بیوگرافی هیچکس (سروش لشگری) – Hichkas

بیوگرافی هیچکس

سروش لشگری (۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۴) با نام هنری هیچکس از نخستین خوانندگان رپ فارسی و از پیشگامان «رپ خیابانی» در ایران است و شهرت او جهانیست.

نام اصلی : سروش لشگری

نام مستعار : هیچکس

زادروز : ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۴، تهران

اهل کشور : ایران

سبک‌ها : رپ فارسی، رپ خیابانی

کار(ها) : ترانه‌سرا و خواننده

مدت کار : ۱۳۷۹ تاکنون

ناشر(ها) : ملتفت

نقش های مرتبط : مهدیار آقاجانی، ریویل، صامت، ۰۲۱، رضا پیشرو، یاس، زدبازی، ابلیس، قاف، فدائی، کول جی رپ

زندگی‌

سروش لشگری که متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۴ در تهران است تا 2 سالگی در آلمان زندگی می کرد. پدر سروش که اصلیتا همدانی است مالک کارخانه ای در اصفهان است تا وضع مالی خوب پدر دلیلی باشد بر اینکه وی با تاسیس استادیو ضبط موسیقی نسبتا مجهزی در تهران و اجاره آن به دیگر هم کیشانش مشغول ضبط انواع موسیقی رپ فارسی باشد.

«هیچکس» یا همان سروش لشکری دانشجوی رها کرده رشته زبان انگلیسی واحد گرمسار است که به عنوان تنها فرزند ذکور یک خانواده 5 نفره ساکن منطقه ونک تهران، بیشتر از بقیه خوانندگان موسیقی رپ در میان جوانان مورد اقبال قرارگرفته است.

براساس همین گزارش به تازگی سروش لشکری یا همان «هیچکس» به اتهام ترویج و انتشار موسیقی بدون مجوز از سوی دادگاه فراخوانده شد تا با افتتاح پرونده ای با تامین قرار وثیقه ای به مبلغ 5 میلیون تومان و به قید تعهد نسبت به عدم خواندن موسیقی رپ بدون مجوز تا زمان تشکیل دادگاه آزاد باشد.

لشکری با وجود داشتن خانواده ای مذهبی برخلاف عقیده و میل خانواده خود با عنوان پدر رپ فارسی به کار خود ادامه می دهد و تا جایی پیش رفته که با چندین رسانه خارجی از جمله بی بی سی فارسی و صدای آمریکا به مصاحبه پرداخته است.

سروش لشکری از نظر نسبت فامیلی رابطه ای نیز با آزاده خلبان، سرلشکر لشکری با سابقه ترین آزاده در بند اسارت نیروهای بعثی عراقی دارد تا از این نظر نیز منحصر به فرد باشد.

لشکری با داشتن سودای میلیارد شدن به تازگی برنامه های خود را برای خروج از کشور و ادامه فعالیت خوانندگی خود در آنسوی آبها دنبال می کند اما نداشتن کارت پایان خدمت تا این لحظه مانع تحقق آرزوهایش شده است.

بر اساس همین گزارش پدر سروش که به مرز 60 سالگی رسیده است شاید تنها دلیلی باشد که به معاف شدن وی از اعزام به خدمت سربازی و دریافت کارت پایان خدمت باشد.

فعالیت هنری

سال‌های آغازین (۱۳۶۴-۱۳۸۲)

هیچکس در ابتدا کارش را با بازخوانی ترانه‌های انگلیسی آغاز کرد، اما با استقبال چندانی مواجه‌نشد. او در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی دلیل انتخاب نام هیچکس را این گونه بیان کرده‌است:

دلیل انتخاب اسم هیچکس هم این بود که می‌خواستم یک تضادی ایجاد کنم با تاثیری که می‌خوام بگذارم و حرف‌هایی که می‌زنیم.

تشکیل ۰۲۱، آلبوم جنگل آسفالت و شهرت (۱۳۸۲-۱۳۸۶)

در سال ۱۳۸۲، هیچکس یکی از نخستین گروه‌های رپ ایران را با نام «۰۲۱» و با شعار «تهران برای همیشه» ایجاد کرد.در آغاز هیچکس در ترانه‌های خود به کل‌کل‌های رایج با دیگر خواننده‌های رپ می‌پرداخت، اما بعد بیشتر سراغ موضوعات اجتماعی رفت.

هیچکس آلبوم زیرزمینی جنگل آسفالت را در سال ۱۳۸۵ با آهنگسازی مهدیار آقاجانی روی آی‌تیونز منتشر کرد. انتشار این آلبوم که حال‌وهوایی خیابانی داشت و موضوع ترانه‌های آن مشکلات اجتماعی ایران بود، نام هیچکس را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت و او را به موفق‌ترین خواننده رپ ایران بدل کرد.

اولین موزیک ویدیوی رپ پارسی

مهرک گلستان، خواننده رپ مقیم لندن ملقب به ریویل، از طریق اینترنت و با واسطه خواننده رپی به نام دیو، با هیچکس آشنا شد و در سفر خود به تهران با او دیدار کرد. ریویل در این باره گفته‌است:

بعد از آشنایی با هیچکس از سبک کارش خیلی خوشم اومد و خلاصه اولین‌بار توی میدان ونک با هم قرار گذاشتیم. با هم قرار گذاشتیم که با هم آهنگ رپ بخونیم که توش موسیقی سنتی هم باشه. با همکاری چندین نوازنده سازهای ایرانی اومدیم این کارو انجام دادیم و ویدئوهاش رو خودمون فیلمبرداری کردیم.

هیچکس و ریویل چندین ترانه را با هم اجرا کردند که ترانهٔ «تیریپ ما» با نماهنگ سیاه‌وسفیدی که شامل صحنه‌هایی از قلیانکشی و رقص قمه در خیابان‌های تهران بود، در اینترنت معروف شد.

یه روز خوب می‌آد و خروج از ایران (۱۳۸۸)

هیچکس در فیلم کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره ساخته بهمن قبادی که در سال ۱۳۸۸ منتشر شد، در چند صحنه بازی کرد و نماهنگ «اختلاف» را اجرا کرد. او در دیالوگی در فیلم دربارهٔ خروج از ایران گفت:

ما چیزی که می‌خونیم بهش می‌گن چی؟ رپ فارسی. فارسی، یعنی مال همین جاست. جون تو اصلاً خارج کشور و اونور آب و اینا اصلاً راه نداره، به خاطر این که حرفی که ما می‌زنیم واسه دل همین شهره، می‌دونی چی می‌گم؟

هیچکس در سال ۱۳۸۸ ترانه‌ای به نام «یه روز خوب می‌آد» را خواند که با وجود نشانه‌های آشکار اشاره به فضای سیاسی ملتهب ایران، واکنش او نسبته به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تعبیر شد. هیچکس سرانجام از ایران خارج شد و در لندن ساکن شد. اگرچه در مصاحبه با دویچه‌وله محل زندگی خود را تهران ذکر کرد. او درباره دلیل خروج خود از ایران در شبکه من‌وتو گفت:

داستان اینه که می‌خوایم قضیه [رپ فارسی] رو جهانی بکنیم و دیدم کاروبارمون تموم شد، برگردیم دیگه… اگه خدا بخواد.

و در نشستی درباره موسیقی هیپ‌هاپ ایران در مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا درباره خروج خود از ایران گفت:

کلاً من برای همیشه نیومدم بیرون؛ بلکه او مدم کانال‌ها را برای بچه‌های تهران باز کنم. می‌خوام با مهدیار [آقاجانی] آلبوم بدم بیرون و با بهترین رپ‌خوان‌های جهان کار کنم تا ببینم چند چندن.

آلبوم انجام وظیفه و تک آهنگ های فردی (۱۳۸۸-۱۳۹۱)

در سال ۱۳۸۸ هیچکس در اواخر آهنگ نفرت(ریمیکس) اعلام کرد که به زودی آلبومی با نام انجام وظیفه منتشر خواهد شد .

سرانجام در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۹ این آلبوم هم برای فروش بر روی آی تیونز و آمازون و هم برای دریافت رایگان در وب سات ها متشر شد. آهنگسازی آن برعهده ی مهدیار آقاجانی بود.این آلبوم به همراهی کل اعضای گروه ملتفت (فدائی،قاف و ریویل) ضبط شد که دارای ۵ آهنگ با موضوع های مختلف بود.

هیچکس در این آلبوم در دو آهنگ ما از اوناشیم و انجام وظیفه حضور دارد . باید دانست که آلبوم انجام وظیفه از گروه ملتفت پخش شد.

بعد از آلبوم انجام وظیفه هیچکس تک آهنگ های بسیاری از خود منتشر کرد و در دو آلبوم حضور داشت.یکی از آن ها زاخارنامه که می توان گفت آهنگی که هیچکس درآن حضور داشت به جنجالی ترین آهنگ از آلبوم شناخته شد و دیگری آلبوم عدل از فدائی بود که هیچکس در آهنگ چی شنیدی ؟ حضور داشت . بیش تر مخاطبان از این آهنگ به عنوان پر ایهام ترین آهنگ رپ یاد می کنند.قسمتی از اجرای هیچکس در این آهنگ :

<< تو ذهن ملکه / شده آرزو تلاش نباشه مثل آرد بی الکه >>

در آهنگ بالا اگر قسمت های پر رنگ شده را به طور دیگری بخوانیم معنی جمله یا شعر کاملاٌ تغییر پیدا می کند.

آهنگ “اون مثل داداشم بود” و جدائی از صامت

در ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ هیچ کس آهنگی با نام اون مثل داداشم بود در باب پیشرو منتشر کرد و ادعا کرد که رضا (پیشرو) تمام موفقیت های موسیقی اش را مدیون اوست . اما ماجرا در اینجا تمام نشد ، پیشرو در ۶ فروردین ۱۳۹۱ آهنگی با نام لوبیای سحر آمیز در جواب به این آهنگ منتشر کرد . پیشرو بعدها در یوتیوب اعلام کرد که من تمام حرفها مو در لوبیای سحرآمیز زدم و دیگه بین من و سروش هیچ رفاقتی وجود ندارد . به همین دلیل دو دوست صمیمی ، که خود را دو برادر می نامیدند ، از یک دیگر جدا و هر کدام مسیر خود را ادامه دادند.

“جوون و خام”

در ۹ اکتبر سال ۲۰۱۲ (چهارشنبه ، ۱۷ مهر ۹۱) ، هیچکس به همکاری قاف ، ریویل و کول جی رپ ، تک آهنگی از خود با نام جوون و خام (به انگلیسی: Young n’ Foolish) ، منتشر کرد. آهنگساز این کار مهدیار آقاجانی بود . از خصوصیات این آهنگ میتوان به دو زبان بودن آن (انگلیسی و فارسی) اشاره کرد که قسمت فارسی آن را هیچکس و قاف و قسمت انگلیسی آن را ریویل و کول جی رپ اجرا کرده اند . این آهنگ یکی از همکاری های بزرگ رپ فارسی به شمار می آید.

کار بر روی آلبوم مجاز و تک آهنگ های فردی (۱۳۹۱ – تاکنون)

هیچکس در ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ در قطعه صوتی که از خود منتشر کرد ضمن تبریک سال نو در رابطه با کار هایی که انجام خواهد داد ، توضیح داد.

او در رابطه با کار بر روی آلبوم جدیدش (مجاز) توضیحاتی داد و گفت که بعد از پخش تک آهنگ بنگ (پخش شد) و تک آهنگی با نام اّه آلبومش را پخش خواهد کرد . همچنین وی در رابطه با آهنگساز های جدیدی با نام های حسن و حکمت صحبتی کرد.

مهدیار آقاجانی ، حسن و حکمت آهنگساز های آلبوم مجاز هستند.

بر اساس توییتی که هیچکس در صفحه رسمی خودش در توییتر نوشت این آلبوم از ای پی (EP) کوتاه به آلبوم ال پی (LP) بلند تبدیل خواهد شد.

“موی پریشون” و حواشی آن

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ ، هیچکس با همکاری داریوش (پلاک) و رویا عرب ، تک آهنگی با نام موی پریشون را با آهنگسازی مهدیار آقاجانی منتشر کرد. در ابتدا قرار بود این آهنگ برای موسسه امید مهر به فروش برسد اما عده ای سود جو این آهنگ را دزدیده و با نام جعلی فاحشه بر وزن نابغه و این دسته از نام ها ، پخش کردند. وقتی هیچکس از این موضوع خبر دار شد ، در صفحه رسمی خودش ، در فیسبوک ، برای آنها ابراز تاسف کرد.

آهنگ “من کی ام” و همکاری با فدائی

من کی ام نام تک آهنگی است که قراره هیچکس به همراهی اشکان فدائی از خود منتشر کند. بر طبق شایع ها و شواهد این آهنگ در جواب حواشی و دیس های چند ماهه به گروه ملتفت ( گروهی که هیچکس ، مهدیار ، فدایی و بهرام و قاف و ریویل اعضای آن هستند) و شخصه هیچکس میباشد خوانده شده و یکی از تک آهنگ های آلبوم مجاز می باشد.

سبک کار و محتوای ترانه ها

هیچکس صدای کلفت زنگ‌دار و خش‌دار خاصی دارد و متن ترانه‌هایش را خودش می‌آفریند. ترانه‌های او آکنده از اصطلاحات و تکیه‌کلام است، و استفاده از ادبیات خیابانی و کوچه‌بازاری، موسیقی او را برای عامه قابل‌فهم و جذاب کرده‌است.

به نوشته پرویز جاهد، «آهنگ‌های رپ هیچ‌کس، درونمایه اجتماعی قوی‌ای دارد و بیانگر تنش‌ها و تضادهای اجتماعی جامعه امروز ایران است. سرخوردگی‌ها، سرکوب‌ها، عقده‌های طبقاتی و روانی و سرکشی‌ها و عصیان‌های جمعی در شعر ترانه‌های هیچ‌کس به چشم می‌خورد… بسیاری، موسیقی هیچ‌کس را صدای اعتراض نسل جوان ایرانی و بیانگر روح ناآرام، بی‌قرار و سرکش آنان می‌دانند.»

امیر عزیزمحمدی، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه معتقد است که هیچکس فراتر از یک خواننده رپ، و تجلی مدرن شاعران کلاسیک زبان فارسی است؛ چرا که این قرارگیری شعر کلاسیک فارسی در وزن‌ها بوده که آن را در طی سده‌ها حفظ کرده‌است (و هیچکس نیز همین کار را می‌کند).

برخلاف اغلب خوانندگان رپ فارسی، ترانه‌های هیچ‌کس مؤدبانه است و او در ترانه‌هایش از فحاشی و کلام‌های رکیک یا ستایش از فرهنگ اسلحه و مواد مخدر دوری می‌کند. هیچکس در ترانه‌هایش خط‌قرمزهایی را برای خود تعیین کرده چون «آهنگ‌هایش را خانواده‌ها گوش می‌کنند و نمی‌خواهد روی جوانان اثر منفی بگذارد». هیچکس در ترانه‌های خود، از خدا و وطن‌پرستی صحبت به میان می‌آورد. او می‌خواهد در اثرهایش پیام داشته باشد و دلیل آن را این طور بیان می‌کند:

وقتی می‌بینی که یه قدرتی داری و می‌تونی تاثیر بگذاری، چرا از آن به صورت مثبت استفاده نکنی؟

خدمت به جامعه یکی از مضامینی است که هیچ‌کس به دنبال آن است:

کلاً آدم باید همیشه در حال خدمت به بشر و وطنش باشد. می‌دانی چه می‌گویم؟ یعنی حتماً قضیه سرباز بودن این نیست که بروی بجنگی. موضوع خدمت کردن است. حالا هر کسی در هر سنی به نوبهٔ خودش می‌تواند خدمتگزار مردم باشد… راستش چندسالی است که این طرز تفکر را پیدا کرده‌ام. چون وقتی من شروع کردم بچه بودم و چیزی حالیم نبود! اوایل همین طوری سر کل‌کل و این داستان‌ها رو آوردم به رپ. ولی کمی که گذشت، بالاخره آدم وقتی سن‌اش می‌رود بالاتر، عقلش بیش‌تر کار می‌کند.

هیچکس در تک آهنگ اخیر خود که با نام بنگ پخش شد مردم را به دوری از اعتیاد به مواد مخدر فرا خوانده است.

موانع قانونی

او در پاسخ به سؤالی در مورد این که در کارش با چه موانع قانونی روبرو شده، می‌گوید «همش در حال فراریم…» و به یکی از ابیات ترانه زندان اشاره می‌کند: «من زندان نمی‌خوام برم، بگو چرا داری منو هل می‌دی؟»

هیچکس برای آلبوم جنگل آسفالت موفق به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشد –چرا که از دید مسئولان سبک موسیقی او غربی و مبتذل بود و نهایتاً آن را به شکل یک آلبوم زیرزمینی روی اینترنت منتشر کرد. او همچنین اقدام به ضبط چند نماهنگ بدون مجوز در خیابان‌های تهران نموده که مطابق قوانین ایران می‌تواند مستوجب مجازات حبس باشد، دلیلی که موجب خودداری بسیاری از خوانندگان زیرزمینی (برخلاف هیچکس) از این کار بوده‌است.

هیچکس در اواخر سال ۱۳۸۶ به اتهام «ترویج و انتشار موسیقی بدون مجوز» از سوی دادگاه فراخوانده‌شد و با تأمین قرار وثیقه ۵ میلیون تومانی و به قید تعهد نسبت به عدم خواندن موسیقی رپ بدون مجوز، تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.

آلبوم شناسی

جنگل آسفالت (۱۳۸۵)

انجام وظیفه (۱۳۸۹)

مجاز (به زودی)

فیلم شناسی

کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره ساخته بهمن قبادی (۱۳۸۸)

عکس هیچکس

بیوگرافی هیچکس

بیوگرافی و عکس هیچکس

بیوگرافی هیچکس

عکس های هیچکس خواننده رپ فارسی

بیوگرافی هیچکس

عکسهای جدید هیچکس رپر ایرانی

بیوگرافی هیچکس

زندگینامه سروش لشگری خواننده رپ ایران

بیوگرافی هیچکس

گالری تصاویر هیچ کس خواننده ایرانی

بیوگرافی هیچکس

عکس هیچکس در حال رای دادن

بیوگرافی هیچکس

پوستر آلبوم های هیچ کس

بیوگرافی هیچکس

عکسهای با کیفیت هیچکس رپر ایرانی

بیوگرافی هیچکس

آرشیو تصاویر Hichkas

بیوگرافی هیچکس

هیچ کس

هیچکس

تصویر پس زمینه هیچکس

بیوگرافی هیچکس

والپیپر Hichkas خواننده رپ فارسی

بیوگرافی هیچکس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا