بیوگرافی پیتر جکسون – Peter Jackson

پیتر جکسون

پیتر رابرت جکسون (به انگلیسی: Peter Jackson) (زاده ۳۱ اکتبر ۱۹۶۱) کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگر و فیلمنامه‌نویس نیوزیلندی است. او بیشتر بدلیل ساخت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها اثر جان رونالد روئل تالکین برنده جایزه اسکار شناخته شده‌است. او همچنین بخاطر بازسازی فیلم کینگ کنگ در سال ۲۰۰۵ و تهیه‌کنندگی فیلم منطقه ۹ مورد ستایش منتقدان قرار گرفت.

پیتر جکسون تاکنون موفق به کسب ۳ جایزه اسکار و ۹۳ جایزه دیگر شده‌است. همچنین او توانسته تا به حال ۹ بار نامزدی اسکار را به دست آورد. فیلم او ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه به همراه تایتانیک و بن هور رکورددار دریافت بیشترین تعداد جایزه اسکار (۱۱ اسکار) است. قسمت سوم ارباب حلقه ها تنها فیلم تاریخ سینماست که توانست در تمام رشته‌هایی که در آکادمی اسکار نامزد بود فاتح باشد. وی سه‌گانه‌ای دیگری از آثار تالکین را در دست ساخت دارد، که قرار است در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ اکران عمومی شوند. اولین سری از این سه‌گانه با نام هابیت: یک سفر غیرمنتظره در سال ۲۰۱۲ و قسمت دوم آن نیز با نام هابیت: تباهی اسماگ در دسامبر ۲۰۱۳ به نمایش درآمد.

زادروز : ۳۱ اکتبر ۱۹۶۱

نیوزیلند

ملیت : نیوزیلند (با اصلیت انگلیسی)

نام‌های دیگر : PJ (مخفف Peter Jackson)

پیشه : کارگردان، نویسنده، تهیه کننده ، بازیگر

سال‌های فعالیت : ۱۹۷۶ تا کنون

لقب : شوالیه (Sir)

همسر : فرن والش

زندگی

سر پیتر رابرت جکسون (Sir Peter Robert Jackson) در 31 اکتبر 1961 در ولینگتون (Wellington) نیوزیلند به دنیا آمد. والدین او هر دو از مهاجران انگلیسی بودند و پیتر جکسون تنها فرزند آنها بود. جکسون که از بچگی به فیلم علاقه مند بود با یک دوربین 8 میلیمتری به همراه دوستانش شروع به ساخت فیلمهای کوتاه کرد؛ فیلمهایی که مشخصه های ویژه ای داشتند و آن هم استفاده از جلوه های ویژه بود.

جکسون عمده فیلم نامه هایش را با همکاری همسرش فرانسیس والش (Fran Walsh) نوشته است. او دوست دارد نقش های کوتاهی در فیلم هایش ایفا کند.
پیتر جکسون که آثاری چون “بد مزه”، “ملاقات با فیبلزها”، “مرده مغز” و “موجودات آسمانی” را در کارنامه خود دارد با ساخت فیلم “ارباب حلقه ها” در مقام کارگردان شناخته شد. قسمت سوم این مجموعه “ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه” توانست جوایز زیادی از اسکار 2003 را برای او به ارمغان آورد. او که این مجموعه را از رمان “جی.آر.آر تالکین” ساخته بود، پس از آن تصمیم به ساخت سه گانه “هابیت” از کتابهای همین نویسنده گرفت. مجموعه هایی که دارای صحنه هایی زیبا از کشور نیوزیلند هستند. جکسون پس از پایان پروژه “هابیت” تصمیم به ساخت قسمت دیگری از ماجراجویی های “تن تن” که قسمت اول آن توسط اسپیلبرگ کارگردانی شده بود، گرفت.

نگاهی به کارنامه فیلمسازی جکسون

جکسون بعد از پایان دوران مدرسه به عنوان عکاس در روزنامه ای مشغول به کار شد. او در سال 1987 فیلم کوتاه کمدی 90 دقیقه ای به ‌نام “بد مزه” را ساخت که بسیاری از دوستان وی بصورت رایگان در آن بازی کردند. فیلمبرداری “بد مزه” به آرامی در آخرهفته‌ ها انجام می ‌شد و بعد از اتمام فیلمبرداری، جکسون به‌ صورت تمام‌ وقت به کار برروی آن پرداخت. جکسون و دوستانش برای تکمیل این فیلم 4 سال وقت صرف کردند. این فیلم در ماه می ‌سال 1987 در جشنواره کن به نمایش درآمد و با استقبال رو به رو شد؛ فیلمی که به دلیل طنز و استفاده از جلوه های ویژه مورد استقبال قرار گرفت. برخی از جلوه های ویژه آن واقع گرایانه و برخی با وجود غیرحرفه ای بودن با مزه جلوه کردند. پس از این فیلم بود که جکسون به عنوان یک کارگردان شناخته شد.

“ملاقات با فیبلزها” کمدی موزیکال

فیلم بعدی جکسون “ملاقات با فیبلزها” محصول سال 1989 بود؛ یک کمدی کاملا موزیکال که به عروسک‌های خیمه ‌شب بازی معروف شد. ابتدا “فیبلزها” قرار بود در قالب یک فیلم کوتاه تلویزیونی ساخته شود اما بعد از اشتیاق غیرمنتظره سرمایه ‌گذاران ژاپنی برای سرمایه ‌گذاری بر روی این فیلم، ساخت فیلم با یک بودجه بسیار کم شروع شد. این اولین همکاری جکسون با تیم جلوه‌های ویژه “ریچارد تیلور” و “تانیا رودگر” بود که در تمامی فیلم‌های بعدی جکسون با او همکاری داشته‌اند.

“مرده مغز” کمدی ترسناک

اثر بعدی جکسون یک کمدی ترسناک به‌ نام “مرده مغز” در سال 1992 بود. این فیلم داستان زامبی‌هایی است که از پناهگاه‌های خود خارج شده‌اند و قهرمان داستان برای نگه‌داشتن آن‌ها داخل پناهگاه‌هایشان تلاش می‌کند. از خصوصیات برجسته این فیلم جلوه‌های ویژه آن است مثل ترامواهای کوچک، حرکت و توقف‌ها و جلوه‌های زیبای ترکیبات خونی.

“موجودات آسمانی” فیلمی براساس واقعیت

“موجودات آسمانی” محصول سال 1994، فیلمی است که در اصل از یک داستان واقعی الگوبرداری شده است. موفقیت این فیلم موجب جلب توجه شرکت “میراماکس” به کارهای جکسون و در نتیجه نمایش گسترده فیلم در آمریکا و امضای قرارداد به‌عنوان اولین همکاری بین آنها شد. جکسون در سال 1994 شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را برای فیلم «موجودات آسمانی» گرفت و موفقیت “موجودات آسمانی” کمک به هموار کردن مسیر دریافت اولین بودجه بزرگ برای ساخت فیلم هالیوودی جکسون کرد. “ترس‌آفرینان” در سال 1996 ساخته شد. جکسون اجازه ساخت کامل این فیلم کمدی ترسناک را در کشور نیوزیلند گرفت، در حالیکه آغاز ساخت این فیلم از یک شهر شمالی در آمریکا آغاز شد.

“ارباب حلقه ها” فیلم برگزیده اسکار

جکسون در سال 1998 شرکت نشنال فیلم یونیت (National Film Unit) را در نیوزیلند خرید. با وجود همه این ها آنچه پیتر جکسون را در مقام کارگردان به جهانیان شناساند پروژه عظیم “ارباب حلقه ها” بود.

“ارباب حلقه ها” نوشته جی.آر. آر.تالکین (J.R.R.Talkin)، رمان نویس انگلیسی، از جمله داستان های بسیار محبوب در نزد غربیان بود که بارها مورد اقتباس کارگردانان قرار گرفته بود.

جکسون که تا آن هنگام فیلم‌های کمدی و ترسناک می‌ساخت، “ارباب حلقه‌ها” را ساخت که بسیار مورد استقبال قرار گرفت اما قطعا بهترین فیلم کارنامه او فیلم “ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه” است که برای او جایزه بهترین کارگردانی و فیلم را از گلدن گلوب و بفتا به ارمغان آورد.
این فیلم با فروش 1/1 میلیارد دلار در لیست پرفروش ترین فیلمهای جهان قرار گرفت. این فیلم در سال 2004 نامزد 11 جایزه اسکار بود که تمامی آنها را دریافت کرد.

بازسازی “کینگ کنگ” بزگترین منبع الهام جکسون

جکسون که ظاهرا به ساخت فیلم های عظیم بسیار علاقه پیدا کرده برای بازسازی فیلم “کینگ کنگ” (1933) که به گفته خودش بزرگترین منبع الهام او بود، اقدام کرد. البته جکسون از سال 1996 برای این کار خیز برداشته بود تا اینکه کمپانی یونیورسال (Universal Pictures) برای ساخت آن ابراز تمایل کرد و هزینه ساخت فیلم را فراهم نمود. این فیلم ماجرای عشق یک گریل عظیم الجثه و یک دختر هنرپیشه است که در طی خوادث عجیب و باورنکردنی شکل می گیرد. کینگ کنگ، تقریبا فیلم موفقی بود اما نه به اندازه ارباب حلقه ها.

سه گانه “هابیت” در نیوزیلند

پیتر جکسون در سال 2012 ساخت پروژه سینمایی سه گانه “هابیت” در نیوزیلند را که پرهزینه‌ ترین فیلم تاریخ سینمای جهان است را آغاز کرد. داستان سه گانه جکسون 60 سال پیش از ارباب حلقه‌ها روی می‌دهد. بیلبو که یک هابیت است، برای پیدا کردن گنجینه دورف‌ها اجیر می‌شود، گنجینه‌ای که اکنون در اختیار یک اژدها به نام اسماگ است. او در طول راه حلقه را که در دست گالم است، پیدا می‌کند…

همکاری جکسون با اسپیلبرگ

پیتر جکسون تهیه کننده فیلم “تن تن: راز اسب شاخدار”، در سال 2013 تصمیم به ساخت قسمت دوم “تن تن” گرفت. “تن تن: زندانیان خورشید” نام فیلمی است که او بلافاصله پس از پایان کار “هابیت ها” آن را کارگردانی خواهد کرد. جکسون برای تولید این فیلم از همان شیوه اسپیلبرگ برای ساخت “تن تن: راز اسب شاخدار” استفاده می کند.

آثار

-“بد مزه” (Bad Taste) محصول سال 1987
-“ملاقات با فیبلزها” (Meet the Feebles) محصول سال 1989
-“مرده مغز” (Braindead) محصول سال 1992
-“موجودات آسمانی” (Heavenly Creatures) محصول سال 1994
-“ترس آفرینان” (The Frighteners) محصول سال 1996
-“ارباب حلقه ها: یاران حلقه” (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring) محصول سال 2001
-“ارباب حلقه ها: دو برج” (The Lord of the Rings: The Two Towers) محصول سال 2002
-“ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه” (The Lord of the Rings: The Return of the King) محصول سال 2003
-“کینگ کنگ” (King Kong) محصول سال 2005
-“استخوانهای دوست داشتنی” (The Lovely Bones) محصول سال 2009
-“ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار” (The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn) محصول سال 2011
-“هابیت: سفر غیرمنتظره” (The Hobbit: An Unexpected Journey) محصول سال 2012
-“هابیت: تباهی اسماگ” (The Hobbit: The Desolation of Smaug) محصول سال 2013

مضمون آخرالزمانی و ترویج شیطان گرایی در “ارباب حلقه ها”

فیلم “ارباب حلقه ها” از دو دیدگاه قابل بررسی است:

نبرد آخرالزمان و فیلم ارباب حلقه ها

در دیدگاه اول، فیلم “ارباب حلقه ها” از جمله فیلمهای با مضمون آخرالزمانی است که مخاطب آنها مدهوش جلوه های ویژه و دیگر زرق و برقهای فیلم شده و در این میان آنچه نادیده گرفته می شود، دین است. در این فیلم نگرش آخرالزمانی و نبرد آرماگدونی که هالیوود به آن معتقد است، نمایش داده می شود.

علی اکبر رائفی پور، کارشناس مذهبی درباره تفکر آخرالزمانی این فیلم معتقد است: «در این فیلم تمام اتفاقات حول یک حلقه اتفاق می افتد؛ ظاهرا برای رسیدن به حلقه وسوسه وجود دارد. کسانی که کتاب مقدس را خواندند و مسلط به عهد عتیق هستند در می یابند که دیالوگهای این فیلم دیالوگهای کتاب مقدس یهودیان یا مسیحیان صهیونیست است و آن حلقه نیز انگشتر حضرت سلیمان است، یهود در طول تاریخ دید که حضرت سلیمان چطور بر قلمرو خود حاکم شد… ابر و باد و مه خورشید در خدمت حضرت بودند… اما این تفکر نیز تحریف شد و به دنبال یک ابزار مادی بودند؛ گفتند حضرت سلیمان اگر به این جایگاه رسیده به خاطر انگشتری که طلسم اعظم را داشته است.

در اسرائیلیات، یهود بر این اعتقاد هستند که حضرت سلیمان برای رفع حاجت انگشتری را از دست خارج و آن را به همسرش داد و وقتی بازگشت و آن را خواست؛ همسرش گفت شما چند لحظه پیش آن را گرفتید؛ حضرت فرمودند من نبودم؛ یعنی این تفکر نادرست وجود دارد که این شیطان بوده است که خود را شبیه حضرت درآورده و به این وسیله با آن انگشتری شیطان چند روزی را بر کل دنیا حاکم شد.

اگر دقت شود درمی یابیم که در این تفکر پیغمبر مهم نیست؛ مهم انگشتری است و هر کس انگشتر را داشته باشد بر کل دنیا حاکم خواهد بود. در این فیلم نیز به طور صریح گفته می شود که این حلقه دست ما است و ما بر دنیا حاکم خواهیم شد و این حلقه است که شیطان را از بین می برد اما اینجا منظور از شیطان مسلمانان هستند و رئیس آنها یک موجود تک چشم است یعنی می خواهند نشان دهند که متأسفانه دجال کتاب مقدس، رهبر مسلمانان، همان منجی عالم است…»

بزرگ نمایی قدرت شیطان در فیلم ارباب حلقه ها

یکی از پایه های ترویج شیطان گرایی و بلکه قدرتمندترین ابراز تبلیغی این جریان، “سینمای هالیوود” است. برای رسیدن به آن طرحی دارند که در گام نخست آن معرفی سپس عرضه یک رقیب برای ادیان الهی، آن گاه جایگزین کردن، در گام چهارم به حاشیه راندن و در نهایت از بین بردن ادیان الهی خواهد بود.

شیوه حضور شیطان در جهان هستی در محصولات هالیوودی بدیع و نو است؛ در بسیاری از فیلمهای سینمایی چون “طالع نحس 4” شیطان با قدرتی اهریمنی و ویرانگر در برابر قدرت خداوند مطرح شده و انسان موجودی ضعیف و بی پناه معرفی شده است که در چنگال قدرت شیطان اسیر است و هیچ امدادی از سوی خداوند به او نمی‌رسد و چاره‌ای جز پناه بردن به شیطان و نیروهای او ندارد. از سوی دیگر شیطان “تنها منجی” عالم هستی معرفی می‌‌شود. فیلم‌هایی از قبیل “هری پاتر”، “جن‌گیر”، “طالع نحس” (1، 2، 3) و “ارباب حلقه‌ها” با هدف القای ترس در ذهن و قلب مخاطب نسبت به شیطان و بزرگ ‌نمایی قدرت او ساخته شده‌اند.

علی اکبر رائفی پور، کارشناس مذهبی در مورد بزرگ نمایی قدرت شیطان در این فیلم معتقد است: «شخصیت اصلی فیلم (فرودو) که می خواهد با استفاده از حلقه شیطان را نابود کند؛ از مراحل مختلفی گذشته و نیروهای زیادی در این راه به کمک او می آیند تا او خود را به کوه برساند و با استفاده از حلقه شیطان را نابود کند. این برای یک بشر شدنی نیست در واقع آنها می خواهند این ذهنیت را ایجاد کنند که هیچ وقت نمی توان شیطان را نابود کرد.

در فیلم جن گیر دو تا کشیش با تلاشهای بسیار و حتی فداکاری تلاش می کنند که دختر را نجات دهند. با دیدن این فیلم این در ذهن ایجاد می شود که ما در اطرافمان کسی را نداریم که برای ما فداکاری کند و در پایان فیلم هم متوجه می شوید که این جن نیز هیچگاه از بین نرفته بلکه به بدن دیگری منتقل شده است. در این گونه فیلمها قدرت شیطان تصویر می شود، شیطانی که هیچ قدرتی ندارد و از نگاه قرآن مظهر ضعف است یا در فیلم “پارانورمال اکتیویتی” فیلمی ساختند که مدعی هستند که این فیلم، مستندی بوده که با کنار هم قرار دادن مستندات موجود تبدیل به فیلم شده است؛ در میانه فیلم آنها از جن گیر کمک می گیرند و می گویند که ما می توانیم از دست آنها فرار کنیم و جن گیر در پاسخ به آنها می گوید هیچ راهی برای فرار از قدرت آنها وجود ندارد… یعنی این تفکر شیطانی را بیان می کند که شیطان هیچ گاه از بین نمی رود یعنی حتی جایی که شما فکر می کنید شیطان نابود شده، شیطان با شانس بسیار زیادی که شخصیت های فیلم دارند که یک بشر ندارد نابود شده است…»

از جنجال ساخت “هابیت ها” تا سکه و تمبر شخصیت های فیلم

ساخت “هابیت ها”در نیوزیلند با جنجال‌هایی میان اتحادیه بازیگران نیوزیلند و پیتر جکسون متوقف شد؛ این اتحادیه در اعتراض به این‌که بازیگری از این کشور در فیلم جدید پیتر جکسون حضور ندارد، خواستار تحریم این فیلم از سوی بازیگران استرالیایی حاضر در این پروژه شده بود؛ اما پس از آن که جکسون در نامه سرگشاده‌ای اعلام کرد این پروژه را به انگلیس یا کشور دیگری در شرق اروپا منتقل خواهد کرد، نخست ‌وزیر نیوزیلند وارد ماجرا شد و حمایت قاطع خود را از این پروژه اعلام کرد.

نیوزیلند یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر داشتن جنگل و منابع طبیعی دست ‌نخورده بوده و تا به حال فیلم‌های مشهوری از جمله سه‌ گانه “ارباب حلقه‌ها” در آن ساخته شده‌اند که رشد چشمگیر صنعت گردشگری این کشور را به همراه داشت.

سرانجام قسمت دوم فیلم‌های “هابیت” با اقتباس از رمان معروف “جی.آر.آر تالکین” نویسنده انگلیسی در حالی در نیوزیلند فیلمبرداری ‌شد که دولت نیوزیلند اعلام کرد برای تجلیل از این آثار ماندگار سکه و تمبرهایی را با تصویر شخصیت‌های این داستان‌ها روانه‌ بازار می‌کند.

تولید فیلم‌های سه گانه “هابیت” به کارگردانی پیتر جکسون موجب رونق گردشگری در این کشور شده و به همین خاطر سکه‌هایی به ارزش 25 تا 3000 دلار در نیوزیلند با تصویر کوتوله‌های تالکین ضرب ‌شدند. ضرب این سکه‌ها در راستای جذب گردشگر بیشتر به این کشور بود.

اداره‌ پست نیوزیلند نیز 6 تمبر را با تصویر شخصیتهای فیلم چون گاندلف، بیلبو، الروند، راداگالت، تورین اوکنشیلد و گالم چاپ کرد. این سکه‌ها و تمبرها پیش از اکران “هابیت‌ها: سفر غیرمنتظره” توزیع ‌شدند.

قرارگرفتن جکسون پایین تر از اسپیلبرگ در لیست “فوربس”

مجله‌ اقتصادی “فوربس” امریکا طبق روال سالانه‌اش، در سال 2013 فهرستی از شخصیت‌های قدرتمند و تأثیرگذار جهانی را منتشر کرد که در میان آن‌ها، نام هنرپیشه‌ها و کارگردان‌ها خودنمایی می‌کند. فهرست 100 عنوانی این مجله‌ شامل اسامی تأثیرگذارترین چهره‌ها بود که در میان فعالان عرصه‌ سینما، استیون اسپیلبرگ در رتبه‌ سوم این فهرست، “لئوناردو دیکاپریو” بازیگر فیلمهایی چون “تایتانیک”، “جزیره شاتر” و “جانگوی آزاد شده” در رتبه بیست و یکم، “تام کروز” دیگر هنرپیشه هالیوود در رتبه بیست و هفتم و پیتر جکسون در رتبه پنجاه ‌و پنجم این فهرست قرار گرفته بودند.

دیدار جکسون با پرنس ویلیامز

کلکسیون هواپیماهای جنگی پیتر جکسون در موزه “ساوث آیلند” نگهداری می شود. اوایل سال 2014 “پرنس ویلیامز”، دوک کمبریج و “کیت میدلتون” همسرش در قسمتی از برنامه تور 3 هفته ای استرالیا و نیوزیلندشان از موزه هوانوردی “ساوث آیلند” نیوزیلند دیدار کردند. در این دیدار پیتر جکسون کارگردان تریلوژی “ارباب حلقه ها” و سه گانه “هابیت” این زوج سلطنتی را همراهی کرد. جکسون راهنمایی پرنس ویلیام و کیت میدلتون در بخش کلکسیون هواپیماهای جنگ جهانی اول را برعهده داشت. این کلکسیون متعلق به پیتر جکسون است که علاقه اش به هواپیماها شهره خاص و عام بوده و در این موزه نگهداری می شود.

جت اختصاصی جکسون در جستجوی هواپیمای مفقود شده مالزی

به گزارش هالیوود ریپورتر 21 مارس 2014، پیتر جکسون هواپیمای جت شخصی ‌اش را به ناوگان هوایی جستجو برای هواپیمای گمشده “ام اچ 370” متعلق به خطوط هوایی مالزی ملحق کرد. پرواز “ام اچ 370” روز 8 ماه مارس 2014 با 239 سرنشینش در حالی که از کوالالامپور، پایتخت مالزی عازم پکن بود مفقود شد.

مت دراویتزکی سخنگوی جکسون به رادیو نیوزیلند گفت: «این کارگردان معمولا دوست ندارد با توجه به چنین مسایلی توجه مردم را جلب کند… بسیاری از هواپیماهای مردمی و نظامی در این جستجو شرکت دارند و نباید این که یکی از این هواپیماها متعلق به یک فرد مشهور است به خبر تبدیل شود، آن هم در حالیکه بیش از 200 نفر انسان مفقود شده‌اند.»

دانستنی‌هایی در مورد پیتر جکسون

مانند آلفرد هیچکاک در اغلب فیلمهایش حضور دارد.
همسرش فرن والش است که تقریباً در همه فیلمهای پیتر جکسون به عنوان یکی از نویسندگان حضور دارد و تابحال سه بار هم اسکار دریافت کرده است.
گفته که برای ساخت مدل‌های شیره‌ای فیلم «بدمزه»، از اُوِن آشپزخانه مادرش استفاده کرده است!
فرزندانش بیل، جوان و کتی جکسون نام دارند.
کلکسیون مدل هواپیماهای جنگ جهانی اول را نگهداری می‌کند.
گفته شده در جریان ساخت ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه تنها دو تی شرت در کل مدت زمان فیلمبرداری پوشیده است!
یکی از طرفداران گروه معروف بیتلز است.
در ۱۷ سالگی تحصیل را نیمه کاره رها کرده است.
یکی از طرفداران دو آتیشه فیلم «کینگ کنگ» (۱۹۳۳) است. خودش گفته که این فیلم باعث شده به کارگردانی علاقه‌مند شود.
تمام جلوه‌های ویژه فیلم بدمزه را خودش به تنهایی ساخته بود.
نوشتن فیلمنامه بازسازی کینگ کنگ را از سال ۱۹۹۶ آغاز کرده بود و سرانجام موفق شد در سال ۲۰۰۳ این فیلم را بازسازی و روانه سینما کند.
پدر و مادرش در جریان ساخت سه‌گانه ارباب حلقه ها از دنیا رفتند.
با همسرش در مرحله پس از تولید فیلم بدمزه در سال ۱۹۸۷ آشنا شد.
گفته می‌شود درآمد خالص جکسون از سه‌گانه ارباب حلقه ها چیزی در حدود ۱۲۵ میلیون دلار بوده است.
در جریان ساخت کینگ کنگ چشم خود را به دست تیغ جراحی سپرد و به همین دلیل دیگر عینک نمی‌زند.
پنج فیلم محبوبش: کینگ کنگ، طلوع مردگان، آرواره ها، رفقای خوب و ژنرال نام دارند.

عکس پیتر جکسون

پیتر جکسون

بیوگرافی پیتر جکسون خالق ارباب حلقه ها

پیتر جکسون

زندگینامه و عکس پیتر جکسون

پیتر جکسون

آشنایی با پیتر جکسون کارگردان و نویسنده معروف

پیتر جکسون

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا