بیوگرافی محمد مهدی زاهدی – Mohammad Mehdi Zahedi

محمد مهدی زاهدی

محمد مهدی زاهدی، عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه تربیت مدرس، نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم سابق در دولت اول محمود احمدی نژاد و سفیر سابق ایران در مالزی است.

تولد : 1333

کرمان

ملیت : ایران

فرزندان : سه فرزند

محل تحصیل : دانشگاه تربیت مدرس

پیشه : سیاستمدار

دین : اسلام شیعه

عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه تربیت مدرس

زندگی

محمد مهدی زاهدی، در سال 1333 در کرمان متولد شد. وی دارای دکترای ریاضی (استاد تمام ریاضی) می‌باشد. زاهدی، لیسانس ریاضی‌اش را سال 1358 از دانشگاه اصفهان، فوق‌لیسانس ریاضی را در سال 1365 از دانشگاه تربیت مدرس و دکترایش را در سال 1369 و به عنوان اولین فاغ التحصیل دکترا ریاضی کشور در همین رشته، از دانشگاه شهید باهنر کرمان گرفته است. از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی وی می‌توان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سفیر ایران در مالزی اشاره کرد.

مسؤولیت‌ها و سوابق اجرایی

رئیس آموزش و پرورش شهرستان “شهربابک” از سال 1361 تا 1362
عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر کرمان  ازسال 1378 تا 1382
عضو و رئیس دومین دوره شورای اسلامی شهر کرمان از سال 1382 تا 1384
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری از سال 1384 تا 1388
رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاها از سال 1384 تا 1388
رئیس کمیسیون فرهنگی دولت از 1384 تا 1388
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و رومانی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی تا سال 1391
نماینده مردم کرماتن و راور در مجلس شورای اسلامی
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

سوابق و افتخارات علمی

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران
عضو و رئیس انجمن سیستمهای فازی
عضو انجمن ریاضی ایران از سال 1362
عضو انجمن ریاضی کشور ژاپن از سال 1374
پژوهشگر نمونه دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال های 1374 و 1377
پژوهشگر نمونه استان کرمان در سال های 1375 و 1378
پژوهشگر نمونه دانشکد ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سالهای 1380 و 1382
انتخاب رساله دکترا به عنوان رساله برگزیده دکترای ریاضی کشور در اولین جشنواره ریاضی دانشگاه تهران
انتخاب و معرفی در لیست برترین ریاضیدانان جهان توسط انجمن ریاضی آمریکا در سالهای 1998 و 2002

پاسخ به ادعای برخی اصلاح طلبان مبنی بر ضایع شدن حقشان در سال 1388

“محمدرضا خاتمی” در گفت‌وگو با یک روزنامه اصلاح طلب، مدعی شد که انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور، پیروزی اصلاح‌طلبان است. وی مدعی شده بود: «اصلاح‌طلبان در حوادث 88 از حق خود گذشتند و مردم هم پاداش طلب اصلاح‌طلبان را در 24 خرداد دادند.»
خاتمی همچنین انتخابات 24 خرداد 1392 را شبیه 2 خرداد 1376 دانسته و مدعی شده بود: «صحبت‌ها و برنامه‌ها و مواضعی که آقای روحانی گرفته، در عمل نشان می‌داد که برنامه، برنامه‌ای اصلاح طلبانه است.»

پاسخ به ادعای محمد رضا خاتمی

محمد مهدی زاهدی در گفت‌وگو با “فارس” در 10 دی‌ماه 1392، درباره ادعای محمدرضا خاتمی درباره اینکه حق اصلاح‌طلبان در سال 88 ضایع شده است،گفت: «جریان فتنه و اصلاح‌طلبان با حوادثی که در سال 88 و در عاشورای آن سال مرتکب شدند بزرگترین ظلم را به حق انقلاب، مردم و امام راحل انجام داده است. توهین به ساحت اهل بیت عصمت و طهارت شاید بزرگترین لکه ننگ و ظلمی است که همواره بر دامن آن‌ها خواهد بود.
توهین و بی‌حرمتی به باورهای دینی مسئله‌ای است که هیچگاه فراموش نخواهد شد و فتنه‌گران همواره باید تا ابد برای آن و انقلاب و نظام و مردم جواب پس دهند.»

یادداشتی از محمد مهدی زاهدی در خصوص 9 دی

محمد مهدی زاهدی در یادداشتی با یادآوری حماسه 9 دی٬ در تاریخ 8 دی‌ماه 1392 در این خصوص نوشت: «انقلاب اسلامی ایران به عنوان موهبتی الهی در نزد ما به ودیعه گذارده شد که صیانت از آن محکی باشد بر ایمان و ثابت قدمی، ایثار و از خود گذشتگی، بصیرت و ولایتمداری مردم عصر خویش؛ و چه زیبا و ستودنی ملت بزرگ ایران در طول 35 سال از حیات طیبه ایران عزیز اسلامی، عشق و ارادت خود به انقلاب را با تمام وجود در رُخ همگان به نمایش گذاشتند. موفقیت‌های امروز جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌های علمی، اقتصادی، نظامی و سیاسی نتیجه همین پایداری و استواری و مصداق بارز نُصرت الهی است.
پایبندی مردم به ارزش‌های والای معنوی و ارادت به مکتب اهل بیت (ع) که تجلی آن در همین ایام محرم و صفر و شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین است، دژی استوار و نفوذناپذیر در برابر همه توطئه‌های داخلی و خارجی ساخته است.
ملت بزرگ ایران که در طول سال‌های انقلاب همه حوادث و فتنه‌ها را با موفقیت دفع و پشت سر گذاردند بار دیگر در مواجه با فتنه انگلیسی- آمریکایی سال 88 که توانسته بود پیاده‌نظام‌ها و جمعی فریب‌خورده و متوهم داخلی را با خود همراه سازد و می‌رفت تا این کشور را به لبه پرتگاه سوق دهد، آگاهانه در صحنه حضور یافتند و عرصه را بر فتنه گران تنگ نموده و بساطشان را به هم پیچیدند و اجازه جولان به قانون گریزان را ندادند.
نقش بی‌بدیل جامعه دانشگاهی و فرهنگی، اعم از استاد و دانشجو، معلم و دانش آموز در آن زمان و در زمینه آگاهی سازی، شفاف سازی و دشمن شناسی، بارز و ستودنی است.
مردم نشان دادند هر زمان و هرکجا که لازم باشد یکدل و متحد در صحنه حضور خواهند داشت و  این رمز عظمت و جاودانگی ملت ایران است. ضمن گرامیداشت حماسه 9 دی، روز بصیرت، اعلام می‌دارد به عنوان ذره‌ای کوچک از اقیانوس بزرگ ملت فهیم ایران تا آخرین نفس برای اعتلاء ایران عزیز اسلامی ایستاده‌ایم. در پایان ضمن اعلام حمایت از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت محترم یازدهم در ارتقاء جایگاه کشور در عرصه‌های علم و فناوری، فرهنگ و اقتصاد، نظامی و سیاسی، بر هوشیاری دولت مردان در مواجهه با تلاش عناصر فتنه و قانون گریز در نفوذ به دستگاه‌های اجرایی تاکید می‌نماییم.»

نامه سرگشاده 1079 استاد دانشگاه به رئیس مجلس در خصوص اظهارات زاهدی

1079 تن از استادان دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای سرگشاده در 11 آذرماه 1392، خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آنچه هتک حرمت مجلس، دانشگاه، وزیر و اعضای هیئت علمی عنوان کردند، خواستار عذرخواهی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جامعه علمی کشور شدند.
در بخشی از این نامه که توسط “ایسنا” منتشر شد آمده بود: «مجلس شورای اسلامی در بین ملت ایران و به ویژه دانشگاهیان از جایگاه والا و پر اهمیتی برخوردار است. مجلس تریبون خواسته‌ها و مطالبات مردم و نمایندگان محترم، وکیل مردم و علی الاصول حافظ منافع آنها و مدافع موکلین خود باید باشند. مع الاسف اخیراً، بر اساس اخبار منتشره، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهارات دون شأن یک نماینده را در مورد وزیر محترم، دانشمند و مورد اعتماد مجلس و مورد وثوق و مقبول قاطبه دانشگاهیان، ابراز نموده‌اند که این عبارات توهینی آشکار نسبت به وزیری است که بیش از چند روزی از جلسه رأی اعتماد وی سپری نشده است و فراتر از آن وهن جامعه دانشگاهی کشور به شمار می‌رود.
این استادان دانشگاه در ادامه این نامه با بیان اینکه انتشار این خبر موجبات آزردگی شدید بسیاری از اعضای هیئت علمی را فراهم نموده و هتک حرمت مجلس، دانشگاه، وزیر و اعضای هیئت علمی را که حامی اصلی آقای دکتر فرجی دانا بوده و هستند به همراه داشته است، این اتفاق را نه تنها توهین به دانشگاهیان کشور بلکه وهن جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی نیز دانسته و در عین حال تاکید کرده‌اند: اکنون برای جبران آسیب‌ها و اصلاح انتصابات ناصوابی که در چند سال گذشته بر دانشگاه‌ها رفته است باید فضای وفاق و همدلی ایجاد گردد.
در خاتمه ضمن حمایت قاطع از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و بیان اینکه تصمیم‌های وی همراه و همدل با دولت تدبیر و امید است، از رییس مجلس شورای اسلامی تقاضا کرده‌اند تا ضمن قرائت متن این نامه در صحن علنی مجلس از مقام محترم وزیر و جامعه علمی کشور دلجویی گردد و از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز خواسته‌اند که از جامعه علمی کشور صریحاً و به طور رسمی عذرخواهی نماید.»

واکنش زاهدی به انتشار نامه 1079 استاد دانشگاه

محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری “خانه ملت” در پاسخ به این نامه اظهار داشت: «افراد امضا کننده از روسای دانشگاه‌ها نبودند بلکه طیف خاصی از اساتید دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند که من هیچ‌گاه تمایلی برای ورود به حواشی ندارم. به طور حتم من به این اتهامات این‌گونه پاسخ نخواهم داد و دفاعیات خود را در دادگاه پیگیری می‌کنم.
باید افرادی که جز فتنه طلبی و ایجاد حاشیه در کشور کاری ندارند در دادگاه پاسخگو باشند، این اتهامات برای به حاشیه کشاندن من است بنابراین باید این موضوع در دادگاه رسیدگی شود.»
زاهدی با بیان این مطلب که انتساب اظهارات وارده به وی درباره وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کذب است، گفت: «بدیهی است که تمام این حرف‌ها دروغ است زیرا در کمیسیون هیچ صحبتی به این شکل صورت نگرفت و نوارهای ضبط شده در کمیسیون نمونه‌ای برای رد ادعاهای مطرح شده است.
برای آنکه افکار عمومی نیز به این باور برسند که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هیچ اتفاق خاصی نیفتاده بهتر است هم مسئولان روزنامه ایران و هم کسانی که این نامه را از طریق ایمیل تهیه کردند و باعث فریب خوردن عده‌ای از اساتید دانشگاهی شدند تا پای نامه را امضا کنند، به دادگاه فرا خوانده شوند.
اساتیدی که نامه مذکور را به امضا رساندند فریب کسانی را خوردند که این نامه را تهیه کرده‌اند؛ به طور حتم مسئولان مذکور باید در این خصوص سند و مدرک خود را در دادگاه ارائه دهند تا نسبت به این مهم شفاف‌سازی صورت گیرد.»

عکس محمد مهدی زاهدی

محمد مهدی زاهدی

زندگینامه محمد مهدی زاهدی

محمد مهدی زاهدی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا