بیوگرافی حبیب محبیان – Habib Mohebbian

حبیب محبیان

حبیب محبّیان که با نام کوچکش «حبیب» در دنیای موسیقی شناخته می‌شود، خواننده، آهنگساز، نوازنده و ترانه سرا ایرانی است که دارای سبک نو در موسیقی ایران می‌باشد و همین سبک خاصش باعث شهرت و محبوبیت وی است.

نام اصلی : حبیب محبّیان

نام مستعار : حبیب

زادروز : ۴ مهر ۱۳۳۱

اهل کشور : ایران

سبک ها : پاپ، راک،کانتری

کار(ها) : خواننده، آهنگساز، نوازنده، ترانه سرا و تنظیم کننده

ساز(ها) : گیتار، ارگ

مدت کار : ۱۳۵۴-کنون

ناشر(ها) : شرکت ترانه، پارس ویدیو، آونگ موزیک، طپش و World Music

دین : اسلام

سازهای برجسته : گیتار ۱۲ سیم

زندگی

حبیب در ۴ مهر ماه سال ۱۳۳۱ در شمیران تهران متولّد شد (البته برخی محل تولّد وی را آذربایجان‌غربی میدانند) و سه سالی را در ارومیه سپری کرده و چند سالی را نیز در تبریز گذراند. سپس به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و در محله شمیران ساکن شد. در خانواده او برادرانش نیز به موسیقی علاقه داشتند اما تنها خود حبیب به موسیقی حرفه‌ای روی آورد. علی‌رغم تمایل سایر برادرانش به ویولن، علاقهٔ وی از ابتدا به گیتار بود. دوران نوجوانی حبیب مصادف با پیدایش گروه بیتلز در دهه ۶۰ میلادی اروپا شد و این باعث علاقهٔ بیشتر وی به موسیقی گردید. با پذیرفته شدن در آزمون صدا و سیما، زیر نظر موسیقیدان بلند آوازه کشورمان استاد مرتضی حنانه به فراگیری اصول و تدابیر آهنگسازی روی آورد. در این کلاس سیمین غانم، هوشمند عقیلی، تورج شعبان‌خانی، هنگامه اخوان و… نیز شرکت داشتند. بعدها وی توانست به عنوان خواننده در تلویزیون استخدام شود. وی بعد از ۲ سال از استخدام در رادیو و تلویزیون به خدمت سربازی رفت و در آنجا نیز خواننده باشگاه افسران بود.

حبیب پدر محمد محبیان خواننده ایرانی نیز می‌باشد. وی از معدود خوانندگانی است که در اجرای آهنگ‌هایشان از گیتار دوازده سیم استفاده می‌کند. این هنرمند در سال ۱۳۸۸ همراه با خانواده‌اش به ایران مهاجرت کرد و درصدد انتشار آلبومش در ایران است.

همسر اول حبیب، شادی نام داشت. احمدرضا تنها فرزند حبیب از وی است که در ایران زندگی می‌کند. روزی شادی در خیابان پایش پیچ می‌خورد و به علت آنکه احمدرضا را در آغوش داشته به زمین می‌افتد و در بیمارستان به دلیل حساسیت به آمپول پنی‌سیلین در عرض چند دقیقه فوت می‌کند. تقریباً همزمان با فوت همسر حبیب، مادر او نیز، بعلت حمله قلبی فوت می‌کند و این حوادث باعث می‌گردد که در اولین آلبومش یعنی مرد تنهای شب که در سال ۱۳۵۶ انتشار یافت بیشتر آهنگها را به یاد ایشان بخواند. آهنگ‌های «مادر» و «خرس کوکی» را به یاد مادرش و «شهلای من» و «نگاهم» را به یاد همسرش خواند. همسر دوم حبیب ناهید نام دارد که محمد ثمره ازدواج با اوست.

عقاید

حبیب جزء معدود خواننده‌های خارج از ایران می‌باشد که فعالیت سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران انجام نداده است و خود وی و اقوامش جزء گروه‌های معاند حکومت ایران نبوده‌اند. از اینرو دولت دهم از آمدن وی به ایران استقبال کرد.

بازگشت به ایران و اجرای کنسرت

حبیب در سال ۱۳۸۸ به ایران برگشت و در رامسر اقامت دارد. به‌گفته رئیس دفتر موسیقی ارشاد، حبیب محبیان درخواست خود برای دریافت مجوز انتشار آلبوم را ارائه کرده‌است.

یکی از دلایل موافقت دولت ایران با اجرای کنسرت توسط وی، عدم اجرای هرگونه برنامه‌ای علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران و همچنین حضور نداشتن در اجتماعات ضد حکومت ایران بوده است.

او در آخرین مصاحبهٔ خود اعلام کرد که با اختیار خود به ایران برگشته و قطعه‌ای به نام “عشق‌های خدایی ” را در آلبوم جدید خود ساخته است. او در ژانویه ۲۰۱۲ موزیک ویدئویی به همراه سمیر زند، منتشر کرد که عناصری از تکنو، ترنس و هاوس دارد. این ویدئو موجب جلب توجه گسترده رسانه‌ای شد.
آهنگسازی برای دیگران

همچنین برای خوانندگانی چون ستار (آهنگ: دنیای بابا)، لیلا فروهر (آهنگ: هرچی بخوای)، نوش آفرین (آهنگ: زنگ در)، هلن (آهنگ: فراموش نکنی) و مکابیز (آهنگ: هرکسو بیشتر دوست داری) ترانه‌هایی را آهنگسازی کرده است.

مجوز انتشار فعالیت‌های هنری

در بهمن ماه ۱۳۹۱ و پس از موزیک‌ویدیو محکوم به همراه سمیر زند (با نام اصلی محمدحسین خزعلی)، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با «شرق» هر گونه اعطای مجوز به این خواننده را رد کرد.

انتشار کتاب مرد تنهای شب در نمایشگاه کتاب ۱۳۹۳

در فروردین ۱۳۹۳ مجوز انتشار کتاب مرد تنهای شب داده شد. با صدور مجوز انتشار کتاب مجموعه ترانه‌های «حبیب محبیان» در ایران صادر شد ولی هنوز اجازه پخش برای این کتاب داده نشده است. کتاب مرد تنهای شب مجموع ترانه‌های آقای حبیب است. ترانه‌هایی که حبیب اکثر آنها را در خارج از کشور تهیه و تولید کرده است. وی در حال حاضر در ایران به سر می‌برد و حق دارد از فضای فرهنگی کشور استفاده کند. آثار این خواننده هم در اداره ارشاد بررسی شده و مجوزهای لازم را اخذ کرده است. به عنوان مثال، ترانه‌هایی مثل «مادر» و… که دارای فضایی خانوادگی هستند در این کتاب گنجانده شده‌اند.

بازداشت

وی در ۱۷ تیر ۱۳۹۳ در ماسوله گیلان در حین گردش، توسط افراد لباس شخصی بازداشت و به مقامات انتظامی تحویل داده شد، وی در ۲۰ تیر ۱۳۹۳ با قید وثیقه آزاد شد. دلیل مشخصی برای بازداشت اعلام نشد.

آلبومهای رسمی به ترتیب زمان ساخت

مرد تنهای شب – ۱۹۷۷
سلام همسایه – ۱۹۷۸
آفتاب مهتاب – ۱۹۸۴
همراز – ۱۹۸۸
خورشید خانوم – ۱۹۹۰
آخه عزیزم چی میشه – ۱۹۹۲
صفر – ۱۹۹۴
بزن باران – ۱۹۹۶
کویر باور – ۱۹۹۹
خداوندا – ۲۰۰۱
خانه کوچک – ۲۰۰۲
جوونی (همراه محمد) – ۲۰۰۴
خودشه (همراه محمد) – ۲۰۰۶
ایران بانو – ۲۰۰۸

تک آهنگهای حبیب محبیان

واعظان
رهایی
نماز و روزه (ورژن جدید)
ببار ای برف (ورژن جدید)
ناز گل بابا
الله اکبر

تک‌آهنگهای اجرا شده حبیب محبیان در جمهوری اسلامی ایران

شونه به شونه با همراهی آیوان – ۲۰۱۰
عشق خدایی (دفاع مقدس ایران) – ۲۰۱۰
غدیر خم ۲۰۱۰
آب وخاک – ۲۰۱۲
باران – ۲۰۱۲
سارا (به زبان آذری برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی) – ۲۰۱۲
محکوم باهمراهی سمیر زند – بهمن ۱۳۹۱
تو نبودی – اسفند ۱۳۹۱
ببار ای برف – اسفند ۱۳۹۲
ناز گل بابا – اردیبهشت ۱۳۹۳
الله اکبر (برای مردم غزه) – مرداد ۱۳۹۳ (این آهنگ طبق گفته خود حبیب ، بیست سال قبل در آمریکا خوانده شده ولی انتشار نیافته بوده است.)

عکس حبیب محبیان

حبیب محبیان

بیوگرافی حبیب محبیان خواننده

حبیب محبیان

زندگینامه حبیب خواننده معروف ایرانی

حبیب محبیان

تصاویر حبیب محبیان

حبیب محبیان

آرشیو تصاویر حبیب محبیان

حبیب محبیان

مجموعه عکسهای حبیب محبیان نوازنده ایرانی

حبیب محبیان

معرفی حبیب محبیان با عکس

حبیب محبیان

عکسهای شخصی حبیب محبیان

حبیب محبیان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا