بیوگرافی کامل هما روستا + عکس

هما روستا (زاده ۱۳۲۵ در تهران) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، کارگردان و مترجم زن ایرانی است. او دارای مدرک فوق لیسانس از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست می‌باشد. هما روستا در چندین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کاندید دریافت سیمرغ بلورین و لوح زرین بوده است.

زمینه فعالیت : بازیگر، کارگردان، مترجم

ملیت : ایرانی

تولد : 5 مهر 1325

تهران

درگذشت : 5 مهر 1394

آمریکا

والدین : رضا روستا

سال‌های فعالیت : ۱۳۵۰ تا کنون

همسر (های) : حمید سمندریان

زندگی

هما روستا در تاریخ ۱۳۲۵ خورشیدی در تهران متولد شد. پدرش رضا روستا از رهبران وقت حزب توده ایران بود که چندی بعد همراه با خانواده به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مهاجرت کرد. هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت نمود. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آنرا نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینما با فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد.

در ۱۳۵۱، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی نمود. از جمله کسانی که با روستا در این نمایش همکاری داشتند می‌توان از امید جوهری، بدری بدیعی، مهشید افشارپناه و ناصر آقایی نام برد.

پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش نمود. در سال ۱۳۶۶ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال گردید. در ۱۳۶۸ در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۶۹،جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.

هما روستا دهه ۷۰ را با بازی در فیلم «مسافران» بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز نمود و در ۱۳۷۱ در فیلم به یاد ماندنی «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله تآتر «شعبده باز» جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب نمود.

در ۱۳۸۰ در مجموعه «خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بازی کرد. در ۱۳۸۳ نمایش «زمستان»، نوشته امید سهرابی را به روی صحنه برد و در ۱۳۸۴ نیز نمایش «سانتاکروز» ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد. دیگر نمایش او «آنتیگون در نیویورک» نام دارد که در ۱۳۸۶ آنرا بر روی صحنه برد. بازگشت مجدد روستا به تلویزیون با سریال «ترانه مادری» در سال ۱۳۸۷ رقم خورد. با پایان یافتن بازی هما روستا در این سریال او در تدارک سفر به بلاروس همراه با گروه نمایش «آنتیگونه در نیویورک» می‌باشد. همچنین تصمیم دارد تا داستان‌های چخوف با ترجمه آهو خردمند را برای اجرا در سال ۸۷ به مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد دهد.

هما روستا با حمید سمندریان، کارگردان تئاتر ازدواج کرده بود. سمندریان ۲۲ تیرماه ۱۳۹۱ درگذشت.

فیلم‌شناسی

•             ۱۳۵۰دیوار شیشه‌ای

•             ۱۳۶۵گزارش یک قتل

•             ۱۳۶۶پرنده کوچک خوشبختی

•             ۱۳۶۸تمام وسوسه‌های زمین

•             ۱۳۶۹ملک خاتون

•             ۱۳۶۹تیغ آفتاب

•             ۱۳۷۰مسافران

•             ۱۳۷۱از کرخه تا راین

•             ۱۳۷۱دو همسفر

•             ۱۳۷۲کودکانی از آب و گل

•             ۱۳۷۵زن امروز

•             ۱۳۸۰لژیون

•             ۱۳۸۶رفیق بد

جوایز

•             ۱۳۶۶نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از شمشین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر – پرنده کوچک خوشبختی

•             ۱۳۶۸نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر – تمام وسوسه‌های زمین

•             ۱۳۶۹برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره هنری ادبی روستا – ملک خاتون

•             ۱۳۷۱نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر – از کرخه تا راین

•             ۱۳۷۴برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره سیما – تله‌تاتر شعبده باز

•             ۱۳۷۸نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از سومین جشن خانه سینما – لژیون

هما روستا دار فانی را وداع گفت

این بازیگر که در واپسین سال‌های عمرش با سرطان مبارزه می‌کرد، چندی پیش برای ادامه درمان به آمریکا رفت، اما معالجه در آن کشور نیز بی‌ثمر ماند و او روز گذشته درگذشت.

محمدحسن معجونی، از هنرمندان تئاتر و یکی از دوستان نزدیک خانم روستا با تأیید خبر درگذشت وی، گفت که قرار است پیکر این هنرمند فقید به ایران منتقل شود، اما از آنجا که او در آمریکا فوت کرده، این انتقال چند روزی زمان می‌برد.

هما روستا در کارنامه هنری خود ایفای نقش در نمایش‌هایی همچون “باغ آلبالو” و “ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی” و همچنین بازی در فیلم‌هایی نظیر “پرنده کوچک خو‌شبختی” و “از کرخه تا راین” را ثبت کرده بود.

در ساعات ابتدایی ا‌مروز (یکشنبه) بهاره رهنما، بازیگر سینما و تئاتر در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از درگذشت هما روستا خبر داده بود که پیگیری‌های ما از صحت این خبر حکایت دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا