارد، صاحب منصبان پست و مقامهای گوناگونی به او تعارف می کنند اما ای کاش آن روزگارانی که حجازی به خاطر بی اعتنایی ها مجبور به زندگی سخت و طاقت فرسا در بنگلادش شده بود او را به بازی می گرفتند.هر چند که حجازی اهل بازی نبوده و نیست که اگر این طور بود هیچ گاه حجازی نبود.

او همیشه خواسته خودش باشد. درود به مرام و عزت او که می توانیم همواره به چنین اسطوره ای افتخار کنیم و مرام و معرفت ایشان را برای دیگران الگو سازی نماییم. مردی که هیچ گاه دنبال باد نرفته است و همواره در تلاطم و جهت خلاف جریان آب شنا می کند.

در خاتمه فوتبال تمام می شود، همانطور که سالهاست فوتبال را برای حجازی تمام کرده اند اما آنچه از ایشان باقی مانده است همانا شخصیت منحصر به فرد، مرام پهلوان منشانه و یکرنگی های همیشگی اش است. خدایا او را برای ما حفظ کن.»

نظر چهره های فوتبالی ایران و جهان در مورد علی کریمی

القاب بین المللی

جادوگر

بنا به گزارش سایت رسمی فیفا، علی کریمی با ارائه بازی های تکنیکی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲، لقب “جادوگر” را برای خود دست و پا کرد. گزارشگر ایرلندی نیز در جریان گزارش بازی ایران و ایرلند در سال ۲۰۰۱ پس از آنکه کریمی بارها مدافعان ایرلند را دریبل زد او را “جادوگر” خطاب کرد.

در سال ۲۰۰۵ وب سایت فیفا با گزارشی از عملکرد لژیونرهای آسیا در لیگ های اروپایی، از علی کریمی با عنوان “جادوگر” یاد کرد که در دریبل زنی مهارت زیادی دارد.

وب سایت رسمی فیفا بار دیگر در سال ۲۰۰۹ با تیتر “جادوگر باز می گردد” از علی کریمی به عنوان ناجی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ نام برد. پیش از این نیز در در لیگ آزادگان ایران فصل ۹۹-۱۹۹۸ از علی کریمی به عنوان کسی که با توپ جادو می کند نام برده میشد.

مارادونای آسیا

علی کریمی پس از ارائه بازی های تکنیکی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ و بازی های دوستانه تیم ملی فوتبال ایران در مقابل آ. اس. رم ایتالیا و تیم ملی فوتبال آلمان در سال ۲۰۰۴ از سوی نشریه بین المللی کیکر آلمان با عنوان “مارادونای آسیا” نام برده شد.

پس از انتقال کریمی به باشگاه بایرن مونیخ در سال ۲۰۰۵ خبرگزاری فرانسه با تیتر بایرن مونیخ مارادونای آسیا را به خدمت گرفت از کریمی به عنوان “مارادونای آسیا” یاد کرد. روزنامه های راینشه مرکور[ و فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ آلمان نیز در سال ۲۰۰۵ با بررسی رزومه ورزشی و نحوه ورود کریمی به فوتبال از او با عنوان “مارادونای آسیا” یاد کردند.

وب سایت یورو اسپورت در سال ۲۰۰۶ در گزارش تحلیلی از تیم ملی فوتبال ایران از علی کریمی به عنوان “مارادونای آسیا” یاد کرد.

در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷، تلویزیون مالزی به عنوان یکی از چهار میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ از علی کریمی با نام “مارادونای آسیا” یاد کرد.

در سال ۲۰۱۰ سایت ها و روزنامه های بی بی سی و ایندیپندنت بریتانیا و خبرگزاری فرانسه، با اشاره به اخراج کریمی از استیل آذین بار دیگر او را با عنوان “مارادونای آسیا” خطاب کردند. وب سایت بلیچر ریپورت آمریکا در سال ۲۰۱۰ با تیتر لس‌آنجلس گلکسی مقصد بعدی “مارادونای آسیا” از پیشنهاد این باشگاه آمریکایی به علی کریمی خبر داد.

وب سایت اسپورت یک آلمان در سال ۲۰۱۱ پس از انتقال کریمی به شالکه ۰۴ از او با لقب “مارادونای آسیا” نام برد.ساکرنت اسپانیا نیز در سال ۲۰۱۱ با گزارشی از رزومه ورزشی علی کریمی از او به عنوان “مارادونای آسیا” یاد کرد.

ali karimi تیم ملی
ali karimi تیم ملی

رکورد های علی کریمی 

1.کریمی تنها بازیکن تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که با انجام ۴ بازی باشگاهی به تیم ملی دعوت شده است

کریمی در چهارمین هفته از لیگ آزادگان ایران، در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۷۷ تک گل پرسپولیس را در مقابل سایپا به ثمر رساند و یک روز بعد از سوی منصور پورحیدری به تیم تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد.

2.کریمی اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که اولین گل ملی خود را در فینال یک تورنومت رسمی به ثمر رسانده است

کریمی در فینال بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک اولین گل ملی خود را در مقابل تیم ملی کویت با ضربه سر به ثمر رساند.

3.کریمی تنها لژیونر تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که حضور در فوتبال اروپا را با یک تیم بزرگ شروع کرده است

کریمی در سال ۲۰۰۵ علارقم پیشنهاداتی از لیگ برتر انگلستان، فرانسه،‌ ایتالیا، اسپانیا و آلمان به عنوان دومین خرید بایرن مونیخ پس از فیلیپ لام به این تیم آلمانی؛ که در رنکینگ تیم های باشگاهی جهان در رتبه سوم قرار داشت پیوست.

4.کریمی تنها لژیونر تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که در دومین هفته از حضور در لیگ معتبر اروپایی (بوندسلیگا) به عنوان عضو منتخب هفته انتخاب شده است

کریمی در دومین بازی خود برای بایرن مونیخ در مسابقات بوندسلیگا در مقابل بایرلورکوزن ۱ گل زد و ۱ پاس گل داد تا در تیم منتخب هفته بوندسلیگا به انتخاب کیکر آلمان قرار بگیرد.

5.کریمی تنها لژیونر تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که در اولین بازی لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرده است

کریمی در سال ۲۰۰۵ در اولین بازی خود برای بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا در مقابل سالرزبورگ اتریش ۱ گل زد و ۱ پاس گل داد تا اولین لژیونر تاریخ فوتبال ایران باشد که در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرده است.مهدی مهدوی کیا لژیونر دیگر فوتبال ایران در سال ۲۰۰۰ پس از بازی با تیم بروند بی دانمارک، در دومین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا در مقابل یوونتوس برای هامبورگ گلزنی کرد.

6.کریمی اولین لژیونر تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که در اولین حضور در لیگ معتبر اروپایی (بوندسلیگا) شماره خود (۸) را پوشیده است

مهدی مهدوی کیا شماره ۳۳ بوخوم، ۱۵ و ۷ هامبورگ، وحید هاشمیان شماره ۲۳ و ۱۶ هامبورگ، علی دایی شماره ۹ آرمینیا بیله‌فلد و هرتابرلین و ۲۴ بایرن مونیخ، جواد نکونام شماره ۲۴ اوساسونا. علی کریمی در دو فصل حضور در بایرن مونیخ با پیراهن همیشگی شماره ۸ خود در ۴۲ بازی رسمی در مسابقات مختلف برای این تیم به میدان رفت.

7.اولین برد تاریخ فوتبال ایران در خاک یک کشور اروپایی با هت تریک کریمی در مقابل اسلواکی بدست آمده است

تیم ملی فوتبال ایران برای آماده‌سازی بیشتر در مرحله آخر مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در منطقه آسیا به رهبری میروسلاو بلاژویچ در اروپا اردو زد و طبق برنامه در یک بازی تدارکاتی مقابل اسلواکی در براتیسلاوا به میدان رفت. علی کریمی در این دیدار هت‌تریک کرد و یک پاس گل داد تا تیم ملی ایران اولین برد خود مقابل یک تیم ملی اروپایی در خاک آن کشور را کسب کند. ( اسلواکی ۳ – ایران ۴ ).

8.اولین برد تاریخ فوتبال ایران در خاک کره شمالی با گلزنی کریمی بدست آمده است

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ در مقابل کره شمالی در پیونگ یانگ به میدان رفت ، که کریمی ۲ بار گلزنی کرد تا ایران برای اولین بار در خاک کره شمالی به برتری برسد.

9.حضور یک صد هزار نفری در یک روز غیر تعطیل برای استقبال از کریمی

علی کریمی پس از ۲۷۱۷ روز در حضور قریب به یکصد هزار تماشاگر در هشتمین هفته از هشتمین دوره لیگ برتر ایران ۸۸–۱۳۸۷ برای پرسپولیس در مقابل پگاه گیلان به میدان رفت و به مدت ۲۰ دقیقه بی وقفه مورد تشویق هواداران قرار گرفت تا بازگشتی باشکوه به فوتبال ایران داشته باشد. این بازی در روز پنجشنبه برگزار شد.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا