بیوگرافی حسین طائب – Hossein Taeb

حسین طائب

حسین طائب (زاده ۱۳۴۲ در تهران) معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج ایران بود. در طول فرماندهی او بر نیروی مقاومت بسیج، اعتراضات مردم ایران نسبت به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، به شدت سرکوب شد.

وی داماد حجت الاسلام سید علی‌اکبر موسوی حسینی معروف به “حسینی اخلاق در خانواده” و باجناغ سید حسین شاهمرادی (رئیس سابق ستاد بقاع متبرکه و بناهای مذهبی و مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) است.

زندگی

حسین طائب در سال 1342 در تهران متولد شد و پس از طی دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه در مدارس محله 17 شهریور تهران، به جرگه طلبگی پیوست و دروس حوزوی را در حوزه‌های علمیه تهران، قم و مشهد تا سطح خارج سپری کرد. وی درس خارج فقه و اصول را نزد اساتید عالی‌قدر و حضرات آیاتی چون شیخ جواد تبریزی، فاضل لنکرانی و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) فراگرفت.

طائب در سال 1361 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. وی خدمات ارزشمند خود در سپاه را از سپاه منطقه 10 تهران آغاز کرد و در ادامه دارای مسئولیت‌های متعددی در سپاه استان‌های قم و خراسان رضوی بود. حسین طائب، مدتی معاون هماهنگ‌کننده دفتر مقام معظم رهبری و همچنین مدت بیش از سه سال معاون فرهنگی ستاد مشترک سپاه و نیز فرمانده دانشکده فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع) بود و پیش از آنکه در تیرماه سال 87 به فرماندهی بسیج برسد، جانشینی فرمانده این سازمان را بر عهده داشت. در مهر ماه سال 88 با حکم مقام معظم رهبری، سردار نقدی به فرماندهی بسیج منصوب شد و حسین طائب به اطلاعات سپاه رفت.

طائب علاوه براین سابقه حضور در وزارت اطلاعات در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی را در کارنامه خود دارد. وی داماد حجت الاسلام حسینی (مدرس مشهور اخلاق در خانواده) و همچنین برادر حجت‌الاسلام مهدی طائب (مسئول قرارگاه پایگاه عمار) می‏باشد.

فتنه 88 از دیدگاه حسین طائب

حسین طائب در مرداد سال 88 در سیزدهمین همایش مسئولان و مدیران سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان سراسر کشور به تبیین حوادث انتخابات 88 پرداخت و جدی گرفتن نهضت علمی را از الزامات دهه چهارم انقلاب دانست.

به گفته ایشان در سه دهه گذشته امام خمینی (ره) با شعار نه شرقی، نه غربی حکومتی اسلامی را ایجاد کرد و دشمنان برای آنکه جلوی وعده الهی را بگیرند در دهه‌ای با ساختارشکنی، ترور، کودتا و جنگ، سپس تغییر رفتار و بعد از آن مهار جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای برای این حکومت الهی مانع‌تراشی کرده و خواستند این انقلاب را در نطفه خفه کنند و زمانیکه تمام روش‌هایشان با شکست مواجه شد به سراغ مهار داخلی آمدند تا ملت را در برابر ملت و نخبگان را در برابر نخبگان قرار دهدند که نمونه بارز آن حوادث انتخابات 88 است.

حسین طائب معتقد است دشمن می‌خواهد از این طریق فضای کشور را غبارآلود نگه داشته تا با ‌ایجاد شبهه و سؤال در افکار عمومی، مردم را از فکر تحقق آرمان‌های دهه چهارم و توسعه مبتنی بر عدالت بازدارد و از طریق ایجاد بی‌ثباتی سیاسی در کشور بی ثباتی اقتصادی و اجتماعی را به وجود آورد؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف خود همه امکانات رسانه‌ایش را برای شبهه‌افکنی و طرح سؤال به کار گرفته است زیرا تکرار سؤال باعث عوض شدن باور انسان‌ها می‏شود. وی در ادامه با تأکید بر توصیه رهبری بر بصیرت با اشاره به برخی از آسیب‌های صورت گرفته در حوادث سال 88 و بروز برخی از اشتباهات صورت گرفته خواستار برخورد با خاطیان شد و اظهار داشت: «در این فتنه، تر و خشک با هم سوختند. اصل فتنه را باید آگاه‌سازی کرد و بعد به جبران خسارت پرداخت ما خسارت جانی و آبرویی دادیم و باید جبران شود.»

حسین طائب در لیست تحریم شدگان غرب

در مهرماه سال 89 باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، در بیانیه ای خطاب به کنگره این کشور، هشت مقام ایرانی را به علت آنچه نقض جدی و مداوم حقوق بشر می‌نامید، تحریم کرد و خواستار ممنوعیت صدور ویزا و ضبط دارایی‌های آنها در صورت داشتن دارایی در آمریکا شد. در این لیست نام حسین طائب در کنار اسامی افرادی چون:

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات،

صادق محصولی، وزیر اسبق کشور

غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور

سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران

احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی

حضور داشت. در این راستا شیرین عبادی، از عناصر سلطنت‌طلب فراری در گفت‌وگو با دویچه وله، از این اقدام اوباما استقبال کرد و آن را نقطه عطفی در تاریخ حقوق بشر دانست و با اشاره اینکه افراد تحریم شده، همگی بعد از انقلاب روی کار آمده‌اند بنابراین اصولاً این آدم‌ها به آمریکا نرفته‌اند و طبیعی است که نخواهند رفت این اقدام را سمبلیک دانست و خواستار تأسی دیگر کشورها شد.

در تیرماه 1390 نیز اتحادیه اروپا بدون ارائه حتی یک سند سه تن از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اتهام دخالت در امور داخلی سوریه در لیست تحریم‌های جدید خود قرارداد. بر این اساس حساب‌های این افراد مسدود و ورودشان به خاک اتحادیه‌ی اروپا ممنوع شد. این بار نام حسین طائب به همراه سردار سرلشگر «محمد علی جعفری »، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار «قاسم سلیمانی» در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه‌ اروپا قرار گرفت.

شایعه سفر طائب به آمریکا

در آبان سال 91 شایعاتی در خصوص دیدار چند مقام ایرانی با اوباما منتشر شد. نام حسین طائب نیز در این لیست قرار داشت.

به گزارش روزنامه کیهان، کلید این پروژه، توسط روزنامه نیویورک تایمز زده شد. طبق این گزارش این روزنامه مدعی بود ایران و آمریکا برای اولین بار توافق کرده‌اند به صورت مستقیم درباره برنامه هسته ای مذاکره کنند. چند رسانه آمریکایی نیز بدون هیچ سندی و به طور هماهنگ شایعه کردند آقایان علی‌اکبر ولایتی، اصغر حجازی و حسین طائب به نمایندگی از رهبری ایران روز اول اکتبر (10 مهر) در قطر با فرستادگان اوباما مذاکره کرده‌اند. شبکه عملیات روانی آمریکایی – صهیونیستی برای واقعیت بخشیدن به این دروغ نوشتند: «این» دیدار حدود 11 ساعت طول کشید و دو بار برای اقامه نماز توسط هیئت ایرانی متوقف شد. دو تن از نمایندگان ایرانی گرین کارت داشتند و مرتب به آمریکا سفر می‌کنند! دو تن از شرکت کنندگان آمریکایی، خانم والری جارت مشاور ارشد اوباما و رابرت اینهورن بوده اند. یکی از همراهان خانم جارت 60 ساله و دیگری 30 ساله بود…

همین شایعات بلافاصله مورد استقبال رسانه‌های زرد جریان اپوزیسیون قرار گرفت و برخی از آنها تیتر زدند: «آیا مک فارلین جدیدی در راه است؟»

اما این شایعه توسط افراد مذکور از جمله علی‌اکبر ولایتی تکذیب شد.

مهدی طائب نیز در گفتکو با روزنامه اعتماد در 21 آبان 91 در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برادر جنابعالی رییس اداره اطلاعات سپاه پاسداران هستند آیا ایشان همراه آقای احمدی‌نژاد به نیویورک رفته بودند؛ اظهار داشت: «نه اینها شایعاتی است که می‌سازند. غیر از اخوی، بنده هم بر اساس همین اخبار منتشره نیویورک بوده‌ام…. این که خیلی ساده‌انگاری است. شما آمدید مک فارلین را تطبیق دادید به اخوی و اینها. آنها که حرفی نزدند. اینها وقتی می‌گویند مک فارلین یعنی نکند که اصلاح‌طلبان بیایند و با آمریکایی‌ها ببندند…… امریکایی‌ها کم آورده‌اند. دوستان داخل هم کمتر آوردند. بنده و حاج آقا حسین، آمریکا را ذلیل‌تر از آن می‌دانیم که ما الان نیاز به ارتباط با آنها داشته باشیم.»

شایعه پیغام طائب به خاتمی در خصوص حضور در انتخابات

در اسفند سال 91، شایعه ای در خصوص پیغام حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه، به محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس جمهور سابق، محمد خاتمی منتشر شد. در این شایعه آمده بود، حسین طائب از طریق محمدعلی ابطحی به سید محمدخاتمی پیغام داده است که در انتخابات شرکت نکند.

در همان زمان محمدعلی ابطحی با رد این خبر در وبسایت شخصی‌اش، این ادعا را از پایه دروغ خواند و اظهار داشت: «دنیای شلوغ و پلوغ سیاسی عجیبی شده است. سه هفته پیش از چند نفر جسته و گریخته شنیدم که آقای حسین طائب مسئول اطلاعات سپاه به من پیغام داده است که به آقای خاتمی بگویم که حق کاندیدا شدن ندارند. خود خبر حکایت از دروغ بودن خبر داشت. جدی نگرفتم آن را. دو هفته پیش دیداری با آقای خاتمی داشتم. به ایشان گفتم از این جا و آنجا این شایعه را شنیده‌ام که من به شما پیغام داده‌ام که آقای طائب گفته است که شما کاندیدای ریاست جمهوری نشوید. من که چنین پیغامی را ندادم. آقای خاتمی هم گفت من هم چنین پیغامی را نه از شما و نه از دیگری نشنیده‌ام. گفتم خوب شد. خبری که نه من گفته‌ام و نه شما شنیده‌اید را در محافل از قول من و شما، مطرح می‌کنند. گویا عده ای فارغ از من و شما و آقای طائب از طرح این خبر سود می برند که آن را ساخته‌اند…»

وی در ادامه به انتشار این شایعه برای اولین بار، در سایت ضد انقلاب، «ملی مذهبی‌ها» اشاره نموده و این سایت را دروغگو معرفی کرد.

روایت حسین طائب از استراتژی آمریکا در قرن 21

حسین طائب در اسفند سال 89 در جمع دادستان‌های سراسر کشور به تشریح استراتژی آمریکا در قرن 21 پرداخت:

طرح رهبری آمریکا بر کل جهان: به گفته ایشان آمریکایی‌ها برای استراتژی‌های قرن 21 خود در نظر دارند خود را از رهبری غرب به رهبری کل جهان سوق داده و رهبری جهان را به دست بگیرند و برای این امر در اواخر قرن 20 دو پروژه طراحی نموده که پروژه اول در حوزه دهکده جهانی و پروژه دوم استراتژی امنیت ملی آمریکا بود. پروژه اول در سال 1997 تنظیم شد و پروژه دوم پس از 3 سال فعالیت در سال 2002 به اتمام رسید و در اختیار مسئولان آمریکایی گذاشته شد. آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که عمده چالش‌هایی که برای تحقق این 2 پروژه مطرح می‌شود در منطقه خاورمیانه، اروپا، شرق آسیا و آسیای میانه است. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر خاورمیانه قدیم را با برخی کشورها پیوند بزنند می‌توانند خاورمیانه جدید را بسازند و بدین ترتیب قدرت برتر را تحقق بخشیدند.

ایران مانعی بر سر راه آمریکا: وی با اشاره به این مطلب که آنها به این نتیجه رسیدند که برای آنکه بتوانند به اهداف خود برسند باید آمریکا را به عنوان مغز جهان مطرح کنند و بر این باورند که مغز برای تداوم حیات خود باید قلب داشته باشد، گفت: «آنها معتقدند قلب جدید خلیج فارس است و تا زمانی که قلب را در اختیار نگیرند نمی‌توانند ادامه حیات دهند و مستلزم این امر ساختن ایرانی جدید است و باید مسئله ایران را حل کنند. آنها برای رسیدن به این موضوع 3 محور طراحی کردند که عبارت بود از بی‌ثبات سازی کشورهای محور ایران، بی‌ثباتی محیط ایران و سوم بی‌ثباتی نظام حاکم بر ایران. بر این اساس یک تیم 6 نفره از استراتژیست‌های آمریکایی با بکارگیری مرکز مطالعات خود طرحی را برای اوباما علیه ایران تدوین کردند.»

برنامه 9 گزینه‌ای با نام «راهی به سوی ایران»: طائب با اشاره به این مطلب که آمریکایی‌ها 9 گزینه با نام راهی به سوی ایران تدوین کردند، گفت: «2 گزینه دیپلماتیک، 3 گزینه نظامی، 3 گزینه داخلی و یک گزینه هم محدودسازی و مهار بوده است.»

رئیس اداره اطلاعات و اخبار سپاه پاسداران با اعلام این مطلب که در گزینه دیپلماتیک که دولت آمریکا از ابتدای سال 88 این گزینه را با 2 رویکرد تعامل و اغناء مورد بررسی قرار داد، گفت: «در سیاست تعامل چکش و چماق وجود دارد اما در گزینه اغناء خبری از این دو گزینه نیست که دولت اوباما گزینه تعامل را پیش روی خود قرار داد. در ابتدای سال 88 که اوباما پیامی به ملت ایران داد امید داشت تا در بستر انتخابات سال 88 به حاکمیت برسد اما رهبر انقلاب این موضوع را افشا کرد و نسبت به آن موضع‌گیری کرد.»

به گفته طائب در مورد 3 گزینه نظامی، ابتدا جنگ تمام عیار آمریکایی مد نظر بود و 2 گزینه دیگر جنگ محدود رژیم صهیونیستی و آمریکا بود اما آنها سیاست جنگ را رد کرده زیرا به این نتیجه رسیدند که اگر به این سمت بروند نیاز دارند که حداقل 2 درصد جمعیت ایران نیرو داشته باشند یعنی یک میلیون و 400 هزار نفر در صورتی که نمی‌توانستند این تعداد را سازماندهی کنند.

طائب همچنین با اشاره به این مطلب که آمریکایی ها در عین حال برای آنکه جریان شورش‌گری خود را ادامه دهند شبکه‌های سازمان دهی شده داخلی را راه‌اندازی کردند؛ از برخورد با این شبکه‌ها و همچنین ریزش‌های آنها سخن گفت. طائب گزینه‌های محدود سازی را مسئله «کودتای مخملی» و «شورش‌های قومی و جریانی» دانست.

به گفته ایشان آمریکا پس از شکست در کودتای مخملی سال 88 سازماندهی خود را در ترورهای هدفمند، به ویژه ترور دانشمندان هسته‌ای قرار داد و هم سوژه‌هایی را برای اختلافات قومی ایجاد کرد. در مسئله نظامی نیز در اوایل سال 89 برای به رخ کشیدن قدرت نظامی خود اقدام به برگزاری مانورهایی کرد که در این امر موفق نشد. نمونه آن برخورد ایران با زیردریایی بود که قصد عبور از تنگه هرمز را داشت.

رئیس اداره اطلاعات و اخبار فرماندهی سپاه پاسداران با اشاره به اینکه پیش‌بینی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد خاورمیانه جدید در حال تحقق است، گفت: «متأسفانه دشمنان بالاخص آمریکا قصد دارند با ورود خود به اینگونه انقلاب‌ها بر روی این موج‌های به وجود آمده سوار شوند و این انقلاب‌ها را به نفع خود مصادره کنند.» طائب استراتژی سال 90 آمریکا را گره زدن تحریم‌ها به موج جدید هدفمندی یارانه‌ها و ناراضی جلوه دادن مردم و در نهایت کودتای مخملی دانست.

حمایت از سوریه

حسین طائب با اشاره به صف آرایی آمریکا با تمام متحدانش در برابر سوریه، لبنان و سوریه را خط مقاومتی دانست که به نیابت از مجموعه منتقدین در خط مبارزه با رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کند و تاوان چندین سال مقاومت دربرابر رژیم صهیونیستی را از طرف جمیع امت اسلامی پس می‌دهد و این وظیفه همه ما است که از این کشور حمایت کرده و نگذاریم خط مقاومت شکسته شود.

عکس حسین طائب

حسین طائب

زندگینامه حسین طائب

حسین طائب

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا