بیوگرافی شهرام عبدلی – Shahram Abdoli

بیوگرافی شهرام عبدلی و همسرش + علت فوت

بیوگرافی شهرام عبدلی از ورود به عرصه بازیگری تا شهرت در سریال خط قرمز تا ازدواج و همسرش و علت درگذشت و خونریزی مغزی او را می خوانید. با بیوگرافی ها همراه باشید.

بیوگرافی شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون

  • نام کامل : شهرام عبدلی
  • تاریخ تولد : 29 اردیبهشت 1355
  • محل تولد :تهران– ایران
  • پیشه : بازیگر سینما و تلویزیون
  • سال های فعالیت : 1378 تا 1401
  • درگذشت : 6 اسفند 1401
  • اینستاگرام شهرام عبدلی

اصالت و خانواده شهرام عبدلی

شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون 29 اردیبهشت ماه 1355 در تهران و در یک خانواده ترک زبان چشم به جهان گشود. پدر و مادرش ترک اردبیل بودند و یک خواهر و یک برادر دارد.

دوران نوجوانی اش در محله «قلعه مرغی» سپری شد و سپس به محله اکباتان نقل مکان کردند.

شهرام عبدلی در جشنواره فیلم فجرتحصیلات شهرام عبدلی

شهرام عبدلی فارغ التحصیل مقطع لیسانس رشته «ادبیات» بوده و از علاقه مندان ادبیات بوده و عاشق نویسندگان بزرگ ایرانی است.

علاقه به بازیگری از کودکی

جالب است بدانید شهرام عبدلی از همان کودکی به بازیگری علاقه مند بوده و از سال اول ابتدایی در تئاتر مدرسه فعالیت می کرده و هر ساله در نمایش های مدرسه حضور پر رنگی داشته است.

وی همچنین در دوران کودکی اش پس از برگشت از مهمانی ها به تقلید رفتار دیگران می پرداخت و در این کار مهارت خاصی داشت.

زندگینامه شهرام عبدلی و همسرشدرسخوان نبودم

شهرام عبدلی در مورد دوران مدرسه اش می گوید:”بچه درسخوانی نبودم و پدر و مادرم از دستم کلافه شده بودند اما کاری از دستشان بر نمی آمد! حتی یادمه سر امتحانات نهایی نرفتم و در مدرسه شبانه ادامه تحصیل دادم. به عنوان کارگر وارد کارگاه کفاشی شدم و کار را با نخ زنی شروع کردم و چند ماه بعد حرفه ای شد و حقوقم بالا رفت.”

مصاحبه با شهرام عبدلیورود به فرهنگسرای بهمن

شهریور ماه 1370 شهرام عبدلی در مسیر بازگشت به خانه بنری را دید که مربوط به فرهنگسرای بهمن بود و کلاس های متعددی داشت. وی تصمیم گرفت در این کلاس ها ثبت نام کند. تمام حقوق یک ماهش را داد و در کلاس های هنری از جمله تئاتر وموسیقی ثبت نام کرد.

به گفته خودش حضور در کلاس های تئاتر بسیار برایش لذت بخش بود و گویی تمام کمبود هایی که در محله شان حس می کرد را جبران می کرد.

مدتی بعد در مدرسه روزانه شهید مطهری ثبت نام نمود و همزمان با ادامه تحصیل در مدرسه تئاتر و نمایش را ادامه می داد.

شروع فعالیت هنری شهرام عبدلیورود به عرصه بازیگری

در سال 1378 هنگامی که 23 سال داشت پس از قبولی در تست بازیگری  برای ایفای نقش در سریال «همسفر» ساخته قاسم جعفری انتخاب شد و بدین ترتیب نخستین تجربه بازیگری اش را کسب کرد.

بیشتر فعالیت هایش در قاب تلویزیون بوده و کمتر در آثار سینمایی حضور داشته است.

شهرت شهرام عبدلیشهرت

در سال 1380 با هنرنمایی در سریال «خط قرمز» به کارگردانی قاسم جعفری درخشید و به شهرت چشمگیری دست یافت. وی در این سریال نقش ضدقهرمان را بازی می کرد و بازی درخشان او مورد توجه مخاطبان زیادی قرار گرفت به طوری که تا سالها با همین نقش میان مردم شناخته می شد.

به گفته قاسم جعفری – کارگردان این سریال هنگام رسیدن به سکانس مرگش دو روز خود را در اتاق حبس کرد و اصرار داشت تا ته سریال بماند و به این زودی از سریال حذف نشود.

وی در این سریال با بازیگرانی از جمله «شهرام حقیقت دوست» «پویا امینی» و «شهرام گودرزی» همبازی بود.

ورود به عرصه سینما

در سال 1381 و با فیلم «دختری در قفس» به کارگردانی «قدرت الله صلح میرزایی» وارد عرصه سینما شد و سپس در فیلم های مختلفی به ایفای نقش پرداخت.

بهترین فیلم

شهرام عبدلی به گفته خودش فیلم «سرقت ادبی» ساخته رضا بهشتی را بهترین فیلم کارنامه هنری اش می داند.

ازدواج و همسرش

شهرام عبدلی 11 شهریور ماه 1383 با سالومه شاهرخ ازدواج کرد و ثمره این ازدواج تولد دو پسر به نام های آرتین و آدرین است.

جالب است بدانید شهرام عبدلی بسیار به فرزندانش وابسته است و بهترین روز زندگی اش را روز تولد آنها می داند.

وی رابطه بسیار خوبی بافرزندانش داشته و برخلاف نقش هایی که بازی می کند فردی خونگرم و خانواده دوست است.

شهرعبدلی و همسر و فرزندانش
شهرعبدلی و همسر و فرزندانش

کارگردانی

شهرام عبدلی علاوه بر فعالیت در عرصه بازیگری در زمینه های هنری مختلف از جمله کارگردانی تهیه کنندگی و طراحی لباس و صحنه  نیز تجربه دارد.

وی سینمایی « زنگ آخر» به تهیه کنندگی  «اشکان حاج حسنی» را کارگردانی کرده و نکته جالب تر اینکه که پسر بزرگش آرتین نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

علاقه به ورزش

شهرام عبدلی از علاقه مندان ورزش بوده و به ورزش های از جمله فوتبال، والیبال، کشتی و تنیس علاقه مند است.

شهرام عبدلی در شب های مافیا
شهرام عبدلی در شب های مافیا

آشپزی

به گفته همسرش، شهرام عبدلی تبحر خاصی در پخت غذاهای سنتی از جمله آبگوشت، خورشت های مختلف، آش دوغ و … دارد.

علاقه به موسیقی

شهرام عبدلی به گفته خودش بسیار به موسیقی و ساز های از جمله پیانو، ویالون، تار و سه تار علاقه مند است. در میان ویالونیست ها به مرحوم پرویز یاحقی و محجوبی بسیار علاقه مند است و در میان نوازندگان تار به جلیل شهناز و در سه تار به مرحوم جلال ذوالفنون ارادت خاصی دارد.

وی می گوید:” پیانو تنها سازی است که هر کسی بزند من لذت می برم!”

بازی در تئاتر

شهرام عبدلی تئاتر را خانه اول و اخر خود می داند و هر سال حداقل در یک نمایش تئاتر بازی می کند.

علاقه به نقش های تاریخی

شهرام عبدلی شیفته نقش های تاریخی بوده و به گفته خودش در فیلم های تاریخی دوران مشروطه، بازی در نقش محمد علی شاه بسیار برایش جالب و لذت بخش بوده است.

با توجه و چهره و جنس صدایش، بسیار مناسب نقش آفرینی در فیلم های تاریخی است. سریال «طفلان مسلم» نیز یکی دیگر از آثار تاریخی ای است که شهرام عبدلی در آن درخشیده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

اوقات فراغت

شهرام عبدلی در مورد اوقات فراغتش می گوید:”در اوقات فراغت شنونده حرفه ای موسیقی هستم. در میان خوانندگان، صدای گلپایگانی، محمدرضا شجریان و فرهاد مهراد را می پسندم.”

وی همچنین بسیار اهل مطالعه بوده و روزانه 4،5 تا مجله ادبی یا کتاب فلسفه و ادبیات می خواند!

علایق دوران کودکی

شهرام عبدلی در مورد رویاهای دوران کودکی اش می گوید:”اوایل دوست داشتم خلبان شوم، یکم که گذشت آرزوم این بود خواننده شوم و مدتی بعد دوست داشتم مغازه میوه فروشی داشته باشم چرا که عاشق چیدن میوه ها بودم!”

خونریزی مغزی ناگهانی

29 بهمن ماه 1401، در حالی که شهرام عبدلی برای فیلم برداری سریال نمایش خانگی «آسوده باش» به کارگردانی حسن حج گذار به مشهد رفته بود، در حین استراحت در هتل، ناگهانی دچار سردرد شدید و سرگیجه شد و به بیمارستان منتقل شد. پس از سی تی اسکن از سر او مشخص شد که دچار خونریزی مغزی شده و خیلی زود به کما رفت.

شهرام عبدلی 6 اسفند ماه 1401 و در حالی که یک هفته از خونریزی مغزی اش می گذشت، در بیمارستان قائم مشهد جان سپرد، روحش شاد و یادش گرامی باد.

مراسم خاکسپاری

مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم شهرام عبدلی، هفتم اسفند ماه 1401 و با حضور خانواده و جمعی از هنرمندان برگزار شد و پیکر این هنرمند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

مراسم خاکسپاری شهرام عبدلی
مراسم خاکسپاری شهرام عبدلی

مصاحبه با شهرام عبدلی

آقای عبدلی چرا تمام این سالها را فقط با نقش منفی سپری کردید؟

خیلی ها معتقدند که من همیشه ایفاگر نقش های منفی ام، اما تنها یک بازیگر را نام ببرید که تا الان متنوع کار کرده باشد! متاسفانه در زمینه انتخاب نقش، بازیگران به دلیل روبه رو شدن با فیلمنامه های ضعیف در سینما و تلویزیون، نمی توانند شخصیت های مختلفی را بازی کنند. از میان فیلمنامه های نوشته شده به ندرت می توان شخصیتی را با ابعاد گوناگون به پیدا کرد.

پس ضعف اصلی مربوط به فیلم نامه ها است؟

معتقدم فیلمنامه های ما یا خوبند یا بد و معمولا فقط بازیگران پیشکسوت و بزرگ ما هستند که گاهی در فیلمنامه دست می برند و به نقش اضافه می کنند.

اما انگار در “تکیه بر باد” تابو شکنی کردید نقشی متفاوت ارائه دادید.

بله. در مجموعه “تکیه بر باد” بر عکس تصور خیلی ها ایفاگر نقش منفی نیستم و “ناصر” شخصیتی است که برای خود زندگی می کند. خوشبختانه “نعمتی” نویسنده مجموعه “تکیه بر باد” توانست قصه قابل قبولی را به نگارش درآورد، ولی به صورت کلی، نمایشنامه نویسان ما همیشه عقب تر از جاهای دیگر هستند.

به نظر می رسد، از این سریال استقبال خوبی شد. دلیل این امر چیست؟

علت اصلی مدیریت صحیح بود. کارگردان کار آقای محمود معظمی با تبحر خاص خود به خوبی توانست فضای کار را طوری طراحی کند که همه بازیگران در ارائه توانایی های خود آزاد باشند.

با توجه به تلاش های ایشان من فکر نمی کنم کسی بد بازی کرده باشد. با توجه به انتقال حس درست از سوی “معظمی” به بازیگران، همه ما توانستیم تا حد امکان کار خود درست انجام دهیم.

خیلی از کارگردان ها با وجود داشتن نام و شهرت برای ساختن اثری فقط به فکر قرارداد بستن هستند که خوشبختانه معظمی جز این گروه نیست. امیدوارم با وجود دغدغه های شبانه روزی کارگردان ما شاهد یکی از ماندگارترین آثار تلویزیونی در ژانر خود باشیم. به طور قطع این سریال را نمی توان با کاری تاریخی مثل “مختارنامه” مقایسه کرد ولی به عنوان یک اثر ملودرام اجتماعی، ماندگار خواهد شد.

انگار خیلی هوای کارگردان کارتان را دارید!

دوستی و رفاقت من و “محمود معظمی” از زمان کارمان در مجموعه “خط قرمز” شروع شد و به معظمی به من گفت: که روزی می رسد که دوتایی با هم کار کنیم. زمانی که کار خود را در مجموعه “تکیه بر باد” آغاز کردم به “محمود معظمی” گفتم که یاد می آید که گفتی روزی با هم کار می کنیم و این روز همان روز است. برای افرادی که انگیزه و هدف شخصی را دنبال می کنند، احترام قائل هستم “محمود معظمی” نیز جز این افراد است.

از بازی در کنار بزرگان سینما و تلویزیون بگویید.

متاسفانه من با “فرامرز قریبیان” یک پلان بیشتر بازی نداشتم و او یکی از معدود بازیگرانی بوده که به لحاظ بازی و اخلاق حرفه ای همیشه از یک درخشش خاصی برخودار است. در کل در دنیای حرفه ای من همه نکته ها را از دریچه کارگردان می گیریم و اخلاق حرفه ای ایجاد می کند که من به اساتید حرفه بازیگری احترام بگذارم. چرا که معتقدم در کار بازیگری اساتید می توانند در فضا به جوانان تذکراتی را دهند و ما هم به عنوان نسل جوان این حرفه، پیشنهاداتی را برای آنان داشته باشیم.

یکی از افتخاراتم این است که پس از 17 سال بازیگری در سریال “رستگاران” با “آتیلا پستیانی” که 6 ماه استاد بازیگری من بود حضور داشته و تعامل خوبی را با هم ایجاد کردیم.

در آینده باز هم سراغ نقش مثبت خواهید رفت یا باز هم نقش منفی؟

نمی دانم! اما بهتر بود به جای بیان نقش منفی و مثبت، از کلمات قهرمان ضد قهرمان استفاده کنیم. استفاده از کلمات منفی و یا نقش های منفی و مثبت به دوران فیلم های فارسی سینمای ایران بر می گردد. در نظام جمهوری اسلامی ایران شخصیت منفی نمی تواند کاری را پیش ببرد و معتقدم این اصطلاحات برای گذشته بوده است.

رابطه شما با حوزه تئاتر چگونه است؟

سالی یک تئاتر را کار می کنم ولی با وجود مشکلاتی از قبیل پایین بودن دستمزدها و مشخص نبودن زمان اجرا، ترجیح می دهم در این عرصه کمتر حضور داشته باشم. برای یک تئاتر، ما مدت ها وقت و عمر خود را صرف می کنیم ولی در آخر، اجازه اجرا برای عموم داده نمی شود. عده ای از بزرگان تئاتر به سختی چراغ های سالن های تئاتر را روشن نگه داشته اند تا بگویند این حرفه پا برجاست.

و صحبت پایانی؟

بازی در سریال “تکیه بر باد” خاطرات بسیاری را برای من به همراه آورد و برای همه اعضای این تیم آرزوی موفقیت می کنم.

 

فیلم شناسی شهرام عبدلی

سریال تلویزیونی

  • آسوده باش – 1401 (ناتمام)
  • راز ناتمام – 1401
  • فرشتگان بی بال – 1400
  • صبح آخرین روز – 1400
  • جلال 2 – 1399
  • راه و بیراه – 1397
  • سر دلبران – 1397
  • بلندی‌ های زیرپا – 1395
  • پرستاران – 1395
  • در قصه‌ ها زندگی می‌ کنند – 1395
  • شیوع – 1394
  • غیرعلنی – 1394
  • معمای شاه – 1394
  • فاخته – 1394
  • پروانه – 1392
  • تکیه بر باد – 1391
  • دختری به نام آهو – 1391
  • نابرده رنج – 1390
  • فاصله‌ ها – 1389
  • تبریز در مه – 1389
  • سال‌ های مشروطه – 1388
  • رستگاران – 1388
  • آخرین دعوت – 1387
  • خط‌شکن – 1386
  • شاید برای شما هم اتفاق بیفتد – 1386
  • طفلان مسلم – 1387
  • پاتوق – 1387
  • شکر تلخ – 1386
  • خون‌ بها – 1385
  • آدمخوار – 1385
  • کمکم کن – 1384
  • مختارنامه – 1383
  • از نفس افتاده – 1383
  • بانکی‌ ها – 1382
  • شب آفتابی – 1380
  • خط قرمز – 1379
  • همسفر – 1378

فیلم سینمایی

  • نفس های آرام – 1398
  • ماه‌ گرفتگی – 1395
  • یکی برای همه – 1390
  • قصه دل‌ ها – 1385
  • دختری در قفس – 1381

بیوگرافی شهرام عبدلی | بیوگرافی ها دات کام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا