بیوگرافی کامل روشنک عجمیان + عکس

بیوگرافی کامل روشنک عجمیان + عکس

روشنک عجمیان بازیگر سینما و تلویزیون و همچنین مجری می‌باشد. کار تئاتر را با کلاس های بازیگری از سال ۱۳۷۴ شروع کرد و اولین کار تصویری او در سال ۱۳۷۷ بود. در سال ۸۱ با برنامه چشم‌انداز اولین کار خود را به عنوان مجری تجربه کرد.

زمینه فعالیت: بازیگر . مجری

ملیت : ایران ایرانی

محل زندگی : تهران

سال‌های فعالیت : ۱۳۷۷ تاکنون

تحصیلات : در دوره لیسانس رشته بازیگری را انتخاب کرد و در دوره فوق لیسانس کارگردانی تئاتر را برگزید.

کارنامه فعالیتها

بازیگری سینما

سال

نام فیلم

کارگردان

نقش

۱۳۸۷

صندلی خالی

سامان استرکی

۱۳۸۷

سوگند

شاپور قریب

دوست سوگند

۱۳۸۷

کارناوال مرگ

رضا اعظمیان

۱۳۸۷

کتاب قانون

مازیار میری

خواهر رحمان

۱۳۸۷

یک اشتباه کوچولو

محسن دامادی

زن همسایه

۱۳۸۴

ابراهیم خلیل الله

محمدرضا ورزی

هاجر

۱۳۸۱

عشق فیلم

ابراهیم وحیدزاده

منشی

بازیگری تلویزیون

سال

نام سریال

کارگردان

نقش

1391

سایه روشن

یوسف مرادیان

سایه

1390

رادر رو

سعید آقا خانی

سیمین

1389

تلنگر

محمد درمنش

1389

دانی و من

ارژنگ امیر فضلی

1388

مهمانپذیر سعادت ۲

کریم سروبخش

1387

طلاق در وقت اضافه

محسن یوسفی

1387

کارآگاهان

حمید لبخنده

1386

پاتوق

شاهین باباپور

1386

مرد هزار چهره

مهران مدیری

1386

یک وجب خاک

علی عبدالعلی زاده

1385

پنجره

وحید حسینی

1384

یک و نیم هفته

جواد رضویان

1384

پیله های پرواز

حسین سهیلی زاده

1383

هتل پاپلی

تقی رنجبر

1383

جایزه بزرگ

مهران مدیری

آرزو

1382

داغ عشق

مهدی لباف

1381-82

کوچه اقاقیا

رضا عطاران

گلچهره

1381

آتیه

ارژنگ امیر فضلی

1379

لحظه قاصدک

ایرج حبشی

1378

کاشانه

قاسم جعفری

1377

گوهر کمال

عباس رنجبر

مجری گری تلویزیون

در زمینه مجری گری اجرای سه مسابقه پلکان(سال ۸۵)، همسران (سال ۸۸)، چهار در چهار(سال ۹۰)، و همچنین برنامه های چشم انداز و جام جم در جام در شبکه جام جم و برنامه فرصت برابر را در شبکه آموزش بر عهده داشته است.

مصاحبه

عصر روز شنبه میهمان «روشنک عجمیان»‌ و همسرش آقای حمیدی بودیم. عجمیان تازه از اجرای زنده برنامه شان در شبکه جام جم برگشته بود ولی با وجود خستگی ، با چهره ای گشاده و صریح پاسخگوی سوالات ما شد.

* روشنک عجمیان از زبان روشنک عجمیان :

من روشنک عجمیان متولد  بیستم بهمن ماه ۱۳۵۵ هستم. فوق لیسانس کارگردانی تئاتر دارم.

کارم را در سال ۱۳۷۳ با تئاتر شروع کردم. سال ۱۳۷۷ اولین کار تصویری ام را انجام دادم و سال ۱۳۸۱ هم با « کوچه اقاقیا »  شناخته شدم.

* شما تجربه اجرا هم داشته اید. در این خصوص برایمان بگویید و اینکه آیا اجرا دغدغه اصلی شما هست ؟

پنج یا شش سال پیش اجرای مسابقه « پلکان » را برعهده داشتم و مسابقه « همسران » هم به دو سال پیش برمی گردد. کار اجرای دیگری هم که نزدیک به هشت سال است مشغولش هستم برنامه ای به نام « چشم انداز » برای شبکه جهانی جام جم است که جزو برنامه های منتخب شبکه هم بود و الآن نامش به « جام جم در جام » تغییر پیدا کرده و تقریباً فقط من از گروه قبلی باقی مانده ام. برنامه ای زنده هست و ساختارش گفتگو با اهالی هنر است. خیلی دغدغه اجرا ندارم. فقط در حد تجربه دوست دارم که اجرا کنم ولی خب اون مسابقه برای من تجربه خیلی خوشایندی بود که اگر دوباره پیشنهاد بشود حتماً خواهم پذیرفت. در کل تمایل زیادی به اجرا ندارم و خیلی سخت اجرای یک برنامه را می پذیرم مگر اینکه برنامه هنری باشد.

* نقش تحصیلات آکادمیک را در موفقیت یک بازیگر چه اندازه می دانید ؟

من این نقش را صد درصد موثر می دانم.  به نظرم حتی اگر کسی تحصیلات در رشته دیگری را دارد بهتر است ابتدا کلاس بازیگری برود و بعد وارد این کار بشود. من هیچ اعتقادی به افرادی که بدون عبور از این فیلترها وارد می شوند،ندارم. خیلی ها از بهروز وثوقی به عنوان کسی که بدون تحصیلات به اوج رسید نام می برند در حالیکه به این نکته توجه نمی کنند که آقای وثوقی چه زحماتی را برای درآوردن نقش هایشان متحمل شده اند. خیلی معدود هستند افرادی که صرفاً با تکیه بر استعداد توانسته اند در این حوزه به موفقیت برسند.

* دلیل دوری طولانی شما از تئاتر چیست ؟ 

من هم مانند بسیاری از کسانی که کار تصویری انجام می دهند مدت زیادی است که فرصت رسیدن به تئاتر را پیدا نکرده ام. آخرین کارم چهار –  پنج سال پیش و کار پایان نامه فوق لیسانسم بود که هم کارگردانش بودم و هم در آن بازی داشتم. خیلی اذیت شدم و به همین خاطر تصمیم گرفتم مدتی از فضای تئاتر فاصله بگیرم. خدا را شکر در یکسال اخیر کارهای تئاتری زیادی به من پیشنهاد شد که متأسفانه به دلیل مشغله کاری نتوانستم بپذیرم ولی یک ماه است که مشغول تمرین تئاتری برای جشنواره آئینی سنتی هستم با متنی از آقای استاد محمد.

* دغدغه فیلمسازی هم دارید ؟

چنین دغدغه ای فعلاً ندارم ولی اصلاً غیر ممکن نیست که در آینده بخواهم چنین تجربه ای داشته باشم… لیسانس من در رشته بازیگری است و دلیل تحصیلم در رشته کارگردانی در مقطع فوق لیسانس ،‌ متأسفانه نبود رشته بازیگری در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور است.

* معیارهایتان برای پذیرش یک نقش چیست ؟

کلّیت فیلمنامه برایم خیلی مهم است و اینکه آیا فیملنامه به صورتی هست که نقش در آن دیده شود یا نه. طول نقش برایم اهمیت ندارد ولی دوست دارم نقشم تأثیرگذار و متفاوت باشد.

خیلی اهل کلاس گذاشتن و معطل کردن طرف مقابلم نیستم و معمولاً در همان دور نخست که فیلمنامه را می خوانم ،‌ به لحاظ حسی می توانم تصمیمم را بگیرم که نقش را خواهم پذیرفت یا نه.

* بیشتر مایل به حضور در چه جور آثاری هستید ؟

خیلی برایم فرقی نمی کند جدی باشد یا طنز. البته من کارهای جدی زیادی داشته ام ولی خب کارهای طنزم بهتر دیده شده است.

* نظرتان در مورد تله فیلم و بازی در تله فیلم چیست ؟

من حدوداً بیست و پنج تا سی تله فیلم بازی کرده ام. هم تله فیلم خوب داریم و هم تله فیلم بد. بعضی تله فیلم ها عرصه ای است برای تجربه کردن فیلمسازی برای کارگردانان جوان و تازه کاری که به واسطه داشتن آشنا دنبال زمینه سازی برای ساخت سریال های تلویزیونی و فیلم های بعدی شان هستند ولی به نظر من این تله فیلم ها می توانند اتفاق خوبی هم باشند چرا که باعث تأمین امنیت شغلی بازیگران و کمتر شدن مشکلات مالی شان می شود.

* نظر شما در مورد ابلاغیه اخیر معاون سیما در خصوص ممنوعیت ساخت آثار با مضمون تلخ در تلویزیون چیست ؟

من صد درصد موافقم ولی به شرطی که به طنزهای کلیشه ای و بی محتوا نرسیم. متأسفانه برنامه های صدا و سیمای ما در حال حاضر سرشار از برنامه های افسرده کننده است.

* شما هم تجربه همکاری با « مهران مدیری »‌ و هم تجربه همکاری با « رضا عطاران » را داشته اید ،‌ تفاوت این دو نفر در بازی گرفتن از بازیگران را به چه صورت می بینید ؟

آقای عطاران خیلی دست بازیگر را باز می گذارد. خیلی خونسرد است و خیلی خلاق. آقای مدیری هم واقعاً هنگام کار خیلی مدیر هستند. خیلی جدی هستند و اصولاً چون همه چیز خیلی خوب سرجایش است ،‌ خیلی کمتر پیش می آید که کارشان ناموفق از آب دربیاید.

* برای بازی در «‌ قهوه تلخ » پیشنهادی داشتید ؟ کار را پیگیری می کنید ؟

خیر ،  برای بازی در این مجموعه پیشنهادی نداشتم ولی به صورت پراکنده مجموعه را دنبال می کنم.

* سریال « قلب یخی » چطور ؟‌ دنبال می کردید ؟

بله … این سریال را شدیداً دنبال می کردم و پیگیر ادامه اش هم شدم. هم خودم و هم همسرم خیلی به این سریال علاقه مند بودیم.

* از زمان به دنیا آمدن « آروشا »‌ کار بازیگری برایتان مشکل تر نشده است ؟

خدا را شکر همسرم  خیلی به من کمک می کند. شاید نصف دغدغه های من به خاطر همراهی همسرم و همچنین مادرم کمتر می شود. . آروشاالان ۱۶ ماهش هست و من یک سالی به خاطر تولدش تقریباً کم کار شدم ولی از دو – سه ماه قبل از عید با سریال « راه دررو » و تله فیلم آقای تکاور دوباره شروع کردم.

* بهترین نقشی که بازی کرده اید و خیلی دوستش دارید ،‌ کدامست ؟

نقش « گلچهره » در سریال « کوچه اقاقیا » و نقشی که در فیلم سینمایی «‌ کتاب قانون » ایفا کردم. البته الآن در ایفای نقش « گلچهره » نقص های زیادی می بینم ولی خاطره انگیزترین و دوست داشتنی ترین نقشی است که بازی کرده ام. نقشم در سریال « طلاق در وقت اضافه » را نیز دوست داشتم که یک مهماندار هواپیما بودم.

* اهل سینما رفتن هم هستید یا بیشتر از طریق شبکه خانگی پیگیری می کنید ؟

در یکی –  دو سال اخیر خیلی کمتر شده است. شاید دو ماه یکبار به سینما رفته ام. آن هم اگر فیلمی که ارزش روی پرده دیدن را داشته باشد میرم و می بینم. دلیلش هم به خاطر خود فیلم هاست و هم به خاطر محیط سینما که اخیراً خیلی توهین آمیز شده است. من خیلی ناراحت می شوم که نقطه تراژیک یک فیلم که باید فکر خودت را متمرکزش کنی با خنده بغل دستی ام همراه می شود چرا که مثلاً چون قیافه بازیگر کج و کوله شده است. خب این واقعاً خیلی توهین آمیز است. متأسفانه سینما تبدیل شده است به محلی برای قرار دختر و پسرها یا اینکه سریع خوراکی بخرند و در کنار شما بی توجه به فیلم و انرژی که بازیگر صرف پروژه کرده مشغول میل کردن خوراکی ها بشوند. متأسفانه این عادت هم که اصلاً وجود ندارد که تا انتهای تیتراژ فیلم به صورت کامل ،  از صندلی بلند نشویم و سالن را ترک نکنیم !

* کلاً روند سینمای ایران را رو به رشد می بینید ؟‌

خیر ،  سینمای ایران در شرایط فعلی در یک رکود به سر می برد و کاملاً درجا می زند ولی وضعیت تلویزیون به مراتب بهتر است.

* از نظر دستمزد تلویزیون خوش قول تر و خوش حساب تر از سینماست ؟

اصلاٌ اینطور نیست چون در تلویزیون هم متاسفانه تهیه کنندگان غیر حرفه ای و بدقول فراوانند.

اما در تلویزیون سیستم پیگیری و شکایت وجود دارد که این خودش یک امتیازه و من خودم تا الان از همین طریق دو تا از قراردادهایم را گرفته ام.

* موافق تعیین سقف برای دستمزد بازیگران هستید؟ و اصلاً چنین چیزی شدنی است ؟

می تواند شدنی باشد و به نظرم چیز بدی هم نیست ولی همیشه من می ترسم که چنین جریانی هم دستخوش یکسری بازی های زیرمیزی و رابطه بازی  بشود که اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر این تعیین سقف فایده ای نخواهد داشت. سیستم سینما و تلویزیون ما دچار مشکل است. واقعاً چرا باید یک شخص بی سواد و بی استعداد صرفاً با تکیه بر شهرت ، ماهی سی میلیون تومان دستمزد بگیرد من خیلی از افرادی را می شناسم که سالهاست در تئاتر زحمت می کشند ، بسیار مستعد و تحصیلکرده هستند اما موقعیت کار تصویر برایشان پیش نیامده است.

* مردم هنوز هم شما را با خانم « الهام پاوه نژاد » ‌اشتباه می گیرند ؟

خیلی … هنگام پخش « کوچه اقاقیا » یکی از نشریات زرد نوشته بود که من با خانم پاوه ن‍ژاد خواهر دو قلو هستیم و از اینجا به بعد این اشتباه گرفتن ها دو چندان شده است. اتفاقاً خود ایشان هم به من می گفتند که من را با ایشون اشتباه می گیرند. البته خانم پاوه نژاد هنرمند توانا و بسیار دوست داشتنی هستند.

* سقف آرزوهایتان در بازیگری چیست ؟

یک مدینه فاضله برای بازیگری. اینکه بتوانم با آرامش و احترام یک نقش را بازی کنم که واقعاً خودم دوستش داشته باشم.

* بازیگری هست که آرزو داشته باشید مقابلش بازی کنید ؟

بازیگران پیشکسوت زیادی هستند. مثل آقای علی نصیریان.همچنین آقای مشایخی که باهاشون کار کردم ویا آقای بهروز وثوقی که همیشه آرزوی کار کردن باهاشون را داشتم.

* برنامه «هفت»‌ را پیگیری می کنید ؟ نظرتان در موردش چیست ؟

بله ،  می بینم. اجرای آقای جیرانی را خیلی دوست دارم و معتقدم اطلاعات بسیار زیادی در حوزه سینما دارند ولی محافظه کاری بیش از حد ایشان را دوست ندارم. این محافظه کاری خیلی باعث دلزدگی و انزجار مخاطب می شود.

 * صحبت های آقای «فریبرز عرب نیا» در برنامه هفت را چگونه ارزیابی کردید ؟

حرف های ایشان در برنامه اول را خیلی دوست داشتم ولی سخنانشان در برنامه دوم به بیراهه رفت. اما در برنامه های بعد به خوبی بحث را جمع کردند و بسیار جامع ،دلنشین و کاربردی بحث کردند.

* اگر بازیگر نمی شدید،  چه شغلی را انتخاب می کردید ؟

من چون همیشه دوست داشتم متفاوت و تأثیرگذار باشم ،  اگر بازیگر نمی شدم یک شغل متفاوت را انتخاب می کردم. مثل : خلبانی ،‌ مهمانداری ، توریست می شدم یا گلفروشی راه می انداختم. کاری که خیلی کم خانم ها توی آن دست داشته باشند.

الآن که اوقات فراغتم بسیار کم شده است. بیشتر به آروشا می پردازم. کتاب می خوانم ، فیلم می بینم و ورزش می کنم. اخیراً باشگاه هنرمندان در شاخه بانوان شروع به فعالیت کرده و ما یک ماهی هست که به تمرینات تیم والیبال هنرمندان می رویم. به زودی رشته های دیگرش هم راه اندازی خواهد شد که احتمال دارد من به اسکواش هم بپردازم.

* بازی شما در «مرد هزار چهره»‌ کوتاه شد ؟

بله … چون آقای ضرغامی گفتند هر کاری که در ایام عید روی آنتن می رود باید بازبینی شود و سپس پخش شود و اینگونه که کار یک ساعت مانده به پخش به شبکه برسد نخواهد بود.به همین دلیل آقای مدیری من و الیکا عبدالرزاقی را صدا زدند. عذرخواهی کردند و گفتند که آقای پورمحمدی (مدیر شبکه سوم سیما) خواستند که اینگونه باشد و ما مجبور به حذف خیلی از سکانس هایی که گرفته ایم هستیم و ادامه اش را هم نمی توانیم بگیریم. دو –  سه صفحه به ما دادند و گفتند که فقط همین ها را می گیریم. دو قسمت ما شد نصف یک قسمت.

* مجموعه «ساختمان پزشکان»‌ را می بینید ؟ این مجموعه نخستین تقابل آقای قاسم خانی و آقای مدیری است ،  این را چگونه ارزیابی می کنید ؟

کم و بیش مجموعه را دیده ام ولی چون هنوز کامل ندیده ام نمی توانم نظر بدهم. به نظر من آقای مدیری بی نظیر هستند و کسی نمی تواند از ایشان تقلید کند. آقای مدیری خیلی زیرک ،‌ هوشمند و خبره هستند. به جز آقای عطاران که سبک خاص خودشان را دارند و موفق هم هستند ،  کسی که بتواند به پای آقای مدیری برسد را نداریم.

* خاطره انگیزترین فیلمی که دیده اید کدامست ؟

فیلم «جاده» (فدریکو فلینی) ‌تأثیرگذارترین فیلمی بود که من دیدم و همیشه هم آرزو داشتم که نقش زن این فیلم را بازی کنم.

* نظرتان در مورد شبکه «فارسی وان» چیست ؟

کم و بیش برنامه های این شبکه را دیده ام ولی راستش را بخواهید پیگیرش نیستم و زیاد نمی پسندم. البته به بینندگان پر و پا قرصش انتقاد نمی کنم و راز موفقیت این شبکه در جذب مخاطب را نیز میل بینندگان به حظّ بصری می دانم. چیزهایی که در تلویزیون ما نیست و بخشی از مردم مایل به دیدنش هستند. حتی قصه منسجمی هم ندارند ولی چشم نواز هستند.

* بازیگر مورد علاقه شما کیست و در بازیگری الگویی هم دارید ؟

الگو که ندارم ولی علاقه زیادی به سینمای کلاسیک دارم. فیلم هایی مثل : «‌ در بارنداز » من عاشق « مارلون براندو » ،‌« کلارک گیبل » و « اینگرید برگمن » هستم.

* خانواده شما با بازیگر شدنتان موافق بودند ؟ همسرتان با این قضیه مشکلی ندارد ؟

خانواده ام صد درصد موافق بودند و خوشبختانه همسرم هم مشکلی با این موضوع ندارد. اولین جرقه های بازیگری را پدرم در من به وجود آورد. یک روز یک آگهی از ارشاد آورد و گفت که بازیگر نیاز دارند و چون جای معتبری است اگر دوست داری برو و توی کلاس هایشان شرکت کن. از من قول گرفت که اگر خواستم ادامه بدهم حتماً به دانشگاه بروم و به دنبال شهرت هم نباشم. معلم ما در ارشاد هم خانم « رویا افشار » بودند که متأسفانه الآن خیلی کم کار هستند.

* اگر «آروشا» بخواهد بازیگر بشود ،  به او اجازه خواهید داد ؟

تصمیم با خودش است ولی من واقعاً موافق نیستم و به هیچکس پیشنهاد نمی کنم در ایران وارد بازیگری بشود. سعی می کنم راه درست را به او نشان بدهم و به مخالفت کورکورانه نپردازم ولی تصمیم نهایی را به خودش واگذار خواهیم کرد. مثل پدر و مادر خودم بهش خواهم گفت که باید درس بخواند ، کلاس برود و اگر بتواند سختی هایش را تحمل کند وارد این حرفه شود. یکی از دلایلی که من تأکید دارم حتماً به کلاس بروند این است که با سختی های کار آشنا شوند و ببینند که می توانند این کار را تحمل کنند یا خیر.

* برنامه تان برای آینده چیست ؟

اخیراً در کنکور دکترا شرکت کرده ام و قصد ادامه تحصیل در کنار کار بازیگری و زندگی زناشویی ام را دارم.

* پیگیر نقدهایی که در مورد بازیتان نوشته می شود هستید ؟

بله … بیشتر همسرم پیگیر این موضوع هستند و نظرات و نقدهای مختلف را جمع آوری و به من منتقل می کنند.

* راه ارتباط شما و دوستدارانتان چیست ؟

از طریق ایمیل و همچنین وب سایت رسمی ام به آدرس :

www.roshanak-ajamian.com

* در آخر حرف خاصی دارید ؟

آرزو می کنم که سینما و تلویزیون ما به جای خیلی خوبی برسد. امیدوارم که همه چیز پول نباشد. به خاطر پایین اوردن هزینه ها نیاییم از بازیگری استفاده کنیم که به ازای بازی اش پول پرداخت می کند. از بازیگر ارزان ،  از عکاس ،‌ فیلمبردار ،‌ طراح صحنه و کسانی که متخصص این کار نیستند صرفاً برای کم کردن هزینه ها در این عرصه استفاده نکنیم. امیدوارم واقعاً همه چیز سر جای خودش قرار بگیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا