بیوگرافی کیمیا علیزاده – Kimia Alizadeh Zenoorin

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

کیمیا علیزاده زنورین (زاده ۱۹ تیر ۱۳۷۷ کرج)، تکواندوکار ایرانی است. او در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ در کلاس وزن ۵۷ کیلوگرم زنان برنده مدال برنز شد. وی اولین زن ایرانی است که در تاریخ ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال شد.

نام کامل : کیمیا علیزاده زنورین

زادهٔ : ۱۹ تیر ۱۳۷۷ – ۱۰ ژوئیهٔ ۱۹۹۸ ‏(۱۸ سال)

محل اقامت : اصفهان

سال‌های فعالیت : ۲۰۱۳ به بعد

قد     ۱۸۵ – وزن     ۵۷–۶۳

ورزش : تکواندو

مربی : مهرو کمرانی

بالاترین رنکینگ جهانی : رتبه ۳۶۷

آغاز دوره حرفه‌ای

کیمیا علیزاده خیلی زود پدیده تکواندو لقب گرفت و مربیان تیم ملی روی مدال‌آوری او در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون حساب کرده بودند. از علیزاده که آن موقع در وزن منهای ۶۲ کیلوگرم شرکت کرده بود، به عنوان یکی از طلایی‌های کاروان ورزشی ایران یاد می‌شد. او به کره‌جنوبی هم سفر کرد اما بدون اینکه در مسابقه‌ای شرکت کند، تنها نظاره‌گر مبارزه دیگر تکواندوکاران بود. زیرا مسوولان برگزارکننده مسابقات به علیزاده مجوز شرکت در رقابت‌ها را ندادند. خودش، مسوولان تکواندو و به طور کلی مسوولان ورزش کشور شوکه شدند. اما اتفاقی بود که رخداد، وقتی که به سن پایین علیزاده ایراد گرفتند و طبق قانون او به دلیل نرسیدن به سن ۱۷ سالگی از بازی‌های آسیایی دور ماند. فدراسیون تکواندو نسبت به این موضوع شکایت کرد، اما مسوولان مسابقات نپذیرفتند تا تغییرات گسترده در قوانین تکواندو علیزاده را از بازی‌های آسیایی بازدارد. او اما ناامید نشد و در مسابقات جهانی مدالی کسب کرد که در تاریخ تکواندو بی‌سابقه بود.

المپیک ریو ۲۰۱۶

راهیابی

کیمیا علیزاده نماینده ایران در وزن دوم المپیکی زنان پس از یک دور استراحت به مصاف «فیتریانا یوسف» از اندونزی رفت و ۱۹ بر صفر برنده شد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد، او در دومین گام به مصاف «نیاما گارانگ» از نپال رفت، که در این دیدار نیز با نتیجه ۱۵ بر ۲ در پایان راند دوم برنده شد و ضمن راهیابی به فینال رقابت‌های وزن ۵۷- کیلوگرم، سهمیه المپیک ریو ۲۰۱۶ را هم برای ایران بدست آورد.

کسب مدال برنز

کیمیا علیزاده در نخستین مبارزه المپیکی خود مقابل آنا زانینویک از کشور کرواسی به پیروزی رسید و مجوز ورود به مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات را دریافت نمود.

کیمیا علیزاده در مصاحبه پس از مبارزه اول خود اعلام کرد، همیشه مبارزه اول مانند فینال است و من در این مبارزه همانند انتظارم ظاهر نشدم.

او سرانجام در مقابل حریف اسپانیایی با نتیجهٔ ۸ بر ۷ شکست خورد. در ادامه با توجه به صعود حریف اسپانیایی او به فینالِ این وزن، علیزاده در گروه شانس مجدد برای کسب مدال برنز مسابقه داد و در دیدار ماقبل رده‌بندی از سد حریف تایلندی گذشت و راهی مرحله رده‌بندی شد. وی در دیدار رده‌بندی با شکست رقیب سوئدی‌اش ضمن کسب نشان برنز، توانست عنوان نخستین بانوی مدال‌آور ایران در المپیک را به‌دست‌آورد.

اشک های کیمیا که افتخاری بزرگ شد

نام کیمیا علیزاده هم در لیست امیدهای مدال المپیک بود اما نتایج دور از انتظار سایر ورزشکاران پیش بینی را سخت کرده بود. شکست کیمیا در دیدار دوم مقابل اوا کالوا گومزا اسپانیایی امیدهای خودش و تمام پیگیرکنندگان را کمرنگ کرد چرا که نمایش دور از انتظار تبدیل به عادت ورزشکاران ایرانی در المپیک شده بود.

بعد از این مبارزه گریه های علیزاده این تردید را به پیش می آورد که شاید او هم به سرنوشت سایر ورزشکاران پر امید دچار شود و البته فرزان عاشورزاده که حریفش به فینال نرفت اما شرایط کاملا برای دختر کرجی متفاوت پیش رفت. اوا کالوا گومز فینالیست شد و 2 پیروزی پی در پی اولین مدال بانوان ایرانی در المپیک را رقم زد تا گریه های مبارزه دوم جای خود را به شادی یک ملت بعد از کسب این مدال ارزشمند دهد.

کیمیا علیزاده: کاش این تاریخ‌سازی با طلا بود

کیمیا علیزاده با مدال برنزی که در وزن 57 کیلوگرم المپیک گرفت نام خود را به عنوان اولین بانوی مدال آور ایرانی در تاریخ ثبت کرد. او بعد از کسب این افنخار بزرگ گفت:«شرمنده شدم، دوست داشتم با مدال طلا در تاریخ ورزش بانوان تاریخ ساز شوم. بعد از یک ماه و نیم اینجا روی پایم پریدم، قبل از این آسیب دیدگی جدی داشتم، کادر پزشکی و استادم تلاش کردند به این مسابقه برسم.»

او در پایان گفت:«خدا را شاکرم که تاریخ ساز شدم و راهی باز شد برای دختران ایرانی تا شاهد مدال های بیشتر باشیم. اگر در دیدار قبل رده بندی ضربه ای که به صورت زدم، پذیرفته می شد  راهی فینال می شدم. شرمنده فدراسیون، خانواده و استادم شدم.»

تاریخ به تو افتخار می‌کند

کیمیا علیزاده در دومین مسابقه خود به مصاف گومز از اسپانیا رفت تا برنده این بازی راهی نیمه نهایی شود و برای راهیابی به به فینال رو در روی برنده مصر و ژاپن برود. گومز اسپانیایی در بازی اول خود ۶ بر ۵ نماینده تایلند و علیزاده ۷بر ۶ نماینده کرواسی را شکست داده بودند.

زمان اول بدون رد و بدل شدن امتیازی به اتمام رسید اما راند دوم طوفانی آغاز شد. ضربه فوق العاده علیزاده به سر گومز خورد اما داور امتیاز آن محسوب نشد تا اینکه درخواست بازبینی 3 امتیاز کیمیا را به او برساند. دقایقی پس از کسب این امتیاز ضربه مشابه به علیزاده خورد تا درخواست اسپانیایی ها هم با موافقت همراه شود تا مبارزه 3 بر 3 ادامه پیدا کند.

برخورد پای کیمیا با هوگو گومز یک امیتاز دیگر را برای او به همراه داشت اما ضربه گومز به پشت سر کیمیا 4 امتیاز را به همراه داشت تا مبارزه 7 بر 4 به سود او شود. زمان سوم با دو اخطار برای تکواندوکار ایرانی همراه بود و مبارزه 8 بر 4 شد اما یک بار دیگر کیمیا سر حریف را هدف قرار داد و موفق شد نتیجه را 8 بر 7 کند.

پس از این شکست گومز در امتیاز طلایی یک بر صفر حریف مصری را شکست داد تا کیمیا به جدول شانس مجدد بازگردد. او ساعت 4 بامداد باید رو در روی حریف تایلندی قرار بگیرد و برنده این مبارزه برای کسب مدال برنز با هدایا ملک دیدار می کند.

کیمیا علیزاده از ساعت 4 بامداد به مصاف هارنسوجین از تایلند رفت تا اولین مبارزه خود در شانس مجدد را امتحان کند. مبارزه این دو شروعی طوفانی داشت و دو تکواندو کار در همان 30 ثانیه ابتدایی 3 امتیاز گرفتند تا نتیجه در پایان زمان اول 3 بر 3 شود. زمان دوم هم با یک امتیاز برای آغاز شد اما ضربه 4 امتیازی هارنسوجین را با تایید داوران برای او آورد تا یک بار دیگر کار برای کیمیا سخت شود. یک امتیاز در طول مبارزه برای هر دو پایان ست دوم بود.

زمان سوم با امتیاز 9 بر 6 آغاز شد و کیمیا با یک ضربه هارنسوجین را به شیاپچانگ انداخت تا یک امتیاز دیگر برای ایران به دست بیاید. در فاصله کمتر از 30 ثانیه تا پایان بازی دو ضربه 3 امتیاز و 2 امتیاز اخطار نتیجه را باور نکردنی برای کیمیا رقم زد تا او با امتیازات 14 بر 10 راهی دیدار رده بندی برای کسب مدال برنز شود.

کیمیا علیزاده راس ساعت 5 و پس از اینکه تکلیف اولین برنز وزن 57 کیلوگرم مشخص شده بود رو در روی نیکیتا کلاسنویچ قرار گرفت تا المپیک تکلیف دومین بانوی صاحب مدال برنز خود در این وزن را هم بشناسد. بعد از برنز ملک مصری این دو تکواندوکار مبارزه را آغاز کردند که در زمان اول بدون امتیاز به پایان رسید. امتیازگیری های کیمیا از زمان دوم آغاز شد جایی که برخورد پا او به هوگو کلاسنویچ و اخطاری که حریف سوئدی گرفت 2 امتیاز را به همراه داشت.

اما علیزاده کار را در ست سوم تمام کرد و با یک ضربه موقع نتیجه مبارزه را 5 بر صفر به سود خود کرد تا اولین مدال تاریخ بانوان ایران در المپیک کسب شود. کیمیا علیزاده اولین مدالی تاریخی را برای ایران کسب کرد و اولین ورزشکاری بانویی بود که مدال را المپیک را برگردن می آویزد.

وزارت امورخارجه آمریکا هم به کیمیا علیزاده تبریک گفت

برنزی که کیمیا علیزاده در المپیک به دست آورد، اولین مدال تاریخ ورزش بانوان در این آوردگاه مهم است. خیلی ها پس از کسب برنز علیزاده به او تبریک گفتند و امروز اتفاق جالب تری هم رخ داد. وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا هم امروز به خاطر کسب برنز علیزاده به او و ایرانی ها تبریک گفت و نوشت: «کسب اولین مدال المپیک تاریخ ورزش زنان ایران را به کیمیا علیزاده و ملت ایران تبریک می گوییم.»

کیمیا علیزاده پاداش مدال طلا می گیرد

کیومرث هاشمی بعد از کسب مدال برنز توسط کیمیا علیزاده در مسابقات تکواندو المپیک ریو اظهارداشت: به دلیل اهمیت مدال کیمیا علیزاده به وی پاداشی معادل مدال آوران طلا پرداخت می شود.
بنا بر مصوبه هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، به مدال آوران طلا، نقره و برنز بازی های المپیک به ترتیب پاداشی معادل ١٠، ۵ و ٣ هزار دلار پرداخت می شود.
کیمیا علیزاده در وزن ۵۷- کیلوگرم بانوان با برتری مقابل حریفانی از کرواسی ، تایلند ، سوئد و شکست برابر نماینده اسپانیا موفق به کسب اولین مدال تاریخ ورزش بانوان ایران در المپیک شد.
به گزارش خبرنگار مهر، سی و یکمین دوره بازیهای المپیک با حضور بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور از ۱۵ تا ۳۱ مردادماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل در جریان است. کاروان ورزش ایران در دوره قبل که به میزبانی لندن برگزار شد با کسب ۱۲ مدال (۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز) به عنوان هفدهمی دست پیدا کرد.

زندگینامه کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

عکسهای شخصی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

عکسهای خصوصی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

کیمیا علیزاده صاحب مدال برنز المپیک 2016

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

کیمیا علیزاده به همراه پدرش

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

آلبوم تصاویر زیبای کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

کیمیا علیزاده به همراه مادرش

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

عکسهای قهرمانی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

کیمیا علیزاده قهرمان المپیک 2016

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

تصاویر مسابقات تکواندوی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

شکرگزاری کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

خوشحالی کیمیا علیزاده از کسب مدال

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

عکسهای دیدنی المپیک 2016

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

کیمیا علیزاده و مدال برنز تکواندو

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

مدال برنز مسابقات تکواندو المپیک 2016

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

جایگاه سوم در اختیار محجبه ها

کیمیا علیزاده - Kimia Alizadeh

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا