بیوگرافی آیت الله مکارم شیرازی – Makarem Shirazi

آیت الله مکارم شیرازی

ناصر مکارم معروف به آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (زادهٔ ۱۳۰۵، شیراز) از مراجع تقلید شیعه ایرانی است.

تاریخ تولد : ۱۳۰۵

زادگاه : شیراز ایران

محل تحصیل : شیراز، قم، نجف

محل زندگی : قم

استادان : محسن حکیم ، ابوالقاسم خوئی ، میرزا هاشم آملی ، سید حسین بروجردی

وبگاه رسمی : www.makarem.ir

زندگی

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، در سال 1305 هجری شمسی برابر با 1926 میلادی در شهر زیبا و تاریخی “شیراز” در جنوب ایران، در خانواده ای با اخلاق و مذهبی، متولد شد.

پدر و پدر بزرگ وی در این شهر به تجارت اشتغال داشتند و به دلیل برخورداری از صفات نیکو، مورد تکریم و احترام مردم شیراز بودند. آنها به مشکلات مردم رسیدگی می کردند و دائماً با علمای بزرگ شهر شیراز در ارتباط بودند.

نبوغ استاد از اوایل کودکى امرى مشهود بود و در هر مرحله از مراحل عمرش آشکارتر مى گشت. آیت ا… مکارم از دوران کودکی با تلاوت قرآن کریم مأنوس شد. کشش و جاذبه قرآن کریم، آرام آرام او را نیز مجذوب خود کرد تا آنجا که بعدها به درک مفاهیم قرآنی و نکات کلیدی قرآن مجید علاقه مند شد .

والدین و انساب

پدرش‌ در آغاز تاجر بازار ایران‌ و هند بود و کم‌ کم‌ به‌ کاسبی‌ در بازار وکیل‌ شیراز پرداخت‌. مادرش‌ نیز از زنان‌ پاکدامن‌ و مؤمن‌ بود که‌ در دوران‌ کهولت‌ نیز از حافظه سرشار برخوردار بود و بسیاری‌ از حوادث‌ گذشته‌ را به‌ خوبی‌ درخاطر داشت‌.

استاد در مورد پدرشان چنین می‌فرمایند: «پدرم علاقه زیادی به آیات قرآن داشت در دورانی که در مدارس ابتدایی تحصیل می‌کردم، گاهی شبها مرا به اطاق خودش فرامی خواند و به من می‌گفت: ناصر! کتاب آیات منتخبه و ترجمه آن را برای من بخوان (این کتاب مجموعه آیاتی بود که توسّط بعضی از دانشمندان، انتخاب شده و در زمان رضاخان در مدارس به عنوان تعلیمات دینی تدریس می‌شد) من آیات و ترجمه آن را برای او می‌خواندم و او لذّت می‌برد.»

جدّ اعلای ایشان «حاج محمّد باقر» که از تجّار شیراز به شمار می‌رفت، در «سرای نو» شیراز به تجارت اشتغال داشت، لباسی شبیه لباس روحانیّت می‌پوشید و پیوسته در مسجد «مولای» شیراز به جماعت حاضر می‌شد و مورد تکریم و احترام و اطمینان بود.

جدّ ایشان مرحوم حاج محمّد کریم « فرزند حاج محمّدباقر» که او نیز عمّامه‌ ای بر سر داشت و در بازار در اثنای کار، کلاه پوستینی بر سر می‌گذاشت، درسرای گمرک شیراز و سپس در بازار وکیل به تجارت مشغول بود همواره در مسجد «مولای» شیراز در نماز جماعت شرکت می‌کرد و از مرتبطین و نزدیکان مرحوم آیت اللّه العظمی حاج شیخ محمدجعفر محلاتی رحمه الله پدر مرحوم آیه اللّه العظمی حاج شیخ بهاءالدین محلاتی و مرحوم آیت اللّه حاج سید محمدجعفر طاهری رحمه الله به حساب می‌آمد.

تحصیلات

کودکی آیت الله مکارم شیرازی و دوران تحصیل او شگفت آور است. ایشان به دلیل هوش و ذکاوت خارق العاده درسن 5 سالگی به مدرسه رفت و برخی سال‏ها را به صورت جهشی طی کرد به گونه ای که در سن 14 سالگی موفق به اخذ دپیلم شد.

پس از طىّ دوره دبستان و دبیرستان و پس از آن که با سقوط رضاخان و فراهم شدن آزادى نسبى، از طرف یکى از علماى بزرگ شیراز (مرحوم آیت اللّه حاج سیّدنورالدین شیرازى) از همه علاقمندان به تحصیل علوم دینى دعوت به عمل آمد لذا استاد نیز در سال سوّم دبیرستان با اشتیاق زائدالوصفى حاضر شدند که در کنار دروس دبیرستان، دروس دینى را مشغول شوند.

بنابراین تصمیم سرنوشت ساز خود را گرفتند و پس از اخذ دپیلم به دانشگاه نرفتند؛ بلکه تحصیل معلومات دینی معارف انسان ساز اسلامی را ترجیح دادند ودر 14 سالگی به طور رسمی دروس دینی را در مدرسه آقا باباخان شیراز آغاز کرده و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین کردند.

تلاش و استعداد چشمگیر استاد ناصر مکارم شیرازی باعث شد تا به سرعت محبوبیت قابل توجهی در میان اساتید و طلاب پیدا کند. او توانست با تلاش و نبوغ خاص خود، دوره 10 ساله دروس سطح ( پایه ) حوزه را تنها در 4 سال آن هم با نمرات عالی طی کند و درردیف  بهترین طلاب دینی قرار گیرد.

با جدّیتى که استاد بسیار دلسوز و پرکار (آیه اللّه موحّد) داشت، از اوّل سیوطى تا آخر کفایه را نزد او در مدّت چهار سال خواند، همان درسى که امروز درحوزه ها در مدّت ده سال خوانده مى شود. و هنگامى که کفایه را تمام کرد، حدود هفده سال داشت و در همان شیراز، حاشیه فشرده اى بر کفایه الأصول آخوندخراسانی نوشت.

هجرت به قم

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در سن 18 سالگی و با تشویق اساتید خود، به حوزه علمیه شهر مقدس قم قدم گذارد، تا از اساتید بزرگ علوم دینی آن دیار بهره گیرد.

وی در آن حوزه نیز به زودی درخشید، به گونه ای که پای درمحفل درس آیت الله بروجردی، مرجع بزرگ شیعیان گذارد و همراه با طلاب سطح بالای علمی در کلاس درس ایشان به فراگیری علم پرداخت. در آغاز جوانى، هیجده – نوزده ساله بود که در درس آیت اللّه العظمى بروجردى که معمّرین و بزرگان حوزه، در آن شرکت داشتند، حاضر می شد ومخصوصاً به خود شجاعت طرح اشکال در اثناى درس را مى داد.

هجرت به نجف

آیت الله مکارم شیرازی در سال 1329 هجری شمسی (1369 ق) برای بهره گیری از دیگر علمای برجسته آن زمان، به شهر مقدس نجف اشرف درکشور عراق رهسپار شد. وی پس از شرکت در کلاس های درسی علمای بزرگ موفق می شود که در سن 24 سالگی به وسیله دو نفر از مراجع بزرگ به درجه ممتاز اجتهاد برسد.

کسب درجه اجتهاد دراین سن، امری نادر است و نشان دهنده تلاش های مستمر و هوش سرشار استاد مکارم شیرازی است. وی در مسیر کسب علم، از تشویق و کمک اساتید بزرگ بهره های فراوانی برد. چرا که به گفته روانشناسان، تشویق و ترغیب اساتید می تواند همچون سکوی پروازی برای انسان جویای علم باشد و او را به قله های رفیع دانایی برساند.

آیت الله‌ مکارم‌ شیرازی‌ برخی‌ از دروس‌ دوره‌ سطح‌ و مقدمات‌ را با دوستان‌ مباحثه‌ می‌ نمود، به‌ گونه‌ای‌ که‌ آن‌ مباحثات‌ جای‌ خالی‌ استاد را پر می‌کرد و رمزتوفیق‌ خود در امر درس‌ و بحث‌ را، تلاش‌ مداوم‌ و استفاده مفید از روزهای‌ تعطیلی‌ می‌داند.

او در دوره‌ تحصیل‌ با بسیاری‌ از فضلا به‌ مباحثه‌ می‌پرداخت‌ که‌ از جمله‌ آنان‌ آیت الله‌ دکتر بهشتی‌، امام‌ موسی‌ صدر و آیت الله‌ شبیری‌ زنجانی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد.

بازگشت به قم

در سال 1370 ق، به ایران بازگشت و در قم به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداخت. در سال 1336 شمسی به اتفاق جمعی از دانشمندان، ماهنامهٔ مکتب اسلام را زیر نظر آیت‌ الله سید کاظم شریعتمداری و دار التبلیغ اسلامی راه‌اندازی کرد.

استاد مکارم پس از بازگشت به قم، همراه با تعدادی دیگر از عالمان برجسته ” جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ ” را تأسیس کرد. ایشان تاکنون‌ فعالیت‏های‌ علمی‌ و فرهنگی‌ فراوانی‌ را انجام‌ داده‌ است‌. وی‌ نزدیک‌ به‌ چهل‌ سال‌ است‌ که‌ به‌ تدریس‌ فقه‌ و اصول‌ در سطح‌ عالی‌ (خارج) می‌پردازد و در این‌ مدت‌، شاگردان‌ بسیاری را تربیت‌ نموده‌ است‌.

بسیاری‌ از شاگردان آیت ا… مکارم هم‌ اکنون‌ در پستهای‌ کلیدی‌ کشور قرار دارند و یا از اساتید برجسته حوزه‌های‌ علمیه‌ می باشند. در حال حاضر درس خارج وی یکی از پرجمعیت‌ترین و پر رونقترین دروس حوزهٔ علمیهٔ قم است و بیش از 2000 نفر از طلاب در درس او شرکت می‌کنند.

استادان و مربیان

آیت الله‌ العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌ در دوران‌ تحصیل‌ خود، از محضر استادان‌ بسیاری‌ بهره‌ برده است از جمله :

مرحوم آیت اللّه ربّانى شیرازى (ره) در مدرسه خان شیراز

مرحوم آیت اللّه موحّد (ره) در مدرسه علمیّه آقاباباخان

مرحوم آیت اللّه العظمى داماد (ره) درحوزه علمیه  قم

مرحوم آیت اللّه العظمى گلپایگانى (ره) درحوزه علمیه  قم

مرحوم آیت اللّه العظمى موسوی خمینی (ره) درحوزه علمیه  قم

مرحوم آیت اللّه العظمى اصطهباناتى در حوزه علمیه نجف

مرحوم آیت اللّه العظمى حاج شیخ محمّدحسین کاشف الغطاء در حوزه علمیه نجف

مرحوم آیت اللّه العظمى خوئى در حوزه علمیه نجف

مرحوم آیت اللّه العظمى حکیم در حوزه علمیه نجف

مرحوم آیت اللّه العظمى حجّت در حوزه علمیه نجف

مرحوم آیت اللّه العظمى میرزا هاشم آملى در حوزه علمیه نجف

فعالیت‏های سیاسی قبل ازانقلاب

آیت الله‌ العظمی‌ ناصر مکارم‌ شیرازی‌ در دوران‌ قبل‌ از انقلاب‌، همواره‌ از تلاش‏های‌ سیاسی‌ برای‌ برقراری‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و حفظ‌ نهضت‌ اسلامی‌ دریغ‌ نمی‌ ورزیدند.

وی با درک‌ وضعیت‌ فکری‌ جوانان‌ در رژیم‌ سابق‌، به‌ توطئه‌های‌ دشمنان‌ برای‌ ترویج‌ تفکر التقاطی‌ در بین‌ طلاب‌ و دانشجویان‌ و رواج‌ مارکسیسم‌ و کمونیسم‌ پی‌ برده‌ بود و در این‌ زمینه‌ تلاشهای‌ شایانی‌ را بر جای‌ نهاد؛ از جمله‌ کتاب‌ «فیلسوف‌ نماها» بود که‌ به‌ نقد فلسفه‌های‌ غربی‌ و ادعاهای‌ فیلسوفان‌ مادی گرا می‌پرداخت‌. این‌ کتاب‌ حدود 30 بار تجدید چاپ‌ شد و هنوز هم‌ طراوت‌ و جامع‌ بودن‌ خود را در میان‌ دیگر کتب‌ حفظ‌ کرده‌ است‌.

کتاب‌ «جلوه‌ حق‌» نیز به‌ رد دیدگاههای‌ صوفیان‌ و درویشان‌ می‌پردازد که‌ مورد عنایت‌ و لطف‌ آیت‌ الله‌ العظمی‌ بروجردی‌ (ره‌) نیز قرار گرفت‌. آیت الله‌ مکارم‌ با تشکیل‌ جلسات‌ اعتقادی‌ و مجمع‌ علمی‌ نجات‌ نسل‌ جوان‌، به‌ شبهات‌ موجود پاسخ‌ می‌گفت‌ و جوانان‌ را به‌ پیروی‌ از مکتب‌ قرآن‌ و عترت‌ تشویق‌ می‌کرد.

در آن‌ روزگار، وی‌ در سرمقاله های‌ مجله‌ مکتب‌ اسلام‌ به‌ افشاگری‌ درباره‌ ماهیت‌ رژیم‌ شاه‌ می‌پرداخت‌ که‌ باعث‌ توقیف‌ آن‌ نشریه‌ در آن‌ روزگار شد. آیت الله‌ العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌ از مؤسسان‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ است‌ و همواره‌ با دیگر اعضای‌ آن‌، به‌ مبارزات‌ سیاسی‌ بر ضد رژیم‌ شاه‌ می‌پرداخته‌ و امضای‌ او در زیر بسیاری‌ از بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها موجود است‌.

او در جلسات‌ خصوصی‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) شرکت‌ می‌کرد و حمایت‌ خود را از وی‌ در پیش‌ از انقلاب‌ و پس‌ از آن‌ اعلام‌ می‌نموده‌ است‌. او در زمان‌ رژیم‌ طاغوت‌، بارها به‌ ساواک‌ احضار شد و به‌ شهرهای‌ «چابهار»، «مهاباد» و «انارک‌» تبعید شد.

فعالیت‏های سیاسی بعد از انقلاب

آیت الله‌ العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌ در تدوین‌ قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ نقش‌ بسزایی‌ داشته‌ است‌ و همواره‌ مردم‌ را به‌ اطاعت‌ از ولایت‌ فقیه‌ و حفظ‌ اسلامیت‌ وجمهوریت‌ نظام‌ دعوت‌ می‌ کرده‌ است‌.

آیت الله‌ العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌ پس‌ از رحلت‌ آیت الله‌ العظمی‌ اراکی‌، با اطلاعیه جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ از مراجع‌ اعلم‌ شناخته‌ شد و هم‌ اکنون‌ در قم‌ به‌ تربیت‌ طلاب‌ و پاسداشت‌ از مکتب‌ تشیع‌ می‌ پردازد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 1357، ایشان از طرف مردم به عضویت مجلس خبرگان تدوین‌ قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران انتخاب شد و در زمینه تنظیم این قانون نقش‌ بسزایی‌ داشت‌. او همواره خود را تابع رهبری می داند و مردم‌ را به‌ اطاعت‌ از ولایت‌ فقیه‌ و حفظ‌ اسلامیت‌ وجمهوریت‌ نظام‌ دعوت‌ می کند.ایشان به عنوان مرجع تقلید شیعیان معرفی شده است.

فعالیتهای علمی، آموزشی و فرهنگی

آیت الله‌ العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌ تاکنون‌ فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ فراوانی‌ را انجام‌ داده‌ است‌. وی‌ نزدیک‌ به‌ چهل‌ سال‌ است‌ که‌ به‌ تدریس‌ فقه‌ و اصول‌ در سطح‌ عالی‌ (خارج‌) می‌پردازد او از آغازین‌ سالهای‌ جوانی‌ تاکنون‌ به‌ تألیف‌ و نگارش‌ کتب‌ دینی‌ اشتغال‌ دارد، به‌ گونه‌ ای‌ که‌ درآمد و مخارج‌ زندگی‌ او از این‌ راه‌ تأمین‌ می‌شود و از وجوهات‌ شرعیه‌ برای‌ معیشت‌ خود استفاده‌ نمی‌ کند.

نشریه‌ «مکتب‌ اسلام‌» که‌ از قدیمی‌ترین‌ نشریات‌ است‌، حاصل‌ تلاش‌ او و برخی‌ از فضلای‌ حوزه‌ است‌. این‌ نشریه‌، اولین‌ نشریه حوزه‌ است‌ که‌ حدود 40 سال‌ است‌ منتشر می‌شود و در آن‌ مقاله‌های‌ گوناگون‌ از فضلا و علمای‌ حوزه‌ علمیه‌ به‌ چاپ‌ می‌رسد.

سال ها پیش وقتی ماتریالیسم، خداپرستی دانشجویان را نشانه گرفته بود، “فیلسوف نما ها ” را در رد مادیگری نوشتند. اثری که تحسین همگان را برانگیخت و در سال 1333 به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

در اوج القای شبهه های اعتقادی 40 سال پیش “داروینیسم و یا آخرین فرضیه های تکامل” را نوشتند و راه را از چاه نمایاندند.

زمانی که فساد کشور را فراگرفته بود، “مجمع علمی نجات نسل جوان” را بنا نهاده و با انتشار جزوات و کتاب ها، جوانان را از تیه گمراهی نجات دادند آنگاه که احمد امین مصری با انتشار کتاب ” فجر الاسلام ” شیعه را به باد افترا گرفت، با ترجمه و شرح “اصل الشیعه و اصولها ” ی مرحوم کاشف الغطا، در کتاب ” این است آیین ما ” به افشای انحرافات مخالفان و دفاع متقن از مکتب شیعه پرداختند.

نگاشته‌های‌ آیت الله‌العظمی‌ مکارم‌ محدود به‌ زمینه خاصی‌ نیست‌ و از وی‌ در بیشتر علوم‌ اسلامی‌، کتاب‌ منتشر شده‌ است‌. برخی‌ از کتب‌ وی‌ پاسخ‌ به‌ شبهات‌ روز بوده‌ است‌ به‌ گونه‌ ای‌ که‌ می‌توان‌ گفت‌ کتابهای‌ معظم‌ له‌، مطابق‌ با مسائل‌ روز نوشته‌ شده‌ است‌؛ همان‌ گونه‌ که‌ تدریس‌ ایشان‌ نیز در علوم‌ گوناگون‌ با توجه‌ به نیازهای‌ حوزه‌ها انجام‌ گرفته‌ است‌.

از دیگر خدمات‌ مهم‌ آیت الله‌ مکارم‌ شیرازی‌ در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌ تأسیس‌ چهار مدرسه‌ علمیه‌ است‌. یکی‌ از این مدارس علمی، مختص رشته‌ تفسیر قرآن است و طلاب‌ مستعد در آن‌، به‌ آموختن‌ روش‌ صحیح‌ تفسیر قرآن‌ کریم‌ می‌پردازند. همچنین‌ توسط ایشان ، دارالقرآن‌ ها و زائر سرای های مختلفی در شهر های مذهبی ایران‌ راه‌ اندازی‌ شده است و مورد استفاده‌ علاقه‌ مندان‌ قرار می‌گیرد.

تالیفات

از ایشان تا کنون حدود یکصد وسی جلد کتاب به چاپ رسیده که بعضی از آنها بیش از 30 بار تجدید چاپ شده و بعضی به بیش از ده زبان زنده دنیا ترجمه شده و در کشورهای مختلف انتشار یافته‌است. تفسیر نمونه ایشان به چند زبان ترجمه شده و در اغلب خانه‌ها موجود است؛ این تفسیر و تفسیر موضوعی پیام قرآن باب تازه‌ای در تفسیر قرآن گشوده و کتب اعتقادی ایشان به هنگام هجوم مکاتب باطله، پناهگاهی برای طلاب و دانشجویان بود.

رساله عملیه ایشان (توضیح المسائل) تا کنون بارها چاپ شده و این رساله به زبان عربی و اردو و ترکی آذری و انگلیسی نیز ترجمه و منتشر شده‌است.یکی دیگر از آثار مهم ایشان، مفاتیح نوین است که کوششی برای ذکر احادیث و منابع و مآخذ استفاده شده در مفاتیح الجنان است.

آیت الله‌ العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌ کتب‌ بسیاری‌ را تاکنون‌ نگاشته‌ اند که‌ ذکر همه آنها در این‌ مختصر، امکان‌ نمی‌ پذیرد و تنها برخی‌ از آنها را برمی‌شمریم‌:

تفسیر نمونه‌ (نزدیک‌ به‌ 30 جلد)

تفسیر موضوعی‌ پیام‌ قرآن‌ (نزدیک‌ به‌ ده‌ جلد)

فیلسوف‌ نماها

مدیریت‌ و فرماندهی‌ در اسلام‌

زهرا، برترین‌ بانوی‌ جهان‌

زندگی‌ در پرتو اخلاق‌

جلوه حق‌

عود ارواح‌ و ارتباط‌ با ارواح‌

پرسشها و پاسخ‏ها

خطوط‌ اصلی‌ اقتصاد اسلامی‌

انگیزه پیدایش‌ مذاهب‌

خدا را چگونه‌ بشناسیم‌

آفریدگار جهان‌

رهبران‌ بزرگ‌ و مسؤلیتهای‌ بزرگتر

قرآن‌ و آخرین‌ پیامبر

معاد و جهان‌ پس‌ از مرگ‌

عقیده یک‌ مسلمان‌

مهدی‌، انقلابی‌ بزرگ‌

ارزش‏های‌ فراموش‌ شده‌

پایان‌ عمر مارکسیسم‌

آخرین‌ فرضیه‌های‌ تکامل‌

آیین‌ ما (ترجمه اصل‌ الشیعه‌)

پنجاه‌ درس‌ اصول‌ عقاید برای‌ جوان‌

سرگرمی های‌ خطرناک‌

نماز، مکتب‌ عالی‌

معراج‌، شق‌ القمر، عبادت‌ در قطبین‌

معمای‌ هستی‌

فلسفه شهادت‌

اسرار عقب‌ ماندگی‌ شرق‌

چهره اسلام‌ در یک‌ بررسی‌ کوتاه‌

در جست‌ و جوی‌ خدا

مشکلات‌ جنسی‌ جوانان‌

آنچه‌ باید از اسلام‌ بدانیم‌

بحثی‌ در باره‌ ماتریالیسم‌ و کمونیسم‌

قرآن‌ و حدیث‌

طرح‌ حکومت‌ اسلامی‌

مناظرات‌ تاریخی‌ امام‌ رضا (ع‌)

رساله توضیح‌ المسائل‌

القواعد الفقهیه‌ (4 جلد )

انوارالفقاهه‌ (4 جلد )

انوارالاصول‌ (3 جلد )

تفسیرالامثل‌ (20 جلد )

درخواست محاکمه اوباما

در پی تهدید دولت سوریه به جنگ از سوى آمریکا در شهریور سال 1392، آیت الله مکارم شیرازى در بیانیه ای، با اشاره به  پیامدهای جنگ جهانی اول و دوم از جمله  ویران شدن بخش مهمى از دنیاى غرب و کشته شدن ده‌ها میلیون نفر به فلسفه تأسیس سازمان هایی از طرف غربی ها برای جلوگیری از تکرار آن جنایت پرداخت.

به گفته ایشان، مقرر شد هیچ جنگى در جهان بدون اذن آن سازمان‌ها انجام نگیرد؛ هرچند سعى کردند از طریق حق وتو و شگردهاى دیگرى مانند آن، سازمان‌هاى مزبور را در چنبره منافع خود بگیرند؛ ولی اکنون برخی آن سازمان‌هاى نیم بند را نیز قبول ندارند و خودشان تصمیم مى‌گیرند و هر کشورى را که در مسیر منافع نامشروع آنها نیست می کوبند؛ یعنى درست بازگشت به قانون جنگل!

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه خواستار محاکمه دولت آمریکا و اوباما شد.

دیدگاه

مخالفت با وزیر شدن زنان

پس از معرفی سه کاندیدای زن جهت تصدی مقام وزارت، یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در مورد وزیر شدن زنان شبهه فقهی دارند. مکارم شیرازی در همین زمان گفت وزیر شدن زنان دنباله‌روی از نظام ارزشی غرب است. وی پرسید: آیا انتخاب وزیر زن مشکلی از جامعه زنان حل می‌کند؟

انتخابات ۱۳۸۸

وی در مرداد ۸۸ طی بیانیه‌ای خواستار تعیین تکلیف بازداشت‌شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری شد. وی همچنین از مسئولان خواست «بازداشت‌شدگانی که خطایی ندارند یا خطایشان بر طبق رأفت و رحمت اسلامی قابل ارفاق است، هر چه زودتر آزاد شوند.»

مکارم شیرازی در مورد تظاهرات جنبش سبز در تاسوعا و عاشورای ۱۳۸۸ بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «روز عاشورا درحالی‌که مردم کشور ما از کوچک و بزرگ، مرد و زن در آتش عشق حسینی می‌سوختند و ناله‌های عاشقانه سر می‌دادند و در هر کوی و برزن به سوگ نشسته بودند و با نظم و خلوص نیت مشغول عزاداری و نوحه‌سرائی بودند گروهی از مغرضان به بعضی از خیابان‌های تهران ریختند و قداست مراسم حسینی را که عامل وحدت صفوف همه ملت است شکستند، نخست به شعارهای سیاسی ساختارشکن پرداختند و سپس اقدام به تخریب اموال مردم و آتش زدن آن‌ها نمودند» وی در این بیانیه خواستار محکوم کردن حرمت‌شکنان و نیز نکوبیدن بر طبل اختلافات شد.

پس از چندی دادگاه برای محمدامین ولیان دانشجوی دانشگاه دامغان که در روز عاشورا حضور داشت، حکم اعدام صادر کرد و برخی وب‌گاه‌ها مدعی شدند که این حکم بنا بر فتوای مکارم شیرازی در مورد محارب بودن حرمت‌شکنان عاشورا صادر شده‌است.مکارم شیرازی این شایعه را تکذیب کرد و گفت: «ما مطلقاً چنین فتوایی درباره چنین اشخاصی نداده‌ایم و این شیطنتی است که بعضی از سایت‌ها انجام داده‌اند.» وی افزود: «ما می‌دانیم بعضی از جوان‌ها تحت تأثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت‌ها زده‌اند که باید آن‌ها را ارشاد و راهنمایی کرد.»

ابراز تأسف از لغو شدن تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها

مکارم شیرازی گفته که از شنیدن خبر عدم اجرای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها بسیار متأثر شده است. او همچنین مدعی شد در آلمان تفکیک جنسیتی انجام گرفته تا بازده کار دانشگاه‌ها افزایش یابد.

مخالفت با نظام دادرسی ایران

مکارم شیرازی در تیرماه ۹۰ در یک سخنرانی در حرم علی بن موسی‌الرضا به مضروب کردن یک طلبه در حال انجام امر به معروف و همچنین قتل روح‌الله داداشی اشاره کرد و عامل آن را مشابهت نظام قضایی ایران با غرب و ترک تشریفات قضایی را راه حل آن دانست. وی گفت مراحل انتقال پرونده از کلانتری به دادگستری و پس از آن انتخاب وکیل و بعد از آن انکار اعترافات ثبت شده به توصیه وکیل به بهانه اخذ آن‌ها در زیر شکنجه و مدت رسیدگی چند ماهه، متهمان را جسور می‌کند. او گفت که عقیده دارد باید شعبه قضایی به سبک دادگاه‌های علی بن ابیطالب با حضور چند مجتهد تشکیل شود و با دقت، ولی با سرعت و حذف تشریفات، حداکثر در عرض یک هفته این مجرمان را به اشد مجازات (اعدام) برسانند.

حسن یوسفی اشکوری در نقد این اظهارات گفت در زمان پیامبر اسلام و جانشینان او اصلاً دادگاه به معنای امروزی آن وجود نداشته و پیامبر اسلام و جانشینان او در جلوی مسجد به شکایات شاکیان از طریق مطرح کردن چند پرسش رسیدگی و طی چند دقیقه به صدور حکم اقدام می‌کرده‌اند که در دنیای پیچیدهٔ امروز این شیوه نه قابل اجراست و نه به برقراری عدالت و کاهش جرم منجر می‌شود. او همچنین گفت مکارم شیرازی با متهم کردن قوه‌ قضائیه به دنباله‌روی از غرب و غرب‌زدگی در واقع دو ولی فقیه جمهوری اسلامی در تاریخ سی و دو ساله آن را به غرب‌زدگی متهم می‌کند.

عملکرد دولت احمدی‌نژاد

مکارم شیرازی در دیدار با علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم ایران، اظهار داشت مشکلات پیچیده‌ای توسط دولت دهم ایران به وجود آمده که حل کردن آن‌ها کار سختی است و تاکنون دولتی در ایران بر سر کار نیامده که در ابتدای فعالیت خود با چنین مشکلاتی روبرو شده باشد. وی دولت دهم ایران را دولتی توصیف کرد که بجای مشکل‌زدایی، مسبب ایجاد مشکلات متعدد بوده است.

تکذیب دیدار وزیر علوم دولت روحانی

در حالیکه رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت روحانی به قم سفر کرده بود و رسانه‌ها از دیدار وی با مراجع خبر دادند، مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود عنوان کرد که مطلب لازمی را باید در اینجا تذکر بدهم و آن اینکه همگان توجه داشته باشند وزیر به قم آمد و برخی از آقایان هم با وی ملاقات کردند ولی در برخی رسانه‌ها مشاهده کردیم که خبر دیدار من با او را نیز چاپ کرده بودند. وی این دیدار را تکذیب کرد؛ وی مدعی شد افرادی واسطه شده بودند ولی او گفته که آمادگی دیدار با وزیر علوم را ندارم و دلیل این کار انتصابات از جمله انتصاب توفیقی به معاونت وزارت علوم دانست.

اظهارنظر در خصوص اینترنت پرسرعت

وی در پاسخ به استفتایی در خصوص خدمات اینترنت پرسرعت موبایل توسط عرضه‌کننده‌های سیم‌کارت تلفن همراه در ایران، اعلام داشت با توجه به مفاسدی که با در اختیار گذاشتن این خدمات نزد جوانان و نوجوانان، ممکن است صورت گیرد، تا زمانی که ساز و کاری برای جلوگیری از جنبه‌های منفی این خدمات، بوجود نیامده، خدمات نسل سوم تلفن همراه و بالاتر از آن، بر‌خلاف شرع و بر‌خلاف موازین اخلاقی و انسانی می‌باشد. چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با استقبال از این استفتا، در صورت پیروی نکردن وزیر ارتباطات از این حکم، وی را تهدید به استیضاح کردند.

عکس آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی

زندگینامه آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید

آیت الله مکارم شیرازی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا