بیوگرافی اسحاق جهانگیری – Eshaq Jahangiri

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری (زاده۲۰ دی ۱۳۳۶،سیرجان) سیاست‌مدار اصلاح طلب ایرانی، معاون اول رئیس جمهور ایران و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است. جهانگیری وزیر معادن وفلزات در دولت اول سید محمد خاتمی بود و پس از ادغام وزارت‌خانه‌های معادن و صنایع به عنوان نخستین وزیر صنایع و معادن انتخاب شده و تا پایان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی این مقام را در اختیار داشت. جهانگیری در دوره دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، نماینده جیرفت بود و مدتی نیز استانداری استان اصفهان را بر عهده داشت. جهانگیری همچنین از اعضای بنیان‌گذار حزب کارگزاران سازندگی و عضو شورای مرکزی آن و عضو هیئت علمی بنیاد باران است.حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۲، اسحاق جهانگیری را به عنوان معاون اول رییس جمهور منصوب نمود.

تولد : ۲۰ دی ۱۳۳۶

سیرجان استان کرمان

حزب سیاسی : اصلاح طلب , حزب کارگزاران سازندگی

محل تحصیل : دانشگاه شهید باهنر کرمان – دانشگاه صنعتی شریف

دین : اسلام شیعه

زندگی

اسحاق جهانگیری در سال 1336 در کوهشاه در شمال شرق استان هرمزگان متولد شد. جهانگیری برادر دو شهید است. وی در مورد برادران شهید خود می‌گوید: «اوایل جنگ، برادرم به منطقه هویزه رفت و همراه با شهید چمران در جنگ‌های نامنظم شرکت کرد و در نهایت در آبان سال 59 و در منطقه سوسنگرد به شهادت رسید. من آن موقع مسئول جهاد جیرفت بودم. وقتی خبر شهادت ایشان را به من دادند، بلافاصله به کرمان آمدم اما جنازه ایشان به کرمان نیامد و در نهایت بعد از 400 روز که سوسنگرد آزاد شد، پیکر محمد برگشت. برادر دیگرم هم یعقوب نام داشت که در سپاه پاسداران بافق کار می‌کرد و در عملیات بدر به درجه شهادت نائل شد.»
جهانگیری همفکری خود با برادران را این‌گونه توصیف می‌کند: «آن موقع همه ما یک طرز فکر داشتیم و مباحث سیاسی مطرح نبود. هر سه نفر ما از اعضای ثابت جلسات مذهبی و انقلابی بودیم و در یک جهت حرکت می‌کردیم.»

وی در مورد پدر و مادر خود می‌گوید: «من زمانی که در جهاد کرمان بودم، مسئول جنگ جهاد کرمان بودم و مرتب به جبهه می‌رفتم. مادرم یک مقدار نگران بود که بعد از یعقوب و محمد، من به شهادت نرسم اما پدرم تحمل زیادی داشت. برادر عزیزم حاج قاسم سلیمانی چند بار به من گفت که خانواده شما به اندازه کافی داغدار شده است و شما دیگر نباید در جنگ شرکت کنید.» جهانگیری در 14 مردادماه 92، از جانب روحانی به معاون اولی ایشان منصوب شد.

تحصیلات

اسحاق جهانگیری تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی در سیرجان گذرانده و سپس به کرمان رفت؛ وی دوره کارشناسی خود را در رشته فیزیک دانشگاه کرمان گذراند و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد توانست در رشته مهندسی صنایع به دانشگاه صنعتی شریف برود.

در گذشت پدر

پدر جهانگیری در تیرماه سال 1389، درگذشت. پیام تسلیت مقام معظم رهبری، توسط حجت الاسلام محمدی گلپایگانی در 28 تیر 1389، به مناسبت درگذشت پدر اسحاق جهانگیری به ایشان ابلاغ شد. در این پیام مقام معظم رهبری درگذشت پدر آقای جهانگیری، پدر محترم دو شهید را به ایشان و سایر بازماندگان تسلیت گفتند.

سوابق اجرایی و فعالیت‏ها

مسئول جهاد سازندگی جیرفت

اسحاق جهانگیری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 به عنوان مسئول جهاد سازندگی شهرستان جیرفت مشغول به کار شد. جهانگیری در مورد مسئولیت‌هایش بعد از انقلاب می‏گوید: «بعد از پیروزی انقلاب، من یک دانشجوی 21 ساله بودم. من در آن دوران به دلیل اینکه درد و رنج روستاها را حس کرده بودم، روستاهای کرمان و بم رفتیم و از آنجا کارهایمان را آغاز کردیم و بعد از این که امام(ره) دستور تشکیل جهاد سازندگی را صادر کردند، وارد جهاد سازندگی شدم و از یکی از دهستان‌های مرزی سیستان و بلوچستان کارم را شروع کردم. بعد هم مسئول جهاد سازندگی شهر جیرفت شدم. در این مرحله زیاد فرق نداشت چه کسی مسئول است و همه در حد توان خود کار می‌کردند تا کارها بهتر پیش برود.»

مسئول جهاد کشاورزی کرمان و نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی

جهانگیری تا اواسط سال 1363 در جهاد کشاورزی کرمان فعالیت کرد سپس در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست به نمایندگی از مردم جیرفت وارد مجلس شود. این نمایندگی در دوره سوم مجلس هم تداوم یافت.

وی در مورد دوران نمایندگی خود می‌گوید: «من در تا سال 63 هم مسئول جهاد کرمان بودم و در نهایت هم با رأی مردم جیرفت در دوره دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، افتخار نمایندگی داشتم. من فکر می‌کنم مجلس جایی است که اگر افراد توانمند باشند، قدرت دسترسی به اطلاعات کشور را دارند و بر اساس استعدادی که دارند می‌توانند توانمندی خود را بروز دهند. من همزمان با مجلس، چند کار موازی دیگر هم داشتم. از طرف نمایندگان مجلس برای شرکت در کمیته تخصیص ارز انتخاب‌شده بودم و در جلسات این کمیته شرکت می‌کردم. از طرفی در سازمان اقتصادی بنیاد شهید هم حضور داشتم.»

استاندار اصفهان

جهانگیری در سال 1371 در دولت هاشمی‌رفسنجانی به سمت استاندار اصفهان منصوب شد و به جای غلامحسین کرباسچی به اصفهان رفت.

وزیر صنایع و معادن

در دولت اصلاحات، دولت محمد خاتمی،‌ در انتخابات سال 1376، مهندس جهانگیری به عنوان وزیر صنایع و معادن به مجلس پنجم معرفی و موفق به کسب رأی اعتماد شد. وی در هر دو دوره ریاست جمهوری خاتمی وزیر صنایع و معادن بود. در دوره دولت اصلاحات، دولت سید محمد خاتمی، ابتدا به عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی و پس از ادغام وزارتخانه‌ها نیز مسئولیت وزارت صنایع و معادن را عهده‌دار شد.

معاون اول دولت یازدهم

آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور یازدهم، در حکمی در 14 مرداد سال 1392، اسحاق جهانگیری را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد.

عضو حزب کارگزاران

اسحاق جهانگیری با عنوان چهره حزبی نیز شناخته می‌شود، وی از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی است و در شورای مرکزی این حزب حضور دارد.

عضو هیئت ‌مدیره صدرا

به گزارش خبرگزاری فارس در مهر سال 84، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، اسحاق جهانگیری به عنوان نماینده شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران در هیئت مدیره شرکت صدرا معرفی شد.

شرکت صدرا به عنوان بزرگ‌ترین پیمانکار کشور از توانمندی قابل‌ملاحظه‌ای در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی به ویژه ساخت سازه‌های دریایی، پل و بندر و تأسیسات صنعت نفت برخوردار است که امید است با فعالیت هیئت‌مدیره جدید، زمینه لازم برای استفاده مطلوب از توانمندی‌های بالفعل و بالقوه صدرا در اجرای طرح‌های بزرگ فراهم شود.

عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی

جهانگیری در مورد فعالیتهای خود پس از پایان وزارت گفت: «چهار سال اول ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت صنعتی بودم و با دانشجویانی که در آنجا بودند کار می‌کردیم؛ اما از سال 88 از کارهای دولتی بازنشسته شدم و روی ماهنامه صنعت و توسعه متمرکز شدم. تصور من از ابتدا هم بر این بود که ما در حوزه اندیشه توسعه و هم حوزه عملکردی نیاز به طرح مسئله داریم. به همین دلیل به فکر جمع کردن دوستان دانشگاهی، بخش خصوصی و مدیران سابق در کنار هم افتادم تا در مورد موضوعات اصلی توسعه‌ای باهم بحث کنیم تا هر جا لازم بود به دولت در این زمینه کمک فکری داشته باشیم. در این سال‌ها، تمرکز روی این موضوع دغدغه اصلی من بود.»

عضو هیئت‌علمی بنیاد باران

جهانگیری عضو هیئت‌علمی بنیاد باران نزدیک به سیدمحمد خاتمی است. بر همین اساس در ادوار متعدد انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و حتی شورای شهر به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه اصلاحات مطرح شده است؛ اما وی هیچ‌گاه به صورت جدی در این عرصه‌ها حضور نیافته است.

جهانگیری و انتخابات 88

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در 20 خرداد سال 1388، اسحاق جهانگیری در جمع حامیان میرحسین موسوی در مسجد کامکار خیابان امام، قم، در سخنانی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، اسلامیت و جمهوریت این نظام است و همه دلسوزان نظام باید تلاش کنند تا این دو بال انقلاب اسلامی حفظ شود. وی بابیان اینکه جمهوریت نظام در انتخابات که مظهر اراده کشور در تصمیم‌گیری برای سرنوشت است نمایان می‌شود، بیان داشت: تمام ارکان و مسئولان نظام جمهوری اسلامی با رأی و اراده مردم انتخاب می‌شوند، البته در بین تمام انتخابات‌هایی که در ایران برگزار می‌شود، انتخابات ریاست‌جمهوری اهمیت ویژه‌ای دارد، مردم در این انتخابات به صورت مستقیم شخص دوم کشور را انتخاب می‌کنند … زمانی انتخابات می‌تواند در کشور تأثیرگذاری زیادی داشته باشد که مردم با آگاهی به مسائل در انتخابات شرکت کنند.

وزیر صنایع دولت اصلاحات با بیان اینکه ما باید برای انتخاب آگاهانه ارزیابی دقیقی از دولت فعلی داشته باشیم، اظهار داشت: ما باید ارزیابی دقیق و منصفانه نقاط مثبت و منفی دولت را در کنار هم ببینیم، دولت فعلی نیز باید حس پاسخگویی به سؤالات مردم را در خودش ایجاد کند، پاسخگو بودن یکی از ویژگی‌های دولت کارآمد است … وی با اشاره به اهمیت معیارهای سنجش موفقیت دولت‌ها، بیان داشت: موافق و منتقد دولت باید معیارهای مشخصی برای عمل خود داشته باشد، یکی از معیارهای سنجش ما برنامه مصوب پنج ساله مجلس شورای اسلامی است که مجلس در این برنامه راه‌های هزینه و مصرف کردن بودجه‌ها را به دولت نشان می‌دهد، معیار دیگر وعده‌ها و شعارهایی است که کاندیداها به مردم می‌دهند.

حضور جهانگیری در برخی محافل

اسحاق جهانگیری در مرداد ماه 1389، در مراسم افطاری عبدالله نوری که در آن حدود 100 نفر از چهره های سبز چون بهزاد نبوی، حبیب الله پیمان، حمیدرضا جلائی پور، غلامحسین کرباسچی، محمدعلی ابطحی، علیرضا علوی تبار، سعید حجاریان ، محمد نوری زاد، محمد خاتمی، مهدی کروبی، محمد موسوی خوئینی ها و … حضور داشت.

به گزارش مشرق، این مراسم دارای حواشی بود که باعث بروز شکاف های جدید در میان گروه‏های سبز شد و این درحالی بود که به برخی افراد گفته شده بود قرار است در این جلسه درباره چگونگی برگزاری مراسم روز قدس بحث و بررسی شود اما شعله ور شدن اعتراضات و طرح اتهامات علیه یکدیگر باعث شد این مراسم ناتمام به پایان برسد.

جهانگیری یک سال بعد از آن یعنی در مرداد ماه سال 90، در مراسم ضیافت افطاری محمد خاتمی رئیس بنیاد باران شرکت کرد. این مراسم با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب چون حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، موسوی خوئینی‌ها، محمدرضا خاتمی، مجید انصاری، محمدعلی ابطحی، معصومه ابتکار و برخی محکومان فتنه 88 به همراه خانواده خود در دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد.

اظهارات جهانگیری درباره دولت احمدی نژاد

به گزارش رجانیوز، اولین بار بعد از گفت‌وگوی تلویزیونی دکتر محمود احمدی نژاد در بهمن ماه سال 87 بود که اسحاق جهانگیری دست به قلم شد تا صحت آمارهای ارائه شده از جانب دولت را زیر سؤال ببرد. او در عین حال برخی طرح های مورد اشاره رئیس جمهور را بلند مدت دانست و مدعی شد آنچه از آن با عنوان دستاوردهای دولت نهم یاد می شود متعلق به دولت های گذشته است.

اگرچه صحبتهای جهانگیری بدون پاسخ نماند، اما او بر سر حرف خود باقی ماند و مصاحبه دوباره او بهانه ای شد تا روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) دست به کار شود و صراحتاً جوابیه‏ای در پاسخ به اظهارات جهانگیری بنویسد.
در پاسخ “ایمیدرو” عدم ظرفیت سازی لازم در زمان فعالیت دولت اصلاحات مورد اشاره قرار گرفته و تصریح شده است که دولت های پیشین علی رغم تصویب برخی طرح ها آن گونه که باید کار را پیش نبرده اند و در واقع کم کاری های گذشته موجب طرح های متعدد نیمه کاره و فاصله کنونی در برخی صنایع تا اهداف برنامه چهارم است. در واقع برای اجرایی شدن طرح ها تنها کلید زدن آنها کافی نیست بلکه باید ظرفیت سازی لازم توسط دولت ها صورت بگیرد.

انتقاد جهانگیری از دولت نهم در مدیریت درآمد نفتی

اسحاق جهانگیری در گفتگویی که به نقل از وی با تیتر «درآمدهای افسانه‌ای نفت چه مشکلی از مردم حل کرد؟» در روزنامه مردم سالاری در 3 مرداد 1389، منتشر شد، تلاش کرده با مقایسه رقم اسمی درآمد دولت نهم با درآمد نفتی دولت‌های قبل اینگونه جوسازی کند که اولاً دولت نهم درآمد نفتی مثلاً چند 10 برابر دولت‌های قبل داشته (که آن را بتوان افسانه‌ای نامید) و ثانیاً چون اثرات این درآمد چند 10 برابری در اقتصاد کشور دیده نمی‌شود، پس دولت دکتر احمدی‌نژاد در مدیریت درآمد نفتی کشور ناموفق بوده است.

به گزارش رجانیوز، اسحاق جهانگیری در حالی نسبت به مقایسه درآمد نفتی دولت نهم با دولت‌های قبل اصرار می‌ورزد، که از لحاظ علمی، مقایسه صورت گرفته توسط وی، محل اشکال است.

از لحاظ علم اقتصاد، برای مقایسه درست ارزش درآمدهای نفتی در بازه‌های زمانی مختلف باید قدرت خرید دلار و اثرات تورم را هم به حساب آورد، یعنی باید رقم واقعی درآمدهای نفتی را مقایسه کرد، نه ارقام اسمی آن.

دیدار جهانگیری با مقام معظم رهبری

پس از گذشت چند سال از آخرین گفت وگوی رو در رو بین اصلاح طلبان و رهبری، سه فعال سیاسی اصلاح طلب در اسفند سال 1391، به دیدار رهبری رفتند. مجید انصاری، عبدالواحد موسوی لاری و اسحاق جهانگیری سه نفری بودند که شاید به نمایندگی از اصلاحات درخواست این دیدار را دادند و رفتند تا گزارش دهند.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان منتشر کرد: اصلاح‌طلبان مباحث آماده برای ارائه در این دیدار را در میان خود اینگونه تقسیم کرده بودند که مجید انصاری به ارائه گزارشی از روند اجرای اصل 44 و میزان پیشرفت در سند توسعه چشم انداز بپردازد. موسوی لاری گزارشی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور خدمت مقام معظم رهبری ارائه کند و در نهایت اسحاق جهانگیری بود که در مورد وضعیت بخش صنعتی و عمرانی کشور گزارشی ارائه داد.

مهم‌ترین توصیه رهبر انقلاب به جریان اصلاحات

جهانگیری در برنامه «شناسنامه» از شبکه 3 سیما، در تاریخ 25 اسفند سال 91، درخصوص موضوع دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: به انتخابات ریاست جمهوری 92 نزدیک می شویم و ما کسی را نداریم جز رهبری که دغدغه هایمان را مطرح کنیم، ما برای دیدار با رهبری درخواست کردیم و ایشان با بزرگواری قبول کردند و ما رفتیم و صحبت کردیم.

وی در مورد مهم‌ترین توصیه رهبری به اصلاح طلبان گفت: «من تا الآن هیچ جمله‌ای از این دیدار را مطرح نکرده‌ام. ایشان راجع به مطالبی که ما عنوان کردیم، نظراتی داشتند. تأکید ویژه‌ای که ایشان داشتند این بود که کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند را از خودتان دور کنید.»

از اعلام کاندیداتوری تا حضور در کابینه

گفته می شود در روزهای پایانی اعلام کاندیداتوری، جهانگیری به توصیه صریح هاشمی و خاتمی کار اجرایی ستاد انتخاباتی خود را آغاز کرده است. هاشمی و خاتمی به اسحاق جهانگیری وعده های همه جانبه داده اند و وزرا و مدیران دولتهای سازندگی و اصلاحات را به پشتیبانی از جهانگیری فراخوانده اند. البته اگر هاشمی یا خاتمی در انتخابات ثبت نام کنند، جهانگیری به سود آنها اعلام انصراف خواهد کرد. با انتخاب جهانگیری به عنوان کاندیدای اجماع اصلاح طلبان، عارف و روحانی ناچار خواهند بود که یا از انتخابات کناره بگیرند یا به شکل مستقل وارد شوند.

در همین خصوص گفته شده که سید محمد خاتمی تلاش خواهد کرد عارف را قانع به کناره گیری کند و هاشمی هم قرار است روحانی را قانع کند که به نفع جهانگیری کناره گیری کند.

سرانجام با اعلام کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی، جهانگیری دیگر ثبت نام نکرد و به عنوان رئیس ستاد هاشمی معرفی شد. بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی در 1 خرداد سال 92، وارد ستاد روحانی شد و با پیروزی روحانی در انتخابات، در 14 مرداد ماه به عنوان معاون اول وی منصوب شد.

آغاز به کار جهانگیری

دیدارهای خارجی معاون اول رئیس‌جمهور در پاستور

معاون اول رئیس جمهور در عصر روز دوشنبه 14 مرداد سال 92، با وزیر امور خارجه فلسطین دیدار کرد که در این دیدار جهانگیری از پیام کتبی محمود عباس برای حسن روحانی استقبال کرد. او همچنین در اولین روز کاری خود با وزیر امور خارجه سریلانکا، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان، معاون رئیس جمهور کومور و مشاور رئیس جمهور مغولستان دیدار کرد.
جهانگیری در ادامه دیدارهای خور در 15 مرداد 92، با وزیر امور خارجه سیرالئون و نخست وزیر سوریه دیدار کرد.

پی گیری جهانگیری در خصوص واگذاری معادن 2 و 3 گل گهر

داریوش اسماعیلی، نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی، گفت: در ارتباط با معادن سنگ آهن گل گهر سیرجان که به ظاهر از سوی دولت به تأمین اجتماعی واگذار شد یک مشکل جدی بود که از دو جهت این موضوع را پیگیری کردیم.
رئیس کمیته معدن مجلس بابیان اینکه تفکیک یک بخش از معدن و هر گونه تغییر در آن بدون تصمیم‌گیری شورای عالی معادن خلاف قانون است، گفت: در 15 مرداد 1392، طی جلسه‌ای که با جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم به تفسیر در خصوص این موضوع صحبت کردیم و توضیح دادیم که واگذاری این معادن از سوی دولت سابق خلاف قانون است که معاون اول رئیس‌جمهور وعده داد که این موضوع را پیگری کند و مانع از این واگذاری شود تا یک کار کارشناسی در این راستا صورت گیرد.

جهانگیری درباره سرنوشت یارانه ها

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت یازدهم در عصر روز 27 مرداد 1392، در جمع خبرنگاران درباره راهکارهای دولت برای حل مشکلات در بخش دارو پرسید، گفت: یک بخشی از داروهای وارد شده در گمرک مانده بود که ما دستور دادیم به سرعت ترخیص شود، بخشی هم نیاز ارزی بود که باید ریال آن تأمین می‌شد و با قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار می‌گرفت که برای این هم راهکاری پیدا شد.
وی درباره سرنوشت یارانه‌ها گفت: ما در سال 92 یارانه‌ها را به طور کامل پرداخت می‌کنیم و نرخ آن تغییری نمی‌کند و همان 40 تا 50 هزار تومان را پرداخت می‌کنیم.

جهانگیری و مسئله کسری بودجه دولت یازدهم

جهانگیری در مراسم هیئت دولت در 27 مرداد 1392، در مورد بودجه سال 92 گفت: “بودجه سال 92، در تیرماه، در اختیار دولت و وزارت بهداشت قرار گرفته است. دکتر روحانی و بنده دو جلسه را با وزرای دولت دهم داشتیم و امروز اولین جلسه با وزرای دولت یازدهم داریم. در آن دو جلسه که با وزرای قبلی داشتیم، مهمترین بحثی که انجام گرفت، بودجه سال 92 بود. 210 هزار میلیارد تومان سقف بودجه مصوب است. معاون راهبردی، آقای دکتر مرادی گزارش داد بیش از 70 هزار میلیارد تومان از این بودجه، غیرواقعی است. یعنی این بودجه، یک سوم از بودجه بر اساس نظر مسئول مالی دولت، غیر واقعی است و باید لایحه ببریم که سقف بودجه واقعی شود یعنی 140 هزار میلیارد تومان. دوستان دولت دهم دولت یازدهم را ترک کردند ولی اصلاح بودجه را فرستادند. دوستان ما می گفتند بودجه واقعی از 140 هزار میلیارد تومان نیز کمتر است. ما با کسری جدی در بودجه عمومی کشور و بخش یارانه ها مواجهیم. البته اعتماد به مردم می دهیم نخواهیم گذاشت به مردم فشاری وارد شود.”

جهانگیری و تشریح اولویت های دولت در بخش سلامت

جهانگیری، همچنین اولویتهای درمانی دولت یازدهم را اینطور تشریح کرد: “در بخش درمان و سلامت، دو سه هدف جدی وجود دارد. اولین هدف، کاهش هزینه های درمان از سوی مردم است. آمار تکان دهنده ای اعلام شد که بخش عمده ای از این هزینه ها بر مردم تحمیل می شود و باید راهکاری پیدا کرد این همه هزینه به مردم تحمیل نشود. در بخش درمان، هنوز کمکهای دولت، حرف اول رامی زند. هدف دوم، افزایش آرامش روانی ناشی از گسترش پوشش بیمه های سلامت است. مشکلات جدی در این باره داریم و ناعادلانه است…

اولین بخشنامه دولت یازدهم

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری در 15 مرداد 1392، بخشنامه ای به کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ‌ کرد. در این بخشنامه به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است که  اکیداً از تداوم اجرای تصویب‌نامه‌ها و تصمیم‌نامه‌هایی که از 1392/3/1 توسط دولت، کمیسیون‌های وزرا و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی صادرشده و مراجع ذیربط نسبت به آن اظهارنظر ننموده‌اند و نیز اجرای قراردادهایی که به استناد به مصوبات فوق منعقدشده، خودداری نمایند.

توقف طرح مهرآفرین دولت دهم

معاون رئیس جمهور در 15 مرداد 1392، در بخشنامه‌ای به کلیه وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی تمامی استخدام‌ها و تغییر ساختار طرح مهرآفرین را متوقف کرد. براساس طرح مهرآفرین که در 1391/9/30 به تصویب رسیده بود مقرر شده بود دولت شرایط استخدام حدود 500 هزار نفر نیرو را فراهم آورد.
جهانگیری در این بخشنامه از کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی از هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی، تبدیل وضعیت، نقل و انتقال و مأموریت، انتصاب و جابجایی کارکنان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی یا هر عنوان دیگر و نیز اصلاح تشکیلات و ساختار اداری تا تصمیم‌گیری دولت نسبت به اصلاح مصوبات مربوطه اجتناب نمایند.

برخی واکنشها نسبت به این اقدام

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، در 20 مرداد 92، در واکنش به این اقدام گفت: بنده نسبت به لغو این دو مصوبه تذکر لازم را داده‌ام. وقتی یک مصوبه به لحاظ قانونی و پس از طی فرآیند لازم تصویب می‌شود دیگر نمی‌توان با نظر شخصی آن را ابطال کرده و از درجه اعتبار ساقط بدانیم. قانون برای لغو و ابطال هر مصوبه 3 راه در نظر گرفته ابتدا اینکه در خود هیئت دولت و توسط هیئت دولت این مصوبه اصلاح شود دوم اینکه شخص رئیس مجلس این مصوبه را غیرقانونی بداند و برای اصلاح آن اقدام کند و سوم اینکه دیوان عدالت اداری ورود پیداکرده و مصوبه را ابطال کند. اگر در مسیر لغو این دو مصوبه از سوی آقای جهانگیری این روند طی شده باشد که هیچ و گرنه اگر تشریفات قانونی رعایت نشده باشد این کار غیرقانونی قلمداد می‌شود.

غلامحسین الهام، وزیر دادگستری و سخنگوی دولت احمدی‌نژاد، طی یادداشتی در سایت شخصی خود در 17 مرداد ماه، بخشنامه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای توقف اجرای تصمیمات دولت گذشته که بعد از اول خرداد 92 تصویب‌شده‌اند را مورد نقد حقوقی قرار داد و خواستار لغو آن شد.

متن یادداشت با عنوان «اعتدال یا عدول از قانون» به رشته تحریر درآمده است. الهام در این یادداشت خطاب به رئیس‌جمهور می‌خواهد که بخشنامه مورخ 1392/5/15 معاون اول ایشان را با توجه به شأن حقوق‌دانی رئیس‌جمهور و از منظر حقوقی مبانی چنین اختیاری را ارزیابی کند.

محمد هاشمی، حقوقدان قانون اساسی، گفتگویی در 22 مرداد ماه، در مورد قانونی بودن این اقدام گفت: به طور کلی مصوبات هر دولتی اگر در چارچوب مقررات قانونی تهیه و ابلاغ شده، با بخشنامه معاون اول نمی‌توان جلوی آن را گرفت. مصوبه دولتی وقتی فرآیند قانونی برای تصویب را طی کرده باشد، یا باید رئیس مجلس مغایرت آن با قانون را اعلام کند یا برای توقف آن شکایتی به دیوان عدالت اداری ارائه شود. در غیر این صورت نمی‌توان مصوبات دولت را از اعتبار انداخت؛ اما در مورد این طرح بستگی دارد که آیین نامه یا تصمیم دولت باشد. اگر آیین نامه باشد ابطال آن با دیوان عدالت کشور است اما اگر تصمیم باشد هیات دولت نه معاون اول رئیس جمهور،می توانند آن را لغو کنند.

جهانگیری لغو مصوبات دولت قبل را لغو کرد!

در 9 شهریور 1392 اسحاق جهانگیری در بخشنامه ای جدید، اجرای آن مصوباتی را که مغایر قانون تلقی نشدند را بلامانع دانست و در این راستا بخشنامه‌های گذشته مبنی بر توقف موقت اجرای برخی مصوبات از جمله مصوبات و تصمیم نامه‌هایی که از1392/3/1 توسط دولت، کمیسیون‌های وزرا و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی صادر شده است و همچنین طرح مهر آفرین را کان لم یکن تلقی کرد. در این بخشنامه از دستگاههای اجرایی خواسته شده چنانچه مفاد مصوبه‌ای را دارای بارمالی زاید بر اعتبار مصوب یا مغایر جهت‌گیری و مصالح کلی دولت و قوانین و مقررات مربوط تشخیص دادند پیشنهاد اصلاح یا لغو آنها را به هیئت دولت ارائه کنند.

حمایت جهانگیری از وزرای پیشنهادی

در جلسه علنی مجلس روز 21 مرداد سال 1392، در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت و پس از ایراد سخنان 7 نماینده مخالف و 9 نماینده موافق کابینه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی وقت را به رئیس‌جمهور داد. ایشان باقی‌مانده وقت خود را در دفاع از کابینه به 5 نفر از نمایندگان حامی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول و محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی خود واگذار کرد.

بخشی از سخنان جهانگیری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در 21 مرداد سال 92:

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه علنی نوبت بعدازظهر مجلس در دفاع از کلیات خط مشی و برنامه‌های دولت اظهار داشت: … آنچه که در این میان مهم است اینکه در یک شرایط خاص، دولت آقای روحانی مسئولیت اداره کشور را بر عهده می‌گیرد و برای اداره این شرایط ما در ابعاد داخلی و بین‌المللی نیازمند یک تفاهم جدی هستیم.
دشمنان کینه‌توز نظام جمهوری اسلامی به خصوص رژیم صهیونیستی که تلاش می‌کند وانمود کند، هیچ اتفاقی نیفتاده است و حتی از جملات جعلی آقای روحانی در روز قدس استفاده می‌کنند و در دنیا یک جنجال به پا می‌کنند که فضا را علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی نگه می‌دارند. این دشمنان کینه‌توز در کمین نظام جمهوری اسلامی نشسته‌اند و از فرصتی که ملت در انتخابات 24 خردادماه فراهم آورده‌اند باید حداکثر استفاده کرد و ادامه این حرکت با ما مسئولین است. بلافاصله بعد از 24 خرداد آقای روحانی در دو زمینه مشغول کار شدند. اولین زمینه در خصوص برنامه بود، ما از این فرصتی که برای اولین بار آیین‌نامه داخلی مجلس فراهم کرد و این اولین بار است که رئیس‌جمهور برنامه دولت را ارائه می‌دهد و در مجلس پیرامون آن صحبت می‌شود.

اعتدالگرایی در رفتار دولتمردان

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ای که مورد تأیید مردم نیز در انتخابات قرار گرفت آقای روحانی دستور دادند که دو برنامه در کارگروه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. نخست تعدیل وضع موجود و تهیه برنامه و حتی برنامه 4 ساله که به دو برنامه زیرمجموعه کوتاه مدت و میان مدت تقسیم شد. کار دوم در زمینه کابینه بود که ایشان گفتند دراین‌باره بیش از 6 هزار نفر کار صورت گرفته است. تلاش شد تا افرادی از زبدگان و نخبگان انتخاب‌شده و به ایشان معرفی شود…

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: برنامه‌ای که امروز تقدیم مجلس شد، اصول کلی حاکم بر دولت مورد تأکید قرار گرفت و اگر آن را دوستان مطالعه کرده بودند برخی از حرف‌هایی که در مخالفت با این برنامه‌ها گفته شد، ذکر نمی‌شد. وی با ذکر تیتروار عناوین برخی از برنامه‌های روحانی، گفت:‌ دیانت عقلانی و راهمانی، اعتدال‌گرایی در رفتار دولت‌مردان و تصمیمات دولت، تصمیم‌گیری بر مبنای خرد جمعی، محوریت منافع ملی که به صورت مشخص قید شده است که هیچ منفعت گروهی، حزبی و شخصی جایگاهی در آن دولت ندارد و آن چه که محور است منفعت ملی است.
جهانگیری گفت: تحقق اصول حکمرانی خود، واقع‌بینی، توجه به حقوق شهروندی، توجه به رشد و توسعه پایدار، ارتقای کیفیت زندگی مردم، تعامل با قوا بر پایه احترام متقابل به تفکیک قوا، پایدارسازی محیط‌زیست، تکیه بر مردم، حمایت از نسل جوان و تعامل در فضای بین‌المللی بخشی از این برنامه‌ها و اصول اصلی آن مطرح شده است.

تحکیم بنیان‌های اقتصاد داخلی در قالب اقتصاد مقاومتی

جهانگیری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما نیازمند واردات تکنولوژی هستیم، هم نیاز به صادرات و محصولات خود به این بازارها داریم و هم به سرمایه‌های بین‌المللی نیاز داریم. تحکیم بنیان‌های اقتصاد داخلی در قالب اقتصاد مقاومتی که برخی از دوستان ادعا می‌کردند که اقتصاد مقاومتی جایگاهی در این برنامه ندارد و این نشان می‌دهد که آن‌ها این برنامه را مطالعه نکردند. اصلاً بنیان‌های اقتصاد داخلی باید برای چنین شرایط تقویت شود و یکی از انتقادهای ما به دوستانمان در دولت گذشته این بود که در فضای بین‌الملل پرتنش زمانی که روابط جهانی پرتنش می‌شود نباید در اختیار کارهای خارجی قرار بگیرد. در چنین شرایطی باید به تولیدات داخلی کشور اهمیت داده شود و متأسفانه با آن حجم واردات وضع اقتصادی کشور در وضع ویژه‌ای است.

وی افزود: در بخش راهبردهای اجتماعی اهداف 7 گانه‌ای تعریف شده است که مهم‌ترین آن جامعه دینی بدون خشونت، جامعه پایدار، جامعه‌ای بدون فساد، رانت و تبعیض و برای هر کدام از این اهداف راهبردهای مشخصی نیست تعیین شده است. راهبردهای اجرای ریز هم ارائه شده است. انسجام اجتماعی با حفظ تنوع فرهنگی و ایجاد فضایی شاد و امیدوار از جمله برنامه‌های دیگر دولت محسوب می‌شود.

در عرصه‌های فرهنگی و سیاست خارجی دولت برنامه خاصی دارد

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: همچنین در عرصه‌های فرهنگی و سیاست خارجی دولت برنامه خاصی دارد و اولویت‌ها و راهکارهایی را مشخص کرده است. یکی از بخش‌هایی که مهم است و در شرایط فعلی باید به آن بپردازیم، بحث مدیریت کشور است. سازمان مدیریت کشور آسیب زیادی دیده است و ما نیازمند بازسازی مدیریت کشور هستیم. دوستانی که دستی بر آتش داشته باشند، می‌دانند که امروز عرصه مدیریت چگونه نابسامان است و یکی از اهداف اصلی دولت در حوزه کشورداری و نظام اداری است. نظام اداری کشور باید پاسخگویی را جزو وظایف ذاتی خود بداند و نظام اداری که از پاسخگویی فرار کند خودبه‌خود فاسد می‌شود.

جهانگیری تاکید کرد: تکیه بر قانون یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که دولت باید انجام دهد. برخی از دوستان به بخشنامه‌ای که معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ کرد گفتند خلاف قانون است، اما مهم‌ترین پیام بخشنامه‌ای که در ارتباط با طرح مهر آفرین صادر شد، این بود که 3 بار رئیس مجلس در ارتباط با این طرح، خلاف قانون بودن آن را اعلام کرد و ما دیدیم 3 بار در رابطه با طرحی که بار مالی وحشتناکی دارد، اظهارنظر شده است و رئیس مجلس اعلام کرده که خلاف قانون است. لذا اولین قدم دولتی که می‌خواهد قانون‌مدار باشد، این است که متوقف شدن اجرای این قانون را ابلاغ کند. البته بنده به همه جوانانی که علاقه‌مند به وارد شدن به این سیستم هستند، اعلام می‌کنم که ما بررسی می‌کنیم تا مشکل افرادی که به نوعی علاقه‌مند به کار در این حوزه هستند را حل کنیم؛ و پس از آن با اشاره به برخی از انتقادات نسبت به کابینه گفت: برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران لیست کابینه همزمان با تحلیف خدمت مجلس شورای اسلامی ارائه شد درحالی‌که یک تا دو هفته برای این کار زمان قانونی وجود داشت و شاید اگر این کار را کرده بودند وزرا در شرایط بهتری برای اخذ رأی اعتماد قرار می‌گرفتند.

روحانی با سعه‌صدر و وقت زیاد کابینه‌ را انتخاب کرد

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به کابینه پیشنهادی دولت اظهار داشت: آقای روحانی با سعه‌صدر و وقت زیاد کابینه‌ای را انتخاب کردند و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران همزمان با مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، لیست کابینه پیشنهادی به مجلس ارائه شد. حتی ممکن بود که اگر وزرا بعد از دو هفته به مجلس معرفی شوند، در شرایط بهتری رأی بیاورند، اما آقای روحانی خواستند که از لحظه‌لحظه‌های وقت این ملت استفاده کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: مجموعه‌ای از لیست‌های پیشنهادی در اختیار ایشان قرار گرفت و تاکید ایشان این بود که یک کابینه اعتدالی تشکیل شود و ما در شرایطی قرار گرفتیم که فرصت اشتباه را نداریم و دولت نمی‌تواند با خطا کشور را اداره کند…

شرط رئیس‌جمهور با وزیران پیشنهادی

جهانگیری اظهار داشت: آقای دکتر روحانی شرطی که با وزرای خود گذاشته این است که قانون‌گرایی مدنظر بوده و به تمام قوانین کشور تن داده شود و قانون فصل‌الخطاب قرار گیرد و مسئله دوم التزام به ولایت فقیه است …
علاوه بر این آقای دکتر روحانی منشوری را نوشتند تحت عنوان منشور اخلاقی و این منشور اخلاقی را قبل از معرفی وزرا به مجلس، مطرح کردند و در این منشور آمده است که تصمیم بر مبنای تبلیغ اندیشه بر مدار اعتدال و رفتار هم در چارچوب قانون باشد.

پاک‌ترین نیروهای نظام

اسحاق جهانگیری در جلسه علنی مجلس در دفاع از وزرای کابینه یازدهم گفت: ” اینکه بیاییم و به خالص‌ترین و پاک‌ترین نیروهای این نظام بگوییم در فتنه بوده‌اند درست است؟ البته باید بگویم درباره فتنه قوه قضاییه یا وزارت اطلاعات تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام داده‌اند و ما نمی‌توانیم بگوییم بعد از 4 سال کسی در جایی از کشور وجود دارد که به وضعیت او رسیدگی نشده است. افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی‌شده‌اند، سوابقشان استعلام شده و همه نهادها درباره آن‌ها نظر داده‌اند. به لطف خدا دستگاه‌های اطلاعاتی پاک‌ترین کارنامه‌ها را درباره آن‌ها ارائه داده‌اند.”

توضیح وزارت اطلاعات درباره سوابق وزرای پیشنهادی

ساعاتی پس از انتشار این خبر، وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که استعلام وزرای پیشنهادی را در اختیار نمایندگان رئیس‌جمهور قرار داده است.
متن این اطلاعیه به شرح ذیل است: در پی سئوال برخی از خبرنگاران پیرامون اظهارات جناب آقای مهندس جهانگیری معاون اول محترم رئیس‌جمهور که در سایت های خبری مبنی بر استعلام وضعیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم درج گردیده، به آگاهی می‌رساند این وزارتخانه، اطلاعات و پاسخ لازم را در مورد وزرای پیشنهادی را در اختیار نمایندگان رئیس‌جمهور محترم قرار داده است.

امید به پایان یکی از پروژه‏های گذشته جهانگیری

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب در 27 مرداد سال 92، با توجه به اینکه 10 سال قبل در سال 82، کلنگ کارخانه تولید آلومینای سراب از سنگ نفلین توسط اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن وقت دولت خاتمی و معاون اول رئیس جمهور دولت روحانی به زمین زده شده مردم سراب چشم امید به کلید دولتمردان تدبیر و امید دوخته‌اند.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

عکس اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری

زندگینامه اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور حسن روحانی

اسحاق جهانگیری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. باسلام وخسته نباشیدبایدگفت افتخارملت وکشورعزیزمان ایران ویکی ازفرماندهان بالیاقت رهبری درسپاه پاسداران انقلاب اسلامی ورهبرعزیزمان می باشد.واقعاخسته نباشی مردوهمکارانتان هرجاکه هستی موفق باشین.بسیجی فعال از۱۲سالگی تاالان جانم رابرای کشورهدیه میدم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا