بیوگرافی امید نوروزی – Omid Norouzi

Omid Norouzi - biographya-com (1)

امید نوروزی در 29 بهمن 1364 در روستای لر زبان “بهرغان” از توابع شهرستان “سپیدان” استان “فارس” به دنیا آمد. کودکی خود را در محله دروازه “کازرون” شیراز سپری کرد و در سن 9 سالگی زیر نظر “الیاس کانون‌پور” در باشگاه‌ “هلال احمر” شیراز کشتی را آغاز کرد. در دوران نوجوانی با حضور در باشگاه “تختی” زیر نظر استاد “چمیانی” کشتی را به صورت حرفه ای پیگیری کرد تا اینکه با کسب مقام اول مسابقات انتخابی تیم ملی در رده جوانان پذیرفته و دو سال پیاپی در آن عضویت داشت که به علت مشکل سربازی نتوانست به رقابتهای جهانی “گوآتمالا” و آسیایی “قطر” اعزام شود.

در خدمت سربازی که از مسابقات دور بود با تمریات شخصی، خود را آماده نگه داشت و در مسابقات انتخابی تیم ملی سال 1387 مقام نخست را کسب کرد و در تیم ملی بزرگسالان پذیرفته شد. اولین حضورش در جام جایزه بزرگ “اوکراین” بود که هم مقام نخست را کسب کرد هم ستاره و پدیده مسابقات شد. پس از آن وی با شرکت در مسابقات المپیک و رقابتهای جهانی و آسیایی موفق به کسب مدالهای گوناگون شد.

او در کنار ورزش حرفه ای کشتی به تحصیل در رشته “تربیت بدنی” در دانشگاه آزاد “مرودشت” پرداخت. از دیگر رشته های ورزشی مورد علاقه او می توان به ورزش باستانی “زورخانه” اشاره کرد.

انتخاب کشتی فرنگی

در مطلبی که سایت فدراسیون جهانی کشتی، فیلا، در ادامه سلسله گزارشات خود از اسطوره‌های کشتی در المپیک لندن منتشر کرده بود؛ امید نوروزی دلیل انتخاب کشتی فرنگی را اینگونه بیان می کند: «من کشتی فرنگی را ترجیح دادم چرا که از کشتی آزاد جذاب تر است. تکنیک‌های کشتی فرنگی زیباتر از آزاد هستند. کشتی‌های “حسن رنگرز” [قهرمان جهان در سال 2001] مرا به این رشته جلب کرد. در میان کشتی ‌گیران خارجی نیز من سبک “آرمن نازاریان” [دارنده دو طلای المپیک از بلغارستان] را دوست دارم.»

حضور در مسابقات جهانی

رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان از سال 1904 و رقابتهای جام جهانی کشتی در رشته فرنگی از سال 1980 سالیانه برگزار می شود.
امید نوروزی پس از کسب مدال طلای جایزه بزرگ “اکراین”، در مسابقات قهرمانی جهان 2009، “دانمارک” شرکت کرد و موفق شد در این دوره از مسابقات رقبای اهل “چین” و “بلغارستان” را شکست دهد اما دیداری پر از ابهام در داوری، باعث حذف او از دور مسابقات شد.
وی 5 ماه بعد، در جام جهانی “ارمنستان” 2009، عنوان نخست را نصیب خود کرد و به عنوان ستاره این مسابقات شناخته شد.
نوروزی در جام جهانی “بلاروس” 2010 و مسابقات قهرمانی جهان “استانبول” 2011، همه رقبای خود را شکست داد و روی سکوی نخست جهان قرار گرفت؛ او فنی‌‌ترین کشتی‌گیر این دوره از مسابقات لقب گرفت و توانست اولین مدال طلای تاریخ کشتی فرنگی ایران در مسابقات قهرمانی جهان در وزن دوم را کسب کند.
وی در جام جهانی 2012 در “سارانسک” روسیه نیز حضور داشت و موفق به کسب مدال برنز این دوره از مسابقات شد.
نوروزی بعد از مدال طلای المپیک 2012 لندن، پس از 15 ماه دوری از میادین در رقابتهای جایزه بزرگ “باکو” 2013 در یک وزن بالاتر به میدان رفت و مدال برنز کسب کرد.

نخستین قهرمانی جهان در تاریخ کشتی ایران

امید نوروزی در مسابقات انتخابی تیم ملی برای مسابقات قهرمانی جهان “ازبکستان” 2014 دچار مصدومیت شد و بیم و امیدهایی برای حضور او در این دوره از مسابقات وجود داشت ولی سرانجام علی رغم وجود مصدومیت در این رقابت ها شرکت کرد. نهایتا تیم کشتی فرنگی ایران توانست با کسب تک مدال طلای حمید سوریان در وزن 59 کیلوگرم و مدال نقره امید نوروزی در 66 کیلوگرم و دو مدال برنز “افشین بیابانگرد” و “قاسم رضایی” در وزنهای 71 و 98 کیلوگرم و با کسب 42 امتیاز برای اولین بار در تاریخ کشتی ایران به مقام نخست رقابت های قهرمانی جهان برسد.

بیوگرافی پانته آ بهرام

قهرمانی المپیک 2012 لندن

امید نوروزی پس از کسب عنوان قهرمانی جهان در سال های 2010 و 2011 خود را برای شرکت در المپیک 2012 “لندن” و کسب مدال طلای المپیک آماده کرد. او موفق شد با پیروزی در دیدار فینال وزن 60 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی بازی‌ های المپیک 2012 “لندن” به عنوان قهرمانی ومدال طلای المپیک دست یابد. او در المپیک لندن ابتدا “یانگ شنگ”، نفر پنجم المپیک “پکن” را با نتیجه سه بر یک شکست داد. او پس از این پیروزی به مصاف “سرامیوف آنگلاف” بلغاری رفت و با اقتدار سه بر صفر پیروز این مسابقه  شد و به مصاف حریف قدرتمند خود یعنی “المت کیبیسپایف” از قزاقستان رفت و در آن مسابقه هم با نتیجه سه بر یک پیروز شد و به مرحله نیمه نهایی المپیک لندن راه یافت. در این مرحله، حریف ژاپنی خود یعنی “ریوتارو ماتسوموتو” مسابقه داد و این بار هم با پیروزی سه بر صفر توانست به مرحله فینال المپیک 2012 لندن راه پیدا کند. او در فینال “ریواز لاشخی” از گرجستان را چهار بر صفر برد و قهرمان المپیک شد.

رقابت در کشتی مانند مبارزه یک سرباز وطن

امید نوروزی پس از قهرمانی در المپیک 2012 لندن درباره کسب این موفقیت بزرگ، این چنین گفت: «امیدوارم که پدر و مادرم را خوشحال کرده باشم. من به آنها مدیونم و دوست دارم با این مدال طلا آنها را خوشحال کرده باشم. من مانند یک سرباز برای وطنم در تمامی رقابت‌های جهانی و المپیک مبارزه می‌ کنم.»

امید نوروزی پس از کسب این مدال در مصاحبه ای با خبرگزاری دانشجو گفت: «اگر امروز توانستم در لندن در سخت ترین شرایط مقابل حریفان خود به میدان بروم و تمرینات و فشارها را تحمل کنم تنها به این دلیل بود که برای کسب مدال انگیزه زیادی داشتم. پدر من یک کارگر ساده است و من همیشه در کنار او در ساختمان بنایی می کردم و خوشحالم که با پول حلال در این جایگاه قرار گرفتم. تمام تلاش من این بود که با کسب مدال طلا سختی هایی که پدرم در این مدت کشید را جبران کنم.»

مدال طلا رقابتهای آسیایی

تیم کشتی فرنگی ایران پس از 16 سال به مسابقات آسیایی 2010 “گوانگجو” چین راه یافت؛ تیم ملی کشتی فرنگی ایران توانست باکسب 7 مدال طلا، 1 نقره و 2 برنز دوباره در جایگاه نخست قرار بگیرد. امید نوروزی در این دوره از مسابقات یکی از هفت دارندگان مدال طلا بود که در وزن 60 کیلوگرم در سکوی نخست قرار گرفت.

امید نوروزی درباره سختی کسب مدال طلای این دوره از رقابت ها گفت: «سخت‌ ترین کشتی گیرهای فرنگی در وزن 60 کیلو آسیایی هستند در واقع همه مدال آوران جهانی این وزن در کشتی فرنگی آسیایی هستند. حدود 16 شرکت کننده در وزن 60 کیلو حضور داشتند که هر 16 نفر صاحب مدال بودند به عنوان مثال کشتی گیر “ژاپنی” نایب قهرمان جهان بود، “کره” قهرمان المپیک،‌ “ازبک” قهرمان آسیا و “چین” هم در این وزن قهرمان آسیا بود خوب در این شرایط نه من که هر کدام از کشتی ‌گیرها قهرمان می‌ شد به نوعی شاهکار کرده بود.» او این مدال را با حضور در مرقد “شاهچراغ” شیراز تقدیم موزه این آستان مقدس نمود.

افتخارات

مدال طلای جایزه بزرگ اوکراین 2009

مدال طلای مسابقات جام جهانی ارمنستان 2009

مدال طلای مسابقات جام جهانی بلاروس  2010

مدال طلای بازی های آسیایی گوانگجو 2010

مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان ترکیه 2011

مدال طلا جایزه بزرگ گرجستان 2011

مدال برنز مسابقات جام جهانی روسیه  2012

مدال طلای المپیک لندن 2012

مدال برنز جایزه بزرگ باکو 2013

مدال برنز جایزه بزرگ مجارستان 2014

مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان ازبکستان 2014

مصاحبه امید نوروزی پس از کسب مدال طلا

امید نوروزی پس از کسب مدال طلا در المپیک لندن اظهار داشت: خوشحالم که توانستم دل ۷۰ میلیون ایرانی را شاد کنم. برای رسیدن به این مقام تلاش زیادی کرده بودم.

وی ادامه داد: کشتی فرنگی ۷ تا ۸ سالی است که راه خیلی خوبی را آغاز کرده است و این راه در المپیک به ثمر نشست، امیدوارم مسئولان حمایت بیشتری کنند تا باز هم نتیجه‌های خوبی بگیریم. قهرمان کشتی المپیک گفت: صد در صد به گرفتن مدال امیدوار بودم. خوشبختانه با برنامه‌ها و تاکتیک‌هایی که مربیان داشتند موفق شدم.

وی در مورد حریفانش گفت: تمامی کشتی‌هایی که گرفتم سخت بودند حریفانم همه قهرمان جهان و المپیک بودند. خوشحالم که توانستم قهرمان شوم و اتفاق بسیار خوبی افتاد. نوروزی در پاسخ به این سؤال که آیا پس از المپیک در وزن ۶۰ کیلوگرم باقی می‌مانید یا به وزن بالاتر می‌روید، گفت: صد در صد یک وزن بالاتر می‌روم. برای المپیک وزن زیادی کم کردم و خوشحالم بدنم جواب داد.

نوروزی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اینکه مدال طلای خود را به چه کسی اهدا می‌کند، عنوان کرد: مدال طلا را به همه مردم ایران تقدیم می‌کنم. نوروزی عنوان کرد: در گذشته همیشه به کشتی کم لطفی می‌شد اما با آمدن وزیر توجهات بیشتری شده است و امیدوارم مسئولان استان‌ها هم حمایت بیشتری کنند.

وی در پایان گفت: پدر و مادرم زحمات زیادی برایم کشیده بودند و من همیشه برای آنها دردسر بودم. امیدوارم با کسب این مدال من را حلال کنند. نوروزی در خصوص سالتوبارانداز کردن محمد بنا پس از پایان مسابقه اش با لبخند گفت: می خواستم او نیز از طلای المپیک بی نصیب نماند.

عکس امید نوروزی

امید نوروزی

زندگینامه امید نوروزی

امید نوروزی

بیوگرافی و عکس امید نوروزی قهرمان کشتی فرنگی

امید نوروزی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا