بیوگرافی رحیم رحمان زاده – Rahim Rahmanzadeh

بیوگرافی رحیم رحمان زاده

 پروفسور رحیم رحمان زاده (زاده ‎۲۳ خرداد ۱۳۱۳ / ۱۳ ژوئن ۱۹۳۴) پایه گذار جراحی مدرن ارتوپدی و تروماتیک ارتوپدی در سطح بین المللی و رئیس مرکز بین المللی جراحی مفاصل و استخوان برلین است.

متولد : ‎۲۳ خرداد ۱۳۱۳ –  ۱۳ ژوئن ۱۹۳۴

شبستر، آذربایجان شرقی

ملیت : ایرانی-آلمانی

محل کار : رئیس مرکز بین المللی جراحی مفاصل و استخوان برلین

دلیل شهرت : پایه گذار جراحی مدرن تروماتیک ارتوپدی، تکنیک‌های جراحی خاص

زندگی

اصالتاً آذربایجانی و متولد شهرستان شبستر است. وی فرزند قاضی و وکیل حاج یوسف رحمان زاده و نوه مقاطع کار معروف، حاج علی احمد رحمان‌زاده بود. یکی از مهمترین متدهای جراحی وی، ارائه و گسترش نظریه کاشتن اعضاء می باشد.

وی در ۱۸ سالگی به ترکیه رفت و تحصیلات پزشکی عمومی خود را در استانبول ترکیه گذراند. پس از آن برای تکمیل تحصیلات تخصصی خود در رشته جراحی عمومی و جراحی تصادفات ارتوپدی راهی آلمان شد.

رحمان زاده در دانشگاه ماینز به مقام پروفسوری نایل آمد و از سال ۱۹۷۳ ریاست کرسی جراحی دانشگاه برلین را برعهده گرفت. او به عنوان پایه گذار جراحی مدرن ارتوپدی، تکنیک‌های جراحی خاص در این رشته را ابداع کرد.

پروفسور رحمان زاده درحال حاضر به عنوان پرزیدنت سمینارهای اروپایی و جهانی مقام پرزیدنتی جمعیت جراحان ارتوپدی تصادفات و سوانح، جمعیت جراحان پلاستیک آلمان و جمعیت جراحان عمومی این کشور را نیز برعهده دارد. این همه در حالی است که تاکنون هیچ تبعه خارجی موفق نشده است به این مدارج علمی در کشور آلمان دست یابد.

تحصیلات

بعد از اتمام مدرسه و کالج البرز تهران، در دانشگاه استانبول ترکیه در رشته داروشناسی به تحصیل مشغول شد.

از سال ۱۹۶۴ در کلینیک دانشگاه جراحی مینز آلمان مشغول به کار شد

از سال ۱۹۷۰ به عنوان دستیار مدیر پزشکی کلینیک برای جراحی تصادفات کلینیک دانشگاه مینز انتخاب شد

در سال ۱۹۷۳ به عنوان پروفسور APL نامزد شد

در سال ۱۹۷۵ به عنوان مدیر کلینیک برای عمل جراحی مربوط به تصادفات و ترمیم، در کلینیک دانشگاه بنیامین فرنگ لین برلین انتخاب گردید

در سال ۱۹۹۰ مدیر تمامی بخشهای جراحی در کلینیک دانشگاه شد

از اول سپتامبر ۲۰۰۱ مدیر دارویی مئوکلینیک

اکنون مدیر مرکز بین‌المللی عمل جراحی مفصل و استخوان در برلین می باشد

ریاست و مدیریت

ریاست گروه امور تصادفات دانشگاه برلین (۱۹۸۸-۱۹۷۷)

ریاست بخش جراحی دانشگاه برلین (۱۹۸۵-۱۹۸۳)

سخنگوی بخش کارکنان گروه کاشت اعضاء آلمان(AO) ‏ (۱۹۸۸)

ریاست بخش جراحی مربوط به تصادفات آلمان(DGU) ‏ (۱۹۹۲)

رئیس بخش جراحی پلاستیک و ترمیم چهره و مفصل و استخوان آلمان (۱۹۹۳)

عضویت

گروه جراحی برلین

جراحی مربوط به تصادفات برلین

جامعه جراحی آلمان

جامعه جراحی مربوط به تصادفات جامعه آلمان

عضویت در جامعه ارتوپدی و پزشکی ورزشی آلمان

عضویت در جامعه جراحی پلاستیکی و ترمیم چهره آلمان

عضو افتخاری چندید جامعه جراحی ارتوپدی و تصادفات

افتخارات

وی برنده جایزه جراحی و دارای مدال درجه یک لیاقت از رئیس جمهوری آلمان به واسطه نوآوری‌های مهم و بدیع در رشته ارتوپدی است.

۱۹۹۸ کسب نشان لیاقت جمهوری فدرال آلمان از رئیس جمهور فدرال Richard von Weizsaker

۲۰۰۱ به عنوان عضو افتخاری جامعه عمل جراحی مربوط به تصادفات آلمان

۲۰۰۳ به عنوان عضو افتخاری جامعه عمل پلاستیکی آلمان

انتشارات

از پروفسور رحمان‌زاده تاکنون مقالات، تا لیفات و کتب متعددی در زمینه ارتوپدی چاپ و منتشر شده است. وی طبق یک برناه زمانبندی شده با بیمارستان میلاد در تهران قرارداد همکار امضا نموده است.

بیش از ۳۵۰ مقاله و نزدیک به ۳۵۰ کتاب، مقاله و جزوات علمی

گفتگویی کوتاه با پروفسور رحیم رحمان زاده

آقای پروفسور نگاه ایرانیان خارج از کشور به ایران را چگونه می بینید، آنها نسبت به وطن خود چه باوری دارند و با توجه به حضور شما در ایران، این باورها را تا چه اندازه منطبق بر واقعیات می بینید؟

خوشبختانه در سالهای اخیر سیر امیدوارکننده ای را در ایران و در دیگر نقاط جهان، در جهت بسط ارزشهای انسانی و گسترش آزادی های فردی و جمعی شاهد بودیم. البته در مورد ایران، کشورهای خارجی نگران دولتمردان ایرانی هستند. البته این نگرانی بیخود است. به نظر می رسد که ایران در مسیر گسترش آزادی قرار گرفته و هیچ زمامداری هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد و همان پیشرفتهای گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

آنچه در این بین مهم است، سرمایه های بزرگ مملکتی است که 60 درصد از جمعیت آن، زیر 30 سال سن دارند. باید به این جوانان توجه شود. البته آنها نسبت به آینده ناامید هستند، اما سرمایه های ما جوانان هستند و ایران به نیروی جوان احتیاج دارد و این نیاز گریزناپذیر است.

همان طور که شما کاملاً اطلاع دارید، کشورهای غربی به علت تضاد منافع و تخاصم ارزشی که با جمهوری اسلامی دارند، جنگ روانی وسیعی را علیه ایران شکل داده اند. در این میان، در داخل کشور نیز بعضی حرکت ها به این موج تبلیغاتی منفی، مهر تأییدی مصداقی میزند، اما موضع دولتمردان و سران نظام ما ، همواره تقابل با سیاه نمایی های غربی است، نظر شما پیرامون نقش این جوسازی ها علیه ایران چیست؟

در خارج، تبلیغات منفی بسیار می شود. افکاری را به غلط القا می کنند و واقعیت های داخل ایران را سانسور می نمایند که دولت ایران می بایست این فضا را بشکند.
ایرانیان بر اثر این موج منفی روانی، نسبت به وضعیت داخل ایران بدبین میشوند و البته سایر شهروندان غربی نیز دیدگاه غیرواقعی نسبت به ایران دارند. البته 15 تا 20 سال پیش که عدهای از سرمایه داران ایرانی به کشور بازگشتند، با آنها برخورد بدی شد و به بی علاقگی ایرانیان جهت بازگشت به کشور دامن زد، اما در سالهای اخیر وضعیت بهبود یافته است.

دولت ایران، برای بازگشت سرمایه های ایرانی مقیم خارج از کشور و نیز برای بازگشت نخبگان علمی و فرهنگی به وطن، چه باید بکند؟

آنها را به بازگشت به میهن تشویق کنند، دولت امکانات بدهد و موانع بازگشت را تا حد امکان بردارد. از آنها پذیرایی نکنید، با هتل و سمینار و شام و نهار، جذب نمی شوند، ایرانیان برای کار درداخل کشور، امکانات می خواهند. خیلی از ایرانیان سرشناس و نخبه مشهور در جهان را می شناسم که می خواهند به ایران بازگردند. باید درهای کشور را به روی آنان و به روی جهان بگشاییم.

اگر امکان دارد، می خواهیم که پدر علم ارتوپدی اروپا و مشهورترین متخصص جراحی استخوان در جهان، یکی از آرزوهای خود را به ما بگوید؟

آرزو دارم که ایران وضعی داشته باشد که جهان، بادیده احترام به یک ایرانی بنگرد. درها را باید باز کنیم، با جهان حرف بزنیم، تا ایران و توانایی ها و فرصت های داخلی را به دیگران بشناسانیم. ما امکانات بسیاری در ایران داریم، اینها را باید به جهانیان نشان بدهیم. باید بدانیم که وضعیت کشور با شعار دادن شکلی مطلوب نمی یابد، باید با جهان تعامل کنیم و از راههای تجربه شده جهانی، برای پیشرفت استفاده کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا