بیوگرافی آیت الله غلامعلی نعیم آبادی – Gholam Ali Naeem Abadi

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی

غلامعلی نعیم آبادی (متولد ۱۳۲۳ دامغان) نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه شهر بندرعباس و نماینده مجلس خبرگان رهبری است. وی دارای عنوان حوزوی آیت‌الله می‌باشد.

زادروز : ۱۳۲۳ خورشیدی

زادگاه : دامغان

پست ها : نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان – امام جمعه شهر بندرعباس – نماینده مجلس خبرگان رهبری

استادان : گلپایگانی؛ محقق داماد؛ حائری

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، فرزند “بیوک محمد”در سال ۱۳۲۳ در شهر دامغان واقع در سمنان متولد شد. تحصیلات حوزوی را تا مقطع اجتهاد طی کرد؛ وی همزمان با تحصیل به تدریس برخی از دروس حوزوی اشتغال داشت. آیت الله نعیم آبادی امامت جمعه دامغان و همچنین نمایندگی ولی فقیه در استان هرمزگان، امامت جمعه بندرعباس و عضویت در مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم هرمزگان را در کارنامه سیاسی خود دارد.

مدارج تحصیلی

آیت الله نعیم آبادی، بعد از طی تحصیلات دوره ابتدایی به جهت علاقه به علوم دینی و با تشویق خانواده به حوزه علمیه قم عزیمت نمود. از اوان کودکی با علم آموزی در مکتب‌خانه و سپس با ورود به تهران و تحصیل در آموزش و پرورش و سپس با حضور در حوزه علمیه قم به درجه اجتهاد رسید. دروس حوزوی را نزد اساتید بزرگ حوزه همچون: “آیت الله العظمی گلپایگانی” و “آیت الله العظمی شیخ مرتضی حائری” و “آیت العظمی محقق داماد” و “شهید دکتر مفتح” فراگرفت.

فعالیت‌های سیاسی پیش از انقلاب

آیت الله نعیم آبادی، در زمان مبارزات پیش از پیروزی انقلاب علیه رژیم ستم شاهی به دلیل ایراد سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی 3 بار دستگیر شد که هر کدام 2 تا 3 سال به طول انجامید.

مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

امام جمعه دامغان به مدت 11 سال

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های جامع پزشکی

نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم و چهارم

امام جمعه بندرعباس از سال 1369

انتصاب به عنوان نماینده ولی فقیه و امامت جمعه بندرعباس

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی آیت الله غلامعلی نعیم آبادی را در تاریخ 13 آذرماه 1369 به سمت امام جمعه بندرعباس و نماینده خود در استان هرمزگان منصوب کردند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ غلامعلی نعیم آبادی دامت افاضاته

از آنجا که جناب حجهالاسلام آقای احمدی یزدی دامت توفیقاته از امامت جمعه بندرعباس استعفا کرده‌اند ضمن تقدیر و تشکر از زحمات چندساله و خدمات ایشان در آن منطقه بدین وسیله جنابعالی را به سمت امامت جمعهٔ بندرعباس منصوب می‌نمایم تا ضمن برگزاری این فریضهٔ الهی مردم را به وحدت و همبستگی دعوت نموده از تفرقه و اختلاف بر حذر دارید و نسبت به وظایف مهمی که به خصوص در این مرحلهٔ حساس نسبت به اسلام و انقلاب دارند آشنا سازید.

ضمناً جنابعالی را در کارهای دینی و رسیدگی به امور مذهبی و شرعی که مربوط به ولی فقیه است به عنوان نمایندهٔ خود در آن منطقه منصوب می‌نمایم تا انشاءالله تعالی در احیاء حوزه‌های علمیه و ترویج شریعت مقدسه و سایر امور مربوط بهتر بتوانید اقدام نموده و عمل کنید و البته احتیاط را در هرحال مراعات کنید که بهترین وسیلهٔ نجات است. امید آنکه عموم اهالی محترم و نهادها و ارگانهای محلی نیز کمال همکاری را با جنابعالی در این باب معمول دارند. از خدای متعال موفقیت همگان را در راه خدمت به اسلام و مسلمین مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

13/09/1369

سید علی خامنه ای»

فعالیت‌های آموزشی

آیت الله نعیم آبادی، در دوران 11 ساله امامت جمعه دامغان و در زمانی که در استان هرمزگان به عنوان نماینده ولی فقیه حضور پیدا کرد به امر تدریس اشتغال داشت. تدریس مستمر دروس حوزوی و پایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی دامغان و تدریس در مراکز علمی – دانشگاهی استان‌های سمنان و هرمزگان بخشی از کارنامه علمی ایشان می‌باشد.

تألیفات

امامت عصاره رسالت، سال چاپ 1383

شرحی بر خطبه امام سجاد (ع) در نزدیکی مدینه، سال چاپ 1383

امر به معروف و نهی از منکر، چاپ 1384

نماز درمانی، سال چاپ 1384

رشوه، سال چاپ 1384

روزه در آینه وحی، سال چاپ 1384

زمزمه روزه داران: شرحی کوتاه بر دعای روزهای ماه مبارک رمضان، سال چاپ 1384

تفسیر سوره فجر و تین، سال چاپ 1385

عاشورا در عاشورا، سال چاپ 1387

نماز جماعت، سال چاپ 1387

غدیر در آینه تاریخ: بر اساس منابع اهل سنت، سال چاپ 1387

احسان، سال چاپ 1388

زیارت و توسل از منظر اسلام (نقد فرقه وهابیت)، سال چاپ 1389

دیدگاه آیت الله نعیم آبادی در خصوص وحدت کلمه و رمز ماندگاری انقلاب اسلامی

آیت الله نعیم آبادی در همایش بزرگ “وحدت” در تاریخ 29 بهمن‏ماه 1389 در خصوص اهمیت وحدت گفت: «رمز پیروزی انقلاب اسلامی بر مبنای وحدت کلمه و یکپارچگی بین شیعه و سنی بوده و هر کجا که وحدت و یکپارچگی وجود داشته باشد پیروزی در آن خواهد بود.

با وحدت و یکپارچگی چه شیعه و چه سنی در مسیر ولایت فقیه حرکت کنیم چون که خط و راه نشان اسلامی همین ولایت فقیه است. وحدت بین مسلمین جهان چه شیعه و چه سنی و چه مسیحی و دیگر ادیان و مذاهب است و همین وحدت بود که در ایران اسلامی انقلابی شکل گرفت که اکنون دشمنان با هر ترفندی می‌خواهند از بین ببرند.

با انسجام اسلامی و بیداری اسلامی، وحدت ملی باید حفظ شود تا گزندی به ولایت فقیه نرسد. حرکت‌های ما باید نشانه وحدت و همدلی و همراهی با نظام و انقلاب و در راه امام و آرمانهای امام باشد.

با پیروی از دو امانت پیامبر اسلام کتاب و عترت به بصیرت خود بی افزایم و اگر می‌خواهیم یک جامعه پویا داشته باشیم باید از کلام رهبر انقلاب با گوش جان اطاعت کنیم. ما باید مواظب تحرکات دشمنان باشیم که می‌خواهند عقاید و وحدت ما را زیر سؤال ببرند و به مسلمانان لطمه وارد کنند…»

ولایت فقیه و نقش آن در زمینه سازی ظهور از نظر آیت الله نعیم آبادی

نعیم آبادی در همایش “ولایت فقیه، زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)” که در تاریخ 20 تیرماه 1390 برگزار شده بود، پیرامون نقش مهدویت در جلوه دادن اعتقاد به ولایت فقیه و همچنین نقش ولایت فقیه در فراهم کردن زمینه ظهور امام عصر(عج) اظهار داشت: «بعضی مواقع در جامعه دیده می‌شود که نسبت به ولایت فقیه و مهدویت یک تفسیر دقیق و واضحی وجود ندارد و به همین دلیل مشکلات و معضلاتی را در جامعه پدید می‌آورند و اگر این دو مقوله به خوبی در جامعه شناخته شود و همه آن را درک کنند دیگر کسی در مسیر اشتباه قدم برنمی‌دارد.

جامعه ما به شدت علاقمند و عاشق حضرت مهدی(عج) است ولی فاصله شناخت به عشق آن حضرت زیاد است…اگر شناخت کامل از مهدویت و ولایت فقیه در جامعه صورت گیرد هیچ چیز نمی‌تواند ارزش این دو موضوع مهم را زیر سؤال ببرد.

ولایت فقیه، ولایت مکتب و حاکمیت دین است و حاکمیت ولایت فقیه یک پایه و اساسی است که هم بر خود تسلط دارد و هم حافظ دین و مطیع امر حضرت مهدی (عج) است. اجرای احکام الهی، دفاع از عقاید و کیان اسلامی و ترویج خوبی‌ها در جامعه اسلامی از اهم وظایف ولایت فقیه در زمان غیبت امام عصر(عج) است.

فلسفه ظهور آن حضرت، احیای دین اسلام و حاکمیت بخشیدن به دین در سطح جهان است که غیر از حکومت آن حضرت، حکومتی دیگر نباشد چرا که حاکمیت بر دین توسط کسی که شناختی از دین ندارد امکان پذیر نمی‌باشد و این ولایت فقیه است که می‌تواند زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) در جهان باشد.

اعتقاد به ولایت فقیه، اعتقادی است قطعی و غیر قابل تردید و تمام ضعف‌ها و معضلات در جامعه، نتیجه جاری نشدن احکام الهی است اگر به احکام الهی عمل شود جهان پر از برکت می‌شود…»

دیدگاه آیت الله نعیم آبادی در خصوص اهمیت توجه به قانونمداری و 9 دی، “روز بصیرت”

آیت الله نعیم آبادی، در خطبه‌های نماز جمعه و در تاریخ 13 دی ماه 1392، با اشاره به حوادث بعد از انتخابات سال 1388، گفت: «9 دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت بود. اگر قانون مداری و عمل به قانون در جامعه جایگاه اصلی خود را بیابد زمینه برای هیچ فتنه‌ای فراهم نمی‌شود. ممکن است چند تخلف رخ داده باشد که امکان آن در هر انتخاباتی وجود دارد، در فتنه 88 شاهد خوش‌رقصی‌های رسانه‌های معاند بیگانه و امید بالای دشمن به آن روزها بودیم. به لطف خداوند و با رهبری مقام معظم رهبری، فتنه 88 به خوبی مدیریت و خنثی شد، بزرگ‌ترین خیانت به نظام جمهوری اسلامی و کشور تضعیف جایگاه رهبری است و اگر این کانون محوری آسیب ببیند کسی قادر به هدایت جامعه نخواهد بود.

تا زمانی که رهبری وارد صحنه نشدند کسی نتوانست فتنه 88 را آرام و خاموش کند. وجود نعمت ولی فقیه از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌باشد… برای اینکه فتنه گر راهی برای ایجاد فتنه نداشته باشد باید قانون مداری را در قاموس فکری خود یک اصل بدانیم. چنانچه مرز و سد قانون شکسته شود کسی قادر به کنترل سیل نخواهد بود و اگر مرزهای قانون رعایت نشود هر روز باید شاهد یک فتنه باشیم.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا