بیوگرافی محسن هاشمی رفسنجانی – Mohsen Hashemi

محسن هاشمی رفسنجانی

محسن هاشمی رفسنجانی (زاده 2 آبان 1340- قم)، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی است . محسن هاشمی ۱۳ سال رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است. او با آغاز کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گزینه اصلی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران بود، که در نهایت بایک رای مغلوب محمد باقر قالیباف شد.

تولد : 2 آبان 1340

قم

ملیت : ایرانی

پیشه : سیاستمدار

دین : اسلام شیعه

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی پس از حمید عباسی

مشغول به کار : ۸ مهر ۱۳۹۲ – تاکنون

مدیرعامل شرکت متروی تهران پس از اصغر ابراهیمی و پیش از هابیل درویش

مشغول به کار : ۱۳۷۶ – ۱۳۸۹

زندگینامه

محسن هاشمی بهرمانی رفسنجانی، بزرگ ‌ترین پسر “آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی” در 2 آبان سال 1340 در شهر “قم” به دنیا آمد. با توجه به تولد وی در ایام فاطمیه، نام او را “محسن” نهادند. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه “پلی تکنیک مونترال کانادا” است.

محسن هاشمی در دهه 60 در مسؤولیت های گوناگونی از جمله: ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست بازرسی ویژه ریاست جمهوری و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع اشتغال داشت. و از سال 1376 به مدت 13 سال ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران، نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و ریاست هیئت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور را بر عهده داشت. وی ریاست هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران و معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی را به عهده گرفت. محسن هاشمی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلط داشته، وی هم چنین کتابی با عنوان “آنالیز قالب‌های تزریقی به کمک رایانه”، را تالیف کرد.

محسن هاشمی، ناشر کتب خانوادگی

محسن هاشمی، به عنوان مدیر موسسه انتشاراتی “معارف انقلاب”، ناشر کتب نوشته شده توسط خود و خانواده، به ویژه خاطرات پدرش از قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود.
از جمله کتبی که توسط این موسسه با کوشش محسن هاشمی به چاپ رسید میتوان به، خاطرات “آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی” از سال 1369 تحت عنوان “اعتدال و پیروزی” و کتاب “پا به پای سرو” خاطرات زندگی “عفت مرعشی”، همسر “آیت‌ الله اکبر هاشمی رفسنجانی” در دوره انقلاب، اشاره کرد.

خانواده

محسن، پسر ارشد “آیت الله علی اکبر هاشمی” و “عفت مرعشی” و دومین فرزند این خانواده است. نام خانوادگی “هاشمی” برای خانواده محسن، براساس نام جد پدری شان “حاج هاشم” انتخاب شده است.

در زمان تولد محسن، پدر او “آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی”، در تکاپوی تثبیت مرجعیت حضرت امام(ره)، در پی ارتحال، “آیت‌الله العظمی بروجردی” بود. وی دارای دو برادر به نام های “مهدی” و “یاسر”،  و دو خواهر به نام های “فاطمه” و “فائزه” است.

مهدی هاشمی: فرزند چهارم اکبر هاشمی رفسنجانی است. وی عضو هیئت امنا و رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد بود و مسئولیت‌هایی را در وزارت نفت از جمله ریاست سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بر عهده داشت.

یاسر هاشمی: کوچکترین فرزند “آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی” است. او علاوه بر ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدتی نیز ریاست فدراسیون سوارکاری را برعهده داشت.

فاطمه هاشمی: خواهر بزرگ تر محسن که رییس سابق فدراسیون ورزشی بیماران خاص بود.

فائزه هاشمی: خواهر کوچک وی، که از بین دختران هاشمی، فائزه تنها دختری است که وارد سیاست شد و نماینده دوم تهران در مجلس پنجم بود. فائزه هاشمی در میان افکار عمومی ایران، چهره‌ای اصلاح‌طلب محسوب می‌شود. شرکت او در انتخابات مجلس ششم با شکست همراه بود که باعث کناره‌گیری او از سیاست شد.

ازدواج و فرزندان

محسن هاشمی در 24 مهر 1361 با “اعظم هاشم‌پور”، (که از بستگان مادری بود) ازدواج کرد. ثمره این ازدواج 3 فرزند به نام های “عماد”، “احسان” و “علیرضا” است. که از این سه تن “عماد” در گردآوری خاطرات “آیت الله اکبر هاشمی” نقش عمده‌ای داشت.

تحصیلات

محسن هاشمی در مدارس اسلامی “ولی‌عصر(عج)” و “علوی” در تهران تحصیل کرد. وی در سال 56 همزمان با روزهای مبارزه علیه رژیم شاه به انگلستان رفت. خانم “عفت مرعشی” (مادر محسن هاشمی) در کتاب “پا به پای سرو” در صفحه 298 عنوان می کند که تعدادی از بچه ها قرار بوده به صورت تور تابستانی برای یادگیری زبان انگلیسی به انگلستان اعزام شوند. « با پرداخت وجه ثبت نام، او را به انگلستان فرستادم».

با ترور ناموفق “آیت الله اکبر هاشمی” در سال 1358، محسن برای ادامه تحصیل روانه بلژیک شده و سپس تحصیلات عالی خود را به جهت علاقه‌ای که به تولید و مسایل فنی داشت، در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه “پلی تکنیک مونترال کانادا” دنبال کرد و موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد گردید. وی در دوره فوق لیسانس، به توصیه پدر که فرماندهی دفاع مقدس را عهده دار بود، تحقیقاتی را در خصوص نحوه ساخت “راکتهای تاو” انجام داد.

دوران کودکی و نوجوانی

دوران کودکی محسن، با تعقیب و گریز خانواده از دست ساواک گذشت. در سال 1343، محسن سه سال بیشتر نداشت که پدرش را بخاطره مبارزات انقلابی دستگیر کرده و به زندان بردند. “آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی” بعد از مدتی، به جهت خلاص شدن از آزار و اذیت رژیم استبدادی، به همراه خانواده از ‌قم هجرت و در شهر تهران اقامت کرد.

محسن در غیاب پدر، که در زندان به سر می برد، امور خانه را اداره و علاوه بر آن در کارهای فرهنگی مدرسه و امور کتابخانه مسجد بازار “تجریش” فعالیت می کرد. کتابخانه مسجد نیز، فرصت خوب مطالعه کتاب‌های مختلف را برایش فراهم ساخت.

او در 17 سالگی، هنگام پیروزی انقلاب، همراه با انقلابیون برای به ثمر رسیدن آن فعالیت می کرد. در روزهای منتهی به پیروزی، او توانسته بود، چند اسلحه از پادگان های تسخیر شده به دست آورد.

در سال 1358 در پی ترور ناموفق “آیت الله اکبر هاشمی” توسط گروه “فرقان”، محسن برای تحصیل به بلژیک رفت. سر انجام کانادا مقصد بعدی وی جهت ادامه تحصیل در رشته مکانیک بود.

مسؤولیت ها و سوابق اجرایی

فعالیت های اجرایی محسن هاشمی را میتوان به سه دوره تقسیم کرد:

دوره اول

دورانی است که در زمان جنگ، از تحصیل فارغ و وارد کار اجرایی شد. در آن زمان به مدت پنج سال در بخش موشکی صنایع سپاه تا مقام معاونت هماهنگی موشکی سازمان صنایع دفاع فعالیت کرد و در نهایت عضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع شد.

دوره دوم

زمانی است که در ریاست جمهوری آیت‌الله علی اکبر هاشمی، رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری شد.

دوره سوم (دولتهای اصلاحات، عدالت و اعتدال)

ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران (13 سال)
نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا
مدیریت موسسه انتشاراتی “معارف انقلاب”
ریاست هیئت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور
ریاست هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران
معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی

ورود به صنایع موشک سازی

محسن هاشمی، از سال 1358 تا 1365 در خارج از کشور به تحصیل پرداخت، از آنجا که رشته‌اش مربوط به بدنه موشک ‌سازی بود، پس از بازگشت، بلافاصله به یگان موشکی سپاه پیوست.

کار موشکی وی از اواخر سال 1365 تا اواخر سال 1369 به مدت 5 سال ادامه داشت. محسن ابتدا در بخش ساخت موشک های “شبه تاو” و سپس در قسمت موشک سوخت مایع، و پس از کسب تجربه های لازم، در بخش موشک های سوخت جامد فعالیت کرد.

معاون هماهنگی گروه موشکی

بعد از جنگ تحمیلی ایران و عراق در سال 1368، گروه های موشکی وزارت سپاه و صنایع دفاع، ادغام شدند و محسن هاشمی به عضویت هئیت مدیره صنایع دفاع و “معاونت هماهنگی گروه موشکی” درآمد.

تاسیس بازرسی ویژه رییس جمهوری

محسن هاشمی، از اواخر سال 69 به مدت 8 سال، مصادف با دوران ریاست جمهوری “آیت الله علی اکبر هاشمی”، به دفتر ریاست جمهوری رفت و “بازرسی ویژه رئیس جمهوری” را تاسیس و ریاست این بازرسی را بر عهده گرفت. وی در این دوران به بحث و بررسی درباره طرح‌ها و پروژه‌های ناتمام، افزایش تولید در کشور و حل مسائل بروکراتیک و مشکلات پس از جنگ ‌پرداخت.

ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام

در سال 1376، “آیت الله علی اکبر ھاشمی” پس از رفتن به مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن ھاشمی را به عنوان “رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام” منصوب کرد. وی مھر ماه سال 1388، در پی تصویب قانون عدم اشتغال همزمان اشخاص در پست های دولتی، از مسوولیت سرپرستی دفتر رسما استعفا داد.

دوران مدیریت محسن هاشمی بر مترو تهران

مدیریت محسن هاشمی بر مجموعه متروی تهران، از سال 1376 تا اسفند سال 1389 به طول انجامید و در طول این سالها، متروی تهران راه اندازی شد. محسن هاشمی، شرکت مترو را با حدود 7000 نفر پرسنل و مشکلات مختلف، بدون اینکه خطی از متروی تهران به بهره برداری برسد، تحویل گرفت. وی در یک اقدام اصلاحی، مترو را از وزارت کشور جدا و به شهرداری تهران ملحق نمود، تا از امکانات دولت و شهرداری برای راه اندازی مترو استفاده کند.

محسن هاشمی، با اولویت بندی خطوط، همه توان کاری شرکت را بر یک بخش معطوف کرد و توانست بطور متوسط هر سال 10 کیلومتر از خطوط حمل و نقل ریلی را راه اندازی کند.

تاسیس کارخانه ساخت واگن های مترو

او در سال 1380  اتحادیه‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌های قطار شهری کلانشهرها، تشکیل و به ریاست این اتحادیه منصوب شد، و در سال 1382 با استفاده از سرمایه گذاری داخلی و خارجی، کارخانه ساخت واگن های مترو را تاسیس نمود.

همکاری با مدیران شهرداری و رؤسای جمهور

محسن هاشمی در طول 13 سال خدمت در سمت ریاست هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت قطارهای شهری تهران و حومه، توانست با مدیران شهری مختلفی از “کرباسچی” (نهمین شهردار تهران در سال 1368 پس از انقلاب اسلامی ایران)، “الویری” (دهمین شهردار تهران در سال 1378 پس از انقلاب اسلامی ایران) و “ملک مدنی” (یازدهمین شهردار تهران در سال 1380 پس از انقلاب اسلامی ایران) گرفته تا “محمود احمدی‌نژاد” و “محمد باقر قالیباف” همکاری کند.

در سالهای 1382 تا 1384، هاشمی نه تنها وقتی “محمود احمدی ‌نژاد” شهردار بود، بلکه در دوران ریاست جمهوری وی هم در کسوت مدیرعاملی مترو باقی ماند و به این کار به چشم کاری تخصصی و فارق از مسائل سیاسی نگاه می کرد که البته برای دریافت اعتبارات دولتی مترو چالش‌هایی را پشت سر گذاشت.

سرانجام محسن هاشمی، در 13 اسفند 1389، با ارسال نامه ای به شهردار وقت تهران “محمد باقر قالیباف” از سمت ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران استعفا داد، و به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت مدیره از سوی “قالیباف” منصوب شد.

محسن هاشمی در دولت یازدهم به ریاست جمهوری “حسن روحانی” به عضویت هیئت مدیره “شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور” نیز درآمد.

محسن هاشمی، گزینه اصلاح طلبان برای ریاست شهرداری تهران

شهریور 1392، پس از برگزاری جلسات منظم اصلاح طلبان شورای شھر تهران برای معرفی کاندیدای واحد برای تصدی پست شھرداری تھران، محسن ھاشمی به عنوان گزینه نھایی انتخاب شد.

کارشناسان مدیریت شھری با اشاره به سوابق و تخصص محسن ھاشمی معتقد بودند: حضور او در راس شھرداری تھران، می تواند تھران را پس از سال ھا خطای فاحش مدیریتی که منجر به تشدید آلودگی ھوا، ترافیک و… شده به مسیر صحیح بازگرداند.

ناکامی محسن هاشمی از تصدی شهرداری تهران

با آغاز کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی جدی ترین گزینه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان برای شهرداری تهران بود و رقابت نزدیکی با محمدباقر قالیباف برای احراز این پست داشت.

در نهایت در روز 17 شهریور 1392 در جریان انتخاب شهردار توسط شورای شهر تهران، در دور اول رأی گیری، “محمد باقر قالیباف” و محسن هاشمی هریک موفق به کسب 15 رأی شدند و یک رأی سفید به صندوق انداخته شد. در دور دوم رأی گیری ، سرانجام “قالیباف” با کسب 16 رأی در مقابل 14 رأی محسن هاشمی و یک رأی سفید برای سومین دوره چهارساله، شهردار تهران شد.

معاونت عمرانی دانشگاه آزاد

22 روز پس از واماندن محسن هاشمی از شهرداری تهران، در تاریخ 8 مهر 1392، “حمید میرزاده” (سرپرست وقت دانشگاه آزاد اسلامی) وی را به عنوان معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

ریاست شورای عالی معماری دانشگاه آزاد

در 27 فروردین 1393 محسن هاشمی در دومین جلسه شورای عالی معماری دانشگاه آزاد، به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.

اولین طرح های محسن هاشمی در پست معاونت دانشگاه

طرح تجمیع واحدهای پنج ‌گانه تهران و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از اولین طرح‌های محسن هاشمی در پست معاونت عمرانی دانشگاه بوده است.

هاشمی در تیرماه 1393 طی مصاحبه ای با “فرهیختگان‌آنلاین” ، درباره طرح‌های پنج ‌گانه تجمیع سازمان مرکزی گفت: «تجمیع موضوع جدیدی نیست. در دوران مدیران قبلی هم این طرح مطرح بوده است. سازمان مرکزی در بعد ادارات مرکزی، در 13 ساختمان در دایره‌ای به قطر 12 کیلومتر پراکنده بود. آرزوی مدیران قبلی این بود که سازمان را تجمیع کنند. در مورد واحدهای تهران هم همین‌طور است. واحدهای مرکزی، غرب، شمال، جنوب و علوم و تحقیقات، پزشکی و مجازی هم در تهران هستند. هیچ ‌کدام از این دانشگاه‌ها فیزیک و نمای مشخصی ندارند.» هاشمی ادامه داد: «دانشگاه تنها محل درس خواندن نیست. بین دانشجو و محیط اطرافش باید تعامل وجود داشته باشد و باید به ‌گونه‌ ای باشد که دانشجو دوست نداشته باشد از آن خارج شود.»

محسن هاشمی همچنین تاکید کرد که در طرح تجمیع واحدها باید از دارایی واحدها استفاده شود و در صورت لزوم سازمان مرکزی به واحدها کمک خواهد کرد. او درباره املاک دانشگاه در پاسداران گفت: «قرار بر این است که از درآمد تبدیل به احسن اموال دانشگاه خرج تجمیع واحدها شود که دانشگاه‌ها خودشان را متمرکز کنند.
اموال دانشگاه بیهوده به فروش نمی‌رسند و هیچ ملکی تا زمانی که به پول احتیاج باشد فروش نمی‌رود. املاک دانشگاه ارزش زیادی دارد و قابلیت ارزش افزوده را هم دارد. اگر ملکی را بفروشیم در جای دیگر و مناسب‌تر ملک بزرگ‌تری خواهیم خرید.»

نگاه محسن هاشمی بر سه دوره شهرداری “کرباسچی، احمدی‌نژاد و قالیباف

محسن هاشمی در شهریور سال 1392 طی گفتگو با خبرنگار روزنامه “ایران” ، در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه سه دوره شهرداری تهران توسط “کرباسچی”، “احمدی نژاد” و “قالیباف” گفت: «این مقایسه کار درستی نیست. “کرباسچی” بعد از جنگ مدیر شهر تهران شد و در شرایطی شهر را به دست گرفت که کمبودهای ناشی از جنگ به شدت قابل ملاحظه بود. 9 سال برای “کرباسچی” فرصت خوبی بود و به نظرم مدیر بسیار موفقی در ساختن زیربنای یک مدیریت مدرن در شهر تهران بود. او ساختار شهرداری ر ا بنیان نهاد.

برخی این روزها می‌ گویند شهر فروشی از زمان “کرباسچی” آغاز شده اما مقدار تراکمی که وی از شهر تهران فروخت بعد از شرایط بحرانی پس از جنگ، طبق اسناد موجود یک دهم تراکم فروشی افراد بعد از وی به خصوص این چند سال اخیر نیست آنهم در شرایطی که ما اکنون در تهران شرایط بحرانی و اورژانسی پس از جنگ را نداریم. “محمود احمدی‌ نژاد” خیلی فرصت نداشت در شهرداری خودش را اثبات کند. وی دو سال شهردار تهران بود اما کارهایی هم که انجام داد، پوپولیستی بود. “محمدباقر قالیباف” هم مدیر ناموفقی نبود.»

محسن هاشمی و سیاست

محسن هاشمی را می‌توان در میان فرزندان “آیت الله هاشمی رفسنجانی” محافظه کار‌تر از بقیه دانست، وی در طول دوران خدمت علاقه ای به دعواهای سیاسی نداشت، تا جایی که برای دادگاه “فاطمه هاشمی” در 18 دی ماه 1392 همه فرزندان و حتی مادر خانواده هم در کنار “فاطمه” بودند، اما وی ترجیح داد صبح آن روز  را جای دیگری به جز دادگاه انقلاب بگذراند.

محسن هاشمی کمتر خودش را اهل حاشیه نشان داده و بیشتر از خود، چهره ای میانه رو به نمایش گذاشت. در نتیجه، از وی شخصیتی کم‌حاشیه  و موفق در بین فرزندان “آیت الله هاشمی رفسنجانی” یاد می شود.

محسن هاشمی در 8 بهمن سال 1391، در گفت ‌وگو با خبرگزاری “تسنیم” در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر ورود جدی ‌تر شما به عرصه سیاست اظهار داشت: «طبیعی است که اگر فضا در جهت اعتدال باز شود. علاقه برای حضور بیشتر شود.»

هاشمی پدر از نگاه هاشمی پسر

محسن هاشمی در فروردین 1392، طی گفتگو با خبرگزاری “مشرق” ، به مدح مشی اعتدال گرایانه پدر می پردازد و او را وزنه تعادل جامعه معرفی می کند.
وی همچنین در مورد عقل گرایی و اعتدال گرایی پدرش می گوید: «… اگر رفتار او را از ابتدای انقلاب تا امروز بررسی کنید نمی‌توان ایشان را اصولگرا یا اصلاح‌طلب بنامیم به دلیل اینکه سعی او همیشه بر این بوده که چه زمانی که اصولگرایان در قدرت باشند و چه زمانی که اصلاح‌طلبان در قدرت بودند مقابل تندروی بایستند؛ چون فرض بر این است که حرکات رادیکال به نظام جمهوری اسلامی صدمه می‌زند، بنابراین همین روش باعث سازماندهی حمله افراطیون دو جناح در شرایط مختلف به ایشان شده که البته از عقلانیت برخوردار نبود. »

دانشگاه آزاد، برای من مهمتر از شهرداری است

محسن هاشمی رفسنجانی در 16 مهر 1392 طی گفتگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی براینکه، پس از رای نیاوردن در شهرداری تهران به عنوان گزینه شهرداری برای سایر شهرهای کشور پیشنهاد شده بودید و بین قبول تصدی گری در شهرداری و معاونت عمرانی دانشگاه آزاد فاصله زیادی وجود دارد چه شد این سمت را پذیرفتید، گفت: «به هر حال سطح فعالیت در شهرداری بسیار بالاتر بود و وظیفه من بیشتر خدمت به شهروندان و علاقه ام در حوزه حمل و نقل ریلی است و در این زمینه مفیدتر بودم، اما به این دلیل که دانشگاه آزاد هم به نوعی خدمت به مردم محسوب می شود و تجربیاتم در مترو می توانست در پیشبرد مسائل عمرانی این دانشگاه موثر باشد، بنابراین این پیشنهاد را پذیرفتم و معتقدم دانشگاه آزاد خیلی مهمتر از شهرداری است.»

توضیحات محسن هاشمی در خصوص قایق تفریحی مهدی هاشمی

محسن هاشمی در 8 بهمن سال 1391، در گفت ‌وگو با خبرگزاری “تسنیم”  در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر امتیازات ویژه “مهدی هاشمی” درباره قایق تفریحی اختصاصی اش، گفت: « شما توجه کنید به تخریبی که علیه مهدی برای موضوع کشتی درست کردند. نوشتند کشتی تفریحی مهدی؛ جالب است که در این خبر یک نامه‌ای هم گنجاندند که نوشته شده بود به فلان پایگاه هوایی مبنی بر اینکه این کشتی که می‌آید فرودگاه مهرآباد تهران، متعلق به فلانی (مهدی هاشمی) است. حالا آدم باید عاقل باشد و فریب اینجور تخریب‌های روشن را نخورد. وقتی کد کشتی را بزنید و کشتی را بزرگ کنید، مشاهده می‌کنید که ابعاد کشتی در حدود 36 در 12 متر است. اگر داخل کشتی را توجه کنید، دکل آن در حدود 7 متر است و 5 اطاق VIP دارد. این کشتی برای این ساخته نشده که داخل هواپیما بگذارند و از آنجا هم بیاورند فرودگاه مهرآباد تهران. آخر چه جور می‌خواهند از این کشتی آنهم در تهران استفاده کنند؟ توی حوض چه کسی در تهران می‌خواهند از این کشتی استفاده کنند؟ این با عقل جور در نمی‌آید. هر کسی توجه کند، کاملا متوجه می‌شود که دروغ است.
اینها این عکس را از اینترنت پیدا کردند و گذاشتند روی خبر و یک نامه جعلی هم روی آن گذاشتند. مثلا پایگاه هوایی به چه معناست؟ و این کاملا مشخص است که یک کار تخریبی است که اصولا باید نظام جلوی این نوع کارها را بگیرد.
قطعا ماجرای این کشتی نمی‌توانسته صحت داشته باشد. این کشتی را کجای تهران می‌توان استفاده کرد؟ و اصلا چرا باید کشتی را به تهران بیاورند؟ چنین کشتی را که به تهران نمی‌آوردند. »

عکس محسن هاشمی رفسنجانی

محسن هاشمی رفسنجانی

زندگینامه محسن هاشمی رفسنجانی

محسن هاشمی رفسنجانی

آشنایی با محسن هاشمی رفسنجانی

محسن هاشمی رفسنجانی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا