بیوگرافی ساسی مانکن (ساسان یافته) – Sasy Mankan

بیوگرافی ساسی مانکن

ساسان یافته با نام هُنری ساسی مانکن (۲۷ آبان ۱۳۶۷-اهواز) از خوانندگان ۶و۸ است. وی در میانهٔ دههٔ هشتاد به همراه همشهری اش حسین مخته به شهرت رسید و تا چند سال یعنی زمان پخش آهنگ «گوشواره» به همکاری با او ادامه داد. ساسی مانکن پس از جدایی از حسین مخته بیشتر آهنگ‌هایش را انفرادی خوانده و تنظیم آن‌ها را عمدتاً به امیرمسعود و اخیراً به امیر ارشیا سپرده است.

نام اصلی : ساسان یافته

نام مستعار : ساسی مانکن

زادروز : ۲۷ آبان ۱۳۶۷ – ۱۷ نوامبر ۱۹۸۸

اهواز

اهل کشور : ایرانی

سبک‌ها : ۶ و ۸

کار(ها) : آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده

گونه(های) آوا : رپ، پاپ

وی پیش از نخستین مصاحبهٔ رسمی‌اش در تابستان ۱۳۹۱ که در آن برای اولین بار زادروز صحیح خود را (در گفتگو با لیلی نیکونظر از آمریکا) اعلام کرد، عمدتاً خود را بزرگتر از سن واقعی‌اش معرفی می‌نمود تا قضاوت عامه دربارهٔ آهنگ‌هایش با لحاظ سن و سال جوانش تحت تاثیر قرار نگیرد. ساسی مانکن که ساکن کرج و دانشجوی رشتهٔ کامپیوتر (نرم‌افزار) دانشگاه نواب قزوین بوده است با موفقیت برخی آهنگ‌ها مانند «رپ بندری» در سال ۸۶ و «پارمیدا» در سال ۸۷ درس و دانشگاه را رها کرد و اختصاصاً به خوانندگی پرداخت.

چه کسی از ساسی مانکن می‌ترسد؟

روزنامهٔ اعتماد ملی در خرداد ۱۳۸۸ نوشتاری دربارهٔ ترانه‌های ساسی مانکن زیر نام «چه کسی از ساسی مانکن می‌ترسد» چاپ کرد که پس از سهل ممتنع شمردنشان آن‌ها را مثال‌زدنی خواند: قافیه‌پردازی‌های به شدت امروزی با درون‌مایه و واژگانی بسیار روزآمد که گاه به جز نسل جوان به سختی آن را می‌فهمد. این نوشتار از «بازی جابجایی قافیه‌ها»، «قافیه‌های امروزی»، «قافیه‌های آمیختنی»، «مفاهیم امروزی»، «درون‌مایه‌های دست‌نخورده ولی آشنا» در ترانه‌های ساسی مانکن نمونه‌هایی آورده و می‌نویسد :«وقتی می‌خواهید سطری چون آن‌ها بنویسید درمی‌یابید تا چه پایه خطیرند: نه تقطیع هندسی شعرهای کلاسیک را دارند، نه وزن و بحور عروضی و کوتاه و بلندی مصاریع‌شان قدمایی است و نه قافیه و ردیف را به شیوهٔ سنتی به کار می‌برند، در عین حال روی آهنگ‌های کلاسیک و ضربی به شدت جفت و جور می‌شوند و انتظار سنتی شنونده برای شنیدن قافیهٔ مطلوب را برآورده می‌کنند و در نهایت به دل می‌نشینند.»

برخی آهنگ ها

نیا سمتم
پارمیدا
نیناش ناش
گوشواره
پاستوریزه
Stand By
Tehran La Kon
یه کاری کن رقصمون بیاد
عکاس (با همراهی علی مرشدی)
Iq To ICU
خط رو خط
آره همینجور
عاشقم کردی
فقط اولش خوب بود
وای چقد مستم من (۱۳۹۲)
فقط یه نفر تو ایران بود
عطسه
از همون حرفا
وقتی با هم دیگه ایم
نگو نه
منو ببخش

حواشی ساسی مانکن

دیدار با کروبی

در سال ۱۳۸۸ در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، خبر دیدار مهدی کروبی، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری، با ساسی مانکن با توجه به فعالیت بدون مجوز این خواننده، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته حواشی و برجسته‌سازی‌هایی (به خصوص در سایت‌های مخالف کروبی) در پی داشت. تا جائیکه برخی سایت‌ها زیر عنوان «پس‌لرزه‌های دیدار با ساسی مانکن» مطالبی در نقد کروبی نوشتند. در واکنش به این حواشی احمد زیدآبادی علت رای خویش به کروبی را دیدار با ساسی مانکن عنوان کرد. برخی منابع از اجرای زندهٔ ساسی مانکن برای کروبی نیز خبر دادند.

دستگیری

ساسی مانکن در ۷ فروردین ۱۳۸۹ در حالی که برای انجام چند جشن خانگی در کیش به سر می‌برد بازداشت شد. بعضی از منابع علت بازداشت او را حمایت از مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری و برخی «رقاصی در بازار کیش» دانستند. در همین باره «گویا نیوز» مطلبی طنز زیر عنوان «ساسی مانکن پشت ویترین اوین» منتشر کرد.

اظهارات سردار رادان دربارهٔ ساسی مانکن

یک هفته پس از دستگیری ساسی مانکن، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، سردار رادان در رابطه با دستگیری ساسی مانکن گفت: «پلیس کسی مانند این فرد را که به اصطلاح به دنبال ناهنجاری باشد، حتماً در زمره دستگیری‌های خود قرار می‌دهد» با وجود این، ساسی مانکن در مصاحبه با سایت رپفا دستگیری خود را تنها شایعه‌ای دانست.

توبیخ اریکهٔ ایرانیان به خاطر ساسی مانکن

حضور ساسی مانکن در مراسم افتتاحیهٔ فیلم حرکت اول به دعوت تهیه کنندهٔ این فیلم (مرتضی شایسته)، واکنش معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد را در پی داشت. در گزارش روابط عمومی این معاونت با اشاره به حضور «یکی از خوانندگان»، آمده است: «برگزاری هر گونه همایش و جلسه در سینماهای کشور باید با هماهنگی اداره کل نظارت و ارزشیابی و دفتر مجامع سینمایی باشد و این جلسه (مراسم افتتاحیهٔ حرکت اول) بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم انجام شده که با سینمای مورد نظر برخورد لازم انجام خواهد گرفت.» سایت تابناک نیز اشاره‌ای به حضور ساسی مانکن در این افتتاحیه داشته است.

شایعهٔ مرگ

در ژانویهٔ ۲۰۱۳ (دی ۱۳۹۱)، در اینترنت شایعاتی مبنی بر کشته شدن ساسی مانکن پخش شد که متعاقباً با انتشار آهنگ جدیدش (عاشقم کردی) در فوریهٔ ۲۰۱۳، جعلی بودن این خبر مشخص شد.

زندگی در مالزی

او سال ۲۰۱۲ به کشور مالزی شهر کوالالامپور رفت و در آنجا زندگی می‌کند.

کنسرت ها

در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۳ ساسی مانکن کنسرتی در تورنتو کانادا اجرا نمود. همچنین در اواخر ۲۰۱۳ کنسرتی در دبی و همچنین در اوایل ۲۰۱۴ کنسرتی در سوئد اجرا نمود.

عکس ساسی مانکن

بیوگرافی ساسی مانکن

بیوگرافی و عکس ساسی مانکن

بیوگرافی ساسی مانکن

عکس های ساسان یافته ملقب به ساسی مانکن

بیوگرافی ساسی مانکن

عکس آتلیه ای ساسی مانکن رپر ایرانی

بیوگرافی ساسی مانکن

تصاویر ساسی مانکن خواننده رپ ایرانی

بیوگرافی ساسی مانکن

عکسهای زیبا از ساسی مانکن

بیوگرافی ساسی مانکن

عکس کودکی ساسی مانکن (سمت راست)

بیوگرافی ساسی مانکن

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا