گپی با بهنوش بختیاری مجری برنامه شاد “آبرنگ”

بهنوش بختیاری

بهنوش بختیاری مجری برنامه آبرنگ می‌گوید: در حال حاضر در بیشتر برنامه‌های این شبکه، لطیفه تعریف می‌کنند؛ از‌ «هاونگ» گرفته تا «عینک آفتابی». در دنیای شلوغ این روزهای ما خیلی چیزها ناخودآگاه فراموش می‌شوند و از یاد می‌روند یا اهمیتشان کمتر می‌شود مثل خندیدن و شادبودن در حالی که یکی از نیازهای اصلی در زندگی هر فردی شادبودن و انرژی مثبت داشتن است و برای حال خوب خودمان هم که شده‌، باید شاد باشیم. بهنوش بختیاری هنرمند طنازی است که با اجرای برنامه «آبرنگ» در شبکه نسیم سعی کرده شادی و لبخند را برای مخاطبانش به ارمغان بیاورد، او به قول خودش، به‌عنوان یک بازیگر زن سنت شکنی کرده و با لطیفه‌های مختلفی که می‌گوید، در تلاش است به ما شاد بودن را یاد‌آوری کند. به همین بهانه سراغش رفتیم تا از «آبرنگ» بیشتر بدانیم.

چه شد که اجرای این برنامه را به عهده گرفتید؟

قبل از اینکه شبکه نسیم افتتاح شود، چند بار با مدیران آن جلساتی داشتم و قرار شد با آنها همکاری کنم ولی چون همزمان مشغول کارهای دیگری هم بودم، این همکاری عقب می‌افتاد تا اینکه بالاخره قرعه اجرای برنامه آبرنگ به نامم افتاد و از این اتفاق بسیار راضی هستم.

حالا چرا آبرنگ؟

اسم «آبرنگ» را آرش ظلی پور به‌عنوان کارگردان روی این برنامه گذاشت. قرار بود در این برنامه به خانه‌های مردم هم سری بزنیم و از آنها گزارش بگیریم که خب این کار برای من سخت بود.

اصلا این برنامه در نهایت آن چیزی شد که فکر می‌کردید؟

بله من با لطیفه تعریف کردن و خاطره گویی در این کار بسیار موافق بودم چون خودم آدم خاطره‌بازی هستم. از طرفی، لطیفه تعریف کردن هم یک سنت پسندیده در بین ما ایرانی‌هاست اما از این که برنامه‌های دیگر هم بخواهند همین روش را داشته باشند، چندان خوشم نمی‌آید و با آن موافق نیستم.

منظورتان چیست؟

در حال حاضر در بیشتر برنامه‌های این شبکه، لطیفه تعریف می‌کنند؛ از‌ «هاونگ» گرفته تا «عینک آفتابی» خب این روش درست نیست. این جوری مخاطبان از یک‌نواختی کارها دلزده خواهند شد. باور کنید من فقط به خاطر نیت خیری که داشتم اجرای این برنامه را قبول کردم وگرنه آبرنگ نه از نظر مالی و نه از لحاظ شهرت پیشرفتی برای من ندارد. تنها دغدغه‌ام شاد کردن مردم است.

ولی آبرنگ طی این مدت مخاطبان خوبی پیدا کرده است.

همین‌طور است و طبق آمار خود شبکه، یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های شبکه نسیم است. فکر می‌کنم علتش زمان کم آن است.

در اجرای این برنامه با مشکل خاصی مواجه نبوده‌اید؟ چون کار طنز آن هم برای خانم‌ها چندان راحت نیست.

حق با شماست و من هم از این مساله مستثنی نیستم. مثلا در همین برنامه 10 دقیقه‌ای گاهی 11 تا اصلاحیه پخش می‌خورد مثلاً یک بار به خاطر انگشتری که در دستم بود، 4 برنامه را دور انداختند. به هرحال اجرای این برنامه کار راحتی نیست اما چون هدف دیگری دارم، سعی می‌کنم با مشکلات کنار بیایم.

با خنده درمانی چقدر موافق هستید؟

خیلی زیاد، چون متاسفانه در سال‌های اخیر خنده و شادی از یاد مردم رفته است و هم کمتر و هم سخت‌تر می‌خندند. به هر حال خنده‌درمانی می تواند به شادبودن و فراموش کردن مشکلات کمک کند.

خودتان آدم شادی هستید؟

بله و سعی می‌کنم همیشه انرژی داشته باشم تا هم خودم لذت بیشتری ببرم و هم اطرافیانم را شاد کنم. باور کنید زمان کوتاه‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم پس بهتر است برای هم خاطره‌های شیرین بسازیم، این‌گونه رفتار کردن، یک نوع عاقبت بخیری است.

اگر قرار باشد حاصل تمام زندگی‌تان را روی یک بوم نقاشی کنید، چه خواهید کشید؟

یک آسمان پر از دود می‌کشم که برج میلاد در آن به سختی دیده می‌شود و بالای برج میلاد یک ستاره می‌گذارم به نشانه امید و زیبایی‌هایی که هستند اما کمرنگ‌اند.

خانم بختیاری! شما علاوه بر کارهای هنری، دستی هم بر قلم دارید و تا به حال چند کتاب را روانه بازار نشر کرده‌اید. میخواهم بدانم دنیای بهنوش بختیاری بازیگر با دنیای بهنوش بختیاری نویسنده چقدر فرق دارد؟

خیلی متفاوت است. دنیای درونم با آنچه مردم از من می‌بینند، بسیار فرق دارد. اساسا غم انسان‌ها را دارم. برخی فکر می‌کنند بازیگران آدم‌های بی‌غمی هستند اما واقعا این گونه نیست. همیشه می‌گویم خدایا! فکرش را نمی‌کردم که بازیگر بشوم! دغدغه‌ام این بوده که زبان بخوانم و جهانگردی کنم اما فکر کردم شاید رسالتی داشته باشم و روی انسان‌ها اثرگذار باشم که بازیگر شدم. فقط به خودم فکر نمی‌کنم و بگویم همین که اتومبیل و آپارتمان داشته باشم، کافی است. واقعا فقر، بزرگ‌ترین توهین به بشریت است. معضلات اجتماعی و مشکلات مردم بسیار ناراحتم می‌کند و بسیار تلاش می‌کنم کاری انجام دهم اما هنوز نتوانسته ام کاری که دلم می‌خواهد، انجام بدهم.

می‌شود گفت به همین دلیل بازی در سریال «شوخی کردم» را پذیرفتید؟ چون این مجموعه به معضلات اجتماعی می‌پردازد.

من آقای مدیری را به‌عنوان یک انسان بی بدیل قبول دارم. گذشته از این، او مردم ایران را که سخت می‌خندند، می‌خنداند. همه جای دنیا بودجه‌های فراوانی در اختیار کمدین‌ها قرار می‌دهند اما آقای مدیری بدون بودجه‌های آنچنانی کارش را درست انجام می‌دهد. در آیتم‌های «شوخی کردم» مسائل اجتماعی مطرح شده است و حتی خیلی وقت‌ها خودش بخشی از متن را حذف می‌کند و مثلا می‌گوید نمی‌توانیم با این بخش شوخی کنیم. به هر حال از همکاری با آقای مدیری راضی و خوشحالم و شوخی کردم را هم دوست دارم چون حرف برای گفتن دارد.

شما با طنز عجین شده اید یا طنز با شما؟

نمی‌دانم. شاید هر دو، اما خیلی دوست دارم در کارهای ملودرام هم خودم را محک بزنم، البته نمی‌دانم مخاطبم هم می‌تواند من را بپذیرد یا نه. نمی‌دانم اصلا مردم مرا در نقش جدی می‌پذیرند؟ ولی مردم نسبت من حس خوبی دارند و من را مثل اعضای خانواده‌شان می‌دانند. بارها خدا را شکر کرده‌ام، چراکه اگر در زندگی چیزهای زیادی را از دست داده ام و سختی زیادی کشیده ام، در عوض مسیر زندگی‌ را به‌گونه‌ای بوده است که مورد علاقه مردم هستم. همین انرژی که از مردم می‌گیرم، انرژی‌ام را زیاد می‌کند.

راستی لطیفه هایی که تعریف می‌کنید چگونه و بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟

ابتدا بیشتر آنها را خود آقای ظلی‌پور انتخاب می‌کردند اما رفته رفته خود مخاطبان با ما همراه شدند و حالا آنقدر لطیفه می‌فرستند که انتخاب آنها برایمان سخت می‌شود. این همه انرژی مثبت و خوب، حالم را خوش می‌کند.

کارهای بعدی بهنوش بختیاری؟

برای اولین بار قرار است در تئاتر «زنان شکسپیر» به کارگردانی «بهاره رهنما» بازی کنم که برایم بسیار دلهره آور است چون فکر می‌کنم کمتر اعتماد به نفس تئاتر را دارم اما با این همه تلاش خواهم کرد.

و اجرای آبرنگ را تا چه زمانی ادامه خواهید داد؟

قبلا هم گفته‌ام اگر قرار باشد همه برنامه‌ها با همین سبک و سیاق ادامه پیدا کند، کنار خواهم رفت چون یکنواختی تمام برنامه‌های یک شبکه معنایی ندارد.

هفته نامه زندگی مثبت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا