بیوگرافی قاسم سلیمانی – Qasem Soleimani

قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی در روستای قنات ملک در شهرستان رابر در استان کرمان به دنیا آمد. او فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است. او در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود. وی در ۴ بهمن ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشکری دریافت کرد.طبق منابع غربی، سلیمانی نقش مهمی در دادن قدرت نظامی به حزب‌الله لبنان، عقب راندن اسرائیل از جنوب لبنان، جنگ افغانستان، شکل‌دهی به فضای سیاسی عراق پس از سرنگونی رژیم صدام، تغییر روند جنگ داخلی سوریه و مقابله با داعش در عراق داشته است. وی تا پیش از حضور علنی در جنگ علیه داعش در عراق، از حضور در انظار عمومی پرهیز می‌کرد. ولی حکومت ایران با معرفی و شناساندن وی از زمان حضورش در عراق در نبرد علیه داعش و انتشار تصاویر متعددش با مدافعان عراقی، جهان را شوکه کرد.

محل تولد : روستای قنات ملک، شهرستان رابر، استان کرمان، ایران

تاریخ تولد : ‎۲۰ اسفند ۱۳۳۵ – ۱۱ مارس ۱۹۵۷

لقب : حاج قاسم، سردار، ژنرال

تابعیت : ایران

یگان های خدمت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

درجه : سردار سرلشکر پاسدار

فرماندهی : فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (از سال ۱۹۹۸ – تاکنون)کرمان

جنگ‌ها : جنگ ایران و عراق – جنگ داخلی سوریه – حمله به شمال عراق (۲۰۱۴)

عملیات های مهم : والفجر ۸ (فتح فاو) – کربلای ۴ – کربلای ۵ – تک شلمچه

زندگی

قاسم سلیمانی در سال 1335 در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان به دنیا آمد. وی در سیزده سالگی، بی درنگ پس از پایان دوره‏ی پنج ساله‏ی دبستان، روستای رابُرد را ترک کرد. او در سال 1353، به عنوان پیمانکار در سازمان آب کرمان آغاز به کار کرد.

فعالیت انقلابی

در سال 1355 فعالیت های انقلابی اش را، از طریق آشنایی با شهید حجت الاسلام رضا کامیاب (که در 7 مرداد 1360 به دست سازمان مجاهدین خلق ترور شد) آغاز کرد، در حالی که همچنان در سازمان آب هم مشغول به کار بود. حجت الاسلام کامیاب از روحانیان انقلابی شهر گناباد در استان خراسان بود، که در ماه‏های رمضان سال های 1356 و 1357 برای تبلیغ به کرمان می‏آمد.

عضویت در سپاه پاسداران در کرمان

وی پس از پیروزی انقلاب، همزمان با کار در سازمان آب کرمان، به عضویتِ مجموعۀ “سپاه افتخاری” که به وسیلۀ پدرِ شهید قاضی تأسیس شده بود، درآمد. سردار سلیمانی می گوید: «همه جوان بودیم و باید به شکلی برای انقلاب فعالیت می کردیم و این گونه بود که وارد سپاه شدم»

مسئولیت‏ها در دوره جنگ ایران و عراق

وی به محض بازگشت از مهاباد به ریاست پادگان قدس سپاه در کرمان منصوب شد. با حمله عراق به خاک ایران، سردار سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش داد و به جبهه‌های جنوب اعزام کرد و کمی بعد، خود در رأس یک گروهان به سوسنگرد اعزام شد تا جلوی پیشروی عراق در جبههٔ مالکیه را بگیرد. سردار سلیمانی در بیشتر عملیات عمدهٔ نظامی دوران جنگ با عراق، شرکت کرد.

با پایان یافتن جنگ در 1367، لشکر 41 ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که، از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند. سردار سلیمانی مورد آشتی نظامی ایران و آمریکا، مشروط به پذیرفتن قدرت نظامی ایران در منطقه خاورمیانه را مطرح کرده‌ است.

پس از آتش بس با عراق، دولت ایران سپاه پاسداران را مأمور مبارزه با قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر کرد. قاسم سلیمانی تا زمان انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان مبارزه کرد.

انتصاب به فرماندهی نیرو قدس

سال 1379، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، سلیمانی را به تهران فراخواند و مسئولیت سپاه قدس را به او سپرد. مسئولیتی که قاسم سلیمانی را به کابوسی در ذهن آمریکایی‏ها بدل ساخت. کابوسی که اگر دستشان برسد، خیلی زود، همچون عماد مغنیه ترورش خواهند کرد!

کابوسی که همان قدر که غربی‌ها را می‌ترساند، به جان ما، غروری مقدس می‌ریزد. قاسم سلیمانی، فرماندهی با صلابت، با موهایی جوگندمی و بدنی لاغر و صورتی آفتاب سوخته و نگاهی محجوب و آرام. فرماندهی که در میان هم‌ولایتی‏هایش و در مراسم و مجالس‌شان، خیلی خاکی و خودمانی حضور دارد. فرماندهی که اگر لباس نظامی تنش نباشد، کسی حدس هم نخواهد زد که او یک فرمانده نظامی است. فرماندهی که در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی، بسیار شناخته شده‌تر از داخل مرزهاست.

انتصاب سردار سلیمانی به فرماندهی نیروی قدس همزمان با قدرت گرفتن طالبان یک پیشامد محض نبود. او از این رو انتخاب شد که، بومیِ یک منطقه کوهستانی به نام رابر در کرمان بود و با نظام سیاسی جوامع قبیله‌ای به طور کلی و با جامعه افغانستان بویژه آشنایی نزدیک داشت. او با تجربه‌ای که از جنگ داخلی کردستان داشت، نیز گزینهٔ مناسبی بود، چون بنا بود در افغانستانِ عصر طالبان که درگیر جنگهای داخلی بود وارد عمل شود. از همه مهمتر اینکه سردار سلیمانی در هشت سال جنگ با عراق و نیز مبارزه با باندهای مواد مخدر در مناطق مرزی ایران وافغانستان تا پیش از انتصابش به فرماندهی سپاه قدس تجربهٔ بی مانندی اندوخته بود.

نفوذ در عراق

سپاه قدس به فرماندهی سلیمانی در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و به‌ویژه در منطقه حفاظت شده سبز بغداد (که سفارتخانه‌های غربی و عربی و ادارات و خانه‌های مقامات دولتی و اعضای پارلمان عراق در آن قرار دارد) نفوذ دارد.

سلیمانی خود در نشست مقدماتی «کنفرانس جوانان و بیداری اسلامی» گفت: «ایران در جنوب لبنان و عراق نیز حضور دارد. در واقع این مناطق به نوعی تحت تاثیر عملکرد و تفکر جمهوری اسلامی ایران هستند.» اما تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق در بیانیه‌ای سخنان سلیمانی را محکوم کرده و وی را دچار توهم خواندند.

شناخت سلیمانی توسط بیگانگان

هر قدر که داخل ایران، او را کم می‏شناسند، خارج از این مرزهای جغرافیایی، قصه‌های حیرت‌آوری از او بر سر زبان‌هاست که با آمیخته‌ای از راست و دروغ، شبحی ترسناک و هول انگیز از او ارائه می‏دهد، که گویی همه منافع آمریکایی‏ها را در خاورمیانه به خطر انداخته است و جالب آنکه هر قدر آنها او را ترسناک‌تر و هول‌انگیزتر معرفی می‏کنند، اینجا داخل ایران اسلامی، آنها که او را می‏شناسند، از حجب و تواضع و آرامش او می‏گویند، مردی که برخلاف آنچه آمریکایی‏ها می‏گویند، مرموز نیست.

هر قدر او آرام و بی‏سر و صدا می‏رود و می‏آید و کارهایش را انجام می‏دهد، بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی در مورد او، یعنی سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران خیلی خبرها هست. آنها از او و سپاه تحت امرش می‏ترسند و همین ترس سرآغاز خبرهای بعدی است، آنها او را تروریست می‏خوانند، بارها و بارها تحریمش می‏کنند، به او اتهام دخالت در امور سایر کشورها را می‌زنند، او را فردی بسیار قدرتمند در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در خاورمیانه توصیف می‏کنند، او را متهم پرونده ترور رفیق حریری می‏دانند و سرانجام آنکه، آنها در کنگره آمریکا، صریحاً و رسماً پیشنهاد ترور او را می‏دهند! شاید تعجبی هم نباشد، آخر آنها از مبارزه با قاسم سلیمانی و نیروهایش ناتوان شده‌اند، به همین سادگی!

دیدگاه روزنامه گاردین: روزنامه انگلیسی گاردین در مورد قاسم سلیمانی می‏نویسد: «حتی کسانی که سلیمانی را دوست ندارند، او را فردی با هوش می‌دانند. بسیاری از مقامات آمریکا که این چند ساله را صرف متوقف کردن کار افراد وفادار به سلیمانی کرده‌اند، می‌گویند مایل هستند او را ببینند و معتقدند که مبهوت کارهای او شده‌اند.»

شاید از سر همین بهت است که یکی از مقامات بلندپایه ارتش آمریکا عاجزانه می‏گوید: «من اگر او را ببینم، خیلی ساده از او خواهم پرسید که از ما چه می‏خواهد؟!»

واقعیت آن است که، اگرچه غربی ها او را ژنرال می‏نامند و او فرمانده یک نیروی نظامی است و آمریکایی ها دوست دارند قبل از هر چیز او یک تروریست به نظر برسد، که فقط با عملیات‌های نظامی به اهدافش دست می‏یابد، اما خود نیز نمی‏توانند معترف نباشند که او، بی‏آنکه وارد عرصه نظامی شود، از بعد سیاسی به پیروزی دست می‏یابد، اتفاقی است که او با تکیه بر ویژگی های اخلاقی اش و تکیه بر اصول انقلاب اسلامی که منشأ منش رفتاری او نیز هست، رقم می‏زند، نه با تکیه بر قدرت نظامی‏اش.

دیدگاه روزنامه مک کلتی: روزنامه آمریکایی «مک کلتی» در سی‌ام مارس 2008 گزارش داده بود: «سلیمانی برای توقف درگیری‏ها میان نیروهای امنیتی عراق که بیشترشان شیعه هستند و نیروهای رادیکال مقتدی صدر در شهر بصره، پا در میانی کرده است. یکی از نخستین و مهمترین پیروزی‏های سلیمانی بر آمریکا در عراق، ایجاد برتری سیاسی بود، نه نظامی.

وی در ژانویه سال 2005، زمانی به عراق آمد که عراقی‏ها برای نخستین بار پس از سقوط صدام حسین، به پای صندوق‌های رأی می‏رفتند. در حالی که آمریکا حمایت شدیدی از نخست‌وزیر شدن ایاد علاوی می‌کرد، سلیمانی فعالیت خود را در حمایت از شیعیان طرفدار ایران آغازکرد و به شدت به راهنمایی آنان برای پیروزی در انتخابات پرداخت. پس از انتخابات، بوش انگشت‌های رنگی مردم عراق را پیروزی بزرگی برای دمکراسی دانست، اما علاوی و متحدانش شکست خوردند.»

دیدگاه زلمای خلیل زاد: زلمای خلیل‌زاد، سفیر سابق آمریکا در افغانستان نیز می‌گوید: «همان‌قدر که مقامات آمریکایی سلیمانی را به جنگ افروزی متهم می‏کنند، او در ایجاد صلح نیز برای رسیدن به اهدافش فعال بوده است. او در پایان دادن به درگیری های نیروهای مقتدی صدر و نیروهای عراقی در بصره، نقشی حیاتی داشت، تهدیدی که می‏رفت، ناآرامی های آن گسترش یافته و پیامدهای وخیمی به ویژه برای منابع نفتی عراق در پی داشته باشد.»

دیدگاه نماینده مجلس عراق: یکی از نمایندگان مجلس عراق که از دستیاران ارشد نوری المالکی هم هست، درباره سردار سلیمانی می‏گوید: «او فقط یکبار در این هشت ساله به عراق آمده است. او فردی است که آرام سخن می‌گوید و منطقی و بسیار مؤدب است. وقتی با او حرف می‏زنید، بسیار ساده برخورد می‏کند. تا زمانی که پشتوانه او را نشناسید، نمی‏دانید چه قدرتی دارد، هیچ کسی نمی‏تواند با او بجنگد.»

قاسم سلیمانی آن گونه که آنها در موردش نقل می‏کنند، بی محافظ و فقط با دو همراه، به عراق رفته و در منطقه حفاظت شده توسط امریکایی ها، موسوم به منطقه سبز، حضور یافته و دیدارهایش را در کمال آرامش سروسامان داده و بعد به ایران بازگشته است!

خیلی فرق نمی‏کند که این ادعاها چقدر مستند است یا حتی چقدر می‏تواند صحیح باشد؛ همین مؤلفه‌ها و قصه‌های راست و دروغ دیگری که از او می‌گویند، برای ذهن شهروندان غربی که مقهور شانتاژهای رسانه‌ای دولت هایشان هستند، کفایت می‏کند تا به نمایندگان کنگره امریکا معترض نشوند که چرا دور هم نشسته‌اید و با صراحتی باور نکردنی، پیشنهاد ترور می‏دهید!

واکنش به طرح ترور سردار سلیمانی

در پی شکل‌گیری تحولات منطقه‌ای  و انتشار اخبار کذبی مبنی بر دخالت “نیروی قدس سپاه” به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی، و مطرح کردن طرح ترور ایشان توسط رسانه های معاند،  مخاطبان و کارشناسان داخلی و بین‌المللی با موضع‌گیری به موقع خود با این “موج رسانه‌ای” به تقابل پرداختند.
سردار قاسم سلیمانی نیز در سخنرانی خود در اجتماع 50 هزار نفری بسیجیان کرمان گفت: «با این تهدیدات، رعب بر ما حاکم نمی‌شود و از خدا می‌خواهم “شهادت” در راه خودش را به دست دشمنان دین، نصیب من بگرداند»

همچنین  این اظهارات واکنش جوانان و فعالان فضای مجازی را به دنبال داشت. بعد از اینکه در راهپیمایی روز 13 آبان 1390 بسیاری از جوانان و نوجوانان با امضای طوماری خواستار پیوستن به “سپاه قدس” ایران شدند تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین وبلاگ نویسان در حمایت از “فرمانده نیروی قدس سپاه” تصویر پروفایل خود را به تصویر وی تغییر دادند. در “شبکه‌های اجتماعی” پرمخاطب و فعال مثل “فیس‌بوک” و “گوگل‌پلاس” و … مشاهده می‌شد تعداد زیادی از کاربران آن‌ها در حمایت از “فرمانده نیروی قدس سپاه” به جای تصویر خود تصویر وی را گذاشته‌اند تا در یک معنا بگویند همه آن‌ها پشت این “فرمانده سپاه” هستند.

پیام حاج قاسم به آمریکا درباره سوریه!

با شدت گرفتن بحران در سوریه در اثر یک حمله شیمیایی (21 اوت 2013 – 3 مرداد 1392) آمریکا دولت سوریه را متهم به انجام این حمله کرد و این مسأله را بهانه دخالت احتمالی نظامی خود قرار داد. این تهدید نظانی آمریکا با واکنش های زیادی رو به رو شد.

در این میان بی‌بی‌سی مدعی شد ایران، سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به بغداد نزد “نوری مالکی” نخست‌وزیر عراق فرستاده است؛ مالکی هم مشاور امنیت ملی اش، “فالح فیاض” را حامل پیام ایران به آمریکا کرده است.

بی‌بی‌سی در این ادعای بدون سند خود می‏گوید: «اما محتوای این پیام هم در حد همین هشدارهای کلی بوده که مقام‌های ایرانی نسبت به پیامدهای دخالت نظامی در سوریه داده اند و تهدیدی در بر نداشته است.»

این در حالی است که طی همین ایام پیامکی منتسب به سردار سلیمانی منتشر شد که در آن آمده: «هر چتربازی که قرار است از هواپیما هلی‌برن شود، هر تفنگداری که قرار است از ناوها پیاده شود، هر کماندویی که قرار است با نفربر پیاده شود، یادش باشد که قبلا تابوتش را سفارش داده باشد. شامات (سوریه) خط قرمز انقلاب اسلامی است. همانجایی که می‌تواند معراج ما و گورستان شما باشد.»

در همین زمینه پایگاه خبری “النشره” (elnashra) نیز گزارش داد که سردار “قاسم سلیمانی” فرمانده سپاه قدس ایران در خصوص حمله احتمالی غرب به سوریه اظهار داشت: «هر سرباز آمریکایی که روی خاک سوریه پا می گذارد باید تابوت خود را نیز با خودش حمل کند…»

قویترین مرد خاورمیانه

نشریه آمریکایی «نیویورکر» در سال 92، به ابعاد قدرت و نقش سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی از زبان مأموران سیا و مقامات عراقی پرداخت و با بیان اینکه سردار سلیمانی به ندرت صحبت میکند وی را دارای یک کاریزمای نهفته دانست. در گزارش مذکور «جان ماگویر» افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سلیمانی را قدرتمندترین عامل در خاورمیانه که کمتر کسی چیزی درباره وی شنیده است معرفی کرده است.

یک مقام سابق ارشد عراقی نیز سلیمانی را فردی زیرک و استراتژیستی به شدت باهوش توصیف می کند و می گوید: زمانی که وارد اتاقی می شود که مثلاً 10 نفر در آن حضور دارند، او جلو نمی آید، همان جا در طرف دیگر اتاق بسیار آرام می نشیند. صحبتی نمی کند، نظری نمی دهد و تنها می‏نشیند و گوش می دهد؛ و البته قطعا همه در آن اتاق تنها به او فکر می کنند.

به گفته دکستر فیلکینز، روزنامه‌نگار این نشریه، سلیمانی از زمانیکه به عنوان فرمانده سپاه منسوب شد تلاش کرد تا اوضاع خاورمیانه را به نفع ایران جهت دهی کند و از دید رسانه ها دور بماند.

عکس سردار قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی

زندگینامه و عکس قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا