بیوگرافی فریدون نوزاد + عکس

بیوگرافی فریدون نوزاد + عکس

 

بیوگرافی فریدون نوزاد + عکس

 

استاد فریدون نوزاد ششم بهمن ماه ۱۳۰۶در محله درویش مخلص رشت دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در رشت و سه سال نخست متوسطه را در دبیرستان شاپور و قاآنی رشت و سه ساله دوم را در تهران دبیرستان نظام گذرانده است. تئاتر را از متوسطه آغاز کرد و 1319 تا 1332 به جد تئاتر را پی کرد، به طوری که نخستین کسی بود که کتاب " تاریخ تئاتر گیلان " را در سال 28- 29را به قلم سرشت و هم اینک نیز این کتاب از کتابهای مرجع هنری است (سال 55 به چاپ رسید).

نخستین کتاب وی ، نمایشنامه " در راه مکه " یا شهادت خواجه نظام الملک بوده که در سالهای 22-23 نوشته شده است. نوزاد می گوید: نامه های خان احمد خان گیلانی ، تاریخ جراید و مجلات گیلان از آغاز تا عصر انقلاب ، نقش احسان الله خان در جنبش جنگل از کتابهای وی است و ارزشمندترین آنها فرهنگ " گیله گپ " است .گیله گپ حاصل 45سال تلاش اوست. اشتیاق به سیاست و امور اجتماعی وی را به سمت شناخت رهبران نهضتها سوق داده است.

 

این موضوع وی را برآن داشت تا مطالعه در رابطه با زندگی میرزا کوچک جنگلی را آغاز نماید. وی جزو نخستین افرادی بوده که در سال 22 یا 23 زمانی که استخوانهای میرزا را در محله ی سلیمان داراب رشت به خاک سپردند در آن مکان سخنرانی نموده است. در سال 1332 صاحب امتیاز روزنامه انسان سوسیالیست شد و پس از کودتای شوم 1332 امتیاز آن لغو گردید. فریدون نوزاد زمانی هم سردبیر هفته نامه صفدر بود و از سال 1316 به تئاتر علاقه پیدا کرده و به علت ذوق و شوقی که داشت در نمایش های دبیرستانی شرکت می نمود.

 

بعد از مدتی در شرکت هنر و سپس در استودیو درام رشت نام نویسی کرد و پس از تعطیلی در کلاس تئاتر استاد دریابیگی و جلساتی هم در کلاس تئاتر استاد نوشین شرکت نمود و برای افزودن بیشتر معلومات هنری خود در کلاس تئاتر پرفسور داویدسن حضور پیدا کرد و در راه مکه، از تألیفات وی در این دوران است. فریدون نوزاد پس از بازنشستگی بیشتر به تحقیق و پژوهش روی آورد.

 

برخی از آثار

    چهل تکه

    تاریخ نمایش در گیلان

    لغتنامهٔ گیل گب

    نامه‌های خان احمد خان گیلانی

    نقش احسان الله خان در نهضت جنگل

البته نقدهای زیادی بر کتابهای این استاد گیلانی شده است که از این بین می توان به کتاب ریا کاران و ستم کاران تالیف محمد حسین خدایاری، نقدی بر کتاب تاریخ نمایش در گیلان به قلم محمود نیکویه در مجله کادح، نقدی توسط آرش شعاع شرق در روزنامه آوای شمال و گلچین امروز و... اشاره داشت

 

آثار آهنگین استاد نوزاد که مورد توجه خوانندگان و آهنگسازان قرار گرفته به شرح زیر می باشد:

۱-در آتش انتظار با صدا و آواز اسدالله خان رفیعسمیعی در چهار گاه

۲-نغمه جوانی با آهنگ وصدای اسدالله خان رفیع سمیعی در ابوعطا

۳-فراق یار با آهنگ شادروان کیهان دیوانبیگی و صدای اسدالله سمیعی در دشتی

۴-نازنین با آهنگ کیهان دیوانبیگی و صدای پروین تمجیدی

۵- یار سفر کرده با آهنگ دیوانبیگی در ابوعطا

۶-خداحافظی با آهنگ مرحوم اسماعیل امیر عطایی در دشتی مرحوم ایرج افشار ایران شناس برجسته با استاد نوزاد مراودات فراوانی داشته اند.

الحق باید گفت استاد نوزاد به تنهایی یک سازمان گیلان شناسی اند همانطور که استاد غلامحسین کزازی یک فرهنگستان ادب.

 

بیوگرافی فریدون نوزاد + عکس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا