بیوگرافی لیلا رجبی – Leila Rajabi

لیلا رجبی - Leila Rajabi

لیلا رجبی (زادهٔ ۱۸ آوریل ۱۹۸۳ در ویتبسک، بلاروس) با نام تولد تاتسیانا ایلیوشچانکا (به انگلیسی: Tatsiana Ilyushchanka) ورزشکار پرتاب وزنهٔ بلاروسی‌الاصل با تابعیت ایران است.

نام : تاتسیانا ایلیوشچانکا

ملیت : بلاروس/ ایران

زادهٔ : ۱۸ آوریل ۱۹۸۳ ‏(۳۳ سال) – ویتبسک، بلاروس

محل اقامت : بوشهر، ایران

تحصیلات : تربیت بدنی

قد : ۱٫۸۷ متر (۶ فوت ۱ ۱⁄۲ اینچ)

وزن : ۱۱۰ کیلوگرم (۲۴۰ پوند; ۱۷ سنگ)

ورزش : دو و میدانی

رویداد(ها) : پرتاب وزنه

باشگاه : مخابرات بوشهر

همسر : پیمان رجبی

زندگی

تاتسیانا ایلیوشچانکا، فرزند الکساندر و زادهٔ شهر ویتبسک کشور بلاروس است. او برای کشور زادگاهش مقام‌های نایب‌قهرمانی سال ۲۰۰۵ پرتاب وزنه باشگاه‌های اروپا در پرتغال و نفر چهارم جوانان جهان در جامائیکا را به‌دست‌آورد.

تاتسیانا در زمان برپایی یکی از اردوهای تیم ملی ایران در بلاروس با پیمان رجبی، دوندهٔ دو سرعت ایرانی آشنا شد و در سال ۱۳۸۶ با او ازدواج کرد و پس از دریافت تابعیت ایرانی و گرایش به دین اسلام، با نام لیلا رجبی در بوشهر زندگی می‌کند.

وی عضو تیم دو و میدانی مخابرات بوشهر شد و در تیم ملی ایران حضور پیدا کرد و از زمان حضورش در ایران و با تابعیت ایرانی، رکورد پرتاب وزنهٔ ایران را از ۱۴٫۰۵ متر، که پیش از آن متعلق به پریسا بهزادی بود، به ۱۸٫۱۸ متر (هوای آزاد) و ۱۷٫۲۱ متر (داخل سالن) بهبود داده‌است.

رجبی در مسابقات قهرمانی دو و میدانی آسیا ۲۰۰۹ گوانگ‌ژو مدال برنز و در بازی‌های آسیایی داخل سالن ۲۰۰۹ هانوی و قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا ۲۰۱۰ تهران مدال طلا را برای تیم ایران به‌دست آورده‌است.

لیلا رجبی نمایندهٔ ایران در رشتهٔ پرتاب وزنه در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن بود.

ماجرای آشنایی لیلا رجبی با همسرش پیمان رجبی

تاتسیانا ایلیوشچانکا، حالا اسم دیگری دارد. او نه تنها اسم، که حتی دینش را هم عوض کرده و همه این کارها را، به خاطر آشنایی با یک مرد انجام داده؛ مردی که همسرش است.لیلا رجبی، دختر الکساندر بلاروسی، نایب قهرمان سال ۲۰۰۵ پرتاب وزنه باشگاه های اروپا در پرتغال و نفر چهارم جوانان جهان در جامائیکا، حالا یک بوشهری تمام عیار است. حتی می گوید دلش برای زادگاهش هم تنگ نمی شود. این، از آن دست قصه های عاشقانه ای است که نمی شود به این راحتی ها از کنارش گذشت. قصه ای که می گوید با عشق، هر چیزی ممکن است.

لیلا رجبی بلاروسی، آقای پیمان رجبی بوشهری! از کجا به کجا؟

– لیلا: ما سال ۸۴ در یک اردو در بلاروس آشنا شدیم و بعد از یک سال و نیم آشنایی سال ۸۶ ازدواج کردیم.

با عشق شروع شد؟

– لیلا: از همان اول که نمی شود گفت با عشق شروع شده باشد ولی در این مدت یک سال و نیم عشق پیش آمد و زیاد شد.

اصطلاحاتی داریم مثل با یک نگاه عاشق شدن و …

– لیلا: اینجوری هم بوده ولی نمی شود گفت یکباره عاشق شده ایم. یک کششی در همان ابتدا ایجاد شد که باعث شد به هم علاقمند شویم.

خانواده ها مخالفت نکردند؟

– لیلا: خانواده من زیاد از اینکه من قرار بود ایران زندگی کنم راضی نبودند چون یک کشور دیگر و یک فرهنگ دیگر بود ولی بعد راضی شدند.

– پیمان: من از بچگی در خانواده هر تصمیمی گرفتم با من مخالفت نشد.

شما هم ملیت تان را عوض کرده اید، هم دین و هم فرهنگ تان را؛ سخت نبود؟

– لیلا: بله این اتفاق برای هر کس بیفتد سخت است، برای اینکه شما باید کل زندگی را تغییر دهید.

چه چیز این سختی ها را آسان کرد؟

– لیلا: همان عشق که گفتم این راه را آسان کرد.

دل تان برای کشورتان تنگ نمی شود؟

– لیلا: نه خیلی چون ایران را کشور خودم می دانم.

آقای رجبی، بالاخره ما رسم و رسوماتی داریم؛ برای آنها چه کردید؟

– پیمان: ما همه رسم و رسومات را انجام دادیم و من خانواده را برای مراسم خواستگاری به بلاروس بردم.

وقتی به پدر و مادر گفتید می خواهم از بلاروس زن بگیرم هیچ واکنشی نداشتند؟

– پیمان: نه، خانواده با من موافق بودند و من و مادرم راهی بلاروس شدیم.

اختلاف زبان اذیت نمی کرد؟

– پیمان: من یک مقدار زبان بلدم چون کلا بچه های دوومیدانی زبان روسی بلد هستند. مربی های ما اکثرا در یک برهه زمانی روس بودند و چون قبلا با همسرم صحبت کرده بودم، دیگر مشکلی برای بقیه مراحل نداشتیم.

شما به ایران آمدید و در بوشهر زندگی کردید.

– لیلا: هوای بوشهر خیلی اذیت می کرد، چون گرم و شرجی بود ولی در مورد اختلاف فرهنگ خیلی مشکلی نداشتم.

– پیمان: زندگی ورزشی ما شروع شد و همه چیز از راه ورزش می گذشت، زیاد در محیط های دیگر و بیزینس و … نرفته ایم و برای این کارها یک محدودیت خاص داشته ایم. صحبت باشگاه و تمرین و سفرهای برون مرزی برای مسابقات و … زندگی ما تا الان اینطور گذشته. همسر من خیلی سفرها را تنها رفته، بعضی اوقات در اردوها هستند و الان تازه سه چهار ماه است که من مربی همسرم شده ام و الان بیشتر از قبل در کنار هم هستیم.

زندگی با خانواده همسر…

– لیلا: برای همه سخت است ولی نباید سخت بگیری.

شما به خانواده گفتید می خواهید با یک ورزشکار دوومیدانی ایرانی ازدواج کنید؛ واکنش ها چطور بود؟

– لیلا: شما خودتان می دانید، حتی در ایران هم وقتی یک دختر می خواهد ازدواج کند و به یک شهر دیگر برود، سخت است. حالا من می خواستم کشورم و فرهنگم را عوض کنم و آنها مخالفت کردند ولی بعد دیگر حرفی نزدند.

شما به ایران آمده اید و برای ایران افتخار می آفرینید؛ برخوردها با شما در کشورتان چطور است؟

– لیلا: برخورد بدی ندارند با وجودی که من می توانستم برای کشور خودم افتخار کسب کنم.

شما الان برای ما یک المپیکی و امیدی برای مدال آوری هستید.

– لیلا: نه، من امید مدال نیستم. با این شرایطی که ما داریم، مدال آوری خیلی سخت است ولی همین کسب سهمیه هم خوب است.

– پیمان: برای کسب سهمیه هم هیچ هزینه ای نکردند، ما خودمان برنامه ریزی و تلاش کردیم در حالی که برای کسب سهمیه باید اردو بگذارند، فدراسیون برنامه ریزی کند اما هیچ کاری انجام نشد و تا یک حدی فدراسیون یک حقوق ساده و یک هزینه اندک داد و ما خودمان هم تلاش کرده بودیم و سهمیه را آوردیم ولی بعضی ها از همین هم شاکی هستند.

چطور؟

– لیلا: بعضی ها در رادیو و تلویزیون انتقاد می کنند و مثلا می گویند لیلا رجبی شوهرش مربی است. من مدرک مربیگری دارم و بیشتر از هر کس همسرم را از لحاظ خواص تمرینی و روحیاتش می شناسم. ما به قزاقستان رفتیم و با یک نتیجه خیلی خوب ورودی المپیک را گرفتیم. فاصله این مسابقات با انتخابی جهانی کم بود و ۲۵ روز بعد در چین برگزار می شد که نتیجه هم بد نشد.

بهترین نتیجه تیم مال همسر من بود که هجدهم شد. شما رنکینگ را ببینید. بهترین نتیجه نفر بعد، بیست و سوم بود. این نتیجه خیلی بدی هم نیست ولی وقتی شما برای این ورزشکارها هزینه نکرده اید چه توقعی دارید؟ ما اگر الان بگوییم شانس مدال داریم یعنی دروغ و فریب مردم و دل آنها را الکی خوش کردن. ما تلاش خودمان را می کنیم و تمرینات منظمی داریم. همسر من حتی با آسیب دیدگی هم مسابقه داده. کسی که تعصب نداشته باشد که با درد و آسیب مسابقه نمی دهد. بعضی ها در فدراسیون الان ناراضی هستند به این دلیل که فدراسیون ما ۱۰ دسته و ۱۰ گروه است.

تعصب نسبت به پرچم یک کشور دوم که البته الان کشور اول شده عجیب نیست؟

– لیلا: چرا باید عجیب باشد؟ من ایران را دوست دارم. اینجا زندگی می کنم و وظیفه خودم می دانم که بتوانم برای ایران مدال کسب کنم.

این همکار بودن غیر از تاثیر مثبتی که روی حرفه و ورزش تان داشته، در زندگی تان هم تاثیر داشته؟

– لیلا: خیلی به هم نزدیکتر هستیم و بیشتر می توانیم برای هم وقت بگذاریم، یکدیگر را بیشتر درک می کنیم.

آقای رجبی انگیزه مربی شدن شما خانم رجبی بوده اند؟

– پیمان: انگیزه همه کارهای زندگی من، ایشان هستند. از طرفی دیدم دوومیدانی یک مسئله راکد و ثابت برای من شده، دیگر مربی نداشتم و آخرین مدال آسیایی من ۲۰۱۱ بود و از طرفی همه چیز از لحاظ مالی و رکوردی… ثابت شده بود؛ فدراسیون هم هیچ انگیزه ای برای ما ایجاد نمی کرد. من هم آدمی هستم که نمی توانم یک جا بمانم و دست روی دست بگذارم ببینم چه می شود. بنابراین رفتم و مدرک مربیگری بین المللی کمیته ملی المپیک در رشته بدنسازی و مدرک اختصاصی دوومیدانی را گرفتم. الان هم مربی همسرم هستم و اگر هم کسی نیاز داشت به او کمک می کنم.

خانم رجبی شما خیلی ایرانی شده اید و حتی به اشعار فارسی هم علاقه دارید.

– لیلا: من در ابتدا خواندن فارسی را برای این یاد گرفتم که خبرهای ورزشی را بخوانم. از روزنامه ها شروع شد و بعد شعرهای فارسی. من کلا به شعر علاقمند هستم و الان هم شعرهای فارسی را خیلی دوست دارم و از شاعران فارسی هم فروغ را خیلی دوست دارم.

محیط خانه شما پر از بحث و گفتگوهای ورزشی است؟

– لیلا: بیشتر بله؛ چون تمام هدف زندگی ما الان پیشرفت در ورزش است و به همین دلیل بیشتر در مورد تمرین و کارهایی که باید انجام دهیم صحبت می کنیم و رژیم های غذایی داریم. البته رشته ما خیلی رژیم نمی خواهد ولی با آدم های معمولی فرق می کند.

غذاهای ایرانی هم یاد گرفته اید؟

– لیلا: بله ولی به خاطر همان رژیمی که داریم خیلی کم می پزیم.

شما کدام غذا را بیشتر دوست دارید؟

– لیلا: من قورمه سبزی و در شهر خودم قلیه ماهی.

این غذاها را می پزید؟

– پیمان: بله ولی خیلی کم؛ چون قورمه سبزی برای ورزشکارها خیلی غذای سالمی نیست. همه چیز باید سرخ شود و غذای سرخ شده هم هیچ ویتامینی ندارد.

خانم رجبی این غذاها را خوب درست می کنند؟

– پیمان: بله؛ با اینکه وقت نمی کند ولی خیلی خوب درست می کند.

با هم اختلاف نظر هم دارید؟

– پیمان: لیلا خیلی آرام است ولی من همیشه بلند حرف می زنم و او به من تذکر می دهد. هر وقت رستورانی جایی می رویم می گوید چرا بلند حرف می زنی؛ ولی ایرانی ها همه بلند حرف می زنند. در باشگاه هنگام تمرین موزیک پخش می شود ولی صدای ورزشکارها از موزیک هم بیشتر است.

– لیلا: من کلا آدم آرامی هستم.

ورزش روحیه تان را آرام کرده؟

– لیلا: ورزش حرفه ای اینطور نیست، مشکل و استرس زیاد دارد.

– پیمان: اگر اردوهای مان تامین باشد و از نظر مالی ورزشکار تامین باشد و بتواند با آرامش خاطر تمرین کند و امکانات داشته باشد، می توان آرامش را برقرار کرد ولی الان به جای اینکه همه دست به دست هم بدهند اوضاع درست شود، از هم انتقاد می کنند چون انتخابات فدراسیون نزدیک است. همه هم ناراضی هستند و به اندازه ناراضی بودن هم هیچ کاری انجام نداده اند ولی مهم نیست، ما کار خودمان را انجام می دهیم و تلاش می کنیم.

جنجال برسر حذف لیلا رجبی؛ بی غیرت کیست؟!

پس از اینکه لیلا رجبی در المپیک در گروه مقدماتی حذف شد و به مرحله بالاتر صعود نکرد، احسان مهاجر شجاعی دونده سابق و کارشناس فعلی دوومیدانی در تلویزوین درباره او اظهار نظرهایی کرد که واکنش های زیادی را برانگیخت. احسان مهاجر شجاعی به نوعی لیلا رجبی را به کم کاری و به نوعی “بی غیرتی” متهم کرده بود.

پیمان رجبی همسر لیلا رجبی درباره این اظهارنظرها در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بی غیرت خودتی احسان مهاجر.»

حامد غفاری مجری اخبار ورزشی تلویزیون و داوود عابدی مجری شبکه خبر در صفحات شخصی شان با تگ«با غیرت» به مجری و کارشناس شبکه ورزش واکنش نشان دادند.

جواد خیابانی نیز روی آنتن زنده ویژه برنامه المپیک از لیلا رجبی دلجویی کرد. او چند ساعت بعد از بی غیرت خوانده شدن این ورزشکار در شبکه ورزش  روی آنتن زنده سعی کرد از این ورزشکار دلجویی کند و گفت: «لیلا رجبی ورزشکار بزرگی است که برای ما در بازی های آسیایی مدال آورده. احسان حدادی هم همین طور و بقیه بچه ها. ما که بالایش را دیدیم، پایینش را هم می بینیم. هیچ ورزشکاری به المپیک نمی رود که تلاش نکند.»

تعدادی از سینماگران از این ورزشکار حمایت کرده اند.

عادل غلامی بازیکن تیم ملی والیبال کشورمان نیز با انتشار پستی در اینستاگرام از لیلا رجبی حمایت کرد.

احسان مهاجرشجاعی در مورد اظهاراتش در شبکه ورزش در مورد لیلا رجبی عنوان کرد: «من اصلا جمله‌ای در مورد بی غیرتی این ورزشکار به زبان نبردم و تنها گفتم که باید با غیرت و تمرکز بیشتری در مسابقه حاضر می‌شد و این هم حرف بدی نیست. شما ببینید رکورد او 18 متر و در المپیک 16 متر پرتاب می‌کند و نتیجه‌اش ضعیف است و آنطور که باید تلاش نکرد.»

واکنش لیلا رجبی

شنیدم که احسان مهاجر شجاعی در یک برنامه تلویزیونی و جلوی چشم ٧٠ میلیون ایرانی، مرا متهم به بی غیرتی کرده است در حالیکه من در این ٨ سالی که در ایران هستم، افتخارات بیشتری نسبت به احسان مهاجر کسب کرده ام. همیشه تلاش کرده ام که پرچم ایران را بالا ببرم؛ چه با مربی، چه بی مربی. چه با امکانات، یا بی امکانات.

خود احسان، در المپیک ٢٠٠٨ پکن، پنجاهم شد، آیا فکر می کند با این نتیجه خودش هم بی غیرت است که حالا در مورد من اینطور حرف می زند؟ او اگر به خودش بی غیرت نمی‌گوید پس چطور می تواند جلوی تمام مردم به من توهین کند؟

گفتن بی غیرت به کسی، توهین بزرگی است و من از این بابت برای او خیلی متاسفم. من همیشه ایران را کشور خودم دانسته ام و برای موفقیت ایران کم نگذاشته ام.

احسان مهاجر شجاعی اگر امروز حرفی می زند به خاطر مشکلی است که با کیهانی (رئیس فدراسیون) دارد در حالی‌که نباید این مشکل را به ورزشکاران بکشاند. من فکر نمی کنم مشکل کیهانی به بچه ها ربط داشته باشد.

احسان مهاجرشجاعی در مورد اظهاراتش در شبکه ورزش در مورد لیلا رجبی عنوان کرد: «من اصلا جمله‌ای در مورد بی غیرتی این ورزشکار به زبان نبردم و تنها گفتم که باید با غیرت و تمرکز بیشتری در مسابقه حاضر می‌شد و این هم حرف بدی نیست. شما ببینید رکورد او 18 متر و در المپیک 16 متر پرتاب می‌کند و نتیجه‌اش ضعیف است و آنطور که باید تلاش نکرد.»

توضیح شبکه ورزش درباره توهین به لیلا رجبی

تهیه کننده ویژه برنامه ریو ۲۰۱۶ شبکه ورزش در مورد حضور کارشناس دوومیدانی در برنامه و توهین به لیلا رجبی توضیحاتی ارائه کرد.

محسن وحدانی درباره توهین کارشناس و قهرمان دو و میدانی به لیلا رجبی گفت: شبکه ورزش درصدد است تا بتواند تمامی مسابقات المپیک ۲۰۱۶ برزیل را به طور کامل و به صورت ۲۴ ساعته پوشش دهد و این موضوع به طور خیلی خاص در حال عملی شدن است. هدفمان آگاه سازی مردم ایران از اتفاقات و رخدادهای جهان به خصوص المپیک است و برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی های زیادی صورت گرفته است.

وی افزود: برای پوشش مسابقات در ۳ شیفت ۸ ساعته، بین ۱۵ تا ۲۰ گزارشگر و کارشناس به نوبت و با هماهنگی دقیق، در پخش حضور یافته و به گزارش رشته های مختلف ورزشی می‌پردازند.

درخصوص رقابت نمایندگان کشورمان در دو و میدانی نیز از دو کارشناس شناخته شده به نام های ولی صالح نیا و احسان مهاجر شجاعی استفاده کردیم. این دو از چهره های شاخص تیم های ملی دو و میدانی بودند، آقای صالح نیا از رکوردداران و قهرمانان رشته دو و میدانی و مربی تیم‌های مختلف ملی بوده و احسان مهاجر شجاعی هم از قهرمانان صاحب نام این رشته و دارای مدرک تحصیلی دکتری از دانشگاه تهران در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می‌باشد پس شبکه ورزش در انتخاب کارشناسان کوتاهی نکرده و از بهترینها استفاده می‌کند.

وحدانی درباره توهین شجاعی به لیلا رجبی گفت: آنچه که آقای مهاجرشجاعی درباره خانم رجبی گفتند برای ماهم قابل قبول نبود و ما را هم ناراحت کرد و مجری هم دقایقی بعد، از شخصیت خانم رجبی و زحماتی که ایشان برای رسیدن به المپیک کشیده اند تجلیل کرد، اما به هر حال کارشناس برنامه نظر شخصی خود را گفته بود.

تهیه کننده ویژه برنامه ریو ۲۰۱۶ شبکه ورزش در پایان اظهار کرد: تلاش کردیم در طول المپیک ، تمامی مسابقات را پوشش دهیم و آن ها را برای مردم پخش کنیم. فشار کاری زیاد است و در برخی مواقع این اتفاقات رخ می دهد اما می بایست این نکته را اظهار کنم که شبکه ورزش هیچ توهین و یا بی احترامی به خانم رجبی و هیچ یک از نمایندگان عزیزمان در المپیک نکرده و تنها اشتباه کارشناس سبب این اتفاقات شده است.

وی در پایان گفت: شبکه ورزش تمام تلاش خود را برای پخش هر چه بهتر مسابقات المپیک انجام می‌دهد و امیدواریم بینندگان از تماشای مسابقات متنوع این رویداد مهم ورزشی لذت ببرند.

زندگینامه لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

عکسهای شخصی لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

لیلا رجبی و همسرش پیمان رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

عکسهای خانوادگی لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

جدیدترین عکسهای لیلا رجبی ورزشکار ایرانی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

لیلا رجبی در حال تمرین پرتاب وزنه

لیلا رجبی - Leila Rajabi

عکسهای سلفی لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

سلفی های زیبا و جذاب لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

لیلا رجبی ورزشکار پرتاب وزنه بوشهری

لیلا رجبی - Leila Rajabi

حمایت بوشهری ها از لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

زیباترین عکسهای لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

پیمان رجبی در کنار همسرش لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

آلبوم تصاویر خانوادگی لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

لیلا رجبی ورزشکار المپیکی ایران

لیلا رجبی - Leila Rajabi

تک عکس لیلا رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

عکسهای دیدنی از لیلا رجبی و پیمان رجبی

لیلا رجبی - Leila Rajabi

لیلا رجبی در حال تمرین و ورزش

لیلا رجبی - Leila Rajabi

لیلا رجبی ورزشکار المپیکی ایران در سال 2016

لیلا رجبی - Leila Rajabi

لیلا رجبی در المپیک 2016 ریو

لیلا رجبی - Leila Rajabi

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا