بیوگرافی کامل جمشید هاشم پور + عکس

بیوگرافی کامل جمشید هاشم پور + عکس

 

 

جمشید هاشم‌پور با نام هنری جمشید آریا متولد ۱۳۲۳ خورشیدی بازیگر ایرانی است.

نام اصلی : جمشید هاشم‌پور

ملیت : ایرانی

تولد : ۳ فروردین ۱۳۲۳ – ۲۳ مارس ۱۹۴۴ ‏

تهران

پیشه : بازیگر

سال‌های فعالیت : ۱۳۴۷ تاکنون

فرزندان : دو دختر

مدرک تحصیلی : دیپلم

 

زندگی

جمشید هاشم‌پور در سال ۱۳۲۳ از پدر و مادری اردبیلی در تهران خیابان سلسبیل به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا دیپلم ریاضی ادامه داد. او ازدواج کرده‌است و صاحب دو فرزند دختر است.

بازی او در نقش زینال بندری در فیلم تاراج ساخته ایرج قادری بود که جمشید هاشم پور (آریا)را با سر تراشیده میان مردم مطرح کرد. تا جایی که تیپ قهرمان سر تراشیده تا سالها مخاطبان بسیاری را روانه سینماها می‌کرد.

 

فعالیت‌های سینمایی

پیش از انقلاب

هاشم‌پور اولین فیلم سینمائی خود را با معرفی یکی از دوستانش به عمو جیگرکی کارگردان ایرانی ارمنی‌تبار در سال ۱۳۴۷ و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم جهنم سفید آغاز کرد. سپس در فیلم‌های جنجال پول ساخته پرویز خطیبی و ایوالله به کارگردانی منوچهر نوذری، خوشگلترین زن عالم(به همراه منوچهر وثوق)، قسمت (کارگردان امیر شروان)، عشقی‌ها(کارگردان جمشیدشیبانی) بازی کرد.

آخرین فیلمش در قبل از انقلاب خوشگلترین زن عالم به کارگردانی قدرت الله احسانی و بازیگری منوچهروثوق، جمیله بود. بعد از آن برای مدتی سینما را رها کرد تا سال ۱۳۶۱ که به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم خط قرمز دوباره به سینما بازگشت.

 

پس از انقلاب

فیلمهای بعدی او عبارتند از : فرمان، بازداشتگاه، نقطه ضعف، بالاش، پایگاه جهنمی، عقابها، یوزپلنگ، تیغ وابریشم، عشق و مرگ، پرده آخر، تماس شیطانی، دادستان، قرق، مادر، طعمه، افعی، یاران، آخرین خون، نیش، پرواز از اردوگاه، آخرین بندر، ضربه طوفان، یاغی، رنجر، زخمی، مجازات، گروگان، عقرب، آواز قو، گشت ارشاد ، مسافرری و چندین فیلم دیگر تا به امروز.

جمشید هاشم پور از معدود هنرپیشگان موفق سینمای ایران است که فعالیت تئاتری نداشت و بنا به گفته خودش در یکی از مصاحبه‌هایش سینما را از سینما شروع کرده‌است و تنها فعالیت تئاتری وی صحنه‌هایی از فیلم تماس شیطانی بود که صحنه‌های تئاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد.

جمشید هاشم پور با بازی در نقشهای متقاوت توانایی‌های خود را به اثبات رسانده‌است. او در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در کنار بازی در فیلمهای اکشن و حادثه‌ای گه گداری بازی در نقشهای دیگر را نیز امتحان کرده‌است: روز باشکوه (کیانوش عیاری، ۱۳۶۷) – مادر (علی حاتمی، ۱۳۶۸) – پرده آخر (واروژ کریم مسیحی، ۱۳۶۹) – عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی، ۱۳۶۹) و دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰).

هاشم پور پس از دریافت دیپلم افتخار از هفدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۷) برای بازی در فیلم «هیوا» (رسول ملاقلی پور) گزیده کار شد و سعی کرد در فیلمهای خوب و متفاوت بازی کند.

بازی بسیار خوب او در فیلمهای «آواز قو (سعید اسدی، ۱۳۷۹)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی، ۱۳۸۰)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور، ۱۳۸۰)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی، ۱۳۸۱)» نشان از رویکرد سخت گیرانه هاشم پور دارد. او در این سالها یک بازی تحسین برانگیز در فیلم «مسافر ری (داود میر باقری،۱۳۷۹) از خود به نمایش گذاشت.

جمشید هاشم پور در سال ۱۳۸۲ دو فیلم بر پرده سینماهای تهران داشت: «واکنش پنجم و سفر به فردا». بازی خوب او در فیلم «سفر به فردا» که نامزدی جشنواره بیستم فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به دلیل اکران نامناسب و نوع فیلم آنچنان که باید دیده نشد. نقش کوتاه او در فیلم کیفر بسیار گیرا و تأثیر گذار بود به گونه‌ای که برای تیزر تبلیغاتی عکس این بازیگر بر پرده‌های تبلیغات بود.

هاشم پور در سال ۸۶ از پس نقش سنگینی در فیلم استشهادی برای خدا به خوبی برآمد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فجر شد.

 

فیلم‌شناسی

    غریبه (۱۳۹۱)

    گشت ارشاد (۱۳۹۰)

    زنها شگفت انگیزند(ما سه نفر) (۱۳۸۹)

    گلوگاه شیطان (۱۳۸۹)

    پایان نامه (۱۳۸۹)

    ازدواج در وقت اضافه (۱۳۸۸)

    پری دریایی (۱۳۸۸)

    کیفر (۱۳۸۸)

    تردید (۱۳۸۷)

    چهره به چهره (۱۳۸۷)

    فرود در غربت (۱۳۸۷)

    خیابان بیست و چهارم (۱۳۸۷)

    کلبه (۱۳۸۷)

    نطفه شوم (۱۳۸۷)

    نفوذی (۱۳۸۷)

    استشهادی برای خدا (۱۳۸۶)

    آن مرد آمد (۱۳۸۶)

    محافظ (۱۳۸۶)

    چهار انگشتی (۱۳۸۵)

    میم مثل مادر (۱۳۸۵)

    سنگ، کاغذ، قیچی (۱۳۸۵)

    قاعده بازی (۱۳۸۵)

    از دوردست (۱۳۸۴)

    قتل آنلاین (۱۳۸۴)

    یک بوس کوچولو (۱۳۸۴)

    رازها (۱۳۸۳)

    جنایت (۱۳۸۲)

    مزرعه پدری (۱۳۸۲)

    واکنش پنجم (۱۳۸۱)

    سفر به فردا (۱۳۸۰)

    قارچ سمی (۱۳۸۰)

    آواز قو (۱۳۷۹)

    ابر و خورشید (۱۳۷۹)

    مسافر ری (۱۳۷۹)

    رنجر (۱۳۷۸)

    سهراب (۱۳۷۸)

    روبان قرمز (۱۳۷۷)

    باشگاه سری (۱۳۷۷)

    چشم عقاب (۱۳۷۷)

    هیوا (۱۳۷۷)

    زخمی (۱۳۷۶)

    شبیخون (۱۳۷۶)

    یاغی (۱۳۷۶)

    یورش (۱۳۷۶)

    جوانمرد (۱۳۷۵)

    عقرب (۱۳۷۵)

    لاک پشت (۱۳۷۵)

    دشمن (۱۳۷۴)

    فاتح (۱۳۷۴)

    گروگان (۱۳۷۴)

    ویرانگر (۱۳۷۴)

    آخرین بندر (۱۳۷۳)

    دیوانه وار (۱۳۷۳)

    روز دیدنی (۱۳۷۳)

    سربلند (۱۳۷۳)

    مجازات (۱۳۷۳)

    نیش (۱۳۷۳)

    آخرین خون (۱۳۷۲)

    پادزهر (۱۳۷۲)

    پرواز از اردوگاه (۱۳۷۲)

    ضربه طوفان (۱۳۷۲)

    یاران (۱۳۷۲)

    افعی (۱۳۷۱)

    تماس شیطانی (۱۳۷۱)

    راز گل سرخ (۱۳۷۱)

    طعمه (۱۳۷۱)

    قافله (۱۳۷۱)

    آخرین تلاش (۱۳۷۰)

    دادستان (۱۳۷۰)

    دلشدگان (۱۳۷۰)

    قرق (۱۳۷۰)

    گل ها و گلوله ها (۱۳۷۰)

    پرده آخر (۱۳۶۹)

    عشق و مرگ (۱۳۶۹)

    مادر (۱۳۶۸)

    روز باشکوه (۱۳۶۷)

    تیغ و ابریشم (۱۳۶۴)

    یوزپلنگ (۱۳۶۴)

    پایگاه جهنمی (۱۳۶۳)

    تاراج (۱۳۶۳)

    عقاب‌ها (۱۳۶۳)

    بازداشتگاه (۱۳۶۲)

    بالاش (۱۳۶۲)

    دادشاه (۱۳۶۲)

    نقطه ضعف (۱۳۶۲)

    خط قرمز (۱۳۶۰)

    فرمان (۱۳۶۰)

    ایواللّه (۱۳۵۰)

    خوشگلترین زن عالم (۱۳۵۰)

    عشقی‌ها (۱۳۵۰)

    قسمت (۱۳۴۹)

    جنجال پول (۱۳۴۷)

    جهنم سفید (۱۳۴۷)

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. سلام همه ما از این هنرپیشه ی توانا و دلربا خاطرات خوشی داریم اخیرا در سریال نیسان ابی تقدیر و نقد خوب و درستی از این بازیگر شده که یاداور زحمات این ورزشکار و اکشن کار سینمای پرمخاطره ی ایران است بدرستیکه که سلطان لقب برازنده ای برای جمشید اریاست

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا