بیوگرافی کامل سید محمد غرضی + عکس

بیوگرافی کامل سید محمد غرضی + عکس

 

 

سید محمد غرضی (متولد ۱۳۲۰ خورشیدی در اصفهان)، مهندس برق و دولتمرد ایرانی است.

زادروز : ۱۳۲۰ خورشیدی

زادگاه : اصفهان

دین : اسلام

وزیر پست و تلگراف و تلفن

از ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶

بعد از مرتضی نبوی

قبل از محمدرضا عارف

وزیر نفت ایران

از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴

بعد از محمدجواد تندگویان

قبل از غلام‌رضا آقازاده

نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی

استاندار خوزستان

استاندار کردستان

وبسایت        www.mgharazi.ir

 

سید محمد غرضی (متولد ۱۳۲۰ خورشیدی در اصفهان)، مهندس برق و دولتمرد ایرانی است. او استاندار کردستان و خوزستان، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از اصفهان، وزیر نفت در دولت باهنر و میر حسین موسوی و وزیر پست و تلگراف و تلفن، در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی بود. او از زمان تاسیس تا ۱۳۸۹ ریاست سازمان نظام مهندسی کشور را بر عهده داشت. او بمدت یک سال عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر تهران بود.

 

زندگی

سید محمد غرضی در سال ۱۳۲۰ در اصفهان، متولد شد و بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۰ خورشیدی، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و موفق به دریافت درجه فوق لیسانس در رشته الکترونیک یا مکانیک گردید. وی در سالهای ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ برای گذراندن دوره‌های تخصصی انتقال و توزیع نیروی برق، عازم فرانسه شد.

غرضی، در سال ۱۳۵۰ خورشیدی،به همراه ۶۸ نفر دیگر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران محاکمه نظامی و به یک سال زندان محکوم شد. او تنها فردی از این گروه بود که در غرب تحصیل کرده بود، و ارتباط ضعیفی با این سازمان داشت.

از سال ۱۳۵۳ خورشیدی، زندگی سیاسی خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۵ خورشیدی، برای ادامه مبارزات به خارج از کشور رفت و مدتی را در نجف اشرف به مبارزه ادامه داد. وی، پیش از ترک کشور، به عضویت سازمان مجاهدین خلق ایران در آمده بود.

از آن پس، تا رفتن آیت الله خمینی به پاریس و بازگشت او به ایران، همراه روح الله خمینی بود.

غرضی از جمله بنیانگذاران سپاه و یکی از گروه ۴ نفره فرماندهی آن پس از پیروزی انقلاب بود. وی همچنین عضو گروه ۱۲ نفره هماهنگی و مسئول عملیاتهای سپاه بود.

او از جمله موسسین روزنامه رسالت، قدیمی ترین روزنامه اصولگرای ایران است. او عضو اولین دوره شورای شهر تهران بود.

او از موسسین کمیته امداد انقلاب اسلامی بود.

 

سمت‌ها

پس از پیروزی انقلاب ایران سمت‌های مختلف در سپاه پاسداران، استانداری کردستان و استانداری خوزستان عهده دار گردید. سید علی خامنه‌ای، رییس جمهور پس از این که ولایتی موفق به کسب رای اعتماد بعنوان نخست وزیر نشد، غرضی را برای نخست وزیری به مجلس معرفی کرد که او هم با ۶۰ نفر موافق و ۸۰ نفر مخالف و ۴۴ نفر ممتنع از ۱۸۴ نفر صاحب رای موفق به کسب رای اعتماد نشد و سپس میرحسین موسوی معرفی و نخست وزیر شد.

سید محمد غرضی نماینده اصفهان در دوره اول مجلس شورای اسلامی بود.

در دوره ریاست جمهوری بنی صدر، هیئتی از نمایندگان مجلس و رییس جمهور که وظیفه داشت گزینه نخست وزیری را به رییس جمهور معرفی کند، غرضی را هم به عنوان یکی از گزینه‌ها معرفی کرد که مورد تایید حزب جمهوری اسلامی نیز بود.

در سال ۱۳۶۰ به عنوان وزیر نفت انتخاب و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶ به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت مشغول به خدمت بود.

 

وزارت نفت

در دوره وزارت او به دلیل جنگ و شکسته شدن بازار قیمت نفت به ۷ دلار رسید.

وزارت پست، تلگراف و تلفن

غرضی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶ به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت مشغول به کار بود.

اولین سیم‌کارت تلفن همراه در ایران در این دوره ارائه شد. در آن زمان هزینه اشتراک، هزینه نصب و بهای گوشی ۵ میلیون ریال بود.

او هنگام طرح قانون ماهواره که واردات فروش و استفاده از تجهیزات ماهواره را ممنوع می‌کرد، با ماده‌ای که تولید ماهواره را ممنوع می‌کرد مخالفت کرد. شرکتهای زیرمجموعه دستگاه او ماهواره تولید می‌کردند.

در دولت دوم ریاست جمهوری رفسنجانی، مهدی نصیری سردبیر مجله صبح ضمن انتشار چند سند اظهار داشت که فساد گستردهٔ اقتصادی و مدیریتی در وزارت پست و تلگراف و تلفن وجود دارد. این باعث شد غرضی از نصیری شکایت کند. غرضی و چهل نفر از مدیران و کارمندان عالیرتبه وزارتخانه به دادگاه آمدند. پس از دفاع نصیری هیئت منصفه دلایل او را محکمه پسند دانسته گفتند: «نشریه صبح دروغ ننوشته و به همین دلیل جرمی متوجه آنان نیست، اما بهدلیل انتشار یک کاریکاتور موهن از آقای وزیر، به پرداخت ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم می‎‎شود.»دادگاه نصیری را از اتهام نظر اکاذیب و افترا تبرئه کرد ولی با وجود انتشار این اسناد که نشان‌دهنده تخلف بود مدعی العموم به سراغ وزیر نرفت. وی همچنین مدتی رییس دانشگاه بین المللی قزوین بود.

 

نظام مهندسی

وی از زمان تاسیس سازمان نظام مهندسی کشور تا سال ۱۳۸۹ که احمدی نژاد سید مهدی هاشمی را به ریاست آن گماشت، ریاست این سازمان را برعهده داشت. او در انتخابات سال ۱۳۹۱ این سازمان، نتوانست آرای کافی را کسب کند.

 

مجادله با قالیباف

غرضی در مراسم اعطای نخستین شناسنامه ملکی در استان تهران در جلسه شورای شهر تهران توقف در اجرای این طرح و ضعف در آن را ناشی از ضعف عملکرد مدیریت شهری دانست. در پاسخ، قالیباف شهردار تهران، از مهندسان ناظر که به اندازه کافی به نظارت نمی‌پردازند انتقاد کرد و گفت «مهندسان شما هستند که مردم را سرگردان کرده‌اند.» غرضی در پاسخ گفت که اگر چنین است جلسه را ترک خواهد کرد. البته نهایتاً این دو با یکدیگر روبوسی کردند.

 

انتخابات

مجلس ۵۹

اصفهان: ۳۰۶٬۱۴۵ رای، درصد آراء: ۷۷٫۵۰

برای وزارت نفت در دولت باهنر استعفا داد.

شورای شهر ۷۷

تهران: نفر پانزدهم، ۱۹۲۲۱۱ از یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۲۷۵ رای ماخوذه

او برای شرکت در انتخابات مجلس ششم از شورا استعفا داد که موفق به راهیابی به این مجلس نشد.

 

ریاست جمهوری ۹۲

سید محمد غرضی با حضور در ساختمان وزارت کشور برای کاندیداتوری در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. وی جزو ۸ فردی است که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ از سوی شورای نگهبان تایید شد.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

۴ دیدگاه

  1. مهدس غرضی یکی از شاخص ترین کانذیداها است زیرا مرم از تورم بیزار شدن مخصوص منطقه ترکمن صحرا از سیاست دوری می کنند مرد عمل می خواهند باند هیچ گروه دسته ای نباشند .
    فقط صداقت وسالم بودن ایشان یار امام و همراه بودن وزیر نفت . وزیر پست و مخابرات و نماینده مجلس از همه مهم تر هیچ جرایانات انحرافی دخالت نکرد مردم ترکمن صحرا نیز هیچ گونه جریانات انحرافی دخالت نکرده اند. مردم آرامش و آسایش می خواهد از گنبد کاوس تاشلی قوجقی همراه ۰۹۱۱۱۷۹۳۱۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا