گفتگو با مهدی مهدوی پاسور تیم والیبال ایران

گفتگو با مهدی مهدوی

مهدی مهدوی پاسور خوب تیم ملی کشورمان سال گذشته همراه با تیم ملی روزهای خوشی را پشت سر گذاشت و پس از آن هم همراه با باریج اسانس کاشان در لیگ برتر درخشید اما مصدومیت او و حذف ناباورانه باریج  خوشی های مهدوی را به ناخوشی تبدیل کرد. سال 92 با تمام خوشی ها و ناخوشی ها برای این بازیکن باتجربه به پایان رسید و او سال 93 را با نگاهی نو آغاز کرد و می خواهد در این سال اتفاقات جدیدی را تجربه کند. مهدوی بعد از فرهاد ظریف دومین ملی پوشی است که خیلی سریع با تیم فصل آینده خود قرارداد امضا کرد و سال آینده او هم مثل فرهاد همراه مشهدی ها در لیگ برتر حضور خواهد داشت.

پاسور تیم ملی که این روزها در صربستان به سر می برد و تیم ملی را همراهی می کند با ما از شرایط ملی پوشان و انتخاب تیم فصل آینده اش با خبرنگار شفقنا، صحبت کرد که در زیر می خوانید.

** آینده والیبال ایران را چگونه می بینی؟

بسیار درخشان. اگر برنامه همان طور پیش برود که این روزها می رود به طور قطع می توانیم به بهترین جایگاه در دنیا برسیم. تلاش خانواده والیبال نتیجه داد و خدا را شکر کسی نمی تواند بگوید که اینها شانسی بوده و تصادفی به دست آمده است.

** چطور شد که والیبال به اینجا رسید؟

با تلاش و پشتکار و نگرشی که مسئولان نسبت به والیبال داشتند به این مهم دست پیدا کردیم.

** نقش رئیس فدراسیون و مسئولان در موفقیت این رشته چه بود؟

نگاه آنها موجب شد تا والیبال به اینجا برسد. «خوش فکری» موجب می شود تا مدیر یا مربی، تفکری «واگرا» و خلاقانه داشته باشد.

** «تماشاگران»، «پخش مستقیم بازی ها» و «اسپانسر» کدام یک مهم است؟

این سه مثل مثلثی می مانند که در کنار هم معنی پیدا می کنند. پخش مستقیم می تواند انگیزه تماشاگران را برای حضور در ورزشگاه بیشتر کند و خود به خود پای اسپانسر را نیز به لیگ والیبال می کشاند. اینها برای والیبال درآمدزا هستند. بالاخره از بابت فروش بلیط، درآمد خوبی نصیب این رشته مخصوصاً تیم های لیگ می شود.

** از اردوها راضی هستید؟

بله خداراشکر شرایط خوب است و بازی های تدارکاتی خوبی داشتیم و هر روز به شرایط ایده آل مان نزدیک تر می شویم.

** باخت های تان در بازی های تدارکاتی ناشی از چیست؟

اول اینکه ما چند ماه است کنار هم بازی نکرده ایم بعد از آن سرمربی تیم تغییر کرده است و کواچ دنبال شناخت از بازیکنان بود و اصلا به پیروزی فکر نمی کرد. در حال حاضر پیروزی برای ما مهم نیست مهم رسیدن به هماهنگی و بدست آوردن شناخت از بازیکنان برای کادر فنی است که ما هم به آن رسیده ایم.

** کواچ را چطور می بینی؟

صددرصد همین گونه خواهد شد. کواچ مربی بسیار خوبی است و تنها نیاز به زمان دارد. این مربی جوان است و از انگیزه خوبی هم بهره می برد. کواچ فاصله سنی کمی با بازیکنان دارد و بازیکن بزرگی هم بوده است که این مسئله باعث می‌شود شرایط ملی‌پوشان را بهتر درک کند. دانش او نیز در حدی است که می‌تواند تیم ملی ایران را به جایگاه‌های بهتری برساند. یکی از انگیزه های بازیکنان این است که ثابت کنیم، ما هم بودیم که ولاسکو توانست باز هم نام خود را بر سر زبان ها بیاورد. می خواهیم ثابت کنیم که همه موفقیت های تیم ملی والیبال تنها به خاطر ولاسکو نبود. ولاسکو مربی بزرگ و زحمت کشی بود. واقعا والیبال ایران را متحول کرد اما فراموش نکنیم که ولاسکو ابزار داشت و آن ابزار الان در دستان کواچ است. شاید در ابتدای مسیر با مربی جدید کار سختی داشته باشیم اما مطمئن باشید کواچ مربی بزرگی است. او توانست با تیمش به فینال لیگ ایتالیا راه پیدا کند. من باور دارم که با کواچ می توانیم موفقیت های تیم ملی والیبال را ادامه دهیم.

** ایتالیا توانست برزیل را ببرد فکر می کنی بتوانید دوباره ایتالیایی ها را شکست دهید؟

خیلی سخت است و نیاز به تلاش بسیار دارد. ایتالیا دیگر نه ما را دست کم می گیرد نه با حالت مغرورانه جلوی ما حاضر می شود. بدون شک آنالیز خوبی از ایران خواهند داشت و می آیند که شکست سال قبل شان را جبران کنند اما بدون شک ما هم برای برد به میدان می رویم چراکه مردم از ما پیروزی می خواهند و باید تمام تلاش مان را بکنیم.

** به نظرت می توانید از گروه تان صعود کنید؟

در این باره نمی توانم پیش بینی کنم اما مطمئنا تلاش خواهیم کرد. هدف ما این است که از سال گذشته بهتر بازی کنیم و نشان دهیم که رشد داشته ایم نمی خواهیم در همین اندازه باقی بمانیم و درجازدن در برنامه های ما جایی ندارد. اهداف مان بسیار بزرگتر است برای همین هم با تمام توان به میدان می رویم و انشاءاله بتوانیم صعود کنیم.

** امسال در کل سال مهمی برای والیبال است؟

بله، سال بسیار مهمی را در والیبال پیش رو داریم. حضور در رقابت های لیگ جهانی، جام جهانی و بازی های آسیایی را در پیش داریم. به هر حال امیدوارم سطح انتظارات طوری نباشد که مردم فقط از تیم برد بخواهند. ما در گروهی قرار داریم که بهترین تیم های دنیا حضور دارند. هدف ما این است که مقابل آنها خوب بازی کنیم. اگر چنین انتظارها را بالا نبریم و تیم را تحت فشار نگذاریم قطعا بازیکنان راحت تر کار می کنند و می توانند بازی های خوبی انجام دهند.

** این طور که شنیده می شود با مشهدی ها تمام کرده ای؟

بله من هم با مشهد قرارداد بستم و فصل آینده آنها را همراهی خواهم کرد.

** حالا چرا میزان مشهد را انتخاب کردی؟

بخاطر اینکه میزان از مدیریت خوبی بهره می برد سوای آن برای فصل آتی هم کادر خوبی دارد و هم با بازیکنان خوبی قرارداد بسته است. از طرفی مشهد شهر والیبالی است و مردم آنجا به خوبی از تیم خود حمایت می کنند.

** کار کردن با مربی جوانی همچون مومنی را چطور می بینی؟

تجربه نشان داده که هر جا به جوانان اعتماد شود نتیجه بدست می آید. کادر فنی میزان هم بسیار کامل هستند که در عین جوانی از انگیزه و دانش خوبی بهره می برند.

** فکر می کنی با میزان موفق خواهید شد؟

بله من دلم بسیار روشن است و مطمئنا با این تیم روی سکو خواهیم رفت. من هر سال روی سکو بودم به غیر از سال گذشته که با بدشانسی حذف شدیم اما امسال جبران خواهیم کرد و به مدال خواهیم رسید.

** جزو اولین کسانی بودی که امسال قرارداد بستی چرا اینقدر زود تیمت را انتخاب کردی؟

من همیشه پیشنهادها را کاملا بررسی می کنم و هیچ گاه دنبال این نبوده ام که زود قرارداد ببندم. هدفم انتخاب تیم خوب است که مجموعه ای از بهترین هاست خداراشکر امسال این پیشنهاد را از میزان داشتم و انتخابش کردم چون همه چیز این تیم با معیارهای من جور در می آمد.

** سال گذشته پایان خوبی با باریج نداشتی به نظرت باید قوانین لیگ عوض شود؟

من با بازی های دوره ای موافقم اما اگه برای پلی آف دو گروه داشته باشیم بهتر است. باید طوری برنامه ریزی کنیم که در حق تیمی اجحاف نشود ما با باریج بسیار خوب کار کردیم اما در مرحله حساس حذف شدیم.

** آیا تیپ شخصیتی والیبالیست ها نشات گرفته از این رشته است؟

در گذشته شرایط این رشته و زمان اردوهایی که داشت موجب شده بود تا اکثر والیبالیست ها تحصیل کرده باشند. خانواده های انها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آنها نیز درس خوانده اند.

** لازمه یک والیبالیست خوب شدن چیه؟

تمرین خوب و توجه به نکاتی که مربی می گوید. برای اینکه ورزشکاری حرفه ای باشی باید سعی کنی حتی یک جلسه تمرین را از دست ندهی و بیشترین بهره را از تمرینات ببری.

** اگر به گذشته برگردی باز هم والیبال را انتخاب می کنی؟

صددرصد. من از این رشته خیلی راضی ام. به همان نسبت که خیلی ها عاشق رشته ای مثل فوتبال هستند، من نیز والیبال را دوست دارم.

** دوست داری به کدام کشور ترانسفر شوی؟

روسیه.

** برای ترانسفر شدن باید چه کار کرد؟

تلاش و تمرین. هم در لیگ و هم تیم ملی. در حال حاضر کادر فنی تیم ملی تمام تلاش شان را برای اعضا تیم ملی می کنند و حیف است اگر نهایت بهره را از این شرایط نبریم. دوران ورزش و عمر آن خیلی کوتاه است باید از فرصت ها استفاده کنیم. جوانی وقت کار و تلاش است. در هر مقطعی از زندگی باید بر روی یک موضوع تمرکز کنیم. برای ترانسفر شدن باید خودم را به همه ثابت کنم. باید کاری کنم که تلاشم دیده شود و بهترین راه آن دوری از حاشیه است. حاشیه زندگی ورزشکار را نابود می کند. با نگاهی به زندگی ورزشکاران موفق می بینیم که آنها حتی المقدور خود را درگیر مسائل حاشیه ای نمی کنند.

** و تفریح ات معمولاً چیه؟

مثل سایر مردم بیشتر مسافرت، آن هم با خانواده ام.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا