گفتگو با علی عطشانی کارگردان سریال بین خودمون بمونه

گفتگو با علی عطشانی

پخش سریال «بین خودمون بمونه» به کارگردانی علی عطشانی از شبکه دو شروع شده است. این مینی سریال یک درام اجتماعی با بازی بهنام تشکر و سیما تیرانداز است که به موضوع دروغ و تاثیرات آن در زندگی افراد و جامعه می‌پردازد. عطشانی معتقد است در این سریال زندگی جریان دارد و او تلاش کرده اثرش حرفی برای مخاطبان داشته باشد. با او درباره جزئیات این سریال به گفتگو نشستیم.

مینی سریال بین خودمون بمونه در راستای دیگر ساخته‌هایتان به معضلات اجتماعی می‌پردازد و در این سریال نشان می‌دهید که گفتن دروغ‌های کوچک چطور به دردسرهای بزرگ منجر می‌شود، آیا از ابتدا روند فیلمنامه به همین شکل بود یا بعد از مطالعه فیلمنامه به این جزئیات رسیدید؟

با پیشرفت قصه شما بیشتر متوجه عواقب دروغ‌هایی می‌شوید که شخصیت‌های داستان به یکدیگر می‌گویند. همان‌طور که اشاره کردید من در کارهای سینمایی و تلویزیونی‌ام همیشه تلاش کرده‌ام آثارم حرفی برای گفتن داشته باشد. برایم فرقی نمی‌کند که نقد اجتماعی باشد یا سیاسی، بلکه هدفم این است که موضوع را درست انتخاب کنم.

وقتی فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم فیلمنامه این اثر برخلاف دیگر آثار تلویزیونی پایان‌بندی درست و به دور از شعارزدگی دارد. در مینی سریال بین خودمون بمونه به دروغ‌های کوچکی پرداخته می‌شد که همه ما گاهی از این دروغ‌ها در زندگی شخصی‌مان می‌گوییم. به‌عنوان مثال به قرار ملاقاتمان دیر می‌رسیم، ولی چیز دیگری به دوستمان می‌گوییم، در حالی که اگر راستش را بگوییم اتفاق بدی نمی‌افتد. دلیل این‌که در احادیث به ما تاکید شده که دروغ نگوییم، به این دلیل است که دروغ‌های کوچک و به قول خودمان مصلحت‌آمیز به اتفاقات بزرگ منجر می‌شود و روح انسان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، اما متاسفانه ما گاهی خیلی ساده از کنار این دروغ‌های ریز و جزیی می‌گذریم. بنابراین دومین ویژگی خوب این اثر این بود که نگاه جدیدی به موضوعی تکراری داشت.

آیا برای رسیدن به این جزئیات خودتان دخل و تصرفی در فیلمنامه داشتید و آن را بازنویسی کردید؟

فیلمنامه ساختار خوبی داشت، اما باید در جزئیات تغییراتی می‌دادیم. به همین دلیل در جلسه مشترکی که همراه با مدیر گروه و نویسنده داشتیم، همگی ایده‌هایمان را مطرح کردیم و بعد از سر و سامان دادن به ایده‌ها، نویسنده دو بار فیلمنامه را بازنویسی کرد که خیلی بهتر شد.

بین خودمون بمونه قرار بود در قالب فیلم تلویزیونی تولید شود، چطور تبدیل به مینی سریال شد؟

زمانی که فیلمنامه را خواندم، احساس کردم زمان آن بیشتر از یک تله‌فیلم است. ضمن این‌که درام قصه به‌گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم برخی سکانس‌ها را حذف کنیم تا زمان آن برای تله‌فیلم مناسب باشد. از سوی دیگر وقتی کار را کلید زدیم همه عوامل، از بازیگران سریال همچون بهنام تشکر و سیما تیرانداز گرفته تا دیگر عوامل پشت صحنه همه خیلی با کار همراه و همدل بودند و با حس خوب و انرژی کار می‌کردند.

با توجه به این که این اثر به مناسبت نیمه شعبان آماده می‌شد، هیچ‌کس کم نگذاشت و در طول تصویربرداری سعی می‌کردیم که حس زندگی در این کار جریان داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر یک سکانس کوتاه بود، از شب قبل با بهنام تشکر و سیما تیرانداز صحبت می‌کردیم و هر کدام ایده‌هایی را که به ذهنمان می‌رسید مطرح می‌کردیم تا سکانس‌ها را به بهترین شکل ضبط کنیم.وقتی تدوین اولیه انجام شد و مدیر شبکه و مدیر گروه آن را دیدند، پیشنهاد دادند که در قالب مینی سریال پخش شود. من از همراهی و حمایت‌های مدیران این شبکه ممنون هستم، چون اگر حمایت‌های این دوستان نبود این کار به این شکل ساخته نمی‌شد.

چطور شد برای نقش‌های تورج و الهام که نقش‌های اصلی هستند، بهنام تشکر و سیما تیرانداز را انتخاب‌کردید؟

وقتی من فیلمنامه را خواندم، احساس کردم این دو بازیگر برای نقش‌های تورج و الهام بهترین گزینه هستند. خوشبختانه بعد از این‌که با آنها برای حضور در کار تماس گرفته شد، پذیرفتند و این اولین همکاری من با این دو بازیگر بود که تبدیل به کاری خاطره‌انگیز شد.

فاطمه عودباشی‌/‌ جام جم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا