بیوگرافی آیت الله ری‏ شهری – Reyshahri

بیوگرافی آیت الله ری‏ شهری

آیت‏ الله محمد محمدی نیک، مشهور به «ری‌شهری» با نام قبلی محمد درون پرور در آبان سال 1325 در شهرری در خانوده‌ای متدین دیده به جهان گشود.

وى پس از پایان تحصیلات ابتدایى در سال 1339ش وارد حوزه علمیه شهررى (مدرسه برهان) شد و در سال 1340 براى ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزى انقلاب اسلامى مدارج تحصیلى و تدریس را در حوزه علمیه قم طى کرد. البته در این فاصله به دلایل سیاسى، مدت کوتاهى به مشهد مقدس و نجف اشرف مهاجرت کرد. اشتغالات علمى و حوزوى ایشان تاکنون نیز در کنار انجام مسئولیت‏هاى مختلف ادامه دارد.

اساتید

وى سطوح عالى حوزه را نزد اساتید بزرگى همچون آیات عظام: حاج میرزا على مشکینى، حاج شیخ محمد فاضل لنکرانى و حاج سید محمدباقر طباطبایى سلطانى تلمّذ نمود. همچنین درس خارج اصول را از محضر آیات عظام: مرحوم حاج شیخ محمدعلى اراکى و حاج شیخ حسین وحید خراسانى استفاده کرد و درس خارج فقه را از محضر آیات عظام: حاج میرزا على مشکینى، حاج شیخ جواد تبریزى، مرحوم حاج سید محمدرضا گلپایگانى و مرحوم حاج شیخ مرتضى حائرى، بهره برد.

فعالیت های پیش از انقلاب

او طی جریانات 15 خرداد 1342 با اهداف و دیدگاه‌های امام خمینی(ره) آشنا شد. در تیر ماه 1344 توسط ساواک مشهد دستگیر و به زندان محکوم شد. سپس در سال 1345 ضمن تمرّد از شرکت در جلسه دادگاه تجدید نظر ساواک، به شهر نجف رفت. وی در سال 1346 به ایران بازگشت و در حوزه علمیه مشهد به تحصیل پرداخت. در همین مدت مجدداً تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و در دادگاه تجدید نظر بار دیگر به زندان محکوم شد.

ممنوعیت منبر توسط ساواک

وى در سال 1356 به دلیل سخنرانى علیه رژیم شاه، در حسینیه اصفهانی‏هاى آبادان، توسط ساواک ممنوع المنبر شد، در گزارش مورّخ 1356/9/27 ساواک چنین آمده است: «یاد شده به مناسبت ماه محرم سخنانى پیرامون رهبرى در اسلام ایراد نمود، یاد شده در دنباله سخنرانى شب قبل خود افزود طبق روایات (صحیحه) قبل از ظهور امام زمان باید در این سرزمین حکومت اسلامى برقرار گردد که براى امام زمان سرباز فداکار تربیت نماید».

وى به دلیل سخنرانى علیه رژیم در نهاوند، آبادان، مشهد، هرمزگان و زابل مورد تعقیب ساواک بود و تظاهرات مردم هرمزگان و زابل در رابطه با قیام سراسرى مردم ایران علیه رژیم پس از سخنرانی‏هاى ایشان صورت گرفت.

مسئولیت‏های پس از انقلاب

حاکم شرع دادگاه‏هاى انقلاب اسلامى

رئیس دادگاه انقلاب ارتش

وزیر اطلاعات

دادستان کلّ کشور

دادستان دادگاه ویژه روحانیت

دبیر کلّ جمعیت دفاع از ارزش‏هاى انقلاب اسلامى

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنى علیه‏السلام

نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبرى

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

نماینده ولىّ فقیه و سرپرست حجاج

رئیس مؤسسه علمى ـ فرهنگى دار الحدیث

رئیس دانشکده علوم حدیث

اجازه اجتهاد

وى پس از ده سال حضور در دروس خارجِ فقه و اصول، به درجه «اجتهاد مطلق» نایل آمد و اجتهاد وى از سوى برخى اساتید برجسته حوزه علمیه قم گواهى گردید که پس از نصب ایشان از سوى امام راحل و مقام معظّم رهبرى به مَناصبى که شرط احراز آنها «اجتهاد» است، بارها تأیید گردید. وى همچنین به دریافت اجازه روایت حدیث از برخى علما و محدّثان بزرگ جهان اسلام، از جمله آیت الله‏ حاج‏آقا رضا بهاء الدینى، توفیق یافت. از دیگر موفقیت‏هاى ایشان، مى‏توان به توفیق حفظ کلّ قرآن کریم اشاره کرد.

آثار

میزان الحکمه عربى

مبانى شناخت

مبانى خدا شناسى

عدل در جهان بینى توحید

فلسفه وحى و نبوت

رهبرى در اسلام

خاطرات سیاسى

جشن تکلیف، ویژه دختران

جشن تکلیف، ویژه پسران

جشن تکلیف، ویژه مسئولان امور تربیتى و جوانان

بحثهایى درباره خدا

آگاهى و مسئولیت

شهادت در نهج البلاغه

رمز تداوم انقلاب

تداوم انقلاب اسلامى ایران، تا انقلاب جهانى مهدى(عج)

بحث آزاد

مقدمه اى بر سیستم قضاء اسلامى

رمز موفقیت در زندگى

اهل البیت فى الکتاب والسنه

العلم والحکمه فى الکتاب والسنه

الحجّ والعمره فی الکتاب والسنه

الصلاه فى الکتاب والسنه

زندگینامه آیت‏ الله محمد محمدی نیک

بیوگرافی آیت الله ری‏ شهری

آشنایی با آیت الله ری‏ شهری

بیوگرافی آیت الله ری‏ شهری

عکسهای آیت الله ری‏ شهری

بیوگرافی آیت الله ری‏ شهری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا