بیوگرافی کامل نعیمه نظام دوست + عکس

بیوگرافی کامل نعیمه نظام دوست + عکس

نعیمه نظام‌دوست، بازیگر ایرانی در ۲۳ آبان ۱۳۵۳ متولد شد.

زمینه فعالیت : سینما , تلویزیون

ملیت : ایرانی

تولد : ۲۳ آبان ۱۳۵۳

تهران

پیشه : بازیگری

سال‌های فعالیت : ۱۳۷۰ تاکنون

مدرک تحصیلی : دیپلم تجربی

زندگی

نعیمه نظام‌دوست دارای دیپلم تجربی است. او از سال ۱۳۷۰ کار بازیگری را در گروه‌های آزاد تئاتر آغاز کرد، سپس در مجموعه نوروز ۷۲ بازی کرد. نظام‌دوست به طور حرفه‌ای با ساعت خوش و در سال ۱۳۷۳ وارد عرصه بازیگری شد.

چهار خواهر دارد که خودش فرزند سوم خانواده است به غیر از او کسی در خانواده شان کار هنری نکرده پدرش چند سال پیش فوت کرده در سینما دوستان زیادی از جمله ماه چهره خلیلی, مریم امیرجلالی, الناز شاکردوست و لیدا عباسی را دارد.

سریال

    نوروز ۷۲ (۱۳۷۲)

    ساعت خوش (۱۳۷۳)

    شن های کف رودخانه (۱۳۷۴)

    روزهای زندگی (۱۳۷۵)

    باغ شیشه ای (۱۳۷۵)

    لطفا دور نزنیم (۱۳۷۵)

    پلیس جوان (۱۳۸۰)

    ریحانه (۱۳۸۴)

    چار دیواری (۱۳۸۶)

    روز حسرت (۱۳۸۷)

    زیر هشت (۱۳۸۸)

    ساختمان پزشکان (۱۳۹۰)

    کسی خوابه (۱۳۹۱)

    خانه اجاره ای (۱۳۹۱)

    خانه اجاره ای 2 (۱۳۹۱)

فیلم سینمایی

    بر بوم زمان (اپیزود اول) (سینمایی) (۱۳۸۲) (دستیار کارگردان و منشی صحنه)

    بر بوم زمان (اپیزود دوم) (سینمایی) (۱۳۸۲) (دستیار کارگردان و منشی صحنه)

    توفیق اجباری (۱۳۸۶)

    سن پترزبورگ (۱۳۸۸)

    چراغ قرمز (۱۳۸۹)

    کنسرت روی آب (۱۳۸۹)

    ما خونه نیستیم (۱۳۹۰)

    ساکن خانه چوبی (۱۳۹۱)

مصاحبه

23 آبان ۱۳۵۳ در تهران متولد شدم.دیپلم تجربی هستم و از سال ۷۰ کار بازیگری را با تاتر آغاز کردم و با گروه های آزاد تاتر به فعالیتم در این رشته ادامه دادم.بعد از آن در مجموعه نوروز ۷۲ بازی کردم و فکر می کنم میتوان گفت به طور حرفه ای با “ساعت خوش” و در سال ۷۳ وارد عرصه بازیگری شدم.

سروش خلیلی من را معرفی کرد

هرچی کنکور دادم در رشته هنر قبول نمی شدم و سال ها پشت کنکور بودم(خنده). به همین دلیل تصمیم گرفتم در آموزشگاه های آزاد دوره بازیگری ببینم ودر نهایت مرحوم سروش خلیلی من را به گروه های آزاد تاتر معرفی کردند و در ادامه با تلاش خودم توانستم بازیگری را ادامه دهم.

طنز سخت است

اینکه تو کاری کنی که مخاطب بخندد کار سختی است.مخصوصآ برای بازیگران خانم این سختی بیشتر است چون خیلی از حرکات را نمی توانند انجام دهند و خیلی از صحبت ها را نمی توانند بر زبان بیاورند و باید از یکسری خلاقیت های خودشان استفاده کنند تا مردم را به خنده وادارند.الان مردم دیگر به هر چیزی نمی خندند و به نوعی خیلی دید حرفه ای تری نسبت به طنز پیدا کرده اند و وقتی به یک کار نگاه می کنند کاملا متوجه می شوند که آیا این کار دارد تلاش می کند با لودگی و هجو من را بخنداند یا از طنز موقعیت استفاده می کند.

مدیون سیروس مقدم هستم

سال ۷۵و در کار “شن های کف رودخانه” با همسر آقای مقدم،خانم الهام غفوری که در آن کار دستیار کارگردان بودند آشنا شدم و از طریق ایشان به آقای مقدم معرفی شدم و همان سال در سریال “روزهای زندگی” با آقای مقدم افتخار همکاری داشتم. بعد از این سریال در “پلیس جوان” هم با ایشان همکاری داشتم که در این سریال نقش “ژینوس” بر عهده من بود و فکر می کنم شاخص ترین نقشم بین کارهایی که انجام داده ام همین نقش بود و هنوز هم در خاطر خیلی ها باقی مانده است.آقای مقدم کارگردانی است که سریال سازی را به خوبی می شناسد و ایده ها و نظرات مردم را به خوبی می شناسد و کاملآ میداند که چه چیزی بسازد که به دل مخاطب بنشیند.این خیلی مهم است که یک کارگردان سریالی بسازد که هم نکات فنی را رعایت بکند و هم در عین این که سریع کار میکند کار با کیفیتی ارایه می کند.من وقتی با آقای مقدم کار میکنم اصلآ دغدغه این را ندارم که شاید کار خوب از آب درنیاید یا اینکه نقشم به خوبی دیده نشود و تمام تمرکزم را روی کار میگذارم.شخصآ تعلق خاطر خاصی به خودشان و همسر محترمشان دارم و همیشه خودم را مدیون ایشان میدانم چون همیشه به من اعتماد کرده اند.

حجاب در رشد سینمای ایران موثر بوده است

حجاب در رشد سینمای بعد از انقلاب ما سهم به سزایی داشته است چون باعث شده است که بازیگران زن ایرانی توانایی های خود را بیش از گذشته به منحصه ظهور قرار دهند.مو یکی از ابزارهای مهم برای بازیگری است و این که یک بازیگر بتواند بدون استفاده از این ابزار بتواند بازی قابل قبول و باور پذیری را از خود به نمایش بگذارد نشان دهنده هنر اوست.

باغ شیشه ای

من در سال ۷۵ در کار”با طراوت” به عنوان منشی صحنه با آقای مظلومی همکاری داشتم و این همکاری همانجا قطع شد تا سریال “لطفا دور نزنیم” که دوباره با ایشان همکاری داشتم.در سریال “باغ شیشه ای” نقش الهام را برعهده دارم که عروس “قربان” هستم که آقای قریبیان آن را بازی می کنند. امیدوارم این سریال مورد توجه مردم عزیز قرار بگیرد.کار با آقای مظلومی فرصت خوبی برای من بود چون ایشان دست بازیگر را باز می گذارند و به بازیگر اجازه می دهند که از خلاقیت های فردی خود برای بهبود کار استفاده کند.

حس در سینما ظریف تر است

نمی توانم بگویم سینما را به تلویزیون ترجیح میدهم یا بالعکس.مخاطب سینما خاص تر است و در مقابل بیننده تلویزیون عام است و از همه اقشار جامعه مخاطب دارد.بازی در سینما باید از غلو کم تری برخوردار باشد و حس بازیگر باید لطیف تر و ظریف تر باشد اما در تلویزیون باید کمی غلو شده تر بازی کرد.اما در نهایت اگر به طور همزمان یک پیشنهاد تلویزیونی و یک پیشنهاد سینمایی داشته باشم پیشنهاد سینمایی را قبول خواهم کرد.

تجربه مهم تر است

به نظر من هر دو لازم است اما تجربه نقش موثر تری در موفقیت یک بازیگر برعهده دارد.تحصیل به طور تیوری یک سری اطلاعات به انسان میدهد اما وقتی انسان وارد کار می شود لحظه به لحظه مسایل جدیدی را تجربه میکند و میتواند درس های زیادی کسب کند.هنر محدودیت ندارد و بازیگر در هر کاری که حضور پیدا میکند میتواند از افراد مختلف درس های زیادی را کسب کند و به نوعی هرکار یک دانشگاه برای بازیگر محسوب می شود.

شهرت

شهرت مقوله است که همه آدم ها دوست دارند به آن دچار شوند و اصلآ خیلی ها مهم ترین دغدغه اشان این است که روزی انسان مشهوری شوند و هر کس که بگوید شهرت را دوست ندارم فکر میکنم دروغ گفته است. شاید شهرت هم یکی از دلایل ورودم به عرصه بازیگری بوده باشد اما مهم ترین دلیلم برای انتخاب بازیگری این بود که از کودکی دوست داشتم شخصیت های مختلف را تجربه کنم و جای انسان های دیگر زندگی کنم.

ماندگاری

یک بازیگر باید در درجه اول مردم را دوست داشته باشد.یک سری از بازیگر ها هستند که در ابتدا که شروع به فعالیت در این عرصه می کنند دوست دارند که مردم آنها را بشناسند و بعد که شناخته می شوند خودشان را از مردم پنهان می کنند و این اصلآ درست نیست چون ما برای مردم کار میکنیم و باید باهمین مردم هم زندگی کنیم.بازیگر برای این که بخواهد ماندگار باشد باید عاشق این کار با تمام سختی هایش باشد و بادیدن یک سختی زود جا نزنند.

خانواده نظام دوست

پدرم دوسال پیش به رحمت خدا رفتند. پنج خواهر هستیم و من فرزند سوم خانواده هستم وخواهر های دیگرم هیچ کدام در عرصه هنر فعالیت نمی کنند.به نظر من به خانواده ای می توان لقب خوشبخت را داد که اعضای آن یکدیگر را دوست داشته باشند و بتوانند حرف دلشان را به یکدیگر بزنند و پدر و مادر مثل یک محور عمل کنند و بتوانند بچه ها را دور هم جمع کنند.

قدردانی از پیشکسوتان

از نظام دوست می پرسم که فکر میکنی بهترین راه برای قدر دانی از زحمات پیشکسوتان چیست که در جواب می گوید: فکر میکنم نباید این عزیزان را تنها گذاشت و باید به طور مداوم از حال آنها جویا شد و به آنها سر زد چون این عزیزان از فراموش شدن خیلی دلگیر می شوند.متاسفانه نسل جوان سینمای ایران کمی نسبت به نسل گذشته و پیشکسوتان کم توجه شده است و این خوب نیست و خیلی از بازیگران حتی در مراسم تشییع پیکر بازیگران پیشکسوتان هم شرکت نمی کنند.

از لابه لای حرف ها:

* دوستان سینمایی زیادی دارم اما با ماه چهره خلیلی،مریم امیرجلالی،الناز شاکردوست و لیدا عباسی صمیمی تر هستم.

*دوست دارم چیزی از خودم به یادگار بگذارم که بعد از این که از دنیا رفتم ماندگار باشم.

* در کارهای روتین بازیگر به خاطر فشار بالایی که در کار وجود دارد تمرکز و انرژی لازم را نمی تواند روی نقش بگذارد و همین موضوع باعث می شود کیفیت کار نزول پیدا کند.

*یک سادگی خاصی در همه نقش هایی که بازی می کنم وجود دارد و این هم به کارگردان ها برمیگردد که از من میخواهند اینگونه بازی کنم.

*زیر هشت یک سریال ملودرام و اجتماعی است که در آن نقش متفاوتی نسبت به کارهای گذشته دارم و برعکس نقش هایی که پیش از این بازی کرده ام،این نقش یک کارکتر کاملآ جدی است و اصلآ طنز نیست.

*وقتی برای بازی در “روز حسرت”قرار داد بستم سه قسمت از فیلمنامه آماده بود و قرار بود نقش من یکی از شخصیت های اصلی داستان باشد اما یکسری اتفاقات رخ داد که روند کلی داستان تغییر کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا