بیوگرافی صادق واعظ زاده – Sadegh Vaez Zadeh

صادق واعظ زاده

صادق واعظ زاده (۱۳۳۸، مشهد) استاد گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد اولین معاون علمی رییس جمهور ایران، دبیر شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان بود. وی هم اکنون رئیس شورای عالی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت می‌باشد.

زادروز : ۱۳۳۸ش

زادگاه : مشهد، ایران

دین : اسلام

ملیت : ایرانی

خویشاوندان سرشناس : سید علی خامنه‌ای (پسرخاله) – محمد واعظ زاده خراسانی (پدر)

تحصیلات : دانشگاه علم و صنعت ایران (لیسانس) – دانشگاه کویینز (فوق لیسانس و پی اچ دی)

زندگی

صادق واعظ زاده، در سال ۱۳۳۸، در مشهد متولد شد. پدرش، “آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی” از شاگردان “آیت الله بروجردی” و “امام خمینی(ره)” بوده است. واعظ زاده، دارای دکتری “مهندسی برق” از دانشگاه “کوئین” کانادا می باشد که از مهمترین مسئولیت های سیاسی وی می توان به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون علم و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در دولت دهم اشاره کرد.

تحصیلات

واعظ زاده دوران دبستان و دبیرستان را در مشهد گذراند و در سال 1355 در رشته مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد؛ و مدرک کارشناسی خود را در سال 1364 دریافت کرد و پس از قبولی در امتحانات سراسری اعزام دانشجو به خارج، درجه فوق لیسانس را در سال 1372 و دکتری مهندسی برق را از دانشگاه “کوئین” کانادا در سال 1376 اخذ کرده است. وی، پس از اتمام تحصیلات به عنوان استادیار در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مشغول بکار شده و در سال 1380 به رتبه دانشیاری و در سال 1384 به رتبه استادی ارتقا یافت.

اوان زندگی

پدرش آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی از شاگردان آیت الله بروجردی و آیت الله خمینی و علامه طباطبائی است. مادرش سیده فاطمه میردامادی از نوادگان میرداماد دانشمند عصر صفوی و خالهٔ سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، است.واعظ زاده دوران دبستان و دبیرستان را در مشهد گذراند. در دوران دبیرستان همراه پدرش به مصر رفت و حدود یکسال در آن کشور زندگی کرد. واعظ زاده در سال ۱۳۵۵ در رشته مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه تحصیل داد که به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها در دوران انقلاب ایران و انقلاب فرهنگی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۴ دریافت کرد. در سال ۱۳۵۶ هم زمان با ورود رئیس جمهور آمریکا به ایران در راهپیمایی معروف اعتراضی دانشجویان در تهران و در مراسم بزرگداشت علی شریعتی و سید مصطفی خمینی در تهران و قم شرکت داشت. با وقوع زلزله طبس در سال ۱۳۵۶ همراه با محمد منتظر قائم در برق رسانی به مناطق زلزله زده کمک کرد.

اوایل انقلاب

پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۸ با تشکیل یک گروه دانشجویی به کمک مردم ساکن حلبی آباد حاشیه تهرانپارس رفت و در حین شکلگیری جهاد سازندگی در روستاهای حومه نیشابور و سبزوار به انجام کارهای عمرانی و فرهنگی پرداخت. در سال ۱۳۵۹ و پس از انقلاب فرهنگی عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و بعد از چند ماه به عضویت شورای مرکزی آن انتخاب شد. تهیه بیانیه‌ها و تحلیلهای دفتر بر عهده وی بود. وی در این دوره نشریه وحدت را به عنوان تنها نشریه سراسری دانشجویی کشور با کمک گروهی از دانشجویان منتشر کرد که در دانشگاه‌ها و روزنامه فروشی‌های کشور توزیع می‌شد. به عنوان نماینده دفتر تحکیم وحدت در شورای هماهنگی نمایندگان احزاب و سازمان‌های اسلامی و جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و… که به دستور نخست وزیر محمد علی رجایی به صورت هفتگی در نخست وزیری تشکیل می‌شد، شرکت می‌کرد و در تشکیل دولت رجایی مشاور وی در تعیین وزیر علوم بود. واعظ زاده در سال ۱۳۶۰ در تأسیس جهاد دانشگاهی شرکت داشت.

دهه ۱۳۶۰

وی تشکیل مجمع جهانی حرکت اسلامی دانشجویی را به شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پیشنهاد کرد و مسئول برگزاری اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ بود. این مجمع به عنوان یک اجلاس غیر دولتی با شرکت رؤسای تشکلهای سیاسی و دانشجویی از چهار قاره جهان در تهران تشکیل شد. دومین دوره این مجمع در سال ۱۳۶۳ در تهران برگزار گردید. رهبران شاخه دانشجویی بعضی احزاب کشورهای خاورمیانه در این اجلاس‌ها حضور یافتند. پس از آن که رئیس جمهور وقت آیت الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۳ قانون عضویت دو دانشجو به ترکیب ستاد انقلاب فرهنگی را به آیت الله خمینی پیشنهاد کرد، واعظ زاده به عنوان یکی از این دو تن از سوی شوراهای جهادهای دانشگاهی سراسر کشور انتخاب شد و در کنار حسن حبیبی، علی شریعتمداری، محمدرضا مهدوی کنی، عبدالکریم سروش و احمد احمدی رسماً به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی و بعداً شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد و تا سال ۱۳۶۹ که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت عضو این شورا بود. وی در طی دوره عضویت در ستاد و شورای انقلاب فرهنگی نظرات و دیدگاه‌های دانشجویان و جوانان را به شورا منعکس کرد و در تهیه اساسنامه دانشگاههای تربیت مدرس و جهاد دانشگاهی و اساسنامه مدیریت دانشگاه‌ها مشارکت داشت. واعظ زاده در سالهای ۱۳۶۵ و ۱۳۶۸ از سوی رؤسای جمهور وقت سید علی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شورای مرکزی جهاد دانشگاهی منصوب شد و رده اعضای هیأت علمی جهاد را برقرار کرد. وی در سال ۱۳۶۸ معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی شد. طی این مسئولیت، بحران کمبود و خرابی خوابگاه‌های دانشجویی و مشکلات رفاهی دانشجویان را که در شرایط پس از جنگ به مسئله حادی برای کشور تبدیل شده بود کنترل کرد و ضوابط اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج را ساماندهی نمود و در مذاکره با سفیران و هیأت‌های کشورهای خارجی مسائل و مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج کشور را بررسی کرد و شورای ارزیابی مدارک تحصیلی خارجی را به عنوان قائم مقام وزیر اداره کرد. واعظزاده در دوران جنگ ایران و عراق به عنوان سرباز ساده در جنگ شرکت داشت.

دهه ۱۳۷۰

وی در سال ۱۳۶۷ در امتحانات سراسری بورسیه پذیرفته شد و پس از پایان جنگ در سال ۱۳۶۹ برای ادامه تحصیل عازم کانادا شد. فوق لیسانس و دکتری خود را در رشته مهندسی برق به ترتیب در سال ۱۳۷۲ و ۱۳۷۶ از دانشگاه کویینز کانادا دریافت کرد و پس از بازگشت به ایران به عضویت هیأت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران درآمد. وی طی مدت حضور در کانادا علاوه بر تحصیل به مطالعه مدیریت راهبردی فناوری پرداخت. وی در سال ۱۳۸۰ به رتبه دانشیاری و در سال ۱۳۸۴ با دو برابر امتیاز پژوهشی به رتبه استادی ارتقا یافت. واعظ زاده در سال ۱۳۷۸ انجام ارزیابی‌های نظام مند از وضعیت علم و فناوری و فرهنگ ایران را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد و با حکم سید محمد خاتمی (رئیس جمهور وقت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی)، هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای انقلاب فرهنگی را تأسیس نمود. این هیأت متشکل از علیرضا مرندی، مصطفی میرسلیم، محمدعلی کی نژاد، جعفر توفیقی، محمد فرهادی، احمد احمدی، محسن قمی، حسین مظفر و عباسعلی زالی بود. این هیأت با تهیه شاخص‌های مصوب شورای انقلاب فرهنگی، ارزیابی‌های علمی از وضعیت علم و فناوری و فرهنگ کشور را پایه گذاری کرد و گزارش‌های ادواری در طول بیش از ده سال تهیه و در سطح ملی و بین المللی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر ساخت. واعظ زاده در همایش سیاست گذاری علم و فناوری یونسکو به عنوان سخنران کلیدی سخنرانی کرد و هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی را به عنوان مسئول تهیه آمار و اطلاعات ایران در کتاب سال و پایگاه اطلاع رسانی یونسکو به تائید یونسکو رساند و آمار ایران را از طریق هیأت اصلاح نمود.

دهه ۱۳۸۰

وی در سال ۱۳۸۱ از سوی رهبر ایران به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد. وی اولین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران و اولین رییس بنیاد ملی نخبگان است که در دولت اول محمود احمدی نژاد این سمت را بر عهده داشت. وی در آن سمت لایحه حمایت از مؤسسات و شرکتهای دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات شامل تأسیس صندوق نوآوری و شکوفائی را تدوین کرد که به تصویب دولت و مجلس رسید. تاسیس ستادهای فناوری‌های راهبردی در زمینه زیست فناوری، هوافضا، میکرو الکترونیک، گیاهان داروئی و طب اسلامی، انرژی‌های نو و سلول‌های بنیادی در سطح ملی، طراحی و مدیریت کانون‌های همکاری دانشگاه و صنعت به منظور تکمیل چرخه نوآوری کالا و خدمات کشور و تعریف برنامه طرحهای کلان فناوری ملی از دیگر اقدامات واعظ زاده در سمت معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری بوده که شماری از این طرحها شامل ابررایانه، همجوشی هسته‌ای، رصدخانه ملی ایران و شتابگر ملی هم اکنون در مرحله عملیاتی قرار دارند. وی در این دوره تأسیس بورس شرکت‌های دانش بنیان را پیشنهاد کرد و طرح شناسائی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) را آغاز نمود.

مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

رئیس شورای مرکزی جهاد دانشگاهی (دهه 60)
معاون دانشجویی وزیر فرهنگ و آموزش عالی (1368 تا 1369)
مشاور برنامه ریزی و توسعه وزیر فرهنگ و آموزش عالی (1378 تا 1381)
عضو هیأت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدیر گرایش قدرت
رییس شورای مرکزی جهاد دانشگاهی
رئیس هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی از سال 1380
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1363 تا 1369 و از سال 1381
عضو هیأت امنای جهاد دانشگاهی  از سال 1378 تا 1384
استاد گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران
معاون علم و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در دولت دهم
از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1390
رئیس شورای عالی مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت

فعالیت های سیاسی

واعظ زاده، در دوران دانشجویی در فعالیت‌های دانشجویی اسلامی، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت. وی در سال 1355 در رشته “مهندسی برق” در دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد و به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها در دوران انقلاب ایران و انقلاب فرهنگی مدرک کارشناسی خود را در سال 1364 دریافت کرد. در سال 1386 هم زمان با ورود رئیس جمهور آمریکا به ایران در راهپیمایی معروف اعتراضی دانشجویان در تهران و در مراسم بزرگداشت “علی شریعتی” و “سید مصطفی خمینی” در تهران و قم شرکت داشت.

فعالیت های علمی، جوایز و افتخارات

واعظ زاده، در سال 1377، آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته را تاسیس و سرپرستی کرده است. کنترل پیشرفته ماشین‌های الکتریکی با پردازشگرهای پرقدرت DPS برای اولین بار در کشور در این آزمایشگاه پیاده‌ سازی شده است.
واعظ زاده، عضو ارشد “انجمن بین‌المللی مهندسین برق و الکترونیک” (IEEE) و عضو هیئت سردبیری سه نشریه عملی بین‌المللی و دو نشریه علمی – پژوهشی داخلی، حدود 50 مقاله علمی و پژوهشی در زمینه مدیریت فناوری در نشریات و کنفرانس های بین‌المللی و داخلی تالیف کرده است. کتاب “موسسات فناوری؛ راهبردهای دکترین عملکرد” به ترجمه او از سوی “دانشگاه تهران” منتشر شده و طرح پژوهشی وی در سال 1384 به عنوان طرح پژوهشی نمونه دانشگاه تهران انتخاب شد.

واعظ زاده، اولین کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم

صادق واعظ زاده در 17 اردیبهشت ماه 1392، پس از صدور دستور آغاز ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم توسط “مصطفی محمد نجار” وزیر کشور وقت، در محل ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافت و با ثبت نام در انتخابات یازدهم اولین کاندیدای رسمی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم لقب گرفت. وی پس از ثبت نام در ستاد انتخابات کشور دلایل حضور خود را چینن برشمرد و گفت: «به تقاضای گروهی از دانشمندان، شخصیت‌های علمی و سیاسی و اجرایی کشور تصمیم به شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری گرفتم.
برای حضور در رقابت ها به عنوان یک نامزد مستقل به این دلیل حضور یافتم چرا که جامعه ما در حالت جنجال و آشوب سیاسی نمی تواند پیشرفت کند و هرچه جلو می رویم وضعیت سیاسی جامعه با اغتشاش و درگیری بیشتر مواجه می شود.
در این شرایط یک نامزد مستقل که وابستگی گروهی و باندی نداشته باشد و در عین حال بتواند از شخصیت های صالح که در قالب گروه ها و دسته جات هستند استفاده کند و یک همگرایی به وجود آورد مفید خواهد بود.
سابقه بنده توانایی در این جهت را نشان می دهد و امیدواریم با خارج کردن دولت از جار و جنجال های سیاسی سرعت پیشرفت کشور را که به کندی پیش می رود افزایش دهیم و مطالبات مردم به خصوص نسل جوان را محقق کنیم…»

انتشار خبری مبنی بر انصراف واعظ زاده از انتخابات ریاست جمهوری

طی خبری در 30 اردیبهشت ماه 1392 اعلام شد که واعظ زاده از کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری یازدهم انصراف داده است ولی ستاد مردمی انتخاباتی صادق واعظ زاده در اطلاعیه ای اعلام کرد که خبر انصراف وی از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری صحت نداشته است.

واکنش واعظ زاده به رد صلاحیتش توسط شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

پس از اعلام اسامی 8 کاندیدای احراز صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم توسط شورای نگهبان، در میان اسامی تایید صلاحیت شده، نامی از واعظ زاده برده نشده بود. واعظ زاده پس از انتشار اسامی در خصوص عدم صلاحیت و احترام به رأی شورای نگهبان در 1 خرداد ماه 1392، چنین اظهار داشت: «قانون گرایی موقعی معلوم می شود که شما به یک تصمیم قانونی به شدت معترض باشید، اما به آن تمکین بکنید.
افرادی مثل بنده که معتقدند صلاحیت آنها برای نامزدی ریاست جمهوری به اشتباه و به ناحق تأئید نشده، اگر در نهایت تمکین بکنند قانون گرا هستند…»
همچنین واعظ زاده در 31 اردیبهشت 1392، طی سخنانی در اعتراض به عدم احراز صلاحیتش گفته بود: «با احترام به شورای نگهبان، نسبت به عدم تایید صلاحیت خود از راه‌های قانونی اعتراض خواهم کرد.»

دیدگاه واعظ زاده در خصوص برقراری رابطه با آمریکا

صادق واعظ زاده در جمع اساتید و دانشجویان در 22 اردیبهشت ماه 1392، با اشاره به اینکه قطع رابطه ایران و آمریکا توسط آمریکا صورت گرفته و پس از آن بود که امام(ره) این رابطه را رابطه گرگ و میش توصیف و از قطع آن ابراز خرسندی کردند، گفت: «رابطه ایران و آمریکا در صورتی قابل برقراری است که آمریکا سیاست خصمانه خود را در قبال ایران تغییر دهد و البته تجربه کشورهای دیگر نشان داده که برقراری رابطه با آمریکا به معنای رفع مشکلات ما با آمریکا نخواهد بود همچنان که با وجود برقراری رابطه بین آمریکا و روسیه هنوز سرمایه‌ گذاری مناسب از سوی آمریکایی‌ها در روسیه نشده و حتی در موضعی کاملاً خصمانه آمریکا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روسیه را زیر سؤال برد…»

نگاه واعظ زاده به حوادث بعد از انتخابات سال 1388

صادق واعظ زاده در جریان فعالیت های تبلیغاتی اش در زمان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در جمع دانشجویانی که در 24 اردیبهشت ماه 1392 در دفتر وی حضور یافته بودند در خصوص حوادث بعد از انتخابات سال 1388، گفت: «…در وقایع سال 88، رهبر معظم انقلاب، با تهاجم مخالفان و دفاع نامناسب برخی دیگر، مظلوم واقع شد. اگر کسی معتقد بود در انتخابات به او ظلم شده باید مطابق قانون اساسی عمل می کرد.
تهاجم به رهبری و دفاع نامناسب از ایشان موجب شد که رهبر انقلاب از دو سو مظلوم واقع شوند. یک طرف از رهبری خواستند با استفاده از اختیارات ولایت مطلقه فقیه نتیجه انتخابات را باطل کنند و دفاع نامناسب و حتی شیطنتی که صورت گرفت این بود که طوری مطرح کردند که گویی رهبری از نقاط ضعف دولت حمایت کرده اند. حال آن که رهبر معظم انقلاب همواره از نقاط قوت همه دولتها حمایت کرده اند. به هر حال نقش هر یک از آقایان در این حوادث مبنای قضاوت من در مورد آنهاست…»

مشی سیاست خارجی مورد انتظار در دولت یازدهم از نگاه واعظ زاده

واعظ زاده در گفت‌وگو با “ایسنا” در 25 اردیبهشت 1392 در خصوص شیوه ی عملکرد سیاست خارجی در دولت یازدهم اظهار داشت: «اعتقاد قاطع دارم که دولت آینده باید خارج از فضای جنجال آفرینی و مناقشات حاد داخلی باشد تا بتواند عرصه اقتصاد و سایر عرصه‌های کشور را ساماندهی کند. دولت باید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام حرکت کند به عبارت بهتر اگر هر دولتی مستقل باشد و از تمامی ظرفیت نیروهای سیاسی کشور استفاده نماید اقتصاد کشور نیز سر وسامان خواهد یافت.
در سیاست خارجی باید حکیمانه عمل کنیم به این معنا که ابتکار عمل در دست ایران بوده و سایر کشورها نباید خیال طمع در منافع ما را داشته باشند.
در سیاست خارجی به بازدارندگی غیر هسته‌ای اعتقاد کامل دارم چرا که ملت ایران به دلایل برخورداری از استقامت تاریخی، سرمایه‌های معنوی، عزت‌مندی دوران دفاع مقدس و اقتدار نیروهای مسلح همواره نشان داده است که بدون نیاز به سلاح هسته‌ای از عزت خود دفاع می‌کند. در مورد رابطه با این کشور به اجرای دو استراتژی هوشمندانه مبنی بر دو دیالوگ نخبگانی و چالشی اعتقاد دارم.
دیالوگ نخبگانی به معنای گفتگو و مباحثه اساتید دانشگاهی، متفکران و روحانیون بین دو کشور با رویکردی کاملاً غیر دولتی است که حاصل بررسی‌های آن در اختیار مردم و دولت‌های هر دو کشور قرار خواهد گرفت. این مباحثه‌ ای دشوار بین رجال سیاسی است چیزی که در این دیالوگ بر رعایت آن اصرار داریم آن است که آمریکا از سیاست های خصمانه خود در قبال ایران دست بردارد…»

عکس صادق واعظ زاده

صادق واعظ زاده

بیوگرافی و عکس صادق واعظ زاده

صادق واعظ زاده

تصویر صادق واعظ زاده پسرخاله رهبر انقلاب سید علی خامنه ای

Sadegh Vaez Zadeh - biographya-com (2)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا